![]() |
İstiklal Marşının Üçüncü Kıtası Ve Anlamı Nedir?
İstiklal Marşının 3. Kıtası ve Anlamı Nedir? Ben ezelden beridir hür yaşadım. hür yaşarım. Bu mısrada şair yine o kişi adına konuşuyor. Mısradan o kişinin hürriyetine çok düşkün olduğu anlaşılıyor. Anlaşılıyor ki o kişi yine bir şeylere çok kızacak. çok öfkelenecek. tepki gösterecek. hiddetlenecek. Demek ki o kişinin bazı olayların iç yüzünü. nedenini daha sonra anlayacağı. fark edeceği yorumunu çıkartabilir. böyle bir tahminde bulunabiliriz.Muhyiddin Arabi’nin aşağıda yer alan açıklamasından anlaşılacağı gibi şiirde sözü edilen şahıs kendisinin manevi bir şahsiyet olduğunu sonradan fark edecektir. ‘İşler ve hadiseler henüz meydana gelmeden. Mehdi Allah tarafından buna muttalidir. Zira önceden olacak olanlara hazır olması gerekiyor.’ Muhyiddin Arabi Bu mısraya göre o kişi etki altında olduğu düşüncesine kapılacak ve çevresindeki herkese tepki gösterecek. Önceki iki kıtayı dikkate alırsak üçüncü ve sonraki kıtaları daha iyi anlayabilir çözebiliriz. Herkes bu mısra ve üçüncü kıtanın. Türk milleti ve bağımsızlığı ile ilgili olduğunu sanıyor. Oysaki tek bir kişi üzerinden gidersek. şiiri bütünlüklü ele alırsak bu kıta ve mısrayı daha iyi tahlil edebilir başka manalarda çıkartabiliriz. Şiir boyunca farklı kavramlardan. olaylardan söz edilmektedir. bu. şiiri akılcı bir bakışla yorumlamamıza engel olmamalıdır. Genel kanaat bu kıtanın Türk milleti ve bağımsızlığı ile ilgili olduğudur. Ama ben farklı düşünüyorum. Şiir boyunca Türk milleti ve bağımsızlığından birçok yerde zaten söz edilmektedir. ben söz edilmiyor demiyorum ama bu kıta tek bir şahıstan söz ediyor diye düşünüyorum. Şair bu kıta boyunca o kişi adına konuşmaktadır. Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım! Bu mısrayı bir önceki mısranın devamı olduğunu düşünürsek. o kişi yine esaret kabul etmez. yönlendirme kabul etmez bir şekilde tepki göstermeye kendi kendine hiddetlenmeye devam ettiğini görürüz. Şair yine bu mısrada o kişi adına konuşuyor. O kişiye eziyet edenler ‘çılgın’ olarak niteleniyor. şair tarafından niteleniyor. Demek ki o kişi etki altında olduğu düşüncesine. hissine kapılacak. Bu etki ‘zincir’ ‘zincire vurulmak’ ifadesiyle anlatılıyor. tarifleniyor. ‘Şaşarım’ ifadesiyle o kişi çevresine ve herkese meydan okuyor. Demek ki o kişi asıl kimliğinin farkına daha sonra varacak ve buna çok sinirlenecek. İşte asıl kimliğinin farkına ve bazı olayların iç yüzünün farkına şiirde anlatıldığı gibi sonra varacak. Kükremiş sel gibiyim. bendimi çiğner. aşarım. Yine bu mısrayı önceki mısralarla bütünlüklü. bağlantılı bir şekilde yorumlamaya devam edelim. O kişi yine kendi kendine hiddetlenmeye devam ediyor. Şair yine bu mısrada o kişi adına konuşuyor. O kişinin iradesi ‘ kükremiş sel gibiyim’ ifadesiyle tarif ediliyor. Yani o kişi azimli kararlıdır. kendine yeteneğine güvenmektedir ve önünde. amacının önün de hiçbir engelin duramayacağını düşünmektedir. ‘ bent’ ifadesiyle o kişinin asıl kimliğinin farkına varmasına ve bazı şeylerin iç yüzünü anlamasına mani olan şeyler anlamında kullanılıyor olabilir. Diğer anlamıyla ‘bent’ belki dünyevi. nefsanî istek ve arzulardır. Yırtarım dağları. enginlere sığmam. taşarım. Bu mısrada şair yine o kişi adına konuşuyor. O kişi yine kararlı bir duruş göstererek. kendi kendine. çevresindekilere ve herkese meydan okumaya devam ediyor. ‘engin’ kelimesi kullanılarak anlatım güçlendiriliyor. zenginleştiriliyor. Yani öyle güçlüdür. kararlıdır. tepkilidir ki mecazi manada dağları yırtacak. ovalar denizler ona dar gelecek. taşacak. kararlığının ve iradesinin önünde hiç bir şey duramayacak. Bu kıta o kişinin kişiliğini yansıtması açısından ve yaşadığı sıra dışı bir olayı anlatması bakımından önemlidir. Belki o kişinin geçmişi çok ilginç ve olaylarla doludur. Ve bazı şeyleri o kişi hazmedememekte. kabullenememektedir. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.