![]() |
Bisiklet Yarışı
Bisiklet yarışı
100 yıldan daha eski olan bisiklet sporu özellikle Avrupa'da çok sevilir. Amatör ve profesyonel bisikletçiler için çeşitli yarışlar düzenlenir. Bisiklet yarışları ya oval biçimli özel pistlerde ya da yollarda yapılır. Bisiklet pistlerindeki yarışlar görece kısa mesafelidir; bir tur 333,3 metre ya da 250 metredir. Yanşların yapıldığı pistler, dış kenarı yüksek olacak biçimde içe doğru fincan tabağı gibi eğimlidir. Böylece, yarışçilann köşeleri hızla dönerken savrulmalan önlenmiş olur {bak. Merkezkaç Kuvvet). 5001.000 metre arasındaki kısa mesafeli yarışlarda, sürücüler uygun bir fırsat yakalamak için, birbirlerini atmaca gibi kollayarak yanşa çok yavaş başlarlar. Sonra sürücülerden biri, ya arkadan ya da önden, rakiplerini şaşırtarak ansızın ileri atılır. Bu yarışlarda, bitişteki hız saatte 65 kilometreye ulaşır. Takip yanşları 4.0005.000 metre arasında yapılır. Orta mesafe yanşları ise 5, 10 ya da 20 kilometredir. İki kişilik bisikletlerle yapilan yarışlar da vardır. Yolda yapilan, zamana karşı yarışlarda her yanşmacı kısa aralarla peş peşe yarışa başlar. Yol yarışının öbür biçimlerinde, tüm sürücüler yarışa aynı anda başlar. Kazanan, bitiş çizgisine ilk ulaşandır. Toplu çıkışlı bu yanşların en ünlüsü, ilki 1903'te yapilan Fransa Turu'dur. Klasikleşmiş bir yol yansı olan Fransa Turu birer günlük 21 etapta yapılır ve yaklaşık üç hafta sürer. Bisikletçiler, Fransa' nın çeşitli yerlerinde 4.000 km dolayında bir yol boyunca yansırlar. Bu yanşta, Alpler'in ve Pireneler'in sarp yollarında yorucu tırmanışlar da yer alır. Başka ülkelerde de benzer yanşlar düzenlenir. Bisiklet sporu, 1896'dan beri Olimpiyat Oyunları arasındadır (bak. Olimpiyat OyunlaRl). Olimpiyat Oyunları'ndaki bisiklet karşılaşmalan, zamana karşı 1.000 metre yarışı; zamana karşı 100 km takım yansı; kısa mesafe yarışı; ikili bisiklet 2.000 metre yarışı; bireysel 4.000 metre yarışı; orta mesafe takım yarışı ve bireysel yol yansıdır. Havanın direncini azaltmak bisikletin hız kazanmasında özel bir önem taşır. Eğer hava engeli bir yolla kaldınlabilirse bisikletçinin hızı artar. Bu gibi yarışlarda kırilan rekorlara, hızlarıdınlmış rekor denir. Örneğin, 1889'da ABD'li Charles Murphy, bir trenin arkasından bisikletle giderek 1.600 metreyi bir dakikadan kısa sürede aldı. Bunun için raylar arasına tahtadan bir yol yapılmış ve trenin arkasına dev bir otomobil camı takılmıştı. Daha sonraları motosiklet arkasından giderek, bu tür hızlarıdırılmış rekorlar kırıldı. Hızlarıdırılmış ve hızlarıdırılmamış rekorlar arasında çok büyük fark vardır. Hızlarıdırılmamış yarışta ulaşilan hız saatte 49,431 km, motosiklet arkasından gidilerek yapilan hızlarıdırılmış yarışta ulaşilan hız ise saatte 94,016 kilometredir. Şimdiye kadar bir bisikletçinin ulaştığı en yüksek hız saatte 226,10 kilometredir. Bu hızı 1973'te ABD'li Dr. Alları Abbott, üzerine ek rüzgârlık takılmış bir arabanın arkasında giderek elde etmiştir. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.