![]() |
Mahayana Acılardan Kurtuluş Ve Aydınlanma
Acılardan kurtuluş ve Aydınlanma Buda öğretisinin ilk evresi, dört yüce gerçekle özetlenebilir. Dört Yüce Gerçekten, ilki yaşamın bütünüyle acı çekmek olduğu üzerinde durur. Amaç; açgözlülük, kin, cahillik gibi ruha acı veren kirlerden (Kleshas) arınarak acılardan kurtulup, özgürlüğe kavuşmaktır. Bu acılar, insan psikolojisinin temelini oluşturur. Kişi, ruhun bu zehirlerinden arınmayla ikinci gerçek olan acıların nedenlerini sorgulamaya geçer ve dördüncü gerçek olan sekiz aşamalı yolu pratik bir şekilde hayata geçirmesiyle Nirvana'ya ulaşır. Acılardan kesin kurtuluş olan Nirvana'ya ulaşmak ancak üçüncü gerçeklik aşamasında, Buda'nın onayıyla mümkündür. Budizm'e göre acılardan kurtulmuş, Nirvana'ya ulaşmış kişi artık iç huzura ermiş demektir. Gelişimin bu evresini tamamlamış, Nirvana'ya ulaşmış kişilere "Arhat" adı verilir. Ancak, Mahayana Budizm'ine göre bu kurtuluş ya da aydınlanma ile (Arhat ideali) kişi Buda unvanı alır. Bu bilgelik, Buda olmayı ve dünya üzerindeki bütün canlılara yardım edebilmeyi sağlar. Mahayana'ya göre bir Buda, kişinin geçmişteki, şimdiki ve gelecekteki bütün Karmalarını bilir ve böylelikle bir Arhat olarak bencillikten uzaklaşıp başkalarına daha iyi yardımlarda bulunabilir. Öğrencilerin (Shravakas), Prateyabuddhas'ların (hiçbir öğreti yardımı almadan, kendi kendine aydınlığa ulaşmış kişilerin aydınlığa erişmesi ile Buda aydınlığı birbirinden farklıdır. Bu nedenle Buda'nın aydınlanması Mahayana Budizm'inde "Tam Aydınlık" olarak adlandırılır. Bu üç tür aydınlanmaya ulaşmak için bazı yollar vardır. Tam Aydınlığa giden yol Mahayana'da yer almaktadır ve Shravakas'ların izlemesi gereken sekiz aşamalı yolu içermektedir. Mahayana Budizm'ini takip eden bir kişi Bodhisattva'nın ilk seviyesini aştığı zaman Nirvana'ya ulaşabilir. Kaynak : Wikipedia |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.