![]() |
Özel E?itim Nedir?
Özel e?itim gerektiren bireylerin e?itim gereksinmelerini kar?ylamak için özel olarak yeti?tirilmi? personel, geli?tirilmi? e?itim programlary ve yöntemleri ile onlaryn özür ve özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen e?itime "özel e?itim" denir.
Ülkemizdeki özel e?itim hizmetleri, engel gruplaryna göre olu?turulmu? özel e?itim okullarynda yürütülmektedir. Ayryca, özel e?itim gerektiren ö?rencilerin normal okullarda akranlaryyla birlikte e?itim görmelerine de önem verilmektedir. "Kayna?tyrma" olarak tanymlanan bu uygulamalaryn yaygynla?tyrylmasyna çaly?ylmaktadyr. Ülkemizde halen; görme, i?itme, ortopedik, zihinsel engelliler, süre?en hastaly?y olanlar, uyum güçlü?ü olanlar, dil ve konu?ma güçlü?ü olanlar, üstün ve özel yetenekliler olmak üzere sekiz ayry gruba özel e?itim okul ve kurumlarynda kayna?tyrma uygulamalarynda özel e?itim tedbirleri alynarak e?itim hizmetleri verilmektedir. Özel E?itimin Amaçlary Türk Milli E?itiminin genel amaç ve temel ilkeleri do?rultusunda özel e?itim gerektiren bireylerin; Toplum içindeki rollerini gerçekle?tiren, ba?kalary ile iyi ili?kiler kuran, i?birli?i içinde çaly?abilen, çevresine uyum sa?layabilen, üretici ve mutlu bir yurtta? olarak yeti?melerini, Kendi kendilerine yeterli bir duruma gelmeleri için temel ya?am becerilerini geli?tirmelerini, Uygun e?itim programlary ile özel yöntem, personel ve araç gereç kullanarak ilgileri, ihtiyaçlary, yetenekleri ve yeterlilikleri do?rultusunda üst ö?renime, i? ve meslek alanlaryna ve hayata hazyrlanmalaryny amaçlar. Kayna?tyrma Uygulamalary Özel e?itim gerektiren ö?rencilerin normal akranlaryyla ayny synyfta ve ayny okulda e?itim görmelerini sa?lamaya yönelik çaly?malara öncelik verilmektedir. Bu noktadan hareketle, durumu uygun olan ö?renciler normal synyflarda kayna?tyrma uygulamalaryna alynmaktadyr. Durumu normal akranlaryyla ayny synyfta ö?renim görmeye uygun olmayan ö?renciler için normal okullaryn bünyesinde özel e?itim synyflary açylmaktadyr. Kayna?tyrma uygulamalaryna devam eden ö?rencilerin bireysel özellikleri dikkate alynarak mevcut ilkö?retim programy uygulanmaktadyr. Sadece, zihinsel ö?renme yetersizli?i olan ö?renciler için, özellikleri dikkate alynarak hazyrlanmy? olan ayry ilkö?retim programy uygulanmaktadyr. Özel E?itimin Ylkeleri · Özel e?itim gerektiren tüm bireyler; ilgi, istek, yeterlilik ve yetenekleri do?rultusunda ve ölçüsünde özel e?itim hizmetinden yararlandyrylyr. · Özel e?itim gerektiren bireylerin e?itimine erken ya?ta ba?lanyr. · Özel e?itim hizmetleri, özel e?itim gerektiren bireyleri sosyal ve fiziksel çevrelerinden mümkün oldu?u kadar ayyrmadan planlanyr ve yürütülür. · Özel e?itim gerektiren bireylerin, e?itsel performanslary dikkate alynarak, amaç, içerik ve ö?retim süreçlerinde uyarlamalar yapylarak yetersizli?i olmayan akranlary ile e?itimlerine öncelik verilir. · Özel e?itim gerektiren bireylerin her tür ve kademedeki e?itimlerinin kesintisiz sürdürülebilmesi için her türlü rehabilitasyonlaryny sa?layacak kurum ve kurulu?larla i?birli?i yapylyr. · Özel e?itim gerektiren bireyler için bireyselle?tirilmi? e?itim plany geli?tirilir ve e?itim programlary bireyselle?tirilerek uygulanyr. · Ailelerin, özel e?itim sürecinin her boyutuna aktif olarak katylmalary ve e?itimleri sa?lanyr. · Özel e?itim politikalarynyn geli?tirilmesinde, özel e?itim gerektiren bireylere yönelik etkinlik gösteren sivil toplum örgütleri ile i?birli?i içinde çaly?ylyr. · Özel e?itim hizmetleri, özel e?itim gerektiren bireylerin toplumla etkile?im ve kar?ylykly uyum sa?lama sürecini kapsayacak ?ekilde planlanyr. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.