![]() |
Çoklu Zeka Kuramı
Çoklu zeka kuramı
Howard Gardner tarafından 1983 yılında geliştirilmiştir.Gardner, zekayı “problem çözme kapasitesi ya da değerli bir veya birden çok kültürel yapı ürününe şekil vermek” olarak tanımlamaktadır.Gardner’a göre çoklu zeka kuramının temelinde biyolojik ve kültürel boyutlar yer almaktadır. Zekanın oluşumunda biyolojik ve çevresel etkenler vardır.Bunlar;kaynaklara ulaşım şansı,kültürel etkenler,coğrafi etkenler,ailesel etkenlerdir.Bu etkenlere bağlı olarak zekanın değişik boyutları artabilir veya eksilebilir. Howard Gardner'e göre zekanın özellikleri: Sekiz zeka alanı vardır,zekanın belirli bir ölçütü yoktur,her insan kendisine göre bu zeka alanlarını kullanabilir,bu zeka alanları farklı alanlar da olsa zeka bir bütündür,bu zeka alanları güçlendirilebilir. Bedensel-Kinestetik(Dokunsal) Bedensel hareketlerde iyi olan bireylerin sahip olduğu zeka alanıdır.Bu tür zekaya sahip olan kişiler; bedenlerinin farkındadırlar.Sportif hareketlerde başarı gösterirler.Duygularını vücut dilleriyle anlatabilirler.Tiyatro,drama,spor gibi etkinliklerden hoşlanırlar. Sözel-Dilsel Sözel ifadelerde başarılı olan bireylerin olduğu alandır.Bu tür zekaya sahip olan kişiler;sözlü iletişimden hoşlanırlar.Konuşarak kişileri ikna etme kabiliyetleri vardır.Avukatlık,öğretmenlik gibi meslekler bu alanda yer alır. Görsel Zihinde olayları,nesneleri görselleştirebilme ve tasarlayabilmede başarılı olunan zeka alanıdır.Bu tür zekaya sahip olan kişiler;üç boyutlu düşünebilirler.Bulmaca çözmekten hoşlanırlar.Resim ve sanat etkinliklerinden zevk alırlar,harita ve tabloları kolayca okuyabilirler.Nesneleri hayal etmede başarılıdırlar.Görsel ayrıntılara dikkat ederler.Mimarlık,mühendislik gibi meslekler bu alanda yer alırlar. Müziksel Seslere karşı duyarlılığı yüksek olan bireylerin bulunduğu zeka alanıdır.Bu tür zekaya sahip olan kişiler;ses tonlarını tanır,ses farklılıklarını ayırt etme,şarkıların melodilerini hatırlamada başarılıdırlar.Ritim tutma,şarkı söyleme,mırıldanma,beste yapma gibi etkinliklerden hoşlanırlar.Müzisyenler bu alanda yer alır. Mantıksal-Matematiksel Mantık kurallarını iyi kullanma,sınıflama,soyut ilişkiler kurma becerilerinde olanların bulunduğu zeka alanıdır.Bu tür zekaya sahip olan kişiler;soyut kavramsal düşünme,matematiksel işlemlerde başarı,sebep sonuç ilişkilerini kolayca anlama,bilgiler arasındaki bağı anlama,hipotezler kurmada başarılıdırlar.Bilim adamları,matematikçiler,muhasebeciler bu zeka alanındadır. Sosyal Sosyal becerileri gelişkin kişiler bu zeka alanındadır.Bu kişiler için sosyal ortamlarda bulunmak zevktir.İletişimde başarılıdırlar.Bu tür zekaya sahip kişiler empati kurmada,ikna etme kabiliyetinde,paylaşma ve yardım etmede başarılıdırlar.Politikacı ve din adamları bu zeka alanındadır. İçsel Kendini objektif olarak değerlendirebilen,potansiyelinin farkında olan kişilerin sahip olduğu zeka alanıdır.Bu tür zekaya sahip kişierin bağımsızlık duygusu gelişmiştir.Kendi başına karar verirler.Kendi yeteneklerinin farkındadırlar.Özsaygıları yüksektir.Eleştirilmekten çekinmezler.Yalnız yaşamaktan hoşlanırlar.Bireysel projeler geliştirmekte başarılıdırlar. Doğa Doğal ortamları seven açık havada bulunmaktan zevk alan bireylerin başarılı olduğu zeka alanıdır.Bu tür zeka sahip kişiler;doğa olaylarına meraklıdırlar.Bitki ve hayvanlara ilgi duyarlar.Doğayla başbaşa kalmayı severler.Çevre bilimciler,veterinerler,bahçıvanlar bu zeka alanına sahip kişilerdir. |
Cevap : Çoklu Zeka Kuramı
1 Eklenti(ler)
“Zekanın ölçüsü nedir? Zeki olup olmama durumu nasıl anlaşılır? Zeka geliştirilebilir mi?” gibi soruların pek çok karşılığı bireyin, sorunlarını çözme becerisi, mantığını kullanabilmesi ve eleştirel düşünebilmesi gibi daha çok matematik ve dil becerileri ile ilgili olarak yanıtlanmıştır.
1980’lere değin tek tip zekadan söz edilmekteydi. Bugün eğitim sürecindeki gelişmelerle birlikte bireylerin neler yapabildiğinden çok neler yapabileceği düşünülmeye başlanmıştır. Yukarıda sözü edilen tek tip zekanın, bireylerin değerlendirilmesinde yeterli olmayacağı, onların var olan yeteneklerinin ortaya çıkarılması gerektiği görüşü yaygınlaşmaktadır. Çoklu Zeka Kuramı da bu amaçla yeni eğitimsel yöntemlerin düşünülmesi için ortaya atılmıştır. Gardner, zekanın iki değil, yedi yönü olduğunu savunmuştur. Böylece sadece matematikte ve dilde başarılı olanların değil, müzikte, sporda, dansta, iletişimde, doğada, resimde kendini gösterenlerin ve kendini iyi tanıyanların da zeki olduğunu ortaya çıkarmıştır. Çoklu Zeka Kuramının amacı; eğitimde bireylerin neler yapabildiklerinden çok neler yapabilecekleri-nin düşünülmesidir. Günümüzde eğitim ve psikoloji alanındaki gelişmelerle klasik testlerin, çocukların değerlendirilmesinde yeterli olamayacağı, onların potansiyel yeteneklerinin de ortaya çıkarılması gerektiği görüşü vardır. Gardner, bireylerin aynı düşünüş tarzına sahip olmadıklarını ve eğer eğitimin bu farklılıkları ciddiye aldığı düşünülürse bütün bireylere en etkili şekilde hizmet edeceğini belirtmiştir. Eğer bireyler farklı zeka bileşenlerini tanıyabilirlerse karşılaşacakları sorunları çözmede daha şanslı olabilirler. Çoklu Zeka Kuramının Bölümleri 1. Sözel Zeka: Dili, sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanma yeteneğidir. Örneğin; bir şairin, sözcükleri ustaca kullanarak şiir yazması, bir siyasetçinin söyleminin büyükçe bir grubu etkilemesi gibi. Doğaçlama: “Kasiyer, alıcıya kredi kartının iptal edildiğini söyler. Kasiyerin amacı: Kredi kartı iptal edildiği için alıcının seçtiği ürünleri ona vermemek için direnmektir. Alıcının amacı: Kredi kartında hiçbir sorun olmadığını düşünüyor. Bu mağazanın sisteminde bir aksaklık olduğunu kasiyere anlatmaya çalışıyor. 2. Müziksel Zeka: Ritm, ses yüksekliği, melodiye duyarlılık gibi düşünce ve duyguların aktarılmasında müziği kullanan bireylerin sahip olduğu zeka türüdür. Müzisyenler, koristler ve orkestra şefleri bu tür bireyler arasındadır. Doğaçlama: Öğrenciye öncelikle bir müzik eseri dinletilir. Daha sonra öğrenciden, dinlediği eseri, eserle ilgili hissettiklerini de doğaçlamasına katarak bir orkestra şefi gibi yönetmesi istenir. 3. Görsel Zeka: Biçim, şekil, derinlik, renk, çizgi ve boşluklara duyarlılıkla ilgilidir. Zihinde canlandırma gibi yetenekler ağırlıktadır. Bir ressam ya da heykeltraşın eserinde, bir mimarın tasarımında ya da harita yapımındabu zekanın oldukça gelişmiş olduğu söylenebilir. Doğaçlama: Öğrencilere birer boş kağıt dağıtılır ve onlardan, yaratıcılıklarını da kullanarak daha önce görmedikleri ve adlarını da kendilerinin koyacakları bir balık resmi çizmeleri istenir. 4. Vücutsal Zeka: Bireyin, bedenini kullanarak düşünce ve duygularını anlatabilmesi ile ilgilidir. Bedeni oluşturan organlar arasında eşgüdüm, denge, hız, esneklik gibi özellikler gelişmiştir. Dansçılar, atletler, aktörler ve cerrahlar bu zekanın gelişmiş formuna sahiptirler. Doğaçlama: 4 kişilik bir grup oluşturulur. Bireylerden biri doktor, biri ameliyat olacak hasta, diğer ikisi de yardımcı hemşire olmak üzere rol dağılımı yapılır. Hasta olan kişi kalp ameliyatı olacaktır. Öğrencilerden, bu doğaçlamayı yalnızca bedenlerini kullanarak canlandırmaları istenir. 5. Kişiler Arası İlişkiler: İnsanlarla kolaylıkla iletişim kurma, onların duygularını ve düşüncelerini anlatma, davranışlarını yorumlama, grupla işbirliği kurma gibi yetenekleri içerir. Başarılı öğretmenler, siyasetçiler, pazarlama uzmanları, din görevlileri bu zekaya sahiptir. Doğaçlama: “Lisede bir öğretmen ve öğrenci. Dersin sonunda zil çaldığında öğretmen, öğrenciye birkaç dakika sınıfta kalmasını, onunla konuşmak istediğini söyler, Öğretmenin amacı: Öğrencinin sırasının altında bir paket sigara bulmuş ve sigaranın ona ait olduğunu düşünüyor. Sigara bağımlısı olduğunu düşündüğü öğrencisine bu konuda yardım etmek istiyor. Öğrencinin amacı: Sigara içen arkadaşının sigara paketi, kendisinde bulunduğu için oldukça korkuyor. Bunu öğretmene söylemek istiyor ama arkadaşına söz verdiği için susuyor. 6. Kişisel Zeka: Birey, kendini duyma ve anlamasıyla ilgili bilişsel yeteneklerini anlatır. Bireyin kendisini tanıması şeklinde açıklanabilir. Kendi düşünce ve duygularını bilme, sorularıyla başa çıkma, güdülerini, ilgilerini anlayabilme gibi yeterlilikler söz konusudur. Kendisiyle barışık diye adlandırılan bireyler bu tür zekası gelişmiş bireylerdendir. Doğaçlama: İki arkadaş vardır. Bunlardan biri doğum gününü kutlamak amacıyla bir parti düzenlemektedir ve arkadaşını da bu partiye davet etmiştir. Parti sahibinin amacı: Partiye davet ettiği en iyi arkadaşına hiç olmazsa doğum gününde bir kadeh içki içmesi için ısrar ediyor. Arkadaşının amacı: Daha önce içki bağımlısı olduğu ve içkiyi bırakma çabası içerisinde olduğu için içki içmek istemiyor; fakat, arkadaşının da hatırını kırmak istemiyor. 7. Doğacı / Doğal Zeka: Doğal kaynaklara ve sağlıklı bir çevreye yoğun ilgisi olan bulunan, bitki ve hayvan topluluklarını tanıyan, çevresel değişikliklerin sonuçlarını açıklayan,doğa yaşamını inceleyen bireylerin doğacı zekası gelişmiş demektir. Biyologlar, zoologlar, avcılar bu bireyler arasındadır. Doğaçlama: Bir sunucu, bir hayvansever, bir de avcı seçilir. Hayvanların avlanılıp avlanılmaması gerektiği hususu tartışılır. 8. Matematiksel / Mantıksal Zeka: Sayıları etkin kullanma, problemlere çözümler önerme ve elde edilen sonuçları nedenlere bağlama gibi davranışları içerir. Matematikçiler, istatistikçiler, bilgisayar programcıları bu tür zekası güçlü bireylerden sayılabilirler. Oyun: Öğrencilere şöyle bir mantık oyununun oynatılması. Derenin bir tarafında koyun, kurt, ot ve çoban bulunmaktadır. Derede de bir sandal vardır. Sandal iki kişiliktir. Yani nesnelerden yalnızca iki tanesi aynı anda sandala binebilir. Çoban sürekli sandalda biner durumda olacağı için nesneleri birer birer derenin karşısına geçirmek durumundadır. Yalnız, karşıya geçireceği nesneleri öyle iyi seçmelidir ki, birinci nesneyi karşıya geçirirken ikinci nesne üçüncü nesneyi yiyebilecek durumda olmamalıdır. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.