![]() |
Matta Ve Luka Incilinde Hz. İsa'nın Soyu
Matta incili:
1.İbrahim 2.İshak 3.Yakup 4.Yahuda 5.Peres 6.Hesron 7.Ram 8.Aminabad 9.Nanşon 10.Salmon 11.Boaz 12.Obed 13.İşay 14.(Davut) 15.Süleyman 16.Rehavam 17.Ağabeyya 18.Asa 29.Yehoşafat 20.Yoram 21.Uziya 22.Yotam 23.Ahaz 24.Hizkiya 25.Manaşe 26.Amon 27.Yaşiya 28.Yekonya 29.Şaltiyel 30.Zerubabel 31.Ağabeyhud 32.Elyakim 33.Azor 34.Sadok 35.Ahim 36.Elihud 37.Elazar 38.Matan 39Yakup 40.Yusuf 41.İsa Luka incilinde Hz. Davud'dan sonra isimler değişiyor. Luka incili: 1. İbrahim 2. İshak 3. Yakup 4. Yahuda 5 .Peres 6. Hesron 7. Ram 8. Aminadab 9 . Nanşon 10. Salmon 11. Boaz 12. Obed 13. İşay 14.(Davut) 15. Natan 16.Matata 17. Menna 18. Mala 19. Elyakim 20. Yonam 21. Yusuf 22. Yahuda 23. Şimon 24. Levi 25. Matat 26. Yori 27. Eliyezer 28. Yeşu 29. Er 30. Elmadam 31. Kosam 32. Addi 33. Malki 34. Neri 35. Şaltiyel 36. Zerubabel 37 Reşa 38 Yohanan 39. Yoda 40. Yoseh 41. Şimi 42. Matitya 43. Mahat 44. Nagay 45. Hesli 46. Nahum 47. Amos 48. Matitya 49. Yusuf 50. Yanay 51. Malki 52. Levi 53. Matat 54. Eli 55. Yusuf 56. İsa |
Cevap : Matta Ve Luka Incilinde Hz. İsa'nın Soyu
1. Tanrı
2. Adem 3. Şit 4. Enoş 5. Kenan 6. Mahalalel 7. Yaret 8. Hanok 9. Metuşelah 10.Lamek 11.Nuh 12.Sam 13.Arfaktaş 14.Kenan 15.Şalah 16.Eber 17.Pelek 18.Reyu 19.Seruk 20.Nahor 21.Terah 22.İbrahim |
Cevap : Matta Ve Luka Incilinde Hz. İsa'nın Soyu
Tevrat’ta geçen Hz. İbrahim’in Hz. Âdem’e kadar soyu:
Bu soy ağacı iki kısım olarak belirtilmiş. 1.Hz. Âdem’den Hz. Nuh’a kadar olan kısım ki bu kısım ”âdemin soyu” olarak adlandırılmış(1) Tekvin.11/5 Âdem soyunun öyküsü:… 2.Hz. Nuh tan sonra Hz. İbrahim’e kadar olan kısım ki bu kısım Hz. Nuh’un oğlu Sam’dan başlar ve “samın soyunun öyküsü “olarak geçer. (2) Tekvin.11/10 Sam'ın soyunun öyküsü:… Hz. İbrahim'in soyağacı: 1. Âdem 2. Şit 3. Eroş 4. Kenan 5. Mahalalel 6. Yeret 7. Hanok 8. Metuşelah 9. Lamek 10.Nuh 11.Sam 12.Arpakşat 13.Şelah 14.Ever 15.Pelek 16.Reu 17.Seruk 18.Nahor 19.Terah 20.İbrahim (1)Tekvin 5. bölüm (2)Tekvin 11. bölüm |
Cevap : Matta Ve Luka Incilinde Hz. İsa'nın Soyu
Tespitler:
1. Hz. İsa’nın soyu İncillerde sadece Matta (1. Bölüm) ve Luka (3. Bölüm)incilinde geçer. 2. Matta İncilinde Hz İsa’nın soyu Hz. İbrahim’den itibaren verilir. 3. Matta ve Luka İncillerinin her ikisinde de Hz. Davut’a kadar aynı sayıda ve aynı kişilerin isimleri geçer. 4. Hz. Davut’tan sonra isimler ve sayılar farklılaşır. 5. Matta İncilinde Hz. Davut’tan sonra Hz. İsa’da dâhil 27 isim geçer. 6. Luka İncilinde Hz. Davut’tan sonra Hz. İsa’da dâhil 42 isim geçer. 7. Matta İncilide Luka İncilide Hz. İsa’nın soyunu üvey babası “Yusuf’a “bağlar. 8. Luka incili Hz. İsa’nın soyunun Matta incilinden farklı olarak Hz. İbrahim’den önceki kısmını da verir. 9. Luka İncilinde Hz. İsa’nın Âdem’den Hz. İbrahim’e kadar geçen isimler 21 kişidir.Oysa Tevrat’ta 20 kişi geçer.Fazlalık isim Hz. Nuh’tan sonra ki sıralarda geçen sayıyı 21 ‘e çıkaran “Kenan” dır. 10. Luka incili Hz. İsa’nın soyunu “Tanrı ve Tanrı oğlu Âdem “olarak başlatır. 11.Matta İnciline göre Hz. İsa, İbrahim ve Davut oğludur. 12.Matta incilinde Hz. İsa’nın soyu hakkında giriş başlığı: 1-2İbrahim oğlu, Davut oğlu İsa Mesih'in soyuyla ilgili kayıt şöyledir. (1) 13.Luka İnciline göre Hz. İsa Yusuf ve Eli oğludur. 14.Luka İncilinde Hz. İsa’nın soyu hakkında giriş başlığı: 23İsa görevine başladığı zaman otuz yaşlarındaydı. Yusuf'un oğlu olarak biliniyordu. Yusuf da Eli oğlu, (2) 15.Tevrat’a göre insanların ilki ve babası Hz. Adem’dir. Tevrat’ta Hz. Âdem’in soyu hakkında giriş başlığı: 1Adem soyunun öyküsü: Tanrı insanı yarattığında onu kendine benzer kıldı. 2Onları erkek ve dişi olarak yarattı ve kutsadı. Yaratıldıkları gün onlara "İnsan" adını verdi.(3) (1)Matta 1:1,2 (2)Luka 3.23 (3)Tekvin 5:1,2 |
Cevap : Matta Ve Luka Incilinde Hz. İsa'nın Soyu
Soyağacı ve şecere nedir?
Şecerenin lügatte anlamı: Şecere şecer kelimesinden gelir. Şecer: Arapça isim olup ağaç demektir. Çoğulu eşcar’dır. Şecere: Arapça isim olup, küçük ağaç, bir tek ağaç demektir. Çoğulu şecerat’tır. Şecere-i hayat: Hayat ağacı, soyağacı, soy kütüğü bir ailenin soyunu gösteren cetvel, şema demektir. Eşanlamlı olarak silsilename de denir. Aslı şecere-i hayat olmasına rağmen günümüzde sadece kısa olarak şecere olarak kullanılıyor. Şecere ağaç demektir. Aslında neseb şeceresi demek lâzım, ama kısaca şecere deniyor. Şecerename de denir. Soyağacı bunun yeni Türkçesidir. Aile soyuna mensup kimselerin adları ağaç şeklinde gösterildiği için bu adı almıştır. Aslında her nesil bir öncekinin dalı, meyvesi sayılıyor. Bu bakımdan ağaç güzel bir benzetmedir. Soy kütüğü kayıtları çok eski tarihlerden beri devam eden bir gelenektir. Ahmet Cemil Akıncı peygamberler tarihi(1985) adlı eserinde Hz. Muhammed’in soy kütüğünden bahsederken şöyle der: <<O zamanın hemen hemen her kabilesinde soy bilginleri vardı. Bunlar canlı tarihtiler. Olayları ve tarihleri günü gününe ezberlerlerdi.>>(8.cilt. Sayfa.66) Yahudilerde üstün ırk inancından olsa gerek, bu konuda çok ısrarcıdırlar. Günümüzde bile Türkiye de yaşayan Yahudiler. Osmanlının hangi tarihlerde kendilerini kabul ettiğini ve hangi ülkelerden ne şartlarda geldiklerini bilirler. Özellikle soyları ve ataları ile övünmek gibi kendilerine üstünlük, seçkinlik payı çıkarmak isteyenler soylarında önemli kişiler varsa bunu gündeme getirirler. Bu durum belki haklı bir sebebe dayanabilir ancak başka şeylerde olduğu gibi bu konuda da abartılı davranmak pek hoş değildir. Hele ki kötü tabiatlı birisinin kendi soyu ile övünmesinin ona hiçbir getirisi olamayacağı gibi, gayri ahlaki bir duruş sayılır. Bazıları ise zenginler, asiller, bilginler, krallar vb. soyundan geldikleriyle övünür durur ve başkalarından kendilerini üstün addederler. Bu durum Müslüman toplumda pek hoş karşılanmaz. Beklide bununda etkisi ile Müslümanlar soyağaçlarına pek ilgi göstermezler. Hz. İsa’nın soyağacının İncillerde yer alması: İncillerde Hz. İsa’nın soyu ile ilgili bölümlerde ki başlıklar konu hakkında bir fikir veriyor. Matta İncilindeki ifadeye göre Hz. İsa’nın soyu hakkındaki bilgilerin başka Kayıtlardan alındığı anlaşılıyor. Matta incilinde Hz. İsa’nın soyu hakkında giriş başlığı: Matta.1:1.2 <<1-2İbrahim oğlu, Davut oğlu İsa Mesih'in soyuyla ilgili kayıt şöyledir. >> Yukarıdaki İncil bölümünde belirtildiği üzere Hz. İsa’nın Hz. Davut ve H.z. İbrahim gibi sayılan ve seçkin kişilerin soyundan geldiğine vurgu yapılmaktadır. Ve cümle <<kayıt şöyledir>>diye bitiyor. Bu cümle beraberinde şu soruları getiriyor. 1.Hangi kayıt? 2.Bu kayıttan başka bir kayıt vardı da buraya oradan mı aktarıldı? 3.Başka bir kayıttan alındığına mı vurgu yapılıyor? Yorum: Cevabı ne olursa olsun Hz. İsa’nın soy kütüğü başka bir kayıttan buraya aktarılmış. Zaten bu bölümün ilahi sözler olduğunu söylemek Hz. Âdem’den süregelen Peygamberler sıralamasındaki vahiy şekli ve İlahi düzene zıt düşüyor. Çünkü bu tür bilgiler İlahi ahlak ve öğretiler kapsamı dışında kalıyor. Sadece bu kişiler arasında örnek olabilecek olanlar ve örnek kıssalar anlatılır. Bu ise İlahi işaretin hangi yönde olduğunu açıklayıcı özellik olarak yeterlidir. Luka İncilindeki ifadelere göre Hz. İsa’nın soyu hakkındaki bilgilerin rivayetlere dayandığı anlaşılıyor. Luka İncilinde Hz. İsa’nın soyu hakkında giriş başlığı: <<23İsa görevine başladığı zaman otuz yaşlarındaydı. Yusuf'un oğlu olarak biliniyordu. Yusuf da Eli oğlu, >> Yukarıda ki İncil bölümündeki << İsa görevine başladığı zaman 30 yaşlarındaydı. Yusufun oğlu olarak biliniyordu.>> ifadesi şu anlama geliyor. “Bazı kişilerin bilgilerine ve rivayetlerine göre” “ insanlar arasında bilindiği şekli ile” Cümlenin tamamına göre ise şu anlam çıkıyor. İsa’nı soyu hakkındaki bilgiler şöyledir. “İsa çevresinde şöyle tanınıyordu. İsa peygamberlik görevine başladığında 30 yaşlarındaydı. Soy bilginleri ve halk arasında şöyle biliniyordu. Yusuf oğluydu, Yusuf’ta eli oğluydu. Sonuç: Matta ve Luka incili arasındaki soy bilgisi isimler ve sayılar hakkındaki ihtilafa ve ifadelere bakılırsa Hz. İsa’nın soy bilgisi yazarlar tarafından bilgilendirilmek için kitaba dâhil edilmiş. Ve yazarlar Hz. İsa’nın soyunu tespit ederlerken farklı kaynaklardan faydalanarak hazırlamışlar. Öyle ise bu kitap İncil olarak değil yüksek bir ihtimal ile Hz. İsa’nın hayatını ve sözlerini içeren bir kitap olarak hazırlandı. Çünkü şecere ancak önemli şahısların hayatının konu edildiği kitaplarda kullanılır. Oysa ilahi kitaplar topluları aydınlatmak için gönderilir. Bir insanın hayatını konu almaz. Böyle bir şey çok kısır ve dar kapsamlı olurdu. Önemli bir husus: Bu şecere bilgilerinin insan ürünü olduğunun diğer bir delili ise şudur. Hz. İsa’nın babası yoktu. Şayet bu ilahi bir vahiy ile belirtilmiş olsaydı, Hz. İsa’nın annesi tarafından soy bilgisi verilirdi. Yusuf ise onun üvey babası idi. Yusuf’un tarafından soy bilgisi Hz. İsa’nın soy bilgisi olarak kabul edilemez ve kullanılamaz. Oysa İncillerde soy bilgisi bilinen geleneksel şekli ile oluşturulmuş. Çünkü soy bilgileri geleneksel olarak baba tarafından oluşturulur ve sıralanırdı. Burada bir ayrıntı atlanarak babası olmadığı halde Hz. İsa’nın soy kütüğü geleneksel üvey babası üzerinden hazırlanmıştır. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.