![]() |
Tarih Sorulari.
Nihayet bir gün Suhar'da yaptırmakta olduğu mescid ve imaretin inşaatında çalışan beşyüze yakın dervişi arasında Bahaüddin Nakşibend'e, bundan böyle hareketlerinde serbest olduğunu, ister Türk, ister Tacik olsun faydalı olabilecek her şeyhten feyz alabileceğini söyledi.38
Tarİh sorulari. Bahaüddin, yedi sene Mevlana Ârif ile, on iki sene de Halil Atâ ile sohbet etmiştir. İki kere hacca gitmiş ikinci gidişinde Hoca Muhammed Parsa'ya refakat etmiştir. Dönüşünde Nişabur ve Herat'a uğrayıp, oradaki bazı büyük şeyhlerle de görüşmüştür. Bir müddet Merv'de ikamet etmiş, daha sonra tekrar Buhara'ya avdet edip, ölünceye kadar orada kalmıştır. Emîr Külal'in vasiyeti üzerine ölümünden sonra ona halef olmuştur. 791 (1389) tarihinde vefat etmiş, doğduğu yer olan Kasr-ı Arifan'a defnolunmuştur. Bahaüdin Nakşibend ölümünden birgün önce, müridlerine, halifelerinden Muhammed Parsa'ya tabi olmalarını vasiyet etmiştir. [size="2">Bahaüddin'in "][/size]Nakşibendiyye tarikatinin şubeleri: Ahrâriyye, Naciyye, Kâsaniyye, Muradiyye, Mazhariyye, Melamiyye-i Nûriyye, Câmiyye, Müceddidiyye, Hâlidiyye.39 14-HALVETİYYE TARİKATİ 1. Cüneyd Bağdadî, 2. Mimşâd Dîneverî, 3. Ebû Abdillah Muhammed Dîneverî, 4. Vecîhüddin el-Kâdî, 5. Ebû'n-Necib Zıyaüddin Abdü'l-Kahir es-Sühreverdî, 6. Ebû Reşid Kutbuddin el-Ebherî, 7. Rüknüddin Muhammed el-Buharî, 8. Şihabüddin Muhammed et-Tebrizî, 9. Cemalüddin Şirazî, 10. İbrahim Zahid Gîlanî, 11. Sadüddin Ferganî, 12. Kerîmüddin Âhi Muhammed bin Nûri, 13. Ebû Abdillah Siracüddin Ömer bin Ekmelüddin el-Gîlanî el-Halvetî. EBÛ ABDİLLAH SİRÂCÜDDİN ÖMER BİN EKMELÜDDİN EL-GÎLÂNÎ EL-HALVETÎ Şeyh Ebû Abdillah Sirâcüddin, Lahcan'da doğmuş ve orada büyüyerek Harezm'de bulunan amcası Ahi Muhammed bin Nûri'l-Halvetî'nin yanına gitmiştir. Ömrünü ekseri halvette geçirdiği için Halvetî lakabını almıştır. Amcasının 717 (1317)'de vefatı üzerine Halvetiyye tarikatinin pîri olmuştur.40 Bundan sonra Ebû Abdillah, Tebriz civarında Hûy'a, bir aralık Mısır'a, oradan da Hicaz'a giderek hac farizasını ifa etmiştir. Daha sonraları Sultan Üveys'in daveti üzerine Herat'a gelmiş orada 750 (1349) diğer bir rivayete göre 800 (1397-98) tarihinde vefat etmiştir.41 Halvetiyye tarikatinin şubeleri: Rûşeniyye, Gülşeniyye, Merdaşiyye, Sünbüliyye, Şa'bâniyye, Şemsiyye, Ahmediyye, Cemaliyye, Bahşiyye, Uşşâkıyye, Asâliyye.42 15-BAYRAMİYYE TARİKATİ 1. Cüneyd Bağdadî, 2. Mimşad, ed-Dîneverî 3. Ahmed ed-Dîneverî, 4. Muhammed Bekrî, 5. Kâdî Vecihüddin, 6. Ebû İshak el-Kazrûtî, 7. Ömer el-Bekrî, 8. Abdü'l-Kahir es-Sühreverdî, 9. Kutbuddin el-Ebherî, 10. Rüknüddin en-Nuhâs, 11. Şihabüddin et-Tebrizî, 12. İbrahim Zahid el-Gîlanî, 13. Mustafa Safiyyüddin, 14. Sadrüddin el-Erdeblî, 15. Ali el-Erdeblî, 16. İbrahim el-Erdeblî, 17. Hamidüddin Aksarâyî, 18. Hacı Bayram Velî Ankaravî. HACI BAYRAM VELÎ [size="2">Ehl-i tarikat lisanında "][/size]Hacı Bayram Velî, Ankara'ya yakın Çubuk Suyu kenarında bir köyde 753 (1352) senesinde dünyaya geldi. Tahsilini tamamladıktan sonra Bursa ve Ankara'da müderrislik yaptı. Bilahare Kayseri'de Şeyh Hamid Aksarayî'ye intisab etti. Onunla birlikte Şam'a, oradan da hac mevsiminde Mekke'ye gitti. Daha sonraları Ankara'ya dönüp, va'z ü nasihatle halkı irşada çalışmıştır. Ektiği burçakla maişetini te'min edip, zenginlerden topladığı paraları erbab-ı ihtiyaca verirdi. Bayramiyye tarikati, sonraları altı şûbeye ayrılmıştır. En meşhurları; Akşemseddin vasıtasıyla münteşir Şemsiyye-i Bayramiyye ve 880 (1475)'de Göynük'te vefat eden Bursalı Dede Ömer vasıtasıyla neşrolunan Melamiyye-i Bayramiyye ve Hızır Dede halifesi Bursalı Hazret-i Üftâde ile Aziz Mahmud Hüdayî marifetiyle te'sis olunan Celvetiyye'dir. Hacı Bayram Velî 833 (1430) tarihinde Ankara'da vefat etmiş ve oraya defnedilmiştir.43 Bugün elimizde üç nutku mevcuttur. Bu nutuklardan biri: Çalabım bir şar yatarmış iki cihan aresinde, Bakılacak didar görünür ol şarın kenaresinde. Beytiyle başlar. Şeyh İsmail Hakkı, Hoca Mehmed Nûrü'l Arabî, Bursalı Mehmed Sahfî ve Abdü'l Hayy Celvetî tarafından şerh olunmuştur. 16-EŞREFİYYE TARİKATI EŞREF RÛMÎ [size="2">İsmi Abdullah'dır. Kadiri tarikatinin "][/size]Eşref Rumî, ilk olarak kayınpederi Hacı Bayram Velî'ye intisap etmiş ve onun yanında on bir sene kalarak türlü riyazet ve nefis mücadelesi geçirmiştir. Bundan sonra Hacı Bayram tarafından icazet verilmiş ve İznik şehrine halife nasbedilmiştir. Sonraları Hama'da bulunan Abdülkadir Gîlanî evladından Hüseyin el-Hamevî'ye intisap etmiş, Şeyh Hüseyin kısa zamanda ona hilafet vererek Kadiriyye tarikatinin Anadolu'da neşrine me'mur etmiştir. Dergahını İznik'de te'sis eden Eşrefoğlu, tarikatini bilhassa o civar ile Bursa ve havalisinde yaymıştır. Hatta İstanbul'da da bir zaviye kurmuş, o devrin sadrazamlarından Mahmud Paşa da bu tarikate intisap etmiştir. Eşref Rûmî, 874 (1469) yılında İznik'de vefat etmiş ve oraya defnedilmiştir.44 17-MÜCEDDİDİYYE TARİKATI 1. Hoca Bahaüddin Nakşibend, 2. Mevlana Yakub Çerhî, 3. Hoca Ubeydullah Taşkend, 4. Kadı Muhammed Zâhid, 5. Muhammed Parsa, 6. Muhammed Derviş, 7. Muhammed Hâcegi-i Semerkandî, 8. Şeyh Muhammed Bâki Billah, 9. İmam Rabbani. İMAM RABBÂNİ AHMED EL-FARUKÎ ES-SİRHİNDÎ 971 (1563) tarihinde Sirhind'de dünyaya gelmiştir. Soyu Farukî'dir. Nakşibendi tarikatinin saliklerindendir ve Müceddidiyye tarikatinin müessisidir. İlk tahsilini babası Abdü'l-Ahad'dan gördükten sonra, yer yer dolaşarak, zamanının büyük bilginlerinden fıkıh, kelam, hadîs, tefsîr, aklî ve naklî ilimleri öğrenmiştir. On yedi yaşında tekrar memleketine dönerek, tedris hayatına başlamıştır. Yirmi sekiz yaşlannda Hoca Bâki Billah'dan Nakşibendiyye'nin usul ve adabını öğrenerek ona intisap etmiştir. Vefatları 1034 (1624) tarihindedir. [size="2">İmam Rabbanî'nin yazmış olduğu "][/size]18-CELVETİYYE TARİKATİ 1. Hacı Bayram Velî, 2. Hızır Dede Bursevî, 3. Mehmed Muhyiddin Üftâde, 4. Aziz Mahmud Hüdaî, 5. Şeyh Ahmed Efendi, 6. Şeyh Abdullah Efendi, 7. Osman Efendi Atpazarî, 8.îsmail Hakkı Bursevî. AZİZ MAHMUD HÜDAÎ 948 (1541) tarihinde Koçhisar'da dünyaya geldi. 978 senesinde, tahsilini tamamlayarak, bir müddet Edirne, Şam ve Mısır kadılıklarında bulundu. Daha sonraları Bursada mahkeme-i suğra naibliği ve Ferhadiye Medresesi müderrisliği yaptı. Bu sırada Bayramiyye Tarikati şeyhlerinden Muhammed Üftâde'ye intisap etti (984). Üç sene şeyhine hizmet ettikten sonra İstanbul'a gelerek, Çamlıca'daki çilehanede bir müddet uzleti müteakip, Üsküdar'daki Rum Mehmed Paşa Camii'nin sol tarafındaki bir odaya yerleşti. 1002 (1593) tarihlerinde Fatih Camii'nde vaaz vermeye başladı. Daha sonraları Üsküdar'daki mescide minber koyarak, camie çevirip, cum'a hutbelerini orada okudu ve perşembe günleri de Üsküdar Mihrimah Sultan Camii'nde halkı irşad ile meşgul oldu. 1020 (1611) senesinde inşası tamamlanan Sultan Ahmed Camii'nde, her ayın ilk pazartesi günleri va'z etti. Bu arada Rum Mehmed Paşa Cami'inde tarikatini neşre devam etti. Aziz Mahmud Hüdaî 1038 (1628) tarihinde Üsküdar'da vefat etti. Orada kendi inşa ettirdiği zaviyeye defnedildi. Eserleri: 1. Nefâisü'l-Mecâlis: Bazı ayetlerin tefsirini beyan eden büyük bir cildtir. 2. Tecelliyât: Çeşitli tarihlerde kaleme aldığı ve ekseri kısmı arapça olan bir risaledir. 3. Necatü'l-Garîk: Cem' ve farkı açıklayan türkçe manzum bir risaledir. 4. Tarikatname: Dervişlerin adab ve erkanını beyan eden türkçe bir risaledir. 5. Divan-ı İlahiyat. 6. Tezakir-i Hüdaî: Yarısı Türkçe, yarısı Arapça olan mektûbatıdır. 7. Câmiu'l-Fadâil ve Kaamiu'r-Rezâil: Arapça bir eserdir. 8. Fethu'l-Bâb ve Refu'l-Hicab: Üç bâb üzerine tertiblenmiştir. Birincisi: Halk-ı İnsan; ikincisi: Tevbe; üçüncüsü: Camiiyetü'l-İhsan ve İhticabihi bi's-Sırrı'l-îlahîdir. 9. Miftahu's-Salat ve Mirkatü'n-Necat. 10. Habbetü'l-Mahabbe. 11. Hayatü'l-Ervah ve Necatü'l-Eşbah. 12. Hülasatü'l-Ahbar fi Ahvali'n-Nebiyyi'l-Muhtar. 13. Mecmûa-i Hutab. 14. Tarikat-i Muhammediyye. 15. Vâkıât. 16. Şerhu ala Kasîdeti'l-Vitriyye fi Medhi Hayri'l-Beriyye: Ebûbekr b. Abdi'l-Kerim Halebî'nin Kaside-i Şerife adı eserinin türkçe şerhidir. 17. Haşiye alâ Kuhistânî Şerhu Fıkh-ı Keydânî. 18. Şemâilu'n-Nebeviyyeti'l-Ahmediyye. 19. El-Fethu'l-İlahî. 20. Ahbâru'n-Nebî. 21. Halü'l-Ervah ve Ahvalü'l-Mevta.45 İSMAİL HAKKI BURSEVÎ İsmail Hakkı, otuz seneden fazla Bursa'da bulunduğu ve sonunda da orada vefat ettiği için Bursevî diye şöhret bulmuştur. 1063 (1652) senesinde Aydos'da doğdu. On bir yaşlarına geldiği zaman ebeveyni tarafından tahsil için Edirne'ye gönderildi ve yedi sene orada kaldı. Yirmi yaşlarına geldiği zaman İstanbul'da geldi ve meşhur hocalardan ders okudu. Bir müddet sonra Osman Fazlı'nın derslerine devam ederek ondan Celvetiyye tarikatinin adab ve talimatını öğrendi. Bu arada usûl-i fıkıhtan "Tenkîh"i okudu. Farsça öğrenerek Sâdi'nin Gülistan'ını, Hâfız'ın Divan'ını, Câmi'nin Baharistan'ını, Kemalpaşazade'nin Nigeristan'ını, Mevlana'nın Mesnevî'si ile Fihi ma-Fih'ini, Hüseyin Kaşifî'nin Tefsîr'ini mütalaa etti. İsmail Hakkı ayrıca hat san'atına ve müsikîye de çalıştı. Tahsilini 23 yaşında tamamladıktan sonra Osman Fazlı onu kendi mümessili olarak Üsküp'e gönderdi. (1086/1675). Bir sene sonra Şeyh Mustafa Uşşakî'nin kızı Ayşe Hatun ile evlendi. Bu sıralarda Osman Fazlı kendisine bir mektup yazarak tedrisata başlamasını emretti. İsmail Hakkı'nin feyizli neşir hayatı bu ruhsattan sonra başladı. Bir taraftan öğrencilerine ders vermeye diğer taraftan kitap yazmaya devam etti. Bir müddet sonra, Üsküp müftüsü ile aralarındaki anlaşmazlık sebebiyle Osman Fazlı'nın tavsiyesine uyarak Köprülü'ye geldi. On dört ay kadar Köprülü'de kalan İsmail Hakkı, Usturanca halkının ısrarlı istekleri üzerine 1093 tarihinde ora ya tayin edildi, İki buçuk sene sonra Osman Fazlı'nın arzusu üzerine Edirne'ye döndü. Edirne'de üç ay kaldıktan sonra 1096 (1684) tarihinde Bursa'ya yerleşti. İsmail Hakkı 1102 tarihinde Magosa'da bulunan şeyhi Osman Fazlı'yı ziyaret etti. Orada onyedi gün kadar kaldıktan sonra tekrar Bursa'ya döndü. İsmail Hakkı, II. Mustafa zamanında Nemse seferine iştirak eden erlere cihadın kudsiyyetini, sabır, sebat ve kararın ecrini anlatmak, onların hislerine terceman olarak savaşa karşı iştiyaklarının artmasını te'min için Edirne'ye geldi. Ordu 1107 (1695) tarihinde hareket edip, Tuna'yı geçip Erdel dolaylarında düşmanla savaştıktan sonra, kış mevsiminin başlaması sebebiyle tekrar Edirne'ye döndü ve 1108 tarihinde tekrar Sofya üzerinden Belgrat kal'asına geldi. İsmail Hakkı, Elmas Mehmed Paşa'nın hazır bulunduğu bütün savaşlara iştirak etti. Hatta çeşitli yerlerinden yara aldığı için Edirne'ye döndü, bir müddet sonra da tekrar Bursa'ya gitti. 1111 (1699) senesinde Şam'a, oradan da hac kafilesiyle Mekke'ye hareket eti. 1122 senesinde deniz yoluyla ikinci defa hacca gitti. 1129 senesinde gördüğü bir rüya üzerine tekrar Şam'a gitti ve 1132 tarihine kadar orada kaldı. Daha sonraları İstanbul'a gelerek Üsküdar'a yerleşti. Üç sene sonra Tekirdağ'a, oradan da Bursa'ya geldi. 1137 (1728)'de Bursa'da vefat etti. Eserleri: Tesbit edebildiğimiz eserlerinin miktarı yüz altmış yedidir, bunlardan en meşhurları: 1. Ruhu'l-Beyan: Altı cildiik Kur'an tefsiridir. 2. Nakdü'r-Rical. 3. Şerhü'l-Usûl lite'siri'l-Vusûl. 4. Nefayisü'l-Mesail. 5. Muhammediyye Şerhi: 1252 senesinde Bulak'da basılmıştır. 6. Mesnevi Şerhi: 1287'de Matbaa-yı Amire'de basılmıştır. 7. Şeceretü'l-Yakîn. 8. Silsiletü'z-Zebeb. 9. Kenz-i Mahfî. 10. Şerh-i Usülü'l-Aşere: 1256'de İstanbul'da basılmıştır. 11. Muzîlu'l-Ahzan: Tegannî mes'elesi. 12. Risale-i Vahdet-i Vücûd. |
Tarih Sorulari.
İstibdat dönemi nedir?
Baskı ve şiddet dönemidir. 2. Abdülhamit 1876 yılında 1. meşrutiyeti ilan etmiştir. 1877-78 Rus harbinde Mebusan meclisinde yapılan aşırı muhalefeti sebep göstererek anayasa ve meclisi fes etmiştir. 30 yıllık dönemde ülkeyi baskı altında yönetmiştir. * Jöntürklerin bir kısmı sürgüne gönderilmiş, bir kısmı tutuklanmıştır. * Bu dönemde basına sansür uygulanmıştır. * Hafiye örgütü kurulmuştur. Osmanlıda avrupa tarzında kurulan ilk ordu hangisidir? 3. Selim'in kurduğu Nizam-ı Cedit ordusudur. * Masrafları irad-ı cedit hazinesinden karşılanıyor. Mızıka-i humayun hangi padişah döneminde açılmıştır? 2.Mahmut * Bando okuludur. Balkan antantı ne zaman kurulmuştur? 1934 yılında kurulmuştur. * Türkiye, Yunanistan, Romanya ve Yugoslavya'nın katılımıyla kurulmuştur. * Bulgaristan Nöyyi antlaşmasından memnun olmadığı için pakta katılmamıştır. * 1940'ta dağılmıştır. Milletler cemiyetine hangi tarihte girdik? 1932 yılında girilmiştir. * Milletler cemiyeti 1. dünya savaşından sonra kurulmuştur. Kurulmasının teklifi ilk olarak Wilson ilkelerinde geçmiştir. Fakat 2. dünya savaşını engelleyememiş ve dolayısıyla kaldırılmış ve yerini Birleşmiş Milletlere bırakmıştır. Yeni Türk devletinde tarımsal alanda yapılan düzenlemeler Yeni Türk devletinde tarımsal alanda yapılan düzenlemeler: * Aşar vergisi kaldırıldı (1925) (HALKÇILIK) * Tarım kredi kooperatifleri kuruldu (1929) * Ziraat mektepleri ve Ziraat fakülteleri açıldı (1933) * Tohum islah istasyonları kuruldu. * Devlet üretme çiftlikleri kuruldu İslamcılık nedir? 2. Abdülhamit tarafından uygulanmaya çalışılan ve tüm müslümanları halifenin bayrağı altınta toplamayı ve müslümanları ortak görüş altında yönlendirmeyi hedefleyen görüştür. İslamcılık diğer bir adıyla ümmetçilik görüşü doğrultusunda Hindistan müslümanları ile bile bağlantılar kurulmuş özellikle iletişim kopukluğu nedeniyle uygulanamamıştır. Arapların ingilizler ile yaptığı mac-mahon antlaşması sonucu 1. dünya savaşında Osmanlıya karşı savaşmaları ile islamcılık da tam olarak anlamını yitirmiştir. Merkez bankası ne zaman kurulmuştur? 1930 yılında kurulmuştur. * Yine 1930 yılında Türk parasını koruma kanunu çıkarılmıştır. MTA ve Etibank ne zaman kuruldu? 1935 yılında kuruldu. * 1. beş yıllık kalkınma planı içinde yer alıyor şeklinde daha rahat tarihi akılda tutulabilir. Türk karasularında gemi işletme hakkının sadece Türklere verildiği yasa hangisidir? Kabotaj kanunu (1 Temmuz 1926) Bunun dışında bir de 1929 yılında Deniz ticareti yasası yürürlülüğe girmiştir. Teşvik-i sanayi kanunu ne zaman çıkmıştır? 1927 yılında yürürlülüğe girmiştir. * Özel sektörü destekleme amacı taşımaktadır. * Özel sektörün yatırım gücü olmadığı için verim alınamamıştır. Osmanlıda ticaret yollarının güvenliğini ve denetimini sağlayan görevli hangisidir? Derbentçi |
Tarih Sorulari.
Türkiye'nin ilk devletçilik politikası kararı nerede alınmıştır?
İzmir iktisat kongresi (1923) * Özel teşebbüsle yapılamayan yatırımlar devlet eliyle sağlanmalıdır. ! Sadece devletçilik değil liberal adımlarda atılmıştır.) İtalyanlar anadoluyu hangi savaştan sonra tamamen boşalttı? Sakarya savaşından sonra tamamen boşalttı. Lozan'da 12 ada hangi devlete verildi? İtalya'ya verildi. İtalya da 2. dünya savaşından sonra Yunanistan'a bıraktı. * Osmanlı, Balkan savaşlarına girmeden önce yaptığı Uşi antlaşmasıyla 12 adayı geçici olarak İtalya'ya bırakmıştı Lozan Barış Antlaşması ne zaman TBMM tarafından onaylandı? 23 Ağustos 1923'te 2. TBMM tarafından onaylanmıştır. Devlet demiryolları idaresi hangi tarihte kuruldu? 1927 yılında kuruldu. * Yabancıların ellerinde bulunan demiryolları devletleştirilmiştir. İlk Türk denizcisi hangisidir? Çaka Bey * Türk deniz kuvvetlerinin kurucusu sayılır. * Deniz kuvveti olarak donanma sayılamayacak kadar küçük bir filo kurmuştur. İlk Türk donanmasını Alaaddin keykubat (Anadolu Selçukluları) kurmuştur. Osmanlı devletinde rejime yönelik ilk ayaklanma hangisidir? 31 Mart Vakası (1908) * Meşrutiyet rejimine karşı yapılmıştır. * 2. Abdülhamit desteklediği için, isyanı meclislerin kararıyla tahttan indirilip sürgüne gönderilmiştir. Yerine 5. Mahmet Reşad getirilmiştir. * İsyanı bastıran hareket ordusu içinde Mustafa Kemal'de yer almaktaydı. Yeni Türk harflerinin kabulü hangi tarihte gerçekleşmiştir? 1 Kasım 1928 * Bunun sonucunda inklabın yayıngınlaştırılması için Millet mektepleri açılmıştır. (1928-29) Anadolu'daki ilk cami hangisidir?Diyarbakır Ulu Cami'dir. (Artuklular yapmıştır.) İlk TBMM Başkanı kimdir? Fethi Okyar Batinilik hareketi hangi devleti yıkıma götürmüştür? Büyük Selçuklu Devletini yıkılmaya kadar götürmüştür. * Hasan Sabbah batinilik hareketinin öncüsüdür. * Alamut kalesinde bir terör örgütü gibi çalışarak haşhaşın uyuşturucu etkisiyle suikastçiler hazırlayıp önemli devlet adamlarını öldürtürtmüştür. Pars Narko Terör dizisinin ilk fragmanınından bir alıntı verelim daha kalıcı olsun... "Buralarda bin yıldır hikayeler aynı... Ha Hasan Sabbah'ın Alamut'u, ha Kandil Dağı.. Uyuşturup uyuşturup gönderiyorlar teröristleri Mehmetçiğin üzerine.." M.Kemal'e İzmir'de suikast girişimi hangi tarihte yapılmıştır? 1926 yılında yapılmıştır.Suikast planyalıcıları yakalanıp, İstiklal mahkemelerinde yargılandılar Türk-İran savaşlarını anlatan Şehname adlı eseri kim yazmıştır? Firdevsi (Gazneliler) İslamiyeti sonradan kabul eden Türk devletleri hangileridir? Karahanlılar ve İdil'dir. İzmir iktisat kongresi İzmir iktisat kongresi(17 Şubat -4 Mart 1923) * Memurlar hariç her meslekten temsilciler katılmıştır. Alınan kararlar: * Ham maddesi yurt içinde bulunan sanayi dalları kurulmalıdır. * Küçük imalattan fabrikaya geçilmelidir. * Özel teşebbüsle yapılamayan yatırımlar devlet eliyle sağlanmalıdır. (DEVLETÇİLİK) * Çalışana sendikal haklar tanınmalı * Demiryolları yapımına ağırlık verilmeli. * Kredi için devlet bankası kurulmalı (Özel sektör için İş bankası 1924'te kurulmuştur.) Osmanlı için "hasta adam" ifadesi hangi savaş öncesinde kullanılmıştır? 1853-54 Kırım Savaşı öncesi Rusya, İngiltere'ye Osmanlı devleti topraklarını bölüşme teklifinde bulunmuştur. Hafta adam ifadesi ilk kez bu teklifte geçmiştir. * İngiltere sömürgelerinin güvenliği için öneriyi kabul etmeyip Fransa ile birlikte Osmanlıyı destekleyerek Kırım savaşına katılmıştır. Mısır'da kurulan Türk devletleri hangileridir? Mısır'da kurulan Türk devletleri: * Tolunoğulları * İhşidler * Memlüklüker * Eyyübiler İlk Türk-İslam medresesi hangisidir? İlk Türk-İslam medresesi , Karahanlıların yaptığı Tabgaç Buğra Han medresesidir. 6-7 Eylül olayları: 1955 yılında Atatürk'ün Selanik'teki evine bomba atıldığı haberi yayılması üzerine, İstanbul'da Rumlara ait işyerleri yakılmış ve eylemler yapılmıştır. * İstanbul'da sıkıyönetim ilan edildi ve olaylar kontrol altına alındı. Risalet-ün Nushiye ve Divan eserleri kime aittir? Yunus Emre * Selçuklular döneminin şairidir. Divan-ı Kebir, Mesnevi ve Mektubat eserleri kime aittir? Mevlana Celaleddin Rumi * Mevlana, tasavvuf edebiyatımızın en büyük simasıdır. * Anadolu Selçukluları döneminde yaş***ıştır. * Afganistan'dan Konya'ya göç etmiştir. * 13. yy'ın en önemli temsilcisidir. İlk demiryolu hangi düzergahta ve hangi dönemde yapılmıştır? İzmir-Aydın arasında, Tanzimat döneminde yapılmıştır. * İngilizler üretilen pamuğu İzmir limanına taşımak için yapmıştır. Türkiye Cumhuriyetinde azınlık sorunu hangi gelişme ile tamamen ortadan kalkmıştır?Medeni kanun (1926) * Patrikhane ve konsoloslukların mahkeme ve parti kurma hakkı kaldırıldı. ( ! Genellikle Lozan olarak biliyoruz; Fakat Lozan'dan sonra iç hukukta yapılan azınlıklar hakkında kalıcı düzenleme medeni kanundur.) İlk Osmanlı bankası ne zaman kurulmuştur? Tanzimat döneminde kurulmuştur. (Bank-ı Dersadet) Celali takvimi kim düzenlemiştir Ömer Hayyam (B. Selçuklular) Nizamiye medreselerini hangi Türk devleti açmıştır Büyük Selçuklu Devleti açmıştır. * Dönemin veziri Nizam-ül Mülk tarafından açılmıştır. ayrıca Nizam-ül Mülk Siyasetname adında bir eser de yazmıştır TBMM'nin boğazların hakimiyetini aldığı ilk anlaşma hangisidir? Mudanya ateşkes anlaşmasıdır. * Daha sonra Lozan'da taviz verilerek boğazların yönetimi bir komisyona bıakılmıştır. * 1936 Montrö boğazlar sözleşmesiyle bu komisyon kaldırılmıştır. Mustafa Kemal'e hangi inklabından sonra Başöğretmen ünvanı verildi? Harf inklabı ve millet mekteplerinin açılması (1928 Halk evleri hangi tarihte açıldı? 1932 Meclis kararıyla tahttan indirilen Osmanlı padişahı hangisidir? Vahdettin, TBMM kararıyla tahttan indirilmiştir. Ayrıca 2. Abdülhamit'te Mebusan meclisi ve Ayan meclisi kararıyla tahttan indirilmiş ve sürgüne gönderilmiştir. Türklerdeki yazısız kurallar olan töre, ilk kez ne zaman yazılı hale getirilmiştir? Fatih Sultan Mehmed döneminde hazırlanmış olan, Kanunname-i Ali Osman ile Töreler ilk kez yazılı hale getirilmiştir. Kurgan ve kümbet nedir? Eski Türklerdeki mezarlardır. Kurgan, yeraltında oda şeklinde yapılır. Kümbet, yer üstünde yapılır. Koşuk nedir? Bugünkü karşılığı marştır. Törenlerde okunan coşkulu söz ve şiirlere denir. Üniversite reformu hangi uygulama ile başlamıştır? Darülfünun yerine 1933'te İstanbul üniversitesi açılmasıyla başlamıştır. * Yüksek Ziraat Enstitüsü açıldı (1933) * Ankara Dil Tarih Coğrafya Fakültesi açıldı. (1933) Nüfus mübadelesi sorunu hangi ülke ile aramızda gerçekleşmiştir? Yunanistan - 1930 yılında çözümlendi. * Bu soruna Etabli sorunu da denir. * Milletler Cemiyetine girişimizi kolaylaştırmıştır. (1932) * Yunanistan ile Kıbrıs sorunu(1958) ortaya çıkana kadar dostluk ilişkileri başlamıştır. * İstanbul'daki Rumlar ve Batı Trakya'daki Türkler hariç Türk-Yunan nüfusu karşılıklı olarak değiştirilmişir. Sagu nedir? Eski Türklerde ağıt anlamı ifade eder. Örneğin Alper Tunga Sagusu. Türklerde arap alfabesinin kullanımı: Karahanlılar ile başlamıştır. Osmanlılar da arap alfabesini kullanmışlardır. 1928 harf inklabına kadar Türkiye'de dahil birçok Türk devletinde kullanılmıştır. Türk Nutuk(Söylev) türünün ilk örneği hangisidir? Orhun Abideleridir. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.