ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Sorularla İslamiyet (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=620)
-   -   Gusl Ve Terk Etmek (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=896021)

Prof. Dr. Sinsi 10-11-2012 06:33 PM

Gusl Ve Terk Etmek
 

Gusl ve Terk Etmek
Hakkında Gusl ve Terk Etmek




Sual: Guslün, yani boy abdestinin farzi kaçtir?
CEVAP
Hanefi mezhebinde guslün farzi üçtür:
1- Agzin hepsini iyice yikamak.
2- Burnu yikamak.
3- Bedenin her yerini yikamaktir.

Göbek içini, biyik, kas ve sakali ve altlarindaki derileri ve bastaki saçlari yikamak farzdir. Gözleri ve kapali küpe deligini yikamak gerekmez.

Kadin, gusülde, saçlarin dibine, yani basindaki deriye su ulasabiliyorsa, saçindaki örgüyü çözmez. Yani, örülü saçin dibi islaninca, çözmeden örgünün üstünü islatmak yeterlidir. Saç dibi islanmazsa, örgüyü açmak gerekir. Örülmemis saçlarin her tarafini da yikamak farzdir.

Sünnet üzere gusletmek

Sual: Sünnet üzere nasil gusledilir?
CEVAP
Gusletmek çok kolaydir. Agzini ve burnunu su ile yikayip, denize veya göle girip çikan yahut dus altinda bütün vücudunu islatan gusletmis olur. Önce abdest alip, sonra bütün vücut yikanirsa sünnete uygun olur. Gusletmek için niyet, Hanefi’de sünnet, diger mezheplerde farzdir. Guslederken niyeti unutanin da guslü geçerli olur.

Sünnet üzere gusül abdesti almak için, önce, temiz olsa bile, iki eli ve avret yerini yikamalidir. Sonra bedeninde necaset varsa yikamali, sonra, gusle niyet ederek tam bir abdest almali. Sonra bütün bedene üç defa su dökmelidir. Önce üç defa basa, sonra üç defa sag omuza, sonra üç defa sol omuza dökmeli, her döküste, o taraf tamam islanmali. Birinci dökmede ovmalidir. Gusülde, bir organa dökülen suyu, baska organlara akitmak caiz olup, orasi da temizlenir. Çünkü, gusülde bütün beden, bir organ sayilir. Abdest alirken bir organa dökülen su ile, baska organ islanirsa, yikanmis sayilmaz. Gusül tamam olunca, tekrar abdest almak mekruhtur. Gusül ederken abdesti bozulursa, gusle zarari olmaz, fakat namaz kilmak için bir daha almak lazim olur.

Sual: Abdestte ve gusülde, gereginden fazla su kullanmak israf midir?
CEVAP
Evet. Yalniz, gusletmeden önce veya sonra, kirlerden temizlenmek için yikanmanin mahzuru yoktur.

Guslü geciktirmek
Sual: Yatsiyi kildiktan sonra cünüp olan, ne vakte kadar cünüp dursa günah olmaz?
CEVAP
Yatsi namazini kildiktan sonra cünüp olanin sabah namazina kadar guslünü tehir etmesi caiz ise de hemen yikanmasi elbette çok iyi olur. Imam-i Gazali hazretleri, (Cünüp olup gusletmeden bir namaz vaktini geçirene, atesten gömlek giydirilecektir) buyuruyor. Namaz kilan ve kilmayan herkes, bir namaz vaktini cünüp geçirirse, çok azap görür. Mesela, ögle ezanindan sonra cünüp olanin ögle namazini kilmamis ise, ikindi vaktine ögleyi kilacak kadar zaman kalinca gusletmesi farz olur. Farzi yapmak çok sevap, yapmamak büyük bir günahtir. Hadis-i seriflerde buyuruldu ki:
(Cünüp olunca, çabuk gusletmeli! Çünkü kiramen katibin melekleri, cünüp gezenden incinir.) [Ey Ogul Ilmihali]

(Canli resmi, köpek ve cünüp bulunan odaya rahmet melekleri girmez.) [Nesai]
(Cünübe, sarhosa rahmet melegi yaklasmaz.) [Bezzar]

(Gusletmek için kalkana, üzerindeki kil sayisinca sevap verilir, o kadar günahi affolur, Cennetteki derecesi yükselir. Guslü için ona verilecek sevap, dünyada bulunan her seyden daha hayirli olur. Allahü teâlâ meleklerine, "Bakin bu kulum, gece üsenmeden kalkip emrime uymak için guslediyor. Sahit olun ki, bunun günahlarini af ve magfiret eyledim" buyurur.) [Gunye]

Guslü terk eden

Sual: Guslü terk eden dinden çikar mi?
CEVAP
Guslü terk eden dinden çikmaz ise de büyük günah islemis olur. Gusülsüz gezen, namaz kilamaz. Namaz kilmamak insani küfre sürükleyen büyük günahlardandir. Böyle bir kimsenin de imanini kaybetmesi çok kolay olur. Onun için guslü geciktirmemelidir! Hadis-i serifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ buyuruyor ki:
Su üç seye devam eden, gerçek dostumdur. Bunlari terk eden de, gerçek düsmanimdir. Bu üç sey, namaz, oruç ve cünüplükten gusüldür.) [Beyheki]

Allahü teâlânin düsmanim dedigi ve rahmet meleklerinin uzak durdugu bir kimsenin evinde huzur, bereket diye bir sey kalir mi?

Cünüp neler yapamaz

Sual: Cünüp kimse neler yapamaz?
CEVAP
Cünüp kimse, Besmele çeker, dua okur, la ilahe illallah diyerek zikir çeker, salevat okur. Hatta Fatiha, Rabbena âtina gibi âyetleri dua niyetiyle okuyabilir. Sadece Mushafi tutamaz ve Kur’an okuyamaz. Camiye giremez. Kasiklari tiras etmesi, saç, tirnak kesmesi, mekruh olur. Hayzli iken mekruh degildir.

Sual: Cünübün bir sey yiyip içmesi sokaga çikmasi, cünüp kadinin çocugunu emzirmesi uygun mudur?
CEVAP
Agzini yikadiktan sonra yiyip içmesi caizdir. Sokaga çikmak da caizdir. Kadin gögsünü yikadiktan sonra çocugunu emzirebilir. Namaz vakti çikmadan önce yikanmalidir. Daha fazla cünüp durmak haramdir. Namaz kilan ve kilmayan herkes, bir namaz vaktini cünüp geçirirse, çok azap görür.

Meni, vedi, mezi nedir?

Sual: Meni, vedi, mezi, prostat salgisi nedir? Guslü gerektirir mi?
CEVAP
Meni, cinsel iliski veya mastürbasyon sonunda haz ve heyecanla gelen yapiskan sividir. Erkek menisine sperm denir. Kadindan gelen meni sarimtiraktir.

Vedi, idrardan sonra çikan beyaz, bulanik, koyu, yapiskan bir sividir.

Mezi, zevk zamaninda çikar. Sehvetlenince, açik resimlere bakinca veya sehvetle öpüsünce ve sürtününce veya böyle seyler düsününce gelen birkaç damla renksiz yapiskan sividir.

Prostat salgisi, genelde idrardan sonra gelen, koyu, yapiskan bir sividir.

Sehvetle gelen meni hariç, hiçbirisi guslü gerektirmez.

Hastanin guslü
Sual: Trafik kazasi geçirmis, bacaklari kirik ve kalkamayan biri nasil gusleder?
CEVAP
Abdest uzuvlarindan [organlarindan] hepsinin yaridan çogu veya dört abdest uzvundan ikisi saglam ise, abdest alip, yarali yerleri mesh eder. Mesh zarar verirse, sargi üzerine mesh eder.

Abdest uzuvlarinin yaridan çogu yarali ise teyemmüm eder. Teyemmüm edenin, bazi yerleri yikamasi caiz degildir.

Namaz abdesti ile gusül abdesti için teyemmüm aynidir.

Teyemmümü kendi yapamazsa baskasina da yaptirabilir.

Sual: Kolu alçida olan nasil abdest alir, nasil gusleder?
CEVAP
Alçili koluna su geçmesi gerekmez. Alçinin üzeri veya sarginin üzeri mesh edilir.

Sual: Ellerimde sigil var. Bunun için ilaç kullaniyorum. Fakat ilaç tipki yapistirici 404 gibi. Altina su da geçirmiyor. Gusül ve namaz abdesti için bir mahzuru var mi?
CEVAP
Ilaç temizlenince çikmiyorsa, 404 gibi ise, yani çikmasina imkan yoksa, zarari olmaz, mahzuru yoktur. Özürlü olmadan abdest alip namaz kilarsiniz.

Sual: Prostat ameliyati oldum. Sperm torbaciklarimi aldiklari için testislerde sperm birikemiyor. Esimle beraber oldugum zaman sperm gelmiyor. Rüyada ihtilam oluyorum, ama disari bir akinti çikmiyor. Bazen herhangi bir sebep olmadan idrarda koyu bir akinti görüyorum, acaba sperm mi diye merak ediyorum. Cünüp oluyor muyum, gusletmem gerekiyor mu?
CEVAP
Es ile beraber olunca sperm gelmese de, yine gusül gerekir. Rüyada ihtilam olunca disari bir akinti çikmamissa, gusül gerekmez. Gusül için meninin sehvetle disari çikmasi gerekir. Meni herhangi bir sebeple sehvetsiz çiksa Hanefi’de gusül gerekmez. Idrarda görülen prostat sivisi olabilir. Tahlil ettirmek iyi olur. Meni bile olsa, sehvetsiz gelince guslü gerektirmez. Eger sehvetle yerinden kopup, daha sonra sehvetsiz olarak çiksa, gusül gerekir.

Sual: Ameliyatla meni kanali idrar torbasina baglandi. Ihtilamda meni idrar torbasina akarmis. Idrarda meni göremiyorum. Gusül lazim mi?
CEVAP
Meni görülmezse gusül gerekmez.

Sual: Nezle iken burun delikleri kapali oluyor. Gusle mani olur mu?
CEVAP
Mesakkat olmayan miktari temizlemek kâfidir.

Sual: Salih bir tabibin yikanmasini yasakladigi hasta, gusül için teyemmüm eder mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Japon yapistirici, oje, dislerdeki tartar, sedef hastaliginin kabugu ve çapak abdeste ve gusle mani olur mu?
CEVAP
Bunlardan oje mani olur, çikarip altini yikamak gerekir. Dislerdeki tartar, kendiliginden hasil olup, kolayca çikarabilecek bir ilaç da olmadigi için, abdeste ve gusle mani olmaz.

Sedef hastaliginin kabugu ve çapak da, kendiliginden hasil olmakta ise de, tahris etmeden, bunlar çikarilabildigi kadar çikarilir. Kalan kisimlari abdeste ve gusle mani olmaz. Japon yapistirici ve yagli boya gibi maddeler ise, kolayca çikarilamaz. Çikarmak için deriyi kazimak da gerekmez. Deriyi tahris etmeden, çikarilabildigi kadar çikarilir, kalan kismi, abdeste ve gusle mani olmaz.

Sual: Kadin, kadin hastaliklarindan dolayi, erkek doktora, rahminden muayene olsa, gusletmesi gerekir mi? Ültrasonla muayene olunca gusül gerekir mi? Kadin ön veya arkasina parmak sokunca gusletmesi gerekir diyenler var, gerekmez diyenler var. Hangisi dogrudur?
CEVAP
Ikisi de dogru sayilmaz, açiklamaya ihtiyaç vardir. Içeri parmak girince, lezzet duymazsa gusül gerekmez. Lezzet duyarsa gusül gerekir. Lezzet almak, sehvet duymak demektir. Seadet-i Ebediyye’de Redd-ül muhtar’dan alarak diyor ki:
Çocuk zekeri, hayvan zekeri, ölü zekeri, zeker gibi her sey veya parmak kullaninca içeri girdigi zaman, lezzet duyarsa, gusletmesi lazim olur. Lezzet duymazsa, gusletmesi iyi olur.


Prof. Dr. Sinsi 10-11-2012 06:34 PM

Gusl Ve Terk Etmek
 



Cünübün âdet görmesi

Sual: Cünüp kadin, hayz olursa yikanmasi gerekir mi?
CEVAP
Yikanmasi sart degildir. Cünüp iken tirnak ve saç kesmesi mekruh, hayzli iken mekruh degildir. Bunun için yikanmasi iyidir.

Cünübün teri ve meni

Sual: Ihtilam olunca veya esiyle beraber olduktan sonra, üstündeki bütün elbiseleri çikarip yikamak gerekir mi? Cünüp iken ter bulasan elbiselerle namaz kilinir mi?
CEVAP
Cünübün teri necis degildir. O elbiselerle namaz kilinir.
Meni, Hanefi’de necis, diger üç mezhepte temizdir. Maliki’de, bir kavle göre meni necistir.
Ihtilam olan kimse, elbiselerin tamamini çikarmasi gerekmez, sadece meni bulasan yeri yikamasi kâfi gelir. Meni kurumus ise, ufalanirsa temizlenmis olur. O elbise ile namaz kilinabilir.

Gusletmeden önce

Sual: Cünüplükten gusleden kimseden meni gelirse, tekrar gusletmesi gerekir mi?
CEVAP
Dört mezhebe göre de bildirelim:

Hanefi’de ve Hanbeli’de; sehvetle yerinden ayrilan meni, herhangi bir sebeple sehvetsiz de çiksa, yine gusletmek gerekir. Bunun için gusletmeden önce bir miktar uyumak veya bevlederek idrar yolunda kalan meniyi çikarmak gerekir.

Sehvetle yerinden ayrilan ve sehvetle disariya atilan bir meniden dolayi gusletmek gerekir. Sehvetle yerinden ayrilip, sehvet kesildikten sonra disariya atilan meniden dolayi da, imam-i a’zam ile imam-i Muhammed'e göre, gusletmek gerekir. Fakat imam-i Ebu Yusuf'a göre gusül gerekmez.

Rüyada sehvetle ayrilan bir meninin, sehvet kesildikten sonra disariya akitilmasini saglamak için tenasül organini tutmak ve sonra disariya akitmakta, misafir ve sogukta bulunanlar için, imam-i Ebu Yusuf kavlini seçmekte kolaylik vardir. Bu yönden, bu kavlin tercih edilmesini uygun gören âlimler vardir.

Safii’de; bevletmis yani idrar çikarmis olsa bile, meni gelince tekrar gusletmesi gerekir. Çünkü Safii’de, ayrilan meni, sehvetsiz de çiksa yine gusül lazim olur.

Maliki’de ise; bevletmemis olsa bile, gusülden sonra meni gelirse, tekrar gusletmek gerekmez. Çünkü meni sehvetsiz çikinca, Maliki’de gusül gerekmez.

Fakat Maliki’yi taklit eden Hanefi cünüp olunca, kendi mezhebinden çikmamis oldugu için, gusletmeden önce, bevlederek idrar yolundaki meniyi çikarmasi gerekir.

Vesvese

Sual: Vesveseli biriyim. Dikkat etmeme ragmen, abdestte gusülde kuru yerim kalmissa, yahut secdei sehv yapilacakken unutmussam, buna benzer baska seyleri unutmussam, oruçlu iken unutup yiyip içmissem, unutarak namaz vaktini çikarmissam, sonra da hatirlamadigim için kaza etmemissem, ahirette benim halim nice olur?
CEVAP
Dinimizde unutmak özürdür. Unutarak yiyip içmek orucu bozmaz, kaza da gerekmez. Unutarak namazin kazaya kalmasi da günah olmaz.

Abdestte, gusülde kuru yer kalmissa, bilmediginiz için hiç mahzuru olmaz. Acaba kuru yer kaldi mi diye defalarca yikamak gerekmez. Bunlar vesvesedir, vesvese ise günahtir.

Sual: Cünüp olunca, bir seye dokununca onun pis olacagini zannediyor, bu yüzden sikinti çekiyorum. Bu vesvese mi?
CEVAP
Evet vesvesedir. Cünüp kimse nereye dokunursa dokunsun pis olmaz.

Cuma günü gusletmek

Sual: Cuma günü gusletmek vacip diyorlar. Bu konuda hadis de varmis. Dogru mu? Bir de Cuma gecesi cünüplükten gusleden de Cuma guslü sevabi alir mi?
CEVAP
Hadis-i serifleri, müctehid âlimlerin açiklamasi olmadan okumak yanlisliklara sebep olur. Cuma günü gusletmek müekked sünnettir. O hadis-i serifin meali söyledir:
(Cuma günü gusletmek vaciptir [yani lüzumludur].) [Buhari, Müslim, Ebu Davud, I.Ahmed, I. Mâlik, Taberani, Deylemi, I. Hibban, Ebu Nuaym]

Baska bir hadis-i serifin meali de söyledir:
(Cuma günü gusletmek bana farz, size nafiledir [sünnettir].) [Deylemi]

Bu hadis-i serif, önceki hadis-i serifi açiklamaktadir. Peygamber efendimizin farzdan baska yaptigi amellerin hepsine nafile denir. O isledigi için bize sünnet oluyor. Bes vakit namazin sünnetleri ve diger bütün sünnetler nafiledir.

Cuma günü gusletmek çok önemlidir. Resulullah efendimizin bu konuda bir çok hadis-i serifleri vardir. Birkaçinin meali söyledir:
(Cumaya gelen gusletsin!) [Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]
(Cuma günü gusletmek, bir haftalik günahlara kefarettir. Üç gün fazlasi ile.) [Taberani]

(Bir Cuma digerine kadar, bes vakit namaz da, diger namaza kadar islenen günahlara kefarettir. Cuma guslü de öyledir. Cumaya gitmek için atilan her adim, yirmi yillik amele bedeldir. Cumadan çikinca da, 200 yillik amel mükafati verilir.) [Beyheki]

(Cuma günü gusledenin günahlari affolur.) [Taberani]
(Cuma günü gusledenin günahlari temizlenir, ona “Ameline yeniden basla” denir.) [Deylemi]

(Cuma günü ehline yakin olana iki sevap vardir. Biri kendi, digeri de esinin guslünün sevabi.) [Beyheki]

(Kim Cuma günü gusledip, mescide erken gider, hutbeyi dinler ve sükut ederse, onun attigi her adim için kendisine bir yillik [nafile] oruç ve bir yillik [nafile] namaz sevabi yazilir.) [Taberani]

(Cuma günü gusledip ilk saatlerde giden, bir deve kurban edip sadaka olarak dagitmis gibi sevaba kavusur. Daha sonra gelene bir inek; ondan sonra gelene bir koç, bundan da sonra gelene bir tavuk kesip sadaka olarak dagitmis kadar sevap verilir. En son gelene de yumurta sadaka sevabi yazilir. Imam hutbeye çikinca, melekler de, sevap yazmayi birakip hutbeyi dinler.) [Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

Cuma gecesi cünüplükten gusleden, Cuma guslü sevabina kavusur.

Gusülden önce abdest almak

Guslederken önce abdest almanin mantigini anlayamadim. Bir arkadasimiz da cünüp kimsenin abdest almasi gereksiz dedi. Cünüp iken, gusletmeden önce abdest almak lüzumsuz degil mi?
CEVAP
Nakle itibar etmeden sirf akil ile din olmaz. Gusletmeden önce abdest alin diyenler akilsiz mi oluyor? Nasil gusletmek gerektigini Peygamber efendimiz bildiriyor ve (Önce namaz abdesti alin, sonra, vücudun her tarafina su dökmek gerekir) buyuruyor. Akil ile bunun hikmetini anlayamasak da, mantigimiza uygun gelmese de, bildirilen emri aynen uygulamamiz gerekir.

Hatta hemen gusletmeyen, namaz abdesti alip öyle durmasi daha uygun olur. Abdest de alamayanin, gusledene kadar, elini agzini burnunu yikamasi iyidir.

Âise validemize, söyle bir sual soruluyor:
(Resulullah efendimiz, cünüp iken, uyumak istedigi zaman gusledip de mi uyurdu, yoksa gusletmeden mi yatardi?)

Hazret-i Âise validemiz cevaben buyuruyor ki:
(Çogu zaman gusledip yatardi. Bazen de yalniz abdest alip yatardi.)
Soruyu soran kisi, (Bu hususta bizi sikistirmayan Allahü teâlâya hamdü senalar olsun) dedi. (Müslim, Tirmizi, Nesai, Ebu Davud)

Yine buyurdu ki:
(Resulullah cünüp iken, yemek yiyecegi veya yatacagi zaman abdest alirdi.) [Buhari, Müslim, Tirmizi, Nesai]

Bir hadis-i serif meali de söyledir:
(Üç kisiye rahmet melekleri yaklasmaz: Kâfire, kadinlara mahsus bir kokuyu sürünen erkege ve yemek veya uyumak istediginde abdest almayan cünübe.) [Taberani]

Demek ki cünüp kimseye rahmet melekleri yaklasmiyor. Abdest alana yaklasiyor. Üstelik sünnete uymus oluyoruz. Cünüpken agzimizi yikamadan su içersek müstamel suyu içmis oluyoruz, mekruh oluyor. Ama agzimizi yikarsak mekruh olmuyor.

Kaplica suyu ve gusül

Sual: Denize veya göle girip, her tarafi islanan, gusletmis olur diyorlar. Ihlas Kuzuluk Kaplica Evlerinde, küvetteki suya girip çikmakla da gusletmis oluyor muyum?
CEVAP
Önce genel bir bilgi verelim. Yüzeyi 23 metrekareden küçük olan havuza küçük havuz denir. Küvetler böyledir. 23 metrekareden büyük olanlarina büyük havuz denir. Göl ve deniz 23 metrekareden büyük oldugu için büyük havuz hükmündedir.

Necaset, büyük havuza düserse, pisligin üç eserinden biri, yani rengi, kokusu veya tadi belli olmayan her tarafindan abdest ve gusül caiz olur. Mesela göle idrar yapilmissa, asagi tarafinda bir eseri görülmezse caiz olur.

Haliç gibi necis olan deniz hariç, denizin her tarafindan abdest alinir. Temiz olan denize veya göle girip çikan, agzina ve burnuna su verince, gusletmis olur.

Yagmurdan islanan da, agzina ve burnuna su verince, gusletmis olur.

Abdestte ve gusülde kullanilan suya müstamel su denir. Müstamel su, imam-i a’zama göre kaba necasettir. Imam-i Ebu Yusuf’a göre de hafif necasettir. Imam-i Muhammed’e göre de temizdir; fakat hadesi temizleyici degil, yani bu su ile tekrar abdest alinmaz, gusledilmez ve içilmez.

Müstamel suyu temiz kabul eden âlimlere göre, küçük havuza, mesela küvete karisan müstamel su miktari, sudan çok veya esit ise, abdest ve gusül caiz olmaz. Içine su akmayan küçük havuzdan abdest alanin, derisine degen su miktari, yarisi oldugu ve havuza, az da olsa, necaset düstügü bilinmedikçe, buradan abdest almak caiz olur.


Prof. Dr. Sinsi 10-11-2012 06:34 PM

Gusl Ve Terk Etmek
 



Her gün suyu degistirilen küçük havuzda birçok kimse abdest alsa ve müstamel sular havuza tekrar düsse, abdest sahih olur. Fakat, bu havuza, pek az da necaset düsse, abdest almak caiz olmaz.

Bazi âlimlere göre, küçük havuza, bir uzuv sokulup yikaninca, bütün havuz, müstamel su olur. Bunun için, su bol olan yerlerde, uzuvlari havuzda yikamamali, havuzdan avuçla su alip, disarida yikamalidir! Suyu olmayan yerlerde caiz diyen âlimlere göre, havuzda abdest ve gusül alinabilir.

Bütün âlimlere göre guslün sahih olmasi için, küvetteki suya girip yikanmamali, girilmisse, o suyu bosaltmalidir! Tas ile dökünerek veya dusla yikanmalidir! Müstamel sular akip gitmeli, bedene dökülmemeli. Dökülen yer olursa, orayi temiz su ile yikamalidir!

Sual: Guslederken, guslettigim suya bazen üstümden damla düsebiliyor. Bu su necis oluyor mu? Aldigim gusül sahih midir? Cünüp iken elimiz bu temiz suya girse, o su ile gusül caiz olur mu?
CEVAP
Abdest veya gusülde kullanilan suya müstamel su denir. Temiz suya karisan müstamel su miktari temiz sudan az ise, bu su ile abdest ve gusül caiz olur. Mesela 5 litre suya 2 litre müstamel su karissa bununla abdest veya gusül sahih olur.

Müstamel suyun küçük havuza akmasi ve abdestsizin elini sokmasi da aynidir. Cünüp olan kimse veya kâfir, necaset bulasmamis olan avucunu bir yere sokup su alsa veya kolunu sokup, içindeki tasi alsa, o yerdeki su dört mezhepte de pis olmaz. Necaset üzerinden akan suyun yaridan fazlasi necasete temas ederse, bu su pis olur. Azi degerse ve necasetin üç sifati suda bulunmazsa, pis olmaz. Müstamel su, Maliki’de hem temizdir, hem de temizleyicidir. Yani müstamel su ile abdest alinir ve gusledilir. (Menahic-ülibad)

Gençler ve gusül

Sual: Sabah ihtilam olarak kalktigimda gusül almam gerekiyor. Fakat okula geç kalmamak için guslü namaz vakitleri geçse dahi okuldan geldikten sonra almam mümkün mü?
CEVAP
Iki dakikada gusletmek mümkündür. Namaz vakitlerini cünüp geçirmek haramdir. Namaz kilmamak da ayrica haramdir. Çifte haram islemek daha büyük günahtir.

Sual: Yurtta belli saatlerde sicak su veriliyor. Sicak su verilmedigi zaman soguk suyla da gusletme imkani yok, çünkü banyolari kilitliyorlar. Gusletmek için baska imkan da olmadigina göre teyemmümle namaz kilabilir miyiz?
CEVAP
Sehirde su bulamamak özür olmaz. Memba suyu alip yine tuvalette falan yikanilir. Teyemmüm için özür olmaz. Hiç su bulunmazsa o zaman teyemmüm caiz olur.

Sual: Annemle babam, benim sik sik banyo etmeme mani oluyorlar. Cünüp geziyorum. Cünüp ölen, kâfir olarak mi ölür?
CEVAP
Cünüp gezmek büyük günah ise de, cünüp gezerek günah isleyene kâfir denmez. Namaz kilmamak çok büyük günahtir. Cünüp gezen namaz da kilamaz. Uygun bir sekilde yikanmanizin gerektigini bildirmeniz gerekir.

Gusülle ilgili çesitli bilgiler

1 - Agir bir sey kaldirmak veya bir yerden düsmek gibi bir sebeple meni çikinca, Safii’de gusül lazim olur, diger üç mezhepte lazim olmaz.

Gusülde agiz ve burnu yikamak Hanefi ve Hanbeli’de farz, Maliki ve Safii’de sünnettir.

Hanefi , Safii ve Maliki’de vedi ve mezi guslü gerektirmez, Hanbeli’de bir kavle göre, guslü gerektirir.

Hanefi’de ve Hanbeli’de gusülden önce, idrar çikararak, idrar yolunda kalmis olan meni parçasini çikarmak, sonra gusletmek gerekir. Safii’de, idrar etmis ise de, meni çikarsa, tekrar gusletmek gerekir. Maliki’de, idrar etmemis olsa da, tekrar gusletmek gerekmez.

2 - Cünüp olmak guslü gerektirir. Üç sekilde cünüp olunur:
a- Zekerin [penisin] ucu, sünnet derisi altindaki yuvarlak kisim, ferce [hazneye] girince erkek de, kadin da cünüp olur.

b- Erkekte koyu beyaz ve kadinda akici sari meni, iliski, mastürbasyon gibi her ne suretle olursa olsun yerinden sehvetle kopup çikarsa cünüp olunur.

c- Ihtilam ile, yani rüyada sehvetlenip uyandigi zaman, meni akmis oldugunu gören erkek ve kadin cünüp olur. Rüyada iliskide bulundugunu görür, fakat uyaninca meni akmamissa, meni yoksa gusletmek gerekmez. Bazi âlimler kadinin menisi içeri akar, ihtiyaten yikanmasi iyi olur demislerdir.

3 - Burundaki kuru kir altina ve dislerin arasinda ve dis çukurunda bulunan yemek artiklarinin altina su geçmezse, alti yikanmazsa gusül caiz olmaz.

4 - Deriye yapismis, hamur, mum, sakiz, kati yag, balik pulu, çignenmis ekmek oje gibi su geçirmeyen seylerin altini yikamak farzdir.

5 - Uyanip, çamasirinda meni gören, ihtilam oldugunu hatirlamasa da gusül gerekir.

6 - Guslederken sabunlanmak, keselenmek uygun olmaz. Kirden yikanma isini ya gusülden sonra yapmali veya önce yapmak gerekir. Ikisinin ayni anda yapilmasi uygun olmaz. Gusülde fazla su harcanmis olur, mekruh olur. Maliki’de ise muvalata yani araliksiz yikamaya mani olursa gusül geçerli olmaz.

Banyoya girince önce gusledilir. Sonra kir için yikanilir. Kir için yikanirken ihtiyaç kadar fazla su sarf etmenin mahzuru olmaz.

7 - Guslettikten sonra, bir yerinde zamk gibi su geçirmeyen bir madde gören, kaldirip altini yikasa yeterlidir. Yeniden gusletmeye gerek yoktur, Maliki’de de böyledir.

8 - Gusülde, agzini veya baska yerini yikamayi unutup, namaz kilsa, sonra yikamadigini kesin olarak hatirlasa, sadece orasini yikayip, farzi tekrar kilar. Yikadim mi, yikamadim mi diye süphe etse, vesvese olur, yikamasi gerekmez.

9 - Banyoda çiplak yikanmak hususunda âlimlerin bildirdigi üç hüküm vardir:
a- Çiplak yikanmak mekruhtur.
b- Ancak küçük yerde caiz olur.
c- Mekruh olmaz, caiz olur.

Erkek olsun, kadin olsun, mümkünse, göbek ile diz arasini pestamal gibi bir sey ile kapatip yikanmalidir. Pestamal falan bulunmazsa veya baska sebepler varsa, üçüncü hükme göre hareket etmek de caiz olur.

10 - Gusül abdestine niyet ederken Allah rizasi için demek uygundur. Her ibadeti yaparken Allah rizasi için demek iyi olur. Zaten her ibadet Allah rizasi için yapilir. Allah rizasi için demek sart degildir.

11 - Guslederken besmele okunur. Hatta kelime-i sehadet de getirmek iyi olur.

12 - Bir erkek, bir kadini yahut bir erkegi çiplak görse, gusül gerekmez.

13 - Bir kadin, kendi kocasini veya bir kadini çiplak görse gusül gerekmez.

14 - Kari-koca oynasirken, açik resme bakarken veya düsünürken mezi gelse, gusül gerekmez.

15 - Idrar yaptiktan sonra gelen yapiskan prostat sivisi ve vedi guslü gerektirmez.

16 - Ihtilam oldugunu hatirlayanin, uyaninca çamasirinda meni görmezse gusletmesi gerekmez.

17 - Kadinlarin taktiklari spiral gusle mani degildir.

18 - Kadin veya erkek, etek tirasi olsa gusül gerekmez.

19 - Kadinlarin süründügü kokuyu erkekler koklarsa, koku sürünene de, koklayana da gusül gerekmez. Abdesti bile bozmaz. Ancak bayanlarin kocalarindan baska kimseler için koku sürünmesi dogru degildir.

20 - Basa saç ektirmek gusle mani degildir. Altindaki deriyi yikamak yeterlidir.

21 - Lens abdeste ve gusle mani degildir. Gözün içini yikamak gerekmez.

22 - Dövme yaptirmak günahtir. Ancak gusle abdeste mani degildir. Çünkü dövme deri altindan yapilmaktadir. Deri üstünden yapilsa ve çikmayan bir boya olsa, altina su geçmezse, zamanla vücut onu atar. Onun için zamanla atan boya sürülmez. Peki çikmayan yagli boya yapilsa ne olur? Çikmadigi için zaruret olur ve yine gusle mani olmaz. Yani dövme kesinlikle gusle mani degildir.

23 - Çingene ile evlenince, tugla eriyinceye kadar yikanilsa cünüplük çikmaz sözünün asli yoktur. Cahillerin uydurdugu çirkin bir iftiradir. Bir kimse nasil cünüp olursa olsun, gusledince, yikaninca temiz olur.

24 - Guslettikten sonra kadindan kocasinin menisi çiksa tekrar gusletmesi gerekmez.

25 - Gusül abdesti alirken namaz abdesti bozacak haller olursa (mesela kan çiksa, yellenilse, idrar çiksa vs) gusle kalinan yerden devam edilir, abdesti bozan sey guslü bozmaz. Sadece bu abdestle namaz kilinmaz, sonra namaz abdesti almak lazim.

26 - Küpe deliginde, küpe yoksa ve delik açiksa kulagi islatirken, azcik ovunca delik islanirsa, yetisir, iplik takmak gerekmez. Küpe deligi kapanmissa, kapandigi için mahzuru olmaz, deligi açmak gerekmez.

27 - Kina, mürekkep gibi boyalar gusle ve abdeste mani olmaz. Çünkü altina su geçirir. Fakat yagli boya, oje, zamk gibi seyler altina su geçirmedigi için gusle ve abdeste manidir.

28 - Saç boyalari kina gibidir, altina su geçirir ve gusle mani olmaz.

29 - Sivi yaglarin altina su geçer. Yagin rengi kalsa da mahzuru yoktur. Gusle abdeste mani degildir. Ancak kati yaglarin altina su geçmez.

30 - Cünüp iken hanimla beraber olmak günah degildir, caizdir. Abdestli olmak iyi olur.

31 - Tuvalette gusletmekte mahzur yoktur. Banyoya sag ayak ile girilir.

32 - Safii’de, abdest alirken tertip farzdir. Cünüp bir Safii, gusle niyet ederek denize girip çiksa, bu haliyle namaz kilabilir. Çünkü gusülde vücut tek organ sayilir.

33 - Kadin, kocasini düsünürken, sehvetle titremeden sonra sarimtirak bir akinti gelirse, gusül gerekir.

34 - Gusülde, avret yerleri kapali iken, kibleye dönmek mekruh degildir.

35 - Gusletmeden, namaz vaktini geçirmemek sarti ile uyunabilir.

36 - Insan bir gecede iki kere ihtilam olsa, hatta on kere de cünüp olsa hepsi için bir kere gusül yeterlidir.

37 - Gece cünüp olan uyaninca, sabah namazinin vaktinin çikmasina çok az bir vakit oldugunu görse, günaha girmemek için hemen gusletmeye çalisir, isterse vakit çiksin yetistiremesin. Nasil olsa yetistiremem diye günesin dogmasini beklemek uygun olmaz.

38 - Kadinlar guslederken, ön ve arkaya parmak sokarak temizlemeleri gerekmez. Böyle uydurma seylerin asli yoktur. Vücudun içinde, zaten necaset vardir. Görünmeyen yerler degil, sadece görünen kisimlar yikanir.

39 - Tüp bebek suretiyle çocuk sahibi olmak isteyince, siringa ile döllenmis yumurta rahme konunca kadin gebe kalirsa gusletmesi gerekir. Fercden baska yerine sürtmekle çikan erkek menisi, rahme girse, kadin gusletmez. Bu suretle hamile kalsa, gusleder ve o günden beri kildigi namazlari kaza eder.

Çesitli soru cevaplar

Sual: Erkek veya bayan kadin doktoru veya ebe, Ramazanda, abdestli iken bir kadina dogum yaptirsa, orucu, guslü veya abdesti bozulur mu?
CEVAP
Hanefi mezhebindeki kadin doktorunun veya ebenin, Ramazan-i serifte dogum yaptirmakla orucu, abdesti ve guslü bozulmus olmaz. Zaruretsiz erkek doktora dogum yaptirmak caiz olmaz.

Sual: Âdetli iken dis dolgusu yaptirilir mi? Illa abdestli olmak mi gerekir?
CEVAP
Âdetli veya abdestli olunsa da fark etmez. Gusülde, abdestte ve namazda Maliki veya Safii mezhebi taklit edilirse, mesele kalmaz.

Sual: Hanefi mezhebindeyim. Senelerdir namaz kiliyorum. Ancak simdi is yerinde bir arkadas, agzinda dolgu kaplama olanlarin Maliki mezhebini taklit etmeleri gerektigini anlatti. Ben de kabul ettim. Isten ayrilamiyorum, burada da gusül imkani yok. Eve gidene kadar ögle ve ikindi namazlarimi nasil kilacagim?
CEVAP
Ilk firsatta Maliki'ye göre gusletmeniz gerekir. Insan tuvalette bile gusleder. Gerekirse ögle ile ikindi takdim ve tehir edilerek kilinir. Mukimken iki namazi cem edebilmek için Hanbeli'ye göre kilmak gerekir. Izin alma ve tuvalette bile gusletme imkani yoksa, zaruret oldugu için, mevcut guslümü Maliki'ye göre aldim denir. Namaz da Maliki’ye göre kilinir. Gusül imkani bulur bulmaz da Maliki'ye göre gusledilir.

Sual: Dislerdeki tartar denilen dis tasindan dolayi mezhep taklidi yapilir mi?
CEVAP
Tartardan dolayi mezhep taklidi yapilmaz. Tartar gusle mani degildir.

Sual: Simdi hazir disler, damaga vidalanmaktadir. Bunlar da dis dolgusu hükmüne mi girer?
CEVAP
Çikarip altini yikamak imkani olmadigi için dis dolgusu hükmüne girer.

Sual: Hanefi mezhebinde olan bir kisi dolgu yaptirmasinin hemen ardindan (Maliki mezhebini taklit ederek) gusül abdesti almasina gerek var midir?
CEVAP
Cünüp olana kadar lüzum yoktur. Ancak hemen taklit etmesinde de mahzur olmaz.

Sual: Dis dolgusu olan yasli dul kadin ve hadim olan kimselerin mezhep taklidi gerekir mi?
CEVAP
Cünüp olmadiklari için taklide ihtiyaç yoktur.

Sual: Dolgu yaptiran, ilk gusülde mi mezhep taklidine baslar?
CEVAP
Evet.

Sual: Dolgu sebebiyle Safii’yi taklit ederken, daha kolay diye, Safii’yi birakip, Maliki’yi taklit uygun mu?
CEVAP
Evet uygundur.

Sual: Dolgu disini söktüren, taklide devam etmesi gerekir mi?
CEVAP
Tekrar gusledinceye kadar taklide devam etmelidir.

Sual: Dis dolgusu olan Maliki mezhebini nasil taklit eder?
CEVAP
Maliki’nin bu husustaki farzlarina uyar, müfsitlerinden yani o ibadeti bozan durumlardan kaçar. Sadece gusülde degil, gusül ile yaptigi islerde de bu sartlara uymasi lazimdir. Yani hem namazda, hem de abdeste Maliki’nin sartlarina uyup müfsitlerinden kaçmasi gerekir. Aksi takdirde telfîk yani mezheplerin kolayliklarini almis olur ki, telfîk haramdir.

Sual: Sigaranin dislerde biraktigi katran gusle mâni midir?
CEVAP
Sigaranin dis diplerinde meydana getirdigi katran, sivi yaglara dahildir. Gusle mâni degildir. Yikaninca boyasi kalirsa, kina gibidir, yine gusle mâni degildir.

Sual: Elime zamk bulasmisti. Unutup guslettim. Daha sonra, elimdeki zamki gördüm. Sadece zamki kaziyip altini yikadim. Yeniden gusle gerek var midir?
CEVAP
Sadece zamki kaziyip altini yikamak kâfidir. Gusle gerek yoktur.

Sual: Guslederken konusmakta mahzur var midir?
CEVAP
Guslederken konusmamak sünnettir. Ihtiyaç yokken konusmamalidir.

Sual: Sünnet olmamis kimsenin, gusülde sünnet derisinin altini, yikamasi farz midir?
CEVAP
Gusülde, sünnet derisinin altini yikamak farz degil, müstehabdir. (S. Ebediyye)

Sual: Hayzim bittigi halde, gusletmeden beyimle beraber olduk. Bir müddet sonra yattim. Rüyada ihtilam olmusum. Yani yikanmadan önce, iki kere daha cünüp oldum. Simdi, kaç kere cünüp olduysam, o kadar mi gusletmem gerekir?
CEVAP
Hayir, kaç kere cünüp olunursa olsun, bir kere gusletmek yeterli olur. Namaz vakti çikmadan hemen gusledilmesi gerekir. Namaz kilmadan vakit çikarsa, namazini kazaya biraktigi için de, ayrica büyük günah olur.

Sual: Livata yapinca veya çingene ile zina edince, tugla eriyinceye kadar yikanmak mi gerekir?
CEVAP
Hayir, öyle bir sey yok, hurafedir. Livata ve zina büyük günah ise de, bir kere gusleden temiz olur. [Livata, erkegin erkekle iliskiye girmesi, zina ise, erkekle kadinin nikâhsiz olarak cinsel iliskide bulunmasi demektir.]

Sual: S. Ebediyye’de, (Guslettikten sonra, tekrar abdest almak mekruhtur. Abdest bozulmadan, baska yerde almak caizdir) deniyor. Baska yerde almaktan maksat nedir?
CEVAP
Guslettigi yerde degil de, baska yerdeki lavaboda abdest almak demektir. Böyle olursa, mekruh olmaz.




Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.