![]() |
Metal Alaşımların Havacılıktaki Önemi Ve Kullanıldığı Yerler
Metal Alaşımların Havacılıktaki Önemi Ve Kullanıldığı Yerler
Metal Alaşımların Havacılıktaki Önemi Ve Kullanıldığı Yerler başlamıştır.Düşük yoğunluktaki Alüminyum alaşımının ağırlığını düşürmesi ve performansını arttırması bakleniyordu.Son nokta külçe Al-li alaşımlarını eldeki techizatlarla üretilmesiyle ve havacılık sanayinde geleneksel alaşımların yerine kullanılmasıyla elde edilmiştir.1980’ li yılların ortalarında bu gelişmeyi kazançlı alaşımlar 8090, 2090 ve 2091 takip etmiştir.Weldalite 049 ve CP276 bundan hemen sonra keşfedilmiştir.Bu alaşımlar çok düşük değerdeki denge alaşımları ile düzenlenir. Ticari Al-Li alaşımlarının yüksek kırılma eğilimi (sertliği) ve cryogenic dayanıklılık özelliği sayesinde havacılık teknolojisinde ilerleme amaçlanmıştır.Al-li alaşımlarının kırılmaların ve araçların üzerini örten tabakalardaki çatlakların çoğalmasındaki dayanıklılık eğilimi artırılmak için 2xxx ve 7xxx alaşımları ile birlikte kullanılması uygun görülmüştür. Başlıca Dizayn Kriterleri Tabakalar Plakalar Dövme Parçalar Estrusionlar Üstün sağlamlık...................7 075- T6 7075-T651 .... 7075-T6511 7150-T651 7175-T6511 7475-T651 7150-T6511 7150-T7751 7050-T6511 Orta Sağlamlık,Korozyon Zararına Dirençli................. 7075-T76 7010-T7651 7050-T74 7050-T3511 7075-T73 2214-T651 7075-T6 2224-T3511 2214-T6 2014-T651 7075-T73 2219-T851 2014-T6 7075-T651 2014-T652 2024-T8511 2219-T87 7075-T7351 2024-T852 2014-T6511 7050-T7651 7075-T73511 2124-T851 2219-T852 Yüksek Dirençli................... 2219-T39 2324-T39 2219-T3511 ................... 2024-T3 2124-T351 2024-T352 2024-T351 Weldability. ... .. ... .. .. ... .. ... .. .. .... .. .. ... . 2219 2219 2219 Süper plastik..........................74 75 ........ ... ................ .................... Burada yazılı olan numaralı alaşımlar çeşitli alaşımların çeşitli yüzdelerle katılmasıyla oluşturulur. dersimizkimya.com: The Best Search Links on the Net Örneğin; Weldalite 049: 5.4 Cu, 1.3 Li, 0.4 Ag, 0.4 Mg, 0.14 Zr. Alaşım 2090: 2.7 Cu, 2.2 Li, 0.12 Zr. Alaşım 2091: 2.1 Cu, 2.0 Li, 0,10 Zr. Alaşım 8090: 2.45 Li, 0.12 Zr, 1,3 Cu, 0.95 Mg. Alaşım CP276: 2.7 Cu, 2.2 Li, 0.5 Mg, 0.12 Zr. Başlıca Dizayn Kriterleri Tabakalar Plakalar Dövme Parçalar Extrusionlar Üstün Sağlamlık. .. .. ..CP276 Weldalite049 Weldalite049 CP276 8091-T851 8091-T851 8091-T652 Weldalite049 2090-T83 2090-T81 8090-T86 2090-T86 Korozyana karşı Dirençli .......2091-T8X 8090-T7E20 8090-T652 8090-T8X 8090-T8X 8090-T8771 8090-T852 8091-T8X 2090-T8 Yüksek Dirençli. .. ...2091-CPHK 8090-T8E57 .................. 2091-T8 2091-T3 8090-T8151 8090-T81 2091-T84 2091-T351 8090-T81 2091-T851 Weldalite049 Weldalite049 Weldalite049 Weldalite049 2090/8090 2090/8090 8090 2090 2090/8090 ................... ............... .................. Weldalite049 Tuzlu suya mağruz kalan uçağın dış yapısı genellikle karıştırılmış maddelerle elde edilen alaşımlardan oluşmuştur.Tuzlu suya maruz bırakıldığı zaman katottaki çubuk başarılıbi r şekilde korozyona direnç gösterir.Bu paslanmaya karşı direnci arttırmak için daha önce yukarıda bahsettiğimiz maddelerle karıştırılır. Titanyum Alaşımları: Titanyum ve Titanyum alaşımlarının tanınması 1950’ li yıllara rastlar ve kısa zamanda havacılık ve kimya sanayisinin bel kemiği durumuna gelen bir materyal,i pozisyonunu almıştır.Yüksek enerjideki düşük oranı, Titanyumun mükemmel mekanik özelliklerinden biri ve korozyona olan direnci Titanyumu havacılıkta benzersiz alaşımlardan ve denge parçalarında özenle kullanılmaktadır.Sivil ve askeri havacılıkta bu alaşımlar yüksek gerilim ve kritik pozisyonu bulunan parçalarda kullanılır.titanın ve alaşımlarının gittikçe artan bir sanayi önem kazandığını belirtmiştik;her ne kadar bu önem metalin hafifliğiyle birinci derecede ilgili değilse de gerçekten titan ve alaşımları bu hususta hafif alaşımlarla boy ölçüşemez.sağlamlık bakımından mesela;daha fazla miktarda Al-Mg alaşımlarının görevini yapabilir.titan alaşımlarının korozyona karşı dayanma,çekilme,parlama kabiliyeti,sertlik elektrik direnci gibi özellikleri ihtiva ettikleri yabancı maddelerin cinsine ve miktarına bağlıdır.zaten titanın düşükı sı geçirgenliği dolayısıyla hava araçlarında türbin ve yanma odalarında kullanıldığını söylemiştik. Yüksek güç,dayanıklılık oranı sürtünmeye dayanıklılığı çatlaklara dayanıklılığı Titanyum metalinin diğerlerine oranla seçilmesinde etkilidir. Kullanıldığı yerler: Cıvatalarda, fren direkleri veya kirişlerinde, uçak kanat direklerinde, uçağın gövdesinde, uçağın gövde panelinde, hidrolik tüplerde, SPF parçalarında, uçak kanadı mil parçalarında, kompresör diskleri ve parçalarında, pompalarda kullanılır. fakat yüksek bir elastik modülüne malik olmasından ötürü bazı metallerle daha mükemmel bir metanet ve elastik limite malik alaşımlar verebilir.Yüksek oksidasyonı s ı sı dolayısıyla, Berilyum ayrıcaşiddetli bir indirgendir. Bir metal tabiatta bazı bileşikler halinde çok münteşirse de cevher telakki edilebilecek yegane mürekkebi bir alüminyum ve Berilyum yayılmasında ötürü bu alanda da mühim miktarda metale ihtiyaç gösterilirdi. Fakat Magnezyum istihsalinini bugün gittikçe artan gelişmesi, doğrudan doğruya uçak yapımındaki terakkilere bağlanabilir. Gerçekten saf halde pek o kadar metin olmayan Magnezyum, en mühimleri evvelce incelenmiş olduğumuz magnelyum (124) veya %89-97 Mg, %1-5,5 Zn ve %0,5-5 Al ihtiva eden elektron adındaki alaşımları sayesinde,havacılıkta gittikçe önemli bir yer işgal etmektedir. Ancak 1914-1918 Harbi’nden itibaren gelişen magnezyum istihsalatı,2. Dünya Harbi dolayısıyla hiçbir meal için müşahede edilmemiş olan bir hızla artarak,bütün rekorları kırmıştır:Gerçekten bu husustaki dünya genel durumu 1933’te 2500 ton ve 1934’te 3000 ton raddesinde idi.Son 25 sene zarfındaki dünya üretimi iseşöyle özetlenebilir: 1939: 32000 ton 1950: 148700 ton 1943: 240000 ton 1957: 157700 ton Magnezyum üretiminde son yıllar zarfında (bilhassa Almanya’da yeni Wolkswagen motorlarında magnezyum kullanılması dolayısıyla) yeni bir artış müşaade edilmektedir.Gerçekten,1963 batı memleketleri magnezyum üretimi,%80’inden fazlası elektrolizle olmak üzere,110000 tona varmıştır.Başlıca üretici memleketlerin son senelerdeki istihsalatı hakkında aşağıda bilgi verilmiştir. 1939 1943 1955 1963 Almanya 20000t. 32000 t. -- -- B.Almanya -- -- 200 t. ? Amerika B.D. 2500 185000 55500 68000 Fransa 2500 -- 1500 2500 İngiltere 5000 10000 3500 2500 İtalya -- -- 2900 6000 Kanada -- -- 8200 9000 Norveç -- -- 6800 20000 Rus. Ve Pol. -- -- 50100 ? New York piyasasında,magnezyum libresi,1962’de 36 c. üzerinden muamele görmüştür. Korozyon: Metal ve alaşımların çevreleri ile kimyasal ve elektrokimyasal reaksiyonlarý sonucu bozulmalarýný korozyon deyimi olarak tanýmlarýz. Korozyon deyimi yanlýz metalik malzemeleri kapsar ve oluþumunu saðlayan reaksiyonun cinsine göre iki cins korozyon türü vardýr.1) Kimyasal, 2)Elektrokimyasal korozyon. Elektrokimyasal olay elektrik yükü ayrýmýný getirir. Elektrolitle anot ve katot adý verilen iki elektrot sistemi oluþur. Elektrolit iyonik iletkenliðe sahiptir. Katot elektrokimyasal anlamda daha soy olan metaldir. Sistemde meydana gelen olay, elektrik ayrýmý ile oluþan anyon ve katyonlarýn reaksiyonudur. Olayýn neticesi korozyon ürünüdür. Kimyasal korozyonunda elektrokimyasal mekanizma ile oluþtuðu bilinmektedir. Kimyasal korozyon, metalik malzemelerin gazlarla reaksiyonu olarak tanýmlanýr. Korozyon ürünü olarak ortaya çýkan ve metal yüzünü örten oksit tabakasý iyonik ve elektronik iletkenliðe sahip elektrolittir. Aşağıda havacılıkta kullanılan alaşımların kullanıldığıy er le r i gösteren fotoğraflar; Titanyum alaşımlarının kullanıldığı yerler Havacılıkta metal alaşımların şekillendirilmesinde kullanılan araçlardan bazıları. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.