![]() |
Avcı Uçağı Jet Motorlu Avcı Uçakları
Jet motorlu avcı uçakları Birinci nesil jet motorlu avcı uçakları (1944-1953) Dosya:Me262-A1aU4 1.jpg Me 262 A-1a 1944 yılında Birinci nesil, çok yüksek hız sağlayan(pistonlu motorları olan modeller transonic hızda dayanıklılığı düşürüyordu) turbojet motoru uygulamalarının ilk örneklerini sunar. ilk jetlerin birçoğu değişik yollarla, piston yataklı motorların parçalarının benzeriydi. Birçoğu toplarla *****landırılmış "düz-kanatlıydı" ve radar özel gece avcıları hariç henüz genel kullanımda değildi. İlk jet uçakları II. Dünya Savaşı sırasında geliştirildi ve son yılında savaşta kullanıldı. Messerschmitt ilk kullanılan jet motorlu avcı uçağını Me 262'yi geliştirdi. piston motorlu uçaklarda fazlasıyla hızlıydı ve yetenekli bir pilotun elinde hemen hemen dokunulmazdı.Alman yakıt eksikliği nedeniyle çok az kullanıldı. Bununla birlikte piston motorlu uçakların demode olduğunu belirtti. Alman jetlerinin raporlarıyla uzantılı olarak, İngiltere'nin Gloster Meteor uçağı hemen ardından üretime geçti ve iki tanesi 1944 yılının hemen hemen aynı zamanlarında hizmete girdi.Savaşın sonunda neredeyse tüm piston motorlu avcı uçaklarının çalışması sona ermişti. Ryan FR Fireball gibi karışık kullanımlı tasarımlar kısa kullanımlar gördü, fakat 1940ların sonunda bütün yeni savaş uçakları jet motorluydu. Avantajlarının yanı sıra ilk jet avcıları mükemmelden uzaktı. Kullanılabilir yaşam süreleri saatlerle sınırlıydı, motorların kendileri kırılgan ve hantaldı ve güç sadece yavaşça ayarlanabiliyordu. Ok açılı kanat, fırlatma koltuğu gibi yenilikler ve "tailplane" gibi aerodinamik yenilikler bu periyotta görüldü. Önemli uçaklar: Almanya Heinkel He 280 - Dünyanın ilk jet avcı uçağı (sadece prototipi yapıldı) Messerschmitt Me 262 - Kullanılan ilk jet motorlu avcı uçağı. Heinkel He 162 - ikinci jet motorlu avcı uçağı to be fielded by the Luftwaffe Arado Ar 234 - İlk jet motorlu bombardıman uçağı. Horten Ho 229 - Horten Ho IX veya Gotha Go 229 da bilinir.turbojet motorlu ilk uçan kanat. Fransa Dassault Ouragan Dassault Mystere IV Sovyetler Birliği Polonya işaretli bir MiG-15 Mikoyan-Gurevich MiG-9 Mikoyan-Gurevich MiG-15 Mikoyan-Gurevich MiG-17 Lavochkin La-15 Yakovlev Yak-15/17/23 Yakovlev Yak-25 İsveç Saab Tunnan Birleşik Krallık de Havilland Vampire Hawker Hunter Gloster Javelin Gloster Meteor Birleşik Devletler Lockheed P-80 Shooting Star North American F-86 Sabre Northrop F-89J Scorpion İkinci nesil (1953-1960) Bir "ikinci nesil" North American F-100 Super Sabre. F-100 ses bariyerini aşan ilk Amerikan jet uçağıdır. F-105 Thunderchief avcı uçağı İkinci nesil, jet avcısının savaşma kapasitesini çok büyük ölçüde geliştiren bir çok yeni teknolojinin entegrasyonunu tanımlar. AIM-9 Sidewinder ve AIM-7 Sparrow gibi güdümlü füzelerin uygulanması savaşı görsel menzilden öteye taşıdı ( buna rağmen sıkça görüş menzilinde it dalaşına devretti) ve hedefleri görmek için radarın standartlaşmasına neden oldu. Tasarımcılar ok kanat,delta kanat, varyasyonlu kanat gibi ve gövdede yüzey kuralı gibi çeşitli havacılık icatlarıyla deneyimler elde ettiler. Ok kanatının yardımıyla ses bariyerini aşan ilk uçakları ürettiler. Bu sürecin en önemli özellikleri av-bombardıman uçağı (F-105 ve Sukhoi Su-7 gibi) ve av-önleme uçağıdır (English Electric Lightning ve F-104 Starfighter gibi). Av-önleme uçağı topların yerini alan güdümlü füzelerile vizyonun değişimiydi ve çatışma görsel menzilin ötesinde bir yer alacaktı. Sonuç olarak, av-önleme uçakları hızda ve tırmanma gücünde çeviklikten fedekarlık ederek geniş füze yükleme kapasitesi ve güçlü radarlarla tasarlandılar Önemli uçaklar: Kanada Avro Arrow Fransa Dassault atendard IV Hindistan HAL HF-24 Marut İsveç Saab Draken Sovyetler Birliği Mikoyan-Gurevich MiG-21 Mikoyan-Gurevich MiG-19 Sukhoi Su-7 Sukhoi Su-9/Su-11 Birleşik Krallık English Electric Lightning De Havilland Sea Vixen Gloster Javelin Birleşik Devletler Chance-Vought F-8 Crusader Grumman F-11 Tiger Republic F-105 Thunderchief Lockheed F-104 Starfighter Convair F-102 Delta Dagger Convair F-106 Delta Dart North American F-100 Super Sabre Üçüncü nesil(1960-1970) Dosya:F-4 Phantom II in flying.jpg Üçüncü nesil F-4 Phantom II Üçüncü nesilden bir Sovyet MiG-25'i. Üçüncü nesil, ilk nesilde bulunan yeniliklerin olgunlaşması ile işaret edilir. Bu süreçte misillerin radarın ve diğer havacılık elektroniğinin gelişmesi ile savaş yeteneği gelişti ve havacılık gelişimi olgunlaştı. En belirgini, güdümlü füzelerle savaş deneyiminin sonucu, tasarımcılar çatışmanın yakın it dalaşına doğru yazloşabileceğini kabul ettiler. Toplar tekrar standartlaştı ve manevra kabiliyeti tekrar öncelik kazandı. Bu gelişmeler avcıların yeteneklerini geliştirirken (bir F-4 II. Dünya Savaşı bombardıman uçağı B-24 Liberatordan daha fazla yük taşıyabiliyordu), masraflarda da hatırı sayılır bir artış getirdi. Askeri yetkililer avcıları, gece avcısı, ağır avcı, vurucu avcı gibi değişik rollere ayırmışken, artan avcı masraflarını engellemek amacıyla görevleri birleştirmeye başladı. F-4 Phantom II Birleşik Devletler Donanması için av önleme göreviyle üretilmişti fakat sonradan diğer ülkelerindeki gibi, Donanma ve Deniz piyadeleri de beraber olmak üzere Birleşik Devletler Hava Kuvvetleri için çok başarılı bir "çok amaçlı" uçak haline geldi. Bütün Amerikan askeri dalları tarafından kullanılan tek uçaktır. Önemli uçaklar: Çin Shenyang J-8 Fransa Dassault Mirage F.1 Dassault Super atendard Dassault Mirage III Sovyetler Birliği Mikoyan-Gurevich MiG-23 Mikoyan-Gurevich MiG-25 Sukhoi Su-15 Sukhoi Su-17 Tupolev Tu-28 Birleşik Krallık Hawker-Siddeley Harrier Birleşik Devletler General Dynamics F-111 McDonnell Douglas F-4 Phantom II Northrop F-5 Dördüncü nesil (1970-1990) Dördüncü nesilden bir F-14 Tomcat Sürekli artan masraflara tepki olarak ve F-4 Phantom II'un çok amaçlı olarak göstermiş olduğu başarılar ile, çok amaçlı avcılar bu süre içerisinde çok popüler oldu ve uçak özel bir görev için tasarlanmış olsa bile (F-4 gibi) çok amaçlı görev yeteneği elde etti.F/A-18 Hornet ve Dassault Mirage 2000 gibi çok amaçlı üretilen savaş uçakları varken MiG-23 ve Panavia Tornado gibi uçakların özellikle çok amaçlı görevlere uyan modelleri vardır. Hava ve kara modları arasında muntazam değişim sağlayabilen aviyonikler bunu çok kolaylaştırdı. Geliştirme masrafları arttığı gibi, ekonomi, durumu çok amaçlı avcıların geliştirilmesine itti. Bir önceki neslin av-önleme uçaklarınının aksine, bir çok modern avcı itdalaşında çevik olacak şekilde tasarlanmıştır. Kablo kontrollü uçuş kontrol sistemleri ve "rahatlamış stabilite" modern avcılarda yaygındır. Uçak "dördüncü nesilde" makyajlanmıştır. Önemli uçaklar: Çin Halk Cumhuriyeti, JH-7 Flying Leopard Shenyang J-8 Fransa Dassault Mirage 2000 İsrail IAI Kfir Japonya Mitsubishi F-2 Tayvan AIDC F-CK Indigenous Defence Fighter (IDF) Sovyetler Birliği/Rusya Federasyonu Mikoyan MiG-29 Mikoyan MiG-31 Sukhoi Su-27 Yakovlev Yak-38 İsveç Saab Viggen Birleşik Krallık/Almanya/İtalya Panavia Tornado Birleşik Krallık/Birleşik Devletler McDonnell Douglas/BAE Harrier II Birleşik Devletler Grumman F-14 Tomcat McDonnell Douglas F-15 Eagle General Dynamics F-16 Fighting Falcon McDonnell Douglas F/A-18 Hornet Northrop F-20 Tigershark Nesil 4,5 (1990-Günümüze) Eurofighter Typhoon Bu yarım jenerasyon, aerodinamik teknolojilerdeki durgunluğa işaret ederek (üçüncü nesildeki gelişmeyle kıyaslanmış olarak), aviyonik ve diğer havacılık elektroniğindeki çok büyük gelişmelerle donanan, sonuç olarak süper bilgisayarlarla sınırlı gizlenebilir şekillendirme gibi 1980 ve 1990ların mikroçip ve yarı iletkenlerin kullanılmasıyla gelen avantajların uygulandığı hali hazırda kullanılan nesilden bahseder. Bu nesilin en güzel örneği 1970lerin Hornet tasarımının geliştirilmişi F/A-18E/F Super Hornetdır. Basit aerodinamik unsurlar aynı kalırken, aviyonikleri tamamen cam kokpit oalrak değişitirldi, katı tabanlı AESA sabit düzenli radar, yeni motorlar kompozit malzemeden yapı ile hafiflemiş gövde ve hafifçe modifiye edilmiş şekil ile radara yakalanmasını azaltan değişikliklerle geliştirildi. Bu nesilin uçaklarından sadece Süper Hornet ve Strike Eagle (F-15 Eagle'in geliştirlmiş modeli) çatışma fırsatı bulabildi. Önemli modeller: Çin Halk Cumhuriyeti Chengdu J-10 Shenyang J-11 Fransa Dassault Rafale Uluslararası ortak yapım Eurofighter Typhoon (Birleşik Krallık,Almanya, İtalya ve İspanya) JF-17 Thunder veya FC-1 Fierce Dragon (Çin Halk Cumhuriyeti,Pakistan-geliştirme sürecinde) Rusya Mikoyan MiG-35 (geliştirme sürecinde) Sukhoi Su-30/-33/-34/-35/-37 Hindistan HAL Tejas (geliştirme sürecinde) Su-30MKI (Rusya ile Sukhoi Su-30 üzerinde bir takım modifikasyon ve sistemler yapılması.) İsveç Saab JAS-39 Gripen Birleşik Devletler F/A-18E/F Super Hornet F-15E Strike Eagle F-16 Block 50/52 ve sonraki türevleri (F-16F Desert Falcon, F-16I Sufa gibi) Beşinci nesil (gelecek) X-35 JSF, "beşinci jenerasyondan" bir prototip avcı jeti. Şu andaki avcı tasarımının kesici kenarlarını önceki nesillerde vurgulanan çok yönlülüğün önemi ile taşıyıcı-iticiler, kompozit malzemeler, süperseyrüsefer sistemleri, gizlenme teknolojisi, ilerleyen radar ve sensör sistemleri ve tasarımla kaynaşmış, pilotun yükünü hafifleten ve haberdar eden aviyonikler oluşturmaktadır. Bu neslin uçaklarından sadece F-22 Raptor 2004 yılında üretime alındı ve yeni nesil avcılardan, beşinci nesilden ilk uçak olarak kabul edildi. Geliştirme sürecindeki F-35 Lightning II (eskiden "Müşterek Vurucu Avcı") de gizlenebilirlik için tasarlanmıştı ve F-22 dördüncü jenerasyon tasarımlarının gelişimine devam etmiş gibi kabul edilmişti, tasarımın şekli diğer ülkelerin uzun dönemli avcı geliştirme projeleri şeklinde çalıştı( örneğin söylenti haline gelen Çin Shenyang J-XX projesi, Hindistanın "Orta Seviye Savaş Uçağı" ve Rus PAK FA). Daha sonra ertelenen teknoloji tanıtımları da mevcuttur. Bunların içinde Birleşik Devletler'in YF-23 Black Widow II, Boeing X-32 ve McDonnell Douglas X-36 ek olarak Sovyetler Birliğinin Project 1.42 projesi ve sonradan Rusya tarafından geliştirilmiş 1.44 versiyonu bulunmaktadır. Bugüne kadar bu nesilden hiç bir avcı uçağı savaşlarda kullanılmadı Kaynak : Wikipedia |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.