![]() |
Claude Monet
8 Eklenti(ler)
Claude Monet
http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1303465985 Adı Claude Oscar Monet Doğumu 14 Kasım 1840-Paris, Fransa Ölümü 5 Aralık 1926-Giverny, Fransa Alanı Ressam Akımı İzlenimcilik Ünlü Eserleri İzlenim: Gün Doğumu bY CoolShadow !! Claude Monet, (14 Kasım 1840 – 5 Aralık 1926), Fransız empresyonist (izlenimci) ressam. Oscar-Claude Monet veya Claude Oscar Monet olarak da bilinir. İzlenimcilik terimi, Monet'nin İzlenim: Gün Doğumu adlı resminden gelmektedir. İzlenimcilik, modern resim sanatındaki ilk büyük devrimci harekettir. Monet, resimlerinde fırça darbeleriyle oluşturduğu değişik renklerde noktalarla istediği izlenimi uyandıracak renk ve ışık etkisini yaratmayı başarmıştır. Yaşamı Çocukluğu ve gençliği Adolphe ve Louise-Justine Monet'nin çocuğu olarak Paris'te dünyaya geldi. 1845'te, yani Monet beş yaşındayken, aile Normandiya'daki La Havre'a taşındı. Monet, Notre-Dame-de-Lorette kilisesinde Oscar-Claude olarak vaftiz edildi. Babası onun aile mesleği olan bakkallığa devam etmesini istiyordu, fakat annesi şarkıcı olan Claude sanatçı olmak istiyordu.Ayrıca Monet gerçekten ayyaş biri olup(xD)Ayyaş adlı tablosuna kendini yasnsıtmıştır. 1851 Nisanı'nda, Monet Le Havre'da ortaokula başladı. Önceleri 10–12 Fransız frangı'na sattığı karakalem karikatürleriyle çevresinde tanındı. İlk çizgi derslerini, Jacques-Louis David'in öğrencisi olan Jacques-Francois Ochard'dan aldı. Bu dönemde, Eugène Boudin'le tanıştı. Boudin, Monet'ye yağlı boya kullanmayı ve açık ortamlarda resim tekniğini öğretti.28 Ocak 1857'de annesi öldüğünde 16 yaşındaydı, okuldan ayrıldı ve dul teyzesinin yanına yerleşti. http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1303465985 İzlenim: Gün doğumu (Impression, soleil levant) (1872/1873). Paris Louvre'u ziyaret etmek için Paris'e geldiğinde, pek çok ressamın eski ustaları taklit ettiğine tanık oldu. Monet, bir pencerenin yanına oturup gördüklerini resmetmektense, gereçlerini yanına alıp dışarıda resim yapmayı tercih ederdi. Paris'te geçirdiği yıllarda pek çok empresyonist ressamla arkadaş oldu. Bunlardan biri Édouard Manet idi. Haziran 1861'de Monet, yedi yıllık bir sözleşmeyle orduya katıldı, fakat görevinin ikinci yılında teyzesi Madame Lecadre sözleşmesinin feshedilmesini sağladı. Ancak Madame Lecadre'in bir şartı vardı: Monet'nin üniversitede sanat eğitimi alması. Monet'nin de Alman ressam Johan Barthold Jongkind'ın teyzesini bu fikre teşvik etmiş olması muhtemeldir. 1862'de Paris'te Charles Gleyre'in öğrencisiyken, üniversitedeki geleneksel resim anlayışı Monet'de hayal kırıklığı yarattı. Bu dönemde Pierre-Auguste Renoir, Frederic Bazille ve Alfred Sisley ile tanıştı. Birlikte resme yeni yaklaşımlarını paylaştılar, ışığın açık havada yarattığı etkiyi resme parçalanmış renkler ve seri fırça darbeleriyle aktardılar. Bu daha sonraları empresyonizm olarak adlandırıldı. Monet'nin tanınmasını sağlayan 1866 tarihli Camille ya da Yeşil elbiseli kadın (La Femme à la Robe Verte) adlı eseri, gelecekteki eşi Camille Doncieux'nun Monet tarafından yapılan pek çok resminden biriydi. Kısa süre sonra Doncieux hamile kaldı ve ilk çocukları Jean dünyaya geldi. 1868'de Monet, Seine nehrine atlayarak intihar etmeyi denedi. http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1303465985 The Bridge at Argenteuil (1874) http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1303465985 Woman with a parasol (1886) Fransa Prusya Savaşı Fransa Prusya Savaşı süresince (1870–1871) Monet İngiltere'ye sığındı. Orada, John Constable ve Joseph Mallord William Turner'ın resimleri üzerinde çalıştı. Her ikisi de renk kullanımında Monet'in yenilikçi buluşlarına ilham kaynağı olmuşlardır. 1870'de Monet ve Doncieux evlendiler. 1871–1878 yılları arasında Monet, Fransa'ya geri döndü. Önce çocukluğunun geçtiği La Havre kentine gitti. Le Havre'dan bir manzarayı yansıtan İzlenim: Gün doğumu. (Impression, soleil levant) tablosunu yaptı. 1874'te ilk empresyonist sergide yer alan bu resim günümüzde Paris'te Musée Marmottan-Monet'dedir. Sanat eleştirmeni Louis Leroy, resmin adından yola çıkarak "izlenimcilik" (empresyonizm) terimini, aşağılamak amacıyla ortaya atmıştır. 1873'te Paris yakınlarında ve Seine nehri kıyısında bir köy olan Argenteuil'e yerleşerek eşi Camille ile birlikte altı yıl yaşadı; en çok tanınan eserlerinden bazısını burada yaptı. 1874 yılında Manet, Degas, Renoir, Cezanne, Pissaro, Sisley ile beraber açtıkları sergi başarısız olunca ekonomik şartları iyice kötüledi. Ancak Manet'in yardımıyla Argueille'de kalmayı sürdürebiliyordu. Bu dönemde resimleri hayatının başka hiç bir döneminde olmadığı kadar koyulaştı, kasvetli bir hal aldı. Son dönem Monet, 1876'da Ernest and Alice Hoschedé çifti ile tanıştı. İş adamı ve koleksiyoner Ernest Hoschedé, evi için dekoratif paneller sipariş etmişti. 1877'de iflas etmesi, empresyonist sanatçılar için ama özellikle Monet için büyük bir darbeydi. Vétheuil'de bir Ernest ve Alice Hoschedé çiftinin evine yazboyu beraber kalmak üzere Monet ve hasta eşi Camille çocuklarıyla beraber yerleşti ancak orada uzun süre kaldılar. Ernest Hoschedé zamanının büyük bölümünü Paris'te geçiriyordu 1878'de Belçika'ya kaçtı. Claude ve Camille'in ikinci çocukları Michael, 17 Mart 1878'de doğmuştu. Doğum ile iyice zayıf düşen Madame Monet 5 Eylül 1879'da tüberküloz1891'de eşi Ernest'in ölümünden sonra Monet ile evlenmeyi kabul etti. 1892 sebebiyle öldü. Monet, onu ölüm yatağında resmetti. Camille'in ölümünden sonra Monet, Alice ile Vétheuil'de yaşamaya devam etti. Alice, kendi altı çocuğuyla birlikte Monet'in çocukları Jean ve Michael'e bakmaktaydı. yılının Temmuz ayında evlendiler. Camille'in ölümünden sonra yas içindeki Monet, bir daha asla yoksulluk batağına düşmeme kararını vermişti ve en güzel eserlerini yaratmak üzere çaba harcamaya başladı. 1883-1908 yılları arasında, Akdeniz'i dolaştı ve pek çok doğa resmi yaptı. Önemli bir resim serisini İtalya Venedik'te yapmıştır. Ayrıca Londra'da iki önemli serisi olan Parlamento ve Charing Cross Köprüsü resimlerini hazırladı. Alice, ve Claude Monet çocuklarla beraber 1881'de Poissy'e, 1883'te Vernon'a taşındılar ve son olarak Mayıs 1883'te Paris'ten 80km. mesafedeki Giverny'e yerleştiler. Monet, burada bir ev ve bahçe kiraladı. Geri kalan ömrünün büyük kısmını sonradan satın aldığı bu yerde yeşerttiği bahçeyi resmederek geçirdi. İlk önce Ot yığınları serisini yaptı. Farklı yönlerden ve günün farklı saatlerinde ot yığınlarını resmetti. Son olarak da bahçseinin resmettiği Zambaklar serisini hazırladı. İkinci eşi Alice 1911'de, oğlu Jean 1914'de ölmüştür.Monet, 1923'te katarakt sebebiyle iki kez ameliyat olmuştur. Katarakt olduğu süreçte yaptığı resimlerin genel olarak kırmızı tonlarda olduğunu görürüz, bu katarakt hastalarının görüş biçiminin karakteristiğidir. Ölümü Monet, 5 Aralık 1926'da, 86 yaşındayken akciğer kanseri nedeniyle ölmüş ve Giverny kilisesi mezarlığına gömülmüştür. |
Cevap : Claude Monet ilk yapıtları
Claude Monet,(d.14 Kasım,1840,Paris- ö.5 Aralık 1926,Giverny,Fransa,)izlenimcilik,akımının başlatıcısı ,önderi,ve kararlı savunucusu Fransız ressam. Sanatçı olarak ilk başarıyı ,15 yaşında yaptığı karikatürlerinin satılmasıyla kazandı.Resim yaşamı Eugene Boudin ile tanıştıktan sonra başladı.Birlikte açık havada çalıştıkları daha ilk gün,Monet"in ışığa karşı duyarlılığı ve sanat yeteneği ortaya çıktı.Monet bunu izleyen 60 yıl boyunca durup dinlinmeden gördüğü gerçek ile onun kendi üzerinde bıraktığı etkileri renge dönüştürme konusunda çalışıp durdu. İLK YAPITLARI; Monet ilk kez ,1859-60"ta gittiği Paris"te Manet,Barzion,okulu ressamlarından Charles Daubigny ve Constant Troyon"nun resimlerinden etkilendi.Avantgarde sanatçıların uğradığı yerlerde dolaştı.ve Suisse Akademisine yazıldı.orada Camille Pissarro ile tanıştı.Kısa bir süre sonra askere alınıp gittiği Cezahir"de Afrika"nın ışığına ve renklerine hayran kaldı.Monet 1862"de eğitimine devam etmek için paris2e döndü.Bu kez Akademik bir ressam olan Charles Gleyre"in atölyesine girdi.Frederic Bazille,Alfred Sisley ve Pierre- Auguste Renoir ile burada tanıştı.Öğretmenleri ile anlaşamayan bu grup Fontainebleau Ormanında ,Barbizon yakınlarında küçük bir köy olan Chailly-en-Biere"e taşındı.Monet,bu dönemde Japon baskılarını keşfetti.Bu resimlerin bezemesel niteliği ve derinliksiz betimlemeleri Fransa"da modern resmin gelişimi üzerinde büyük bir etki yarattı. Monet,1865-70 arasındaki gençlik dönemi resimlerinde izlenimciliğin tipik özelliği olan kesik fırça vuruşlarını henüz denememişti.Bu tür yapıtların en önemlisi,Edouard Manet"in 1863"te Salon des Refuse"sde (Reddedilenler Salonu) sergilendiğinde skandal yaratan "Kırda Yemek "( Louvre Müzesi ,Paris,)adlı resminden esinlenerek adlandırdığı "Piknik "ti.(1865-66,Jeude Paume Müzesi,Paris) Bu resmi,büyük olasılıkla Gustave Courbet"in olumsuz yorumları yüzünden bitirmedi.Monet de Manet gibi kurguya dayalı,tarihsel,romantik,ve düşsel konular yerine modern yaşamdan sahneler betimlemekten yanaydı.Bu bakımdan onun "Piknik "i daha çok Courbet"nin gerçekçiliğinin bir devamı niteliğindedir. Geniş anlamda izlenimcilik,orta sınıf yaşamının beğenilerini dile getirmekti.ama Monet"in başlıca amacı modern yaşamı betimlemek değildi.o,kendi köktenci doğa görüşünü ortaya koyabileceği yollar arıyordu.Hir ikisi de Chicago Sanat Enstitüsü"nde buluna "Irmak " ( 1868) ve "Sainte-Adresse Kumsalı "( 1867) gibi doğa görünümleri ,onun izlenimci üsluba geçisini ,iddialı figüratif resimlerden daha iyi ortaya koyar. Kaynak :AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir. |
Cevap : Claude Monet -İlk İzlenimci Resimleri -İzlenimciliğinin son dönemi
İLK İZLENİMCİ RESİMLERİ; 1860"larda Monet para sıkıntısı içinde yaşadı.Henüz tam anlamıyla izlenimci sayılamayacak resimleri yıllık Salon sergilerine kabul ediliyordu.Monet"in bu dönemi Renoir ile birlikte çalışmaya başlamasıyla sona erdi.Her ikiside neredeyse birbirinin aynı resimler yapıyordu.Yüzen insanları,sandalları,dalgalanan suyun izindeki titreşimleri yansıtan bu resimler,Monet"in "kötü taslaklar" diye nitelemesine karşın,onun ilk izlenimci yapıtlarıydı.İkisi de izlenimlerini kesik fırça vuruşlarıyla tuvale yansıtıyorlardı.Monet 1870"te Camillein Trouville"de kumsalda otururken bir resmini yaptı.(" Trouville"de Kumsal"Tate Galerisi,Londra) Yapıt görsel gerçekliğin ö döneme değin yapılmış en canlı örneğiydi.boyaya kum tanecikleri yapışmıştı.Fransız- Alman Savaşından uzaklaşmak için Londra"ya giden Monet orada Pissarro ile birlikte İngiliz ustalarının yapıtlarını gördü.1871 ve 1872 yıllarında Hollanda"da kanalların,sandalların,yel değirmenlerinin resmini yaptı.bir süre La Havre"de çalıştı.Dönüşünde Paris yakınlarında Sen Irmağı kıyısındaki Argenteuil"de bir ev kiraladı.Onun Argenteuil"de yaşadığı yıllar izlenimcilik akımının da doruğa ulaştığı dönem oldu. İZLENİMCİLİĞİNİN SON DÖNEMİ ; 1876-77 kışında Paris"teki Saint- Lazare Garında yaptığı bir dizi resim Monet"in aynı temayı farklı ışık ve hava koşullarında tekrar işleme uygulamasının ilk örnekleriydi.Turner"in "Yağmur ,Buhar ve Hız- Büyük Batı Demiryolu "(1844) adlı resminden esinlenmiş bacalarından duman ve buhar püskürten makineleri ele alarak geleneksel izlenimci konulara sırt çevirmişti. 1881"de izlenimciler çözülmeye başladılarsa da iki sergi daha düzenlediler.Yeni izlenimciliğin gelişmesinden sonra açılan sekizinci ve son sergiye Monet katılmadı.,ama doğayı aynı coşkuyla ve dikkatle izlemeyi bir tek o sürdürdü. Kaynak :AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir. |
Cevap : Claude Monet- Son Yılları
SON YILLARI;
1900"den sonra Giverny"den çok uzaklarda gerçekleştirdiği son iki resim dizisi onun yeni motifler arayışını gösterir.Dizilerin ilkinde Thames Irmağının ,Waterloo ve Charing Cross köprülerinin ve Parlamento Binasının betimlediği resimler yer alıyordu.Yabancı renkleri,ve gizemli,romantik havalarıyla,Turner ve Whistler "in Thames resimlerini hatırlatan bu dizide konu,yapısal,öğelerden çok atmosferdi.yapılar ve köprüler titrek fırça vuruşlarıyla hacim kazanan ışıltılı sis ve buğu kadar somut değildi.Mimari öğeler içeren ikinci dizinin konuları Venedik"in kanalları ve saraylarıydı.Moner bu çalışmasına 1908"de başlamış ,Giverny"ye döndükten sonra da 1912"e değin sürdürmüştü.Venedik,izilenimciler için,bulunmaz bir konuydu.ama Monet"in bu resimlerindeki ışık ,su,hareket,mimari ve yansımalar "Saman Balyaları","Katedraller"gibi dizilerde suyun kendine özgü veriliş biçimine göre çok daha genelleştirilmişti. 1890"da Monet evinin ve bahçesinin karşısında Epte Irmağının kollarından birinin aktığı bir bataklık parçası satın aldı. Akıntının yolunu değiştirerek burada bir nilüfer bahçesi oluşturdu.Nilüferler,su ve Japon köprüsünün yer aldığı tablolarının büyüklüğü 1 metrekareyi bile bulmuyordu,ama bunlarda daha önce görülmemiş bir açık kompozisyon düzeni vardı.Çiçek ve yapraklar sanki havada asılı gibi duruyor,bulutlar tirşe rengi suya yansıyarak çerçevenin dışına taşan bir görünüm yaratıyordu.Resim tarihinde yeni olan bu mekansallık kavramı,ilk nilüfer resimlerinde yalnızca üstü kapalı olarak seziliyordu.1925"te Tuileries"deki Orangerie"de iki büyük oval odaya yerleştirmek üzere yaptığı dev duvar resimlerindeyse iyice açık hale gelmişti.Andre Masson 1952"de bu resimler nedeniyle bu odaları "İzlenimciliğin Sistina Şapeli" olarak nitelemişti. Kaynak :AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir. |
Cevap : Claude Monet - öbür önemli yapıtları
ÖBÜR ÖNEMLİ YAPITLARI; " Ölüdoğa" ( y.1859,Leight B.Block Koleksiyonu,Chicago) " Normandiya"da Çiftlik" ( y,1864,Louvre Müzesi,Paris) " La Havre Kıyısından Görünüm" ( y.1865,Minneapolis sanat Enstitüsü ,Minnesota) " Camille Bahçesi Paris"( y.1866,Oberlin College ,Oberlin Ohio) " Sainte-Adresse"te Teras "( y,1866,Metropolitan Sanat Müzesi New York) " Bahçede Kadınlar" (y.1866-67 Lauvre Müzesi,Paris) " Hyde Park ,Londra "(y.1871 Philadelphia Sanat Müzesi,) " Thames ve Parlamento Binası"(y.1871,Lord Astor of Hever Koleksiyonu, Londra ) " İzlenim,Sis "(y.1872,Marmottan Müzesi,Paris,) " Yabani Gelincikler"( y.1873,Lauvre Müzesi,Paris) " Argenteuil"de Demiryolu Köprüsü"(1875,Philadelphia Sanat Müzesi) " Japon " (1876,Boston Güzel Sanatlar Müzesi) " Saint Lazere Garı Paris,(1877 ,Fogg Sanat Müzesi Harvard Üniversitesi) " Bayraklarla Donanmış Montorguiel Caddesi, (1878,Güzel Sanatlar Müzesi,Rouen) " Vetheuel"de Yaz"( 1880,Metropolitan Sanat Müzesi,New York) " Giverny"de Saman Balyaları"( 1884,Josef Rosensaft Koleksiyonu,New York) " Antibes "( 1888,Toledo,Sanat Müzesi,Ohio) " İki Balya Saman " ( 1891,Chicago Sanat Enstitüsü) " Rouen Katedrali,Gün Batımı"( 1894,Boston Güzel Sanatlar Müzesi,) " Nilüfer Havuzu" (1899-1906,Lauvre Müzesi.Paris) " Nymphalar" dizisi ( 1906-26 ,Jue de Paume Müzesi,Paris) Kaynak :AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.