![]() |
Ruh,Tin Belirsizliği
RUH – TİN BELİRSİZLİĞİ RUH [ALM: Seele] [İNG: Soul] [LAT: anima] [YUN: Pskhe=soluk alma, soluma, üfleme] 1- Bedeni etkin kılan canlılık ilkesi, bedenin yaşama gücü, yaşama soluğu. 2- Doğal-canlı yaşam ilkesi; Aristo’da bedeni canlandıran ilke, bedenin entelekyası. (I) 3- Töz olarak (II) a- Ölümsüz ruh (beden yalnızca onun tutsak yeri sayılır). b- Us’un, düşünce'nin, tin’in yeri. c- Yalın, özdeksel / maddesel olmayan tinsel töz. 4- Öznel ilke olarak: a- Us’a karşı gönül isteme ilkesi. b- Bireysel kişilik çekirdeği. 5- Bilinç olaylarınınn toplamı: Ben’in birliği. 6- Dolaysız, bilinç altından gelen yaşam itkilerinin yaşama durumlarının taşıyıcısı. [(özellikle yaşama felsefesinde tin ve bilinç'e karşı duran bir şey olarak ortaya çıkar (Klapes)] 7- (Bilimsel anlamda): Organizmaya sıkısıkıya bağlı yaşantıların - özellikle duyu ve itkilerin- toplamı. (Tin’in karşıtı olarak) TİN: [ALM: Geist] [İNG: Sprit] [LAT: Spritus] [YUN: Pneuma, nous=Soluk,nefes] [Osmanlıca: Ruh] 1- Evren ilkesi. Özellikle stao felsefesinde: evren us’u, evren ruhu; etki yapan, biçim veren, canlandıran ilke. 2- a- Doğal yaşam ilkesinden ayrı olarak, yüksek doğaüstü, Tanrısal ilke. b- Tanrı'nın dolaysız yaratıcı etkinliği. 3- Felsefeye Anaksagoras’ın yerleştirmiş olduğu "nous", Heraklitus’un geliştirmiş olduğu "Logos" anlamında. (III, IV) a- Dünyanın us’a uygun düzen ilkesi. b-)Zamandan bağımsız olanın, zamandışı olanın, zamansız olanın ilkesi. c- Ruh'un us’lu yanı (aynı zamanda logistikon) 4- Yaşamdan ayrı olarak düşünme ve bilinç ilkesi (Dekart’ta cagitatio) 5- Düşünen insanın etkinliği; düşünce ilkesi. Özdek'e, fizik etkinliğe ve içgüdüsel etkinliğe karşıt. 6- Kendini içgüdülerinin belirlenmişliğinden kurtaran, özgür olan, değerlere anlam içeriklerine kendini açan. M.Scheles’de İnsanı insan yapan ilke; us’un yanına duygu ve isteme edimlerini de içine alır. 7- Tin, zaman zaman us’a indirgenerek ruh'a karşı olan, cansız, "yaşama düşman" bir ilke olarak görülür (Ludvig Klages). 8- Bireysel ruh anlamına (özellikle din bilimsel anlamda) "Tinler ya da us taşıyan ruhlar" Tanrlığınn imgeleridirler (Leibniz). ******************** Tin (spritus-pneuma)'i Ruh (anima-psykhe)’tan ayırmak gerekir. Ruh: Organik ve duygusal yaşamınn ilkeleridir (hayvanların da ruhundan söz edilir). Tin:, Yalnız insana özgü düşünce yetisidir. Ancak, Türkçe’de ruh sözcüğü tin yerine de kullanılmıştır. Örneğin: Hristiyanlıktaki "Kutsal Ruh". ------------------------- I-: ENTELEKHEiA: [ALM, FR, İNG: Entelechy] [Osmanlıca: Kemal-i evel] [YUN: Entelekheia<en=içinde, telos=erek, ekhein=sahip olmak]. 1-) Aristo’da: Kendisini görünüşlerinde gerçekleştiren öz, Özdek’e biçim veren, olanağı gerçekliğe çeviren etkin ilke. 2-) (Yeni doğa felsefesinde): H.Driesch’in ileri sürdü&eth;ü özdelsel olmayan, uzaysız olan gerçeklik ilkesi.// Organizmadaki bütünletici süreci açıklamak için kullanılır. II-: TÖZ: [ALM, FR, İNG: Substance] [YUN: hypostasis= altta bulunan] [osmanlıca: Cevher] [Yunanca’da ousia=öz de aynı anlamda kullanılır] Değişen durumlar ve niteliklere karşı kalıcı olan, bir başka şeyle, ya da bir başka şeyde de&eth;il, kendi kendisiyle, kendi kendisinde var olan. Öznede değil, kendisinde var olan. Bağımsızca kendi içinde var olan. Spinoza’nın tanımıyla Varoluşu için ba&thorn;ka bir şeye gereksinim duymayan şey. Bağlılaşık kavramı --> ilinek. Modern doğa bilimleri için töz, görüngülerin taşıyıcısı anlamında biçimsel bir kavramdan başka bir şey değildir. III-: NOUS: [YUN] [LAT: İntellectus]: us, tin. 1-) Anaksagoros’ta: Evreni düzenleyici, özdeksel olmayan ilke. 2-) İnsanın en yüksek yeteneği. a-) (Platon’da) İdealara yönelmiş düşünme-us edimleri. b-) (Aristo’da) Kuramsal ve uygulamalı düşünme gücü, 3-) a-) Düşünmenin ilkesi ve gelip geçici olmayan töz’ü. b-) (Platinius’ta) Us’la kavranan dünyanın, idealar alanının ilkesi. IV-: LOGOS: [YUN: Logein=söylemek, konuşmak]: Yunancadaki ilk anlamı söz, sonradan düşünce, kavram, us, anlam, evren yasası anlamlarını da almış, Heraklitus’tan beri felsefenin temel kavramlarından biri olmuştur. 1-) Söz, anlamlı söz; sözün anlamı. 2-) Mantıksal olarak: a-) Deyiş. b-) Kavram. c-) Platon ve Aristo’dan beri: Bir şeyi anlaşılır kılan mantıksal temel. d-) Mantıksal alanın birliği. e-) Bilim ilkesi. 3-) Ruhbilimsel olarak: a-) Yunan felsefesinde: insan ruhunun us’la ilgili bölümü b-) Yeni insan bilimde: Yaşamın bilinçsiz güçleri karşısında etkin bilinç ilkesi. 4-) Doğaötesinde: Heraklitus ve Stao dan beri: Evren us’u, evren yasası. 5-) Tanrıbilimsel olarak: a-) Tanrı sözü. b-) Helenizm felsefesinde: Tanrı ve evren arasındaki aracı. c-) Agustinus’tan beri: Her bilgiyi olanaklı kılan Tanrısal ışık: Bilgi kaynağı. Hurşit Saral (Alıntıdır) Sevgimle kalın. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.