![]() |
Anonim Türk Halk Edebiyatı-ANONİM HALK EDEBİYATI
Anonim Türk Halk Edebiyatı
ANONİM HALK EDEBİYATI http://forumsinsi.net/images/postima...sinsi.net_.jpg Sahibi belli olmayan(anonim) ürünlerden oluÅŸur.Türkü ve mani gibi manzum ürünlerin yanında;Halk hikâyeleri,epope tipi destan,efsane,masal atasözü ve bilmece türü düzyazılı ürünler de vardır.Bunların tamamı kökleri İslamlık Öncesi Dönem’e dayanan,halkın ortak malı olan folklor(halkbilim) ürünleridir.ÇoÄŸunun okuma yazma bilmediÄŸi halk kitleleri arasında doÄŸmuÅŸ,kullanılmış ve geliÅŸmiÅŸtir.Seyirlik halk oyunu örneÄŸi olarak bahsettiÄŸimiz Karagöz,Ortaoyunu ve Meddah(lık) da,bu edebiyatın önemli eserlerindendir. Bunlar içerisinde Dede Korkut Hikâyeleri’nin özel bir yeri vardır.XII.,XIII. ve XIV. yüzyıllarda DoÄŸu Anadolu ve Kafkasya Yöreleri'ndeki OÄŸuz(Türkmen) Boyları arasında oluÅŸan bu anonim hikayeler,XV. (veya XVI.) yüzyılda bilinmeyen bir sanatçı tarafından yazıya geçirilmiÅŸlerdir.Kitab-ı Dedem Korkut ala Lisan-ı Taife-i OÄŸuzan(OÄŸuz Boyları'nın Diliyle Dedem Korkut Kitabı) adını taşıyan eserde 12 hikaye yer alır.Ana tema kahramanlıktır.OÄŸuz Boyları'nın düşmanlarıyla, ''bazen'' birbirleriyle, ''bir iki hikayede'' de doÄŸaüstü yaratıklarla yaptıkları mücadeleler anlatılır.İçlerinde manzum parçalar da vardır.Batılı bu özellikten dolayı,bu hikayeler destana yaklaşır.Türk Dili,Türk Folkloru,Toplum Yapısı,Töreleri,Ahlak Anlayışı,İnançları açısından çok önemli bir hazine sayılan bu öyküler,Anadolu dışındaki Türk Yurtları'nda da bilinir.Türkoloji bilimi açısından dünya çapında üne sahip olan bu hikayelerde Dede Korkut,hikayelerin hepsinde rolü olan bir uludu fakat hikayelerin yazarı kesinlikle ''deÄŸildir!'' http://forumsinsi.net/images/postima...sinsi.net_.jpg İslami Dönem Destanları arasında,Kırgız Türklerine ait Manas Destanı'nın da ayrı bir yeri ve önemi vardır.Manas Destanı,yeryüzünde halk arasında hala yaÅŸayan en büyük doÄŸal destandır.Yüz binlerce dizeden oluÅŸmaktadır ve bu destanı derleme çalışmaIarı ''halen'' sürmektedir.Destanda;9. yüzyılda yaÅŸadıgı sanılan Er Manas ‘ın hayatı etrafında,Kırgız Türkleri’nin Tarihi,Mücadeleleri ve Toplumsal Hayatları anlatılmaktadır.Bu destanı bilim dünyasına tanıtan Çokhan Velihanof,derlenmiÅŸ bölümlerini bir bütün olarak yayımlayan da Alman Türkolog Radloff’tur. Sözlü olarak aktarılan ve söyleyeni belli olmadığı için halkın malı olan edebi ürünler, ''Anonim Halk Edebiyatı'nı'' oluÅŸturular. Manzum Eserler :Anonim Halk Edebiyatı'nın ÅŸiir özellikleri taşıyan ürünleridir. Mani:Yapıcısı,adsız halk sanatçıları olan dörtlük biçimindeki ÅŸiir türüdür.ÇoÄŸunlukla 7 heceli ve 4 dizeli tek kıtadan oluÅŸur.Birinci,ikinci ve dördüncü dizeler birbiriyle uyaklı;Üçüncü dize bağımsızdır.Buna göre uyak düzeni şöyledira a x a).Tek dörtlükten oluÅŸan maniler dışında 5,6,7,8,10, 4 dizeli maniler oldugu gibi,uyak düzeni (a x a x) biçiminde olan maniler de vardir. Türkü:Ezgiyle okunan ve bentlerden oluÅŸan,genellikle yapıcısı belli olmayan bir ÅŸiir biçimidir.Türkü;Daha çok yedili,sekizli ve onbirli hece kalıplaryla söylenir.Bentler ve onları izleyen nakaratlar(bunlara baÄŸlam ya da kavuÅŸtak da denir) kendi aralarında uyaklıdır.Nakarat,bazen bentlerle aynı kalıpta bazen farklı kalıplarda olur.Dörder,üçer,ikiÅŸer dizelik bentlerle kurulan türküler de vardır.Her bentten sonra yinelenen nakarat;Dört,üç ya da bir dizeli olabilir. Bazı türküler,mani biçiminde dörtlüklerle kurulmuÅŸtur.Bunların bazen yine mani biçiminde nakaratları olur.Bir türküyü ilk söyleyen halk sanatçısının adı unutulmuÅŸtur.Ancak sahibi bilinen türküler(Karacaoglan Türküleri) de vardır. Bir türkü,zaman boyunca türlü deÄŸiÅŸmeler uÄŸrayarak yaÅŸamasını sürdürür.Türküler;DoÄŸayı,aÅŸkı,ayrılÄ±ÄŸÄ ±,ölümü,kahra manlığı ve askerliÄŸi,günlük yaÅŸamın türlü olaylarını konu edinir.Kına gecesi,düğün,iÅŸ ve oyun konulu türküler de vardır. Ninni:Çocukları uyutmak için söylenen ağır ve tekdüze ÅŸarkıdır.Ninni, ''en sade ifadeyle'' basit sözlü bir türküdür.Yapıcısı belli olmayan metin yinelenirken bebeÄŸin durumuna ve annenin etkilendiÄŸi koÅŸullara göre sözlerinde bazı deÄŸiÅŸiklikler yapılır. Dizelerin ya da dörtlüklerin sonunda "ninni", "e yavruma e e e", "hu,hu,hoppala" gibi sözler yinelenir.Zaman zaman "dandini dandini danalı bebek" türünden yansımalı dizelere de yer verilir. Anne;Ninnisiyle yavrusunun uslu durmasını ve kolayca uyumasını ister.Kolayca yürümesini,büyümesini,sünnet olmasını,iyi bir meslek edinmesini,kız çocuk ise gelin olmasını ister. Anne,bebeÄŸini uyuturken harekete uygun bir ritimle bebeÄŸin huysuz ya da uysal davranışına uyacak biçimde sesini düzenler.Bebek uyumaya baÅŸladığında,sesini alçaltarak ninnisini bitirir. Tekerleme:Masalın uygun yerlerinde kullanılan basmakalıp sözlerdir.Masalın başı,ÅŸaşırtıcı ve güldürücü olayların anlatıldığı bölümdür.Masalın başında asıl masaldan önce yer verilen tekerlemeler,akıl ilkelerine alabildiÄŸince yan çizer ve abartmalı çeliÅŸkileri sergiler. Tekerlemeler;BaÅŸ uyaklara ve uyaklarına,ses yinelemelerine ve özgür çaÄŸrışımlarına dayanır.Bu açıdan ''bir bakıma'' gerçek üstü ÅŸiire yaklaşır. Bilmece:BirÅŸeyi üstü örtülü sözcüklerle betimleyerek,dinleyeni ne olduÄŸunu bilmeye davet eden küçük ÅŸiirdir.Bilmecelerin bir bölümü manzumdur.Bunların arasında beyit,mani gibi biçimini korumuÅŸ olanları da vardır. Kimi bilmeceler ise aşınıp deÄŸiÅŸerek baÅŸlangıçtaki manzum ÅŸeklinden uzaklaÅŸmıştır.Kolay söylenmesi,hatırda tutulması için manzum olmayan bilmecelerde de bazı biçimsel anlatma tekniklerine,iç uyaklara ve ses yinelemelerine baÅŸvurulduÄŸu görülür. Destan:Gerçeküstü ile gerçeÄŸin,efsane ile tarihin birbirine karıştığı,bir kahramanı ya da önemli bir tarihsel olayı övüp yücelten uzun manzumedir.Türk Destanları bir ÅŸair tarafından topluca yazılmadığı gibi,bir folklorcu tarafından da destancı halk ÅŸairleri aÄŸzından derlenip yazıya geçirilmemiÅŸtir.Bunların ancak konuları üzerinde bilgimiz vardır.Bu konulara çoklukla Çin,İran,Arap Kaynakları'nda ve bazı Türkçe Kaynaklar'da rastlanmıştır. Ağıt:Ağıt,halk ÅŸiirinin diÄŸer türlerine göre biraz daha özgürce uyaklanır ve ilk söyleyeni,bir süre geçtikten sonra unutulur.Daha çok Orta ve Güney Anadolu'da AfÅŸar ve Türkmen kökenli toplumlarda belli geleneksel eylemlere uyularak,ölünün başında ya da ölü gömüldükten sonra, genellikle kadınlar tarafından söylenir. Ağıta;İslamiyet'ten önce "sagu", Azerbaycan'da "ağı", Kerkük Türklerinde "sazlamaÄŸ", Türkmencede "ağı", "tavs" ya da "tavÅŸa" denirdi.Âşıkların da ağıt olarak adlandırılan sekiz ve on bir heceli ya da aruzla söylenmiÅŸ ÅŸiirleri vardır. Mensur Eserlerüz yazı biçiminde yazılmış yapıtlardır. Masal:Masalların büyük bir kısmı,olaÄŸanüstü kiÅŸileri ve olayları konu edinir.Kahramanlarını yaÅŸanan çevreden alan masallar da vardır.Ancak bütün masallar,hayal ürünü ve uydurma olduklarını belli eden bir anlatıma sahiptir.Türk Masalları'nda dinleyici üzerindeki bu ''yabancılaÅŸtırma'' etkisi,tekerlemelerle yapılır. Atasözü:Halk içinden çıkan ve bir öğüdü,saÄŸ duyusal bir gerçekliÄŸi ya da deneyime dayalı bir gözlemi dile getiren ve halkın ortak kullanımına giren kısa özlü sözlerdir. Deyim:Belli bir dile özgü ve bir baÅŸka dilde sözdizimsel karşılığı bulunmayan dilsel biçimdir. Fıkra:Hikaye,latife,nükte ve kıssa adını da alır.Yazılı kaynaklarda;Letaifname ve fıkrarat adları altında derlenmiÅŸtir.Konularını gülünç yaÅŸam olayları,insan-toplum iliÅŸkilerindeki çatışmalar ve çeliÅŸkiler oluÅŸturur.Gerçek olaylardan yola çıkarak düz yazı dilinde baÅŸlangıç,geliÅŸme ve sonuç bölümleriyle anlatılır.Tanzimat Dönemi'nden itibaren gazetelerde herhangi bir olayı,bir görüşe ya da bir düşünceye baÄŸlayarak,ciddi ya da eÄŸlenceli kısa yazı biçiminde konu edinen türe de fıkra adı verildi. Halk Hikâyeleri:Halk Edebiyatı'nda hikayeciler ve âşıklar tarafından;Kahvelerde,köy odalarında,düğün toplantılarında söylenen hikâyeler "halk hikayesi" diye anılır.15. yüzyılda yazıldığı sanılan ve destansı bir nitelik gösteren Kitabı-Dede Korkut'taki hikayeler,bu türün ilk örnekleri olarak kabul edilir. Dede Korkut Hikayeleri http://forumsinsi.net/images/postima...sinsi.net_.jpg Karagöz http://forumsinsi.net/images/postima...sinsi.net_.jpg Meddah http://forumsinsi.net/images/postima...sinsi.net_.jpg Orta Oyunu http://forumsinsi.net/images/postima...sinsi.net_.jpg Yazıdaki bazı cümle düşüklüklerini ve imla,noktalama hatalarını düzenlemek durumunda kaldım.İlgili kiÅŸi(ler)den,bu eylemimden dolayı özür dilerim... edebiyatfakultesi.com/ alıntı |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.