ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   ForumSinsi Ansiklopedisi (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=476)
-   -   Denizaltılar - İlk Denizaltı - Denizaltıların Gelişim Süreci - Denizaltı Nasıl Dalar ? (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=94085)

[KAPLAN] 10-08-2009 05:43 PM

Denizaltılar - İlk Denizaltı - Denizaltıların Gelişim Süreci - Denizaltı Nasıl Dalar ?
 
1 Eklenti(ler)
Suya daldırılan bir cismin ağırlığına, aşağıdan yukarı, dikine bir direnç karşı koyar ve cisim ne kadar büyük olursa bu direnç de o kadar güçlü olur ( Arkhimedes ilkesi). Demek oluyor ki, bir denizaltıyı su dibine indirmek veya yukarı çıkartmak için, bu hacmi, gerektiği gibi değiştirmek şarttır. Bu da, <<dalma sarnıcı>> denilen su depolarıyla (balast) sağlanır. Bu depolara su alınınca, denizaltının iç hacmi azaltılmış ve aşağıdan gelen itme direnci hafifletilmiş olur; gemi dalar. Tersine, bu deoplardaki su boşaltılacak olursa, bu defa da iç hacim artar, aşağıdan yukarı itiş gücü de şiddetlenir: gemi tekrar su yüzüne yükselir.

http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1255012896

Nükleer füzeatar Fransız denizaltısı << Foudrotyant >> (1974)

İlk denizaltıların XIX. yy.da yapılmasından beri, pek çok yeni ilerleme kaydedilmiştir: denge kasaları, yani teknenin her iki ucuna yerleştirilmiş, eğimi düzenleyecek bir tür depolar; denge kanatları ve arka dümen(dalma yekeleri, dümen); deniz altında iken yüzeyi gözetlemek için gerekli periskop; savaş için torpiller.

İlk denizaltılar kol gücüyle ve bir kaldıraç düzeniyle yürütülürdü. Bu har makinesi daha etkili olduysa da, ancak kısa süreli dalışlara imkan sağladı, çünkü kazanın yakılması büyük oksijen harcamaları gerektiriyordu. Elektirik motorunda ise böyle bir zorunluluk yoktu; gene de, büyük akümülatör(biriktireç( bataryalarının kullanılmasına rağmen, denizaltının özerkliği kısıtlandırılmış oluyordu. Bunun için iki sistemi birden uygulamak düşünüldü: su altında seyretmek için elektirik motoru ve yüzeyde seyretmek ve bataryaları yeniden doldurmak için buhar makinesi (sonradan yerine dizel geçirildi).

Sık sık su yüzüne çıkma zorunluluğu, İkinci "DÜnya Savaşı sonunda pek çok denizaltının kaybına sebep olmuştur. Çünkü gemi su yüzüne çıkar çıkmaz, hemen düşman radarlar tarafından yerleri bulunuyordu. Bu durum, denizaltı gemisine hemen hemen sınırsız bir özerlik sağlayan nükleer enerjiye başvurulmasıyla tamamen değiştirildi. Çok derinlerde seyreden nükleer denizaltılar, suüstü gemilerinin pek çoğundan daha hızlı gider. Zaten etkilemezlikleri ve gizlilikleri o derecedir ki, modern savaşın en korkunç silahları olan kıtalararası füzeler bu tür denizaltılara emanet edilmiştir.

[KAPLAN] 10-08-2009 05:47 PM

Cevap : Denizaltılar - İlk Denizaltı - Denizaltıların Gelişim Süreci
 
3 Eklenti(ler)
Denizaltı, sualtında ve üzerinde hareket kaabiliyetine sahip olan bir deniz aracıdır.

Konu başlıkları

  • 1 Tarihsel gelişimi
  • 2 Denizaltı nasıl dalar?
    • 2.1 Statik dalış
    • 2.2 Dinamik dalış
    • 2.3 İtici güç
  • 3 Silahları
    • 3.1 Torpido
  • 4 İlgili maddeler
http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1255013207

I. Dünya Savaşı'nda kullanılan Alman UC-1 sınıfı denizaltı



Tarihsel gelişimi

Denizlerin altına inmek, deniz içi ve deniz dibi nimetlerinden yararlanmak düşüncesinin insan muhayyelesini uğraştıran binlerce yıllık bir geçmişi vardır.Fakat denizlerin gizleyici ve örtücü niteliğinden yararlanılarak denizaltı gemilerini Deniz Kuvvetlerine bir vurucu güç unsuru olarak katılması fikrinin Büyük İskender ile başladığı rivayet edilir. Aristo, İskender’in Tyre şehrinin alınmasında kendisine 7 ay mukavemet eden bu denizci ve muharip insanları yenebilmek için fıçı şeklindeki su altı silahlarından istifade ettiğini yazmaktadır.1465'te Kyeser'in Almanya'da,1531'de De Lorena'nın İtalya'da Nemi Gölü'nde birer saat ve Osmanlı'da da saray eğlenceleri kapsamında timsah biçimli bir tekne ile bir süre su altında kaldıkları olmuştur.Ayrıca insan aklının denizler için ülkeler arası sınırlar koyamaması denizin sadece üstünden değil altından da korunması düşüncesi denizaltılar için ana düşüncelerden olmuştur. 2.dünya savaşının belirleyici güç unsurlarından en büyük etken kullanılan denizaltıların manevra kabiliyet ve yeterlilik konularında gelişmiş olmalarıdır

Teknolojının gelısımıyle bırlıkte derınlık ve basınc konularının basıte ındırgen mesıyle yapılan denmelerde ve gudumlu fuzelerın eklenmesıyle denızaltılarında bır kruvazor gorevı yapması savaslarda caydırıcı bır unsur olmustur.


http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1255013207

II. Dünya Savaşı'nda kullanılan Alman U-47 dizel-elektrikli denizaltısı


Denizaltı nasıl dalar?


Statik dalış

Denizaltının dalışını oluşturan esaslardan biridir.Denizaltı hareketsiz durumundayken;dizayna göre değişen, altı denize açık veya bir valfla kapatılabilen Dalma Sarnıçlarına , tepesindeki valf açılıp içindeki hava kaçırılarak su alınması ve yüzme kuvvetinin azaltılması sağlanır.Ancak sarnıçların dolması,botun bünyesini etkilemesi çok uzun bir aşamadır.Sadece aşağı-yukarı hareket vardır.

http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1255013207

Virginia sınıfı ABD nükleer saldırı denizaltısı


Dinamik dalış

Denizaltının dalışını etkileyen bir diğer unsurdur; denizaltının baş-kıç ve sancak-iskele bordalarındaki Kanat benzeri dümenlere ve denizaltının kendisine açı-meyil verdirilerek , bunlarla denizaltının ileri hareketiyle oluşan su akışının etkilerinin kullanılması ile yapılan dalıştır. Denizaltı gemilerinde dalış ve su içindeki duruş açısını oluşturmak için kullanılan dümenlere; baştakilere "Baş ufki dümenler", kıçtakilere "Kıç ufki dümenler" denir

İtici güç


Klasik(Dizelli) denizaltının itici gücü,1890larda geliştirilmiş Ward-Leonard sistemine dayanır.AC Motor-Jeneratör-DC Motor,bu sistemin orijinal halidir.Sistem; motor verimindeki en az kayıp üzerine kurulmuştur. Denizaltıda uygulanışı; Dizel-jeneratör-batarya-dc elektrik motoru şeklindedir.- Denizaltılarda itici güç için dizel motorundan elde edilen elektrik enerjisi kullanılır. Elektrik enerjisi bataryalarda toplanır ve elektrik motorlarına iletilir. Su altında dizel motor çalışamayacağı için (dizel motorun çalışması için ihtiyaç duyulan hava yüzünden) elektrik motorları ile hareket sağlanır.Bataryalar;tasarıma göre değişen çok sayıdaki pilden oluşur.Öyleki bazı dizaynların;dalmış tonajının üçte birini bataryalar oluşturmaktadır.

- Yüzeye çıkıldığı zaman dizel motorlar çalıştırılır. Böylelikle bataryalar yüklenir. Aynı zamanda dizel motor gücüyle denizaltı harekette ettirilir. Bu seyir kademesine de yastıklama seyiri denir. Hem bataryalar şarj olur, hemde elektrik motorları çevirilir.
- Daha farklı olan nükleer denizaltılarda, reaktörde açığa çıkan işi ile buhar yüksek basınçlı buhar üretilir. Bu basınçlı buhar türbinleri çevirerek itici gücü oluşturur.

Silahları


Torpido

1860’ın ilk yarısında silah gelişiminde; silahın su kesimi altında patlamasının gemiye önemli hasar verdiği anlaşılmıştı bu yönde gelişmeler hızlandı.Uzun bir gönder ucundaki mayının Spar Torpido hedefe saplayıp açıldıktan sonra ya da mayını çekerek hedefe çarptırılıp patlatılması şeklinde pratiğe dökülmüş ve David gibi yarı dalar tekneler ile Hunley tarafından savaşta kullanılmıştı. 1865’te Kaptan James Harvey; bir su üstü teknesi tarafından çekilmesi esnasında asimetrik yapısından ötürü dalan ve kamçı hareketiyle su üstüne çıkana kadar su altından giden torpido ile Oberon yelkenlisine hücum ederek deneme yapmıştı.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.