![]() |
Şeker Ahmet Paşa-Türk Ressam
4 Eklenti(ler)
Şeker Ahmet Paşa-Türk ressam
Şeker Ahmet Paşa, türk ressam (istanbul 1841 -ay.y. 1907). Asıl adı Ahmet Ali. Küçük yaşta sınavla Tıbbiye mekte-bi'ne girdi (1855). Okulda resim yapma konusundaki yeteneğiyle dikkati çekti ve resim öğretmenliği yardımcılığına getirildi. Tıbbiye'den ayrılarak Harbiye'ye geçti . Kendisi de bir ressam olan Abdülaziz'in buyruğuyla resim öğrenimi için Paris'e gönderildi (1864). Paris Güzel sanatlar okulu'na girdi.Oryantalizm akımının başta gelen temsilcilerinden Gustave Boulan-ger'nin.Doğu'yu çok iyi tanıyan (1854'te Türkiye'ye geimişti) Jean -Leon Gerome' un atölyelerinde çalıştı. Yapıtları Paris'te açılan devlet sergisi Saloria kabul edildi (1869, 1870). Okulunu üstün başarıyla. Roma ödülünü de kazanarak bitirdi (1870). Okulu tarafından üç aylığına Ro-ma'ya gönderildi. Türkiye'ye dönüşünde kolağası rütbesiyle Sanat mektebi'nin resim öğretmenliğine getirildi (1871). Rüştiyelerde de resim dersleri verdi. Türkiye' de ilk resim sergisi, öğretmenlik yaptığı Sultanahmet'teki Sanat mektebi'nin bir salonunda onun tarafından açıldı (27 nisan 1873). Sergide birçok türk ve yabancı ressamın eserleri yer aldı. Bunu, Darülfünun salonlarında düzenlediği ikinci bir karma sergi izledi (1 temmuz 1875). Sanayi-i nefise mektebi'nin kuruluşunda,. okulun yöneticiliğine getirilen Osman Hamdi Bey ile birlikte etkin rol oynadı. Bir ara Abdülaziz'in yaverliğini yaptı. Rütbesi ferikliğe kadar yükseldi (1890). Saray'da yabancı konuklar teşrifatçılığına getirildi (1895). Şeker Ahmet Paşa, Osman Hamdi ve Süleyman Seyyit ile birlikte Batı sanatına dönük türk resminin öncüleri arasında yer alır. Daha çok peyzaj ve natürmort türlerinde yapıt verdi. Bazı manzaralarında kullandığı figürleri, doğanın görkemini vurgulamak için çok küçük boyutlarda işledi. Avrupa'ya gitmeden önce yaptığı Tepe üzerindeki kale ve Talim yapan erler adii yapıtları, resim bilgisinden yoksun, naif bir yaklaşımın ürünleridir. Paris'te kaldığı sırada yakınlık duyduğu Courbet'nin etkisiyse, Orman ve Geyikli peyzaj adlı yapıtlarında açıkça görülür. Şeker Ahmet Paşa, türk resminde, minyatürden yağlıboyaya geçildiği bir aşamada, ışık-gölge biçimselliğine ve ölçülü bir oylum anlayışına dayanan realist bir biçem geliştirerek, bir sonraki kuşağa bir başlangıç sağlamıştır. Yapıtları yurt içinde ve dışında çeşitli müze, galeri ve koleksiyonlardadır. Başlıcaları: Natürmort, Peyzaj, Kendi portresi, Geyikli peyzaj, Talim yapan erler, Tepe üzerindeki kale, Orman, Manolya ve meyveler. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.