ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Eğitim & Öğretim (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=651)
-   -   Gaziantep Hakkinda Hersey (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=891159)

Prof. Dr. Sinsi 10-10-2012 09:48 PM

Gaziantep Hakkinda Hersey
 
BÖLÜM 1

GAZİANTEP İLİNİN GENEL TANIMI

Batısında Osmaniye’ye 27 km, güneybatısında Hatay’a 96 km, kuzeydoğusunda Adıyaman’a 153 km, doğusunda Şanlıurfa’ya 142 km, kuzeyinde Kahramanmaraş’a 78 km ve güneybatısında Kilis’e 58 km mesafede yer alan Gaziantep ili Güney Doğu Anadolu Bölgesinde 36-37 enlemleri ve 36-38 boylamları arasında yer almaktadır.

Ovalar : Barak, Oğuzeli, Araban, Yavuzeli, Tılbaşar
Akarsular : Fırat, Nizip, Arfin, Karasu, Merzimen, Sacır, Alleben
Göller : Kara(Eman), Gavur
Baraj Gölleri : Hancağız 8.7km2, Tahta Köprü 23.4 km2
Dağlar : Yükseklik
-Sofdağ : 1.496 m
-Dülükbaba : 1.250 m
-Gazibaba : 1.100 m
-Sarıkaya : 1.100 m
-Güremiz : 1.069 m
-Sam : 1.050 m

Yıllık ortalama sıcaklığın +14.5 oC olduğu kentin en yüksek sıcaklığı +42.8 oC, en düşük sıcaklığı ise -17.5 oC olarak ölçülmüştür.

2000 Genel Nüfus Sayımına göre;
İLÇELER TOPLAM NÜFUS ŞEHİR NÜFUSU KÖY NÜFUSU
BÜYÜKŞEHİR 949.559 853.513 96.046
ŞAHİNBEY 538.373 498.159 40.214
ŞEHİTKAMİL 411.186 355.354 55.882
ARABAN 31.819 10.666 21.153
İSLAHİYE 79.011 38.770 40.241
KARKAMIŞ 13.774 4.412 9.362
NİZİP 115.043 71.629 43.414
NURDAĞI 38.472 10.866 27.606
OĞUZELİ 33.162 11.527 21.635
YAVUZELİ 24.409 7.743 16.666

Gaziantep 1.285.249 kişinin (2000) yaşadığı il olarak bölgesinin 1., Türkiye’nin 6. büyük şehri niteliği taşımaktadır.

ERKEK NÜFUS ORANI %50.25
KADIN NÜFUS ORANI %49.75

KIRSAL NÜFUS ORANI %21.48
KENTSEL NÜFUS ORANI %78.52

Köy sayısı : 493
Mezra sayısı : 191
Kasaba sayısı : 17
Okuma–Yazma oranı : %84

İlköğretim
Okul Sayısı : 548
Öğrenci : 262.242
Öğretmen : 7.789

Lise
Okul : 46
Resmi : 37
Özel : 9
Öğrenci : 35.428
Öğretmen : 1.482

Meslek Teknik Liseler
Okul : 20
Öğrenci : 9.153
Öğretmen : 683

İmam Hatip Lisesi
Okul : 5
Öğrenci : 894
Öğretmen : 73

Yüksek Öğrenim

Üniversite : 1
Fakülte : 7
Yüksekokul : 4
Meslek Yüksek Okulu : 7
Enstitü : 3
Konservetuar : 1
Toplam Öğrenci : 10.562

Öğrenci yurtları : 6

Halk Eğitim Merkezleri : 9

Güneydoğu Anadolu bölgesinin batı ucunda yer alan Gaziantep her bakımdan bölgenin en fazla kalkınmış kentidir.

Tarihinden güç alarak sanayi ve tarımsal üretimini bir potada birleştiren Gaziantep bugün gelişmiş sanayi ve ticaretiyle bölgenin en modern kentlerinden biridir.
Güneydoğu Anadolu Projesi’nin fiili merkezi ve dünyaya açılan kapısı konumunda bulunan Gaziantep’teki büyük sanayi işyerleri sayısı Türkiye toplamının %4’ünü küçük sanayi işyerleri sayısı ise %6’sını meydana getirmektedir. Bu yapısıyla %28.72’sinin imalat sanayi kollarında çalıştığı görülmektedir.

ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ

1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ
Konumu : Başpınar-Adana Karayolu
Kuruluş Yılı : 1969
Mevcut Faal Alan : 2.100.000 m2
Mevcut Fabrika : 138
Toplam Çalışan : 20.500

Firmaların sektörel dağılımına bakıldığında Dokuma ve Giyim Sanayi fabrikalarının 55’in üzerinde olduğu bölgede ikinci sırayı da Gıda Sanayi almaktadır.

2. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ
Konumu : Başpınar-K.Maraş Karayolu Doğu Tarafı
Kuruluş Yılı : 1986
Toplam Alan : 4.500.000 m2
Mevcut Faal Alan : 3.150.000m2
Mevcut Fabrika : 205
Yapılmakta Olan Fabrika : 45
Toplam Çalışan : 25.000

2. Organize Bölgesinde de Dokuma ve Giyim Sanayi 103’ün üzerindeki tesisleriyle yine ilk sırada yer almaktadır.

3. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ
Konumu : Tarsus-Adana Yolu
Kuruluş Yılı : 1994
Toplam Alan : 5.400.000 m2
Toplam Fabrika : 276
Toplam Çalışan : 15.000

3. Organizede de Dokuma ve Giyim Sanayi sektörel bazda ilk sırada yer almaktadır.

4. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ
Kuruluş Yılı : 1998-2002
Toplam Alan : 1.170.000 m2
Mevcut Faal Alan : 8.139.000 m2
Fabrika İçin Ayrılan Yer : 45

Organize Sanayi Bölgesi: Ağır sanayi kompleksleri dışında, küçük ve orta ölçekli imalat sanayi türlerinin belirli bir plan dahilinde yerleştirilmeleri için, sınırları tasdikli çıplak arazi parçalarının gerekli altyapı hizmetleri ile ve ihtiyaca göre tayin edilecek, sosyal kurumlarla donatıldıktan sonra, planlı bir şekilde ve belirli standartlar dahilinde sanayi için tahsis edilebilir hale getirilerek organize edilmiş sanayi bölgesidir.

BÖLÜM 2:

Genel Görünüm:

Kalite ve kapasitesiyle dünyada bir üretim markası tanınan Türkiye hazır giyim sektörünün pazar potansiyeli 30 milyar dolar olarak tahmin ediliyor. Bunun 11 milyar doları aşkın bir bölümünü ihracattan sağlayan sektör, 5 milyar dolardan fazla bavul ticareti yapıyor. İç Pazar satışları 10 milyar doları bulan hazır giyim sanayisi, AB’nin ikinci, dünyanın altıncı tedarikçi konumunda bulunuyor. Yaklaşık 40 bin firmanın faaliyet gösterdiği hazırgiyim ayağında, firmaların yoğunlaştığı bölge Marmara Bölgesi.

İTKİB kayıtlarına göre ihracatta ilk 10 şirket;
1- GİSAD Dış Ticaret A.Ş
2- GSD Dış Ticaret A.Ş
3- Hedef Konfeksiyon Ve Tekstil Dış Ticaret A.Ş
4- Ataks Tekstil Dış Ticaret A.Ş
5- Bilkont Dış Ticaret A.Ş
6- TRİSAD Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş
7- Beypa Dış Ticaret ve Tekstil A.Ş
8- GAAT Dış Ticaret ve San. A.Ş
9- LGS Dış Ticaret A.Ş
10- Sertler Örme Ticaret Sanayi A.Ş

İTKİB kayıtlarına göre imalatta ilk 10 şirket;
1- Hey Tekstil Sanayi Ve Ticaret A.Ş
2- Erak Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş
3- Makro Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş
4- Şık Makas Giyim Sanayi Ltd. Şti.
5- Eroğlu Giyim Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
6- Gals Tekstil Konfeksiyon Ticaret A.Ş
7- İpaş İplik Sanayi Ve İhracat A.Ş
8- Ör-ma Tekstil Sanayi Ve Ticaret A.Ş
9- Akın Tekstil A.Ş
10- Öztay Tekstil Konfeksiyon Sanayi A.Ş

Daha kolay kurulan ve daha kolay öğrenilen hazırgiyim sanayisi, Türkiye istihdamı içinde de büyük bir paya sahiptir. Yoğun ve emek isteyen sektörde 6 milyonu aşkın kişi iş imkanı bulmaktadır.

Sektör son 5 yıldaki en yüksek değerini 2002 yılı sonunda 237.996.000 $ ile yakaladı. Bu değeri 147.272.000 $’ı örülmemiş, 89.939.000 $’ı örme giyim eşyaları oluşturdu. 2002 yıl sonu ihracat rakamı ise 4.426.210.000 $’la örme ile 3.234.295.000 $’lık örülmemiş giyim eşyalarından meydana geldi.

2002 yılı giyim eşyaları toplam ihracatında 1.486.963.000 $ ile kadınlar ve kız çocuklar için takım elbiseler, takımlar, ceketler, blazerler, pantolonlar, askılı ve üst ön parçası olan tulumlar, kısa pantolonlar ve şortlar, 1.467.723.00 $ ile tişörtler, fanilalar, atletler ve diğer iç giyim ile 1.084.332.000 $ ile kazaklar, süveterler, hırkalar, yelekler ve benzeri örme eşya ihracatı ağırlık taşıdı.

Giyim Eşyaları Dış Ticareti (1000 $)
YILLAR İHRACAT İTHALAT
1997 6.282.732 203.816
1998 6.710.234 206.080
1999 6.200.895 176.363
2000 6.235.051 230.675
2001 6.280.629 196.786
2002 7.660.505 237.996
2002(*) 2.334.274 60.284
2003(*) 2.955.086 104.833
Kaynak DİE; (*) : Ocak-Nisan

Önemli tedarikçilerden biri olarak kendini dünyaya kabul ettiren Türk hazırgiyim sektörü, bütün olumsuz etkenlere rağmen 2003 yılında da ihracatta önemli yol katetti. Sektör yılın ilk altı ayında 5.482.000.000 $’lık ihracat rakamıyla gelişme kaydetti. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) rakamlarına göre; geçen yılın ilk yarısında 4.280.000.000 $’lık ihracat girdisi sağlayan sektör, 2003 yılında yaşanan gelişmeyle %25.3’lük artış gösterdi.

Türkiye’nin Ortadoğu Ülkelerine Hazırgiyim İhracatı
ÜLKE 2002 2003 Değişim (%)
Irak 767.660 83.250 -89
İsrail 16.688.069 12.379.117 -26
İran 86.061 254.341 +196
Suudi Arabistan 7.203.685 6.412.788 -11
BAE 1.624.347 2.208.608 +36
Kuveyt 2.314.552 1.389.433 -40
Suriye 26.672 18.764 -30
Lübnan 933.356 1.083.618 +16
Ürdün 923.201 581.768 -37
KAYNAK : İTKİB Kayıtları

Tabloda da görüldüğü gibi ihracatta belirgin bir düşüşün varlığı göze çarpmaktadır. ABD’nin Irak’a başlattığı savaşla beraber Türk hazırgiyim sektörünün hem Irak’a hem de komşu ülkelere ihracatında düşüş görülmüştür.

PAZAR

ABD, Japonya ve diğer ülkelerden oluşan dört büyük pazarın tüketim, üretim, ihracat ve ithalat trendleri ile yapılan hesaplamalara göre dünya hazırgiyim pazarının 1990-2000 yılları arasında yıllık ortalama % 6 büyüdüğü ve 2005 yılında 293.000.000.000 $’a ulaşması bekleniyor.

Bütün stratejilerini, kotaların kalkarak, ticaretin serbestleşeceği 1 Ocak 2005 tarihine odaklayan dünya hazırgiyiminde, fiyat-maliyet rekabeti nedeniyle doğuya kayan üretimle birlikte, 2005 sonrasında gelişmiş ülkelerin üretiminin hızla düşeceği tahmin ediliyor.

Gelişmekte olan ülkelerin ise, global tüketim artışına karşılık, batının üretimindeki gerilemeyle birlikte üretimlerini arttırmaları bekleniyor. Gelişen ülkelerde, Çin, Hindistan, Latin ve Güney Amerika ile Pan Avrupa Akdeniz alanı olarak 4 üretim bloğu olacağı öngörülüyor. Rekabetten güçlü çıkmak için fason üretici olmanın yanında kendi üretimlerini de pazarlaması beklenen bu ülkelerin, insan yaratıcılığından çok teknolojik alana yatırım yapacakları bekleniyor. Çin, Hindistan, Bangladeş, Pakistan, Türkiye, İtalya, İspanya, Brezilya, Tunus, Fas, Mısır gibi ülkelerin üretimde ağırlığını koyacağı düşünülmektedir.

GAZİANTEP

Gaziantep’te tekstil sanayisine yönelik yatırımlarda son yıllarda belirgin bir artışın olduğu görülmektedir. 113 şahıs; 398 Limited Şirketi.; 150 Anonim Şirketi; 3 Kollektif Şirketi olmak üzere toplam 664 tane tekstil sektöründe tesisleri olan Gaziantep’te proje bazında olan yeni girişimlerle tekstildeki rolünün daha da artacağı düşünülmektedir.

Bölgeye ve sektöre yönelik teşviklerin artması, GAP’ın devreye girmesi ve ilk sulamaların başlamasıyla yörede tekstil ve hazır giyim alanında yapılan yatırımlarda artış devam etmektedir. Ancak bu canlanma öncelikle ve ağırlıklı olarak çırçırlama, iplik, bez, halı, çuval üretimi yapan tesislerin sayılarının ve kapasitelerinin artması şeklinde kendini göstermiş; hazır giyim alanında aynı ölçüde büyük bir genişleme kaydedilememiştir.

Avrupa’yı Ortadoğu’ya bağlayan kara ve demir yollarının yöreden geçiyor olması, ayrıca İran üzerinden Orta Asya Cumhuriyetleri’ne ulaşımın sağlanıyor oluşu yöreye pazarlama açısından önemli bir avantaj sağlamaktadır.

Batıdaki sanayi bölgelerinin doygunluk noktasına ulaşmasıyla son yıllarda, yatırım ve işletme giderlerinin yükselmesi, özellikle emek-yoğun sanayi dallarında yatırımların daha az gelişmiş yörelere kaymasına neden olmaktadır.

NEDEN HAZIRGİYİM?

Tekstil ve konfeksiyon ürünlerinin GATT kapsamına alınması yeni gelişen üreticiler için olumlu etki etmiştir.

Tekstil ve konfeksiyonun dünyada ticaret hacmi en hızlı artan sektörler arasında yer alması değerlendirilmesi gereken bir fırsattır.

Global hazırgiyim tüketimi (1.000.000 $)
2000 2005 2010
Dünya 785 859 938

Global hazırgiyim ithalatı (1.000.000 $)
Bölge 2000 2005 2010
Dünya 199 293 455
AB 86 122 181
ABD 66 100 154
Japonya 20 31 60
Diğer 27 40 60

Global hazırgiyim ihracatı (1.000.000 $)
Bölge 2000 2005 2010
Dünya 199 293 455
AB 51 58 65
ABD 9 12 15
Diğer 139 223 375
Kaynak: Ufuk 2010 Yol Haritası


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.