![]() |
Shogi Hakkında
Birçok kaynağa göre satranç ailesi oyunların atası Hindistan'da doğan çaturangadır. Batıya yolculuğu sonunda oynadığımız batı satrancı şekline gelmiştir. Doğuya olan yolculuğu ise daha ilginçtir. Geçtiği yerdeki kültürden etkilenmiş ve değişik taşlar, kurallar ortaya çıkmıştır. Tayland satrancı, Burma satrancı, Kore satrancı, Çin satrancı, Japon satrancı gibi birçok çeşidi ortaya çıkmıştır. Bahsedilen değişikliklere, Çin satrancındaki nehiri, Japon satrancındaki indirme kuralını örnek gösterebiliriz.
Batı satrancı ile olan temel farklılıklardan biri vezir kavramıdır. Batı satrancındaki gibi bir vezir doğu satrançlarında pek görünmez. Vezir yerine kralın yakın korumaları diyebileceğimiz taşlar vardır. Bu taşlar bir anda uzak mesafelere gidemezler. Öyle ki; Çin ve Kore satrançlarında kralın da içinde bulunduğu dokuz yer dışına çıkamazlar. Şogideyse, istedikleri kadar uzaklaşabilirler ancak hareket kabiliyetleri çok sınırlıdır. Bu bölümde, şogi bakış açısı hakkında fikir sahibi olabilirsiniz. Satranç ile benzerliği, bilgisayarın şogi oyunundaki seviyesi hakkında bilgi edinebilirsiniz. Ayrıca, dünyanın en iyi şogi oyuncularından Sato Yasumitsu'nun Türk Japon Vakfı'nda yaptığı konuşmayı da bulabilirsiniz. Satranç ailesi oyunlar arasında önemli bir yeri olan bu ilginç oyun, 16. yüzyıl sonları, 17. yüzyıl başlarından beri bugünkü haliyle oynanmaktadır. Şoginin çok çeşitli türleri vardır. Ancak günümüzde kabul gören, çağdaş şogidir. Bu nedenle, kuralların, taşların anlatıldığı bu bölüm, çağdaş şogi göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır. Bu bölümde; çağdaş şogi, taşları, kuralları ile anlatılsa da merak edenler için diğer şogi türleri ile ilgili kısa bilgiler de bulunmaktadır. Tahta Şogi tahtası 9x9luktur. Şekilde görüldüğü gibi oyuna dokuzar piyade, ikişer mızrakçı, ikişer silahşör, ikişer gümüş kumandan, ikişer altın kumandan, birer çapraz koşucu, birer uçan araba, birer kral olmak üzere yirmişer parça taşla başlanır. Taşların her iki yüzü de kullanıldığı için taşlar düz şekildedir. Ayrıca indirme kuralından dolayı taşların renkleri yoktur (Kurallar hakkında daha fazla bilgi için tıklayınız). Çünkü bir tarafın yitirdiği taş diğeri tarafından kullanılabilir. Sadece krallar arasında küçük bir çizgi farkı vardır. Taşların sivri uçları saldırılan yönü gösterir. Bir başka deyişle iki tarafın taşları, dönük olduğu yönleriyle ayrılır. Esir edilen taşlar rakibin görebileceği şekilde tahtanın yanında durur, gerektiğinde oyuna sürülür. http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/tahta.gif Şekilde görüldüğü gibi oyuna başlarken taşlar, üç sıraya yayılmış şekildedir. Ilk sırada dokuz piyade yer alır. Ikinci sırada ( şekilde görüldüğü gibi ) çapraz koşucu ve uçan araba vardır. Son sıradaysa, kral ortadadır ve simetrik olarak iki yanında sırayla, altın kumandan, gümüş kumandan, silahşör ve mızrakçı bulunur. Taşlar Piyade : http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/piyadet.gif Piyade bir kare öne gidebilir. Sadece o karede bulunan taşı yiyebilir. Terfi ettiğinde altına dönüşür. Son sıraya ulaşan bir piyade, başka şekilde hareket şansı kalmadığı için altına terfi etmelidir. Bu nedenle son sıraya indirilemez. Mızrakçı: http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/re.../mizrakcit.gif Bulunduğu sütunda ilerleyebilir. Dolayısıyla o sütunda önündeki taşı yiyebilir. Terfi ettiğinde altına dönüşür. Son sıraya ulaşan bir mızrakçı, başka şekilde hareket şansı kalmadığı için altına terfi etmelidir. Bu nedenle son sıraya indirilemez. Silahşör:http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/re.../silahsort.gif Ancak önündeki karenin ön çaprazında bulunan iki kareye gidebilir. Başka deyişle dik "L" şeklinde hareket edebilir. Batı satrancındaki ata benzer. Farkı sadece öne doğru dik gidebilmesidir. Altına terfi eder. Son iki sıradan birine ulaşan silahşör, başka şekilde hareket şansı kalmadığı için altına terfi etmelidir. Tahmin edileceği gibi son iki sıraya indirilme şansı yoktur. Gümüş kumandan:http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/gumust.gif Şekildeki taş gümüş kumandan ya da kısaca gümüştür. Şekilde görüldüğü gibi önündeki üç kare ve arkasındaki iki çapraz kareye gidebilir. Altına terfi eder. Istenen her yere indirilebilir. Altın kumandan:http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/altin.gif Arkasındaki iki çapraz kare hariç her tarafa birer kare ilerleyebilir. Terfi etmez. Her yere indirilebilir. Yukarıda adı geçen taşlar terfi ettiklerinde bu taşın özelliklerine sahip olurlar. Çapraz koşucu: http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/caprazt.gif Çapraz olarak istediği gibi hareket edebilir. Terfi ettiğinde ata dönüşür - batı satrancındaki at ile karıştırılmamalıdır. http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/caprazat.gif Şekildeki taş attır. Çapraz koşucunun terfi etmiş halidir - birer kare yatay ve dikey gitme özelliği kazanmıştır. Uçan araba: http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/ucant.gif Yatay ve dikey olarak istediği gibi hareket edebilir. Terfi ettiğinde ejderhaya dönüşür. http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/ucanat.gif Şekildeki taş ejderhadır. Uçan arabanın terfi etmiş halidir - birer çapraz kare gitme hakkı kazanmıştır. Kral:http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/kralt.gif Her tarafa birer kare gidebilir. Terfi etmesi söz konusu değildir. Yitirilmesi halinde oyun kaybedilir. Devamı gelecek (birazdan) |
Cevap : Shogi Hakkında
Abi sen kafayı satrança takmışsın hayırdır satranç aşkınmı alevlendi sana bir satranç bulucam arıyorum daha ama çocuğu çocuk satrancıı
|
Cevap : Shogi Hakkında
Temel Kurallar
Tüm satranç türlerinde olduğu gibi şogide de amaç kralı - imparatoru, şahı - ele geçirmektir. Kralı etkisiz hale getiren taraf oyunu kazanır. Oyuna siyah taraf başlar. Şogide taşlar gidebildikleri yerlerdeki rakip taşları yiyebilirler. Örneğin, piyadelerin satrançtaki piyonlar gibi düz gidip çapraz yeme şansları yoktur. Her zaman önlerindeki kareye gidebilirler. Piyadeler ilk hamlelerinde iki kare ilerleme hakkına da sahip değildirler. http://tjit.metu.edu.tr/web/shogi/resimler/tahta.gif Şekildeki tahtanın a, b ve c sıraları ile g, h ve i sıraları oyuncuların savunma alanlarıdır. Bu alanlara giren rakip taşlar terfi edebilir. Terfi etme - bazı durumlar haricinde - oyuncunun isteğine bağlıdır. Terfi eden taşın arka yüzü çevrilir. Bu işlemin geri dönüşü yoktur. Terfi etme ancak taşın bir hareketi sonucunda olabilir. Bir başka deyişle taş hareket ettikten sonra terfi edebilir. Önce terfi edip sonra yeni özellikleriyle hareket etme şansı yoktur. Terfi etme, rakip savunma alanına girerken ve içeride hareket ederken olabileceği gibi alandan çıkarken de olabilir. Bazı taşların terfi etmiş halleri tabloda gösterilmiştir: Taşın aslı Terfi etmiş hali Piyade Altın Mızrakçı Altın Silahşör Altın Gümüş Altın Altın - Çapraz koşucu At Uçan araba Ejderha Kral - Görüldüğü gibi altın kumandanın ve kralın terfi etme şansı yoktur. Şogiyi diğer tüm satranç türlerinden ayıran bir özellikten bahsedilmişti. İndirme adını verebileceğimiz bu kurala göre yitirilen taşlar düşman güçleri saflarında yaniden oyuna dönebilirler. Kazanılan bir taş oyun tahtasının yanında durur, istenildiği zaman oyuna sürülür. Bu işlem bir hamle sayılır ve sıra rakibe geçer. Genel olarak her taş istenilen yere indirilebilir. Bu durumun birkaç istisnası vardır. Yasaklanan indirmeler: Bir sütunda ancak bir piyade olabilir. Bu yüzden piyadenin bulunduğu bir sütuna bir başka piyade indirilemez. Terfi etmiş piyadenin bulunduğu sütuna bir piyade indirilebilir. Piyade, mızrakçı son sıraya, silahşör son iki sıraya indirilemez - bunlar taşların özellikleri anlatıldığında daha iyi anlaşılacaktır. Piyade, kralı ele geçirecek şekilde indirilemez. Eğer ele geçirilen taş terfi etmiş bir taş ise oyuna ancak asıl hali ile indirilebilir. Örneğin; altına terfi etmiş bir mızrakçı ele geçirilince ancak mızrakçı olarak indirilir. Unutulmamalıdır ki; terfi etme bir hareket sonucunda mümkündür. Bu nedenle rakip alana indirilen bir taşın o anda terfi etmesi mümkün değildir. Taş önce indirilir, ardından hareket edince terfi edebilir. Shogi Terimleri Shoogi o sasu : Şogi oynamak Kishi : Profosyonel şogi oyuncusu Kiteki : Rakip Kifu : Oyun kaydı Ban : Oyun tahtası Furigoma : Başlayacak tarafı belirlemek için beş piyadenin havaya atılışı Mochigoma : Ele geçirilen taşlar Komadai : Ele geçirilen taşların konduğu yer Jijin : (Kendi) savunma alanı Tekijin : (Rakip) savunma alanı Chuuoo : Merkez Hashi : Kenar Ooshoo : Kral Hisha : Uçan araba Kaku : Çapraz koşucu Kin : Altın Gin : Gümüş Kei : Silahşör Kyoo : Mızrakçı Fu : Piyade Nari gin : Terfi etmiş gümüş Tokin : Terfi etmiş piyade Ryuu : Ejderha Uma : At Sente : Siyah Gote : Beyaz Tsumu : Mat etmek Tsumi : Mat Katsu : Kazanmak Makeru : Kaybetmek Te : Hamle Kooshu : İyi hamle Akushu : Kötü hamle Kyuusen : Hızlı saldırı Sakusen : Strateji |
Cevap : Shogi Hakkında
S-A-T-R-A-N-Ç bende söyleyebiliyorum =)
|
Cevap : Shogi Hakkında
bu satranç değil shogi ;) ve genelde shogi bilen yoktur bilelim-öğrenelim demi ;)
|
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.