![]() |
Saç Boyatmak
Saçı boyatmak caizmidir? Bunda cinsiyete göre bir farklılık mevcut mudur? farklı yorumlamalar mevcut bu konuda net hüküm mevcut mudur?
Erkek veya kadının beyazlaşan saçlarını sarı veya kızıl renge boyamaları müstehap görülmüş; siyaha boyamaları ise, sağlam görüşe göre, caiz görülmemiştir. Ancak genç kimsenin siyah boya kullanmasında da bir sakınca yoktur. Diğer yandan boya malzemesi olarak kına ve vesîme denilen, boya sanayinde kullanılan bir bitkinin tercih edilmesi tavsiye edilmiştir (Ibn Âbidîn, Reddül-Muhtâr, Terc. Ahmed Davudoğlu, Istanbul 1982-1988, XV, 378, XVII, 314) Saç boyamada dikkat edilecek husus kullanılan boyanın kimyasal olup olmaması ve su geçirip geçirmemesidir. Çünkü kimyasal boyalar deri üzerinde su geçirmeyen bir tabaka oluşturur. Bu da gusül abdestine mani olması hasebiyle caiz değildir. Bitkisel boyalarda bu durum olmadığından kullanılmasında bir sakınca yoktur. ?Gusül esnasında, şayet su, kadının saçının dibine ulaşıyorsa, örülü saçını çözmesi lazım değildir. Yani, kadının, gusül esnasında, suyu zülüflerinin (saç lülesi) arasına ulaştırması gerekli değildir. Hidâye'de de böyledir. Şayet kadının saçı çözülmüş olursa, onlara suyu ulaştırmak vacib olur. Kadın, başına kokulu bir şey yapıştırmış olsa da, bu sebeple su saçlarının dibine ulaşmasa; suyun, saçların dibine erişmesi için, o şeyi izale etmek yani ortadan kaldırmak kadına vacib olur. Sirâcü?l -Vehbâc'da da böyledir. (Fetavay-i Hindiyye) Hükümlerden anlaşıldığı üzere gusül alınırken suyun kesinlikle deriye temas etmesi gerekmektedir. Piyasada bulunan saç boyalarının muhtevası birbirinden farklıdır. Bazı boyaların deri üzerinde tabaka teşkil edip suyu geçirmediği bazılarının ise geçirdiği söylenmektedir. Kullanılacak boyanın suyu geçirip geçirmediği araştılmalı, bu konuda uzman olan kişiler tarafından suyu geçirdiğine hükum verilirse kullanılmalıdır. Saçı Kına Ve Kütüm Tohumu İle Boyamak ?En iyisi saçı kına ile boyamaktır. Müstahap olan da, kınaya kütüm tohumu karıştırıp boyamaktır. İmam-ı Ahmed b. Hanbel, otuz üç yaşında iken, saçını kına ile boyamıştır. Allah rahmet eylesin. Bunun için amcası: -Acele ettin! Deyince, İmam-ı Ahmed b. Hanbel şöyle demiştir: -Bu, Resulüllah (asm) efendimizin sünnetidir. Ebu Zer?in (ra) şöyle dediği rivayet edilmiştir: -Ağaran saçın değiştirilmesinde en iyisi, kütüm tohumu ile kına karıştırıp boyamaktır. Resulüllah (asm) efendimizin saçına, kına yakmasına gelince. Bunun için değişik görüşler ileri sürülmüştür. Enes?ten gelen bir rivayet şöyledir: -Resulüllah (asm) efendimizin ağaran saçı pek azdı. Ancak, Ebu Bekir ve Ömer Resulüllah (asm) efendimizden sonra, saçlarını kına ve kütümle boyadılar. Anlatıldığına göre: Ümmü Seleme (ra) Resulülah (asm) efendimizin kına ile boyalı saçını çıkarıp ashaba göstermiştir. Bu rivayet isbat eder ki: - Resulülah (asm) efendimiz, saçını kına ile boyamıştır.? (Gunyet?üt Tâlibin) Sarı Ot (Veres) Ve Zafiran İle Saç Boyamak ?Bu yolda, İmam-ı Ahmet?ten gelen açık rivayete göre, bunlarla saç boyamak caizdir. Bu manada, Ebu Malik Eş?ari şöyle dedi: Resulüllah(asm) efendimiz için yaptığımız kına veres ve zafiran idi. Ebu Zer(ra) tarafından gelen bir hadis-i şerifte ise, Resulüllah(asm) şöyle buyurmuştur: -?Ağaran saçların değiştirilmesi için kullanılan en hayırlı şey kına ve kütümdür.? (Gunyet?üt Tâlibin) ??İmam-ı Malik: ?kına ve ketem ile boyamak caizdir, ancak siyahtan başka bir şeyle boyamak bence daha iyidir.?demiştir. Ketem, bir bitki olup, saçlara siyak renk vermede boya maddesi olarak kullanılır.?(Kütüb-i Sitte) ?Şafi? î mezhebinden olan Nevevî, Kadı Îyaz?dan bu nakli yaptıktan sonra: ?Doğru ve sünnete uygun olanı, mezhebimizin görüşü olarak kaydettiğim hükümdür.?der. (Yani: ?Kadın olsun, erkek olsun saçlarını kızıla veya sarıya boyamaları müstehaptır, siyaha boyamaları haramdır.?(Kütüb-i Sitte) |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.