![]() |
Şiir Türleri - Edebî Şiir - Edebî Şiir Örnekleri - Şiirin Tanımı - Şiirin Tarihçesi
Edebî şiir örnekleri - 3: BALAD
UNUTULMAYAN Gündüz hayal gece düş deminde akla gelen, Bir periyi andıran, Senin melek simanı gülüm hiç unutmadım! Bulutlara yaslanıp, gökyüzüne yükselen; Güneşi kıskandıran, Senin melek simanı gülüm hiç unutmadım! Ömre bedel saydığım yedi gün yedi gece, Anılarda gizlendi. Hicran bestelerine gam yüklendi her telden, Afsız hükmün kalemi beni buldu sadece, Çaresizce izlendi, Fermanımı yazarken, bir şey gelmedi elden! Yağmuru düşlemiştim düşerken yollarına, Bir kar yağdı, bir dolu. Her adımda önüme kümelendi körduman. Menzilini bilmeden atıldım kollarına; Düştüğüm sevda yolu, Çilelerime özdeş uçsuz bucaksız umman! Dönmeyen sevgilinin yasını bağlayanlar, Ne ölüydü, ne diri. Bir serabın peşinde sayısız umut söndü. Küsüp toprağa sızdı, kurudu çağlayanlar, Teker teker her biri. Zümrüt renkli yamaçlar, Fîzan Çölü'ne döndü! Rabbim, Mahşer'de gülsün: Dünya'da ağlayanlar! İrfan Yılmaz |
Şiir Türleri - Edebî Şiir - Edebî Şiir Örnekleri - Şiirin Tanımı - Şiirin Tarihçesi
Edebî şiir örnekleri - 2: TRİYOLE
GÜLÜN ÖZLEMİ Yıllar var ki hasretim senin melek simana, Yüzün bana yasaklı her şeyin farkındayım! Bin dereden su gelse halimden belli mânâ: Yıldırımlar yağıyor sığındığım limana! Dilimde tüy biterken sen gelmedin imana; Yıllar var ki hasretim senin melek simana! Hüzünlü notalarda, yakıcı şarkındayım; Akan ömür nehrinin insafsız arkındayım, Rüyalarımda bile, feleğin çarkındayım; Yüzün bana yasaklı her şeyin farkındayım! İrfan Yılmaz TRİYOLE: Toplam on mısralık bir şiirdir. Anlam olarak çok güçlü, ancak aralarında kafiye bağı bulunmayan iki mısralık bir beyit ile başlar. Sonra aralarında kafiyeli üç mısra yazılır, başlangıç beytinin ilk mısrası hiç değiştirilmeden bu üç mısranın sonuna aktarılarak; giriş beytinden sonra gelen ilk dörtlük elde edilmiş olur. İlk dörtlüğün bütün mısraları bir biriyle olduğu gibi, giriş beytinin ilk mısrası ile kafiyeli olmak zorundadır. İkinci dörtlük de ilk beytin ikinci mısrası üzerine kurulur ve dörtlüğün bütün mısraları bir biri ile kafiyeli olur. Dikkat edilirse giriş beytinin ilk mısrası birinci dörtlüğün sonuna, ikinci mısrası ise ikinci dörtlüğün sonuna HİÇ DEĞİŞTİRİLMEDEN aktarılmaktadır. Şiirin bütünlüğü bu giriş beyitinin mısraları ile korunmaktadır. Bu açıklamalardan anlaşılacağı gibi şiiri kafiye düzeni: AB, aaaA, bbbB. Şeklinde olur. Büyük harfler ile yazılan kafiye düzeni mısranın hiç değiştirilmediğini anlatmak içindir. Triyole, Servet-i Fûnun ve Fecr-i Âti şairleri döneminde sevilerek kullanılmıştır. Günümüz şairlerince de hâlâ sevilen, duygu ve düşüncenin etkili bir şekilde ifade edilmesine imkan veren bir nazım türüdür. Triyole yazarken dikkat edilecek en önemli husus: Giriş beyti ile dörtlüklerin arasındaki anlam bütünlüğünün korunmasıdır. Kaynak:İrfan Yılmaz |
Şiir Türleri - Edebî Şiir - Edebî Şiir Örnekleri - Şiirin Tanımı - Şiirin Tarihçesi
Edebî şiir örnekleri - 1: TERZA-RİMA * (Örüşük Uyak)
YANILGI Bahtıma hicran yeli deli esiyor deli. Kader, bildim bileli sevda dağı körduman; Dorukları çileli, aşılmıyor sarp beli! Başlangıcı hileli aşkından medet uman, Ben kendim dilemedim ecelimi sen çağır! Feryadımda asuman sensin buna göz yuman! Bir ömür silemedim nasıl yanmasın bağır? Kaşlar hilâl boy elif men aşka durdun kader. İnmeden bilemedim, sence hangisi ağır? Ecelin eli hafif... Sen başka vurdun Kader! İrfan Yılmaz TERZA-RİMA (Örüşük Uyak) : Kafiye düzenininden dolayı ''Örüşük uyak'' adı da verilen edebî bir şiir yazım kalıbıdır. Şiir, üçer mısralık bentler halinde yazılır şiirin en sonunda serbest bir mısra bulunur. Aslında bent sayısı sınırlı olmamakla birlikte, genellikle onuncu serbest mısra ile şiir sonlandırılır.. Şiirin sonundaki tek mısra kendisinden önce gelen üç mısralık bendin ortasındaki mısra ile kafiyeli, duygu ve düşünceyi en etkili biçimde yüklenen, şiirin anlamı taşıyan mısra olmak zorundadır. Kısacası anafikir şiirin son serbest mısrasına akratılır. Terza-rima, İtalyan edebiyatından, Fıransız ve İngiliz edebiyatına geçerek yaygınlaşmıştır. Dante'nin ''İlahi Komedya'' adlı eseri Terza-rima ile yazılmış olup bu tarzın tipik bir örneğidir. Servet-i Fûnun dönemi şairlerince ilk örnekleri yazılan Terza-rima' lar bulunsa da, Şiirdeki anafikrin son mısrasına aktarılma zorunluluğu ve örüşük uyak güçlüğü; duygu ve düşünceyi en keskin biçimde ifade edebilen bir şiir türü olmasına rağmen, günümüz şairlerince çok nadir olarak kullanılmaktadır. Şiirin kafiye düzeni şöyledir: a b a – b c b – c d c – d e d …e |
Şiir Türleri - Edebî Şiir - Edebî Şiir Örnekleri - Şiirin Tanımı - Şiirin Tarihçesi
Edebî şiir örnekleri - 3: BALAD
UNUTULMAYAN Gündüz hayal gece düş deminde akla gelen, Bir periyi andıran, Senin melek simanı gülüm hiç unutmadım! Bulutlara yaslanıp, gökyüzüne yükselen; Güneşi kıskandıran, Senin melek simanı gülüm hiç unutmadım! Ömre bedel saydığım yedi gün yedi gece, Anılarda gizlendi. Hicran bestelerine gam yüklendi her telden, Afsız hükmün kalemi beni buldu sadece, Çaresizce izlendi, Fermanımı yazarken, bir şey gelmedi elden! Yağmuru düşlemiştim düşerken yollarına, Bir kar yağdı, bir dolu. Her adımda önüme kümelendi körduman. Menzilini bilmeden atıldım kollarına; Düştüğüm sevda yolu, Çilelerime özdeş uçsuz bucaksız umman! Dönmeyen sevgilinin yasını bağlayanlar, Ne ölüydü, ne diri. Bir serabın peşinde sayısız umut söndü. Küsüp toprağa sızdı, kurudu çağlayanlar, Teker teker her biri. Zümrüt renkli yamaçlar, Fîzan Çölü'ne döndü! Rabbim, Mahşer'de gülsün: Dünya'da ağlayanlar! İrfan Yılmaz |
Şiir Türleri - Edebî Şiir - Edebî Şiir Örnekleri - Şiirin Tanımı - Şiirin Tarihçesi
Edebî şiir örnekleri - 2: TRİYOLE
GÜLÜN ÖZLEMİ Yıllar var ki hasretim senin melek simana, Yüzün bana yasaklı her şeyin farkındayım! Bin dereden su gelse halimden belli mânâ: Yıldırımlar yağıyor sığındığım limana! Dilimde tüy biterken sen gelmedin imana; Yıllar var ki hasretim senin melek simana! Hüzünlü notalarda, yakıcı şarkındayım; Akan ömür nehrinin insafsız arkındayım, Rüyalarımda bile, feleğin çarkındayım; Yüzün bana yasaklı her şeyin farkındayım! İrfan Yılmaz TRİYOLE: Toplam on mısralık bir şiirdir. Anlam olarak çok güçlü, ancak aralarında kafiye bağı bulunmayan iki mısralık bir beyit ile başlar. Sonra aralarında kafiyeli üç mısra yazılır, başlangıç beytinin ilk mısrası hiç değiştirilmeden bu üç mısranın sonuna aktarılarak; giriş beytinden sonra gelen ilk dörtlük elde edilmiş olur. İlk dörtlüğün bütün mısraları bir biriyle olduğu gibi, giriş beytinin ilk mısrası ile kafiyeli olmak zorundadır. İkinci dörtlük de ilk beytin ikinci mısrası üzerine kurulur ve dörtlüğün bütün mısraları bir biri ile kafiyeli olur. Dikkat edilirse giriş beytinin ilk mısrası birinci dörtlüğün sonuna, ikinci mısrası ise ikinci dörtlüğün sonuna HİÇ DEĞİŞTİRİLMEDEN aktarılmaktadır. Şiirin bütünlüğü bu giriş beyitinin mısraları ile korunmaktadır. Bu açıklamalardan anlaşılacağı gibi şiiri kafiye düzeni: AB, aaaA, bbbB. Şeklinde olur. Büyük harfler ile yazılan kafiye düzeni mısranın hiç değiştirilmediğini anlatmak içindir. Triyole, Servet-i Fûnun ve Fecr-i Âti şairleri döneminde sevilerek kullanılmıştır. Günümüz şairlerince de hâlâ sevilen, duygu ve düşüncenin etkili bir şekilde ifade edilmesine imkan veren bir nazım türüdür. Triyole yazarken dikkat edilecek en önemli husus: Giriş beyti ile dörtlüklerin arasındaki anlam bütünlüğünün korunmasıdır. Kaynak:İrfan Yılmaz |
Şiir Türleri - Edebî Şiir - Edebî Şiir Örnekleri - Şiirin Tanımı - Şiirin Tarihçesi
Edebî şiir örnekleri - 1: TERZA-RİMA * (Örüşük Uyak)
YANILGI Bahtıma hicran yeli deli esiyor deli. Kader, bildim bileli sevda dağı körduman; Dorukları çileli, aşılmıyor sarp beli! Başlangıcı hileli aşkından medet uman, Ben kendim dilemedim ecelimi sen çağır! Feryadımda asuman sensin buna göz yuman! Bir ömür silemedim nasıl yanmasın bağır? Kaşlar hilâl boy elif men aşka durdun kader. İnmeden bilemedim, sence hangisi ağır? Ecelin eli hafif... Sen başka vurdun Kader! İrfan Yılmaz TERZA-RİMA (Örüşük Uyak) : Kafiye düzenininden dolayı ''Örüşük uyak'' adı da verilen edebî bir şiir yazım kalıbıdır. Şiir, üçer mısralık bentler halinde yazılır şiirin en sonunda serbest bir mısra bulunur. Aslında bent sayısı sınırlı olmamakla birlikte, genellikle onuncu serbest mısra ile şiir sonlandırılır.. Şiirin sonundaki tek mısra kendisinden önce gelen üç mısralık bendin ortasındaki mısra ile kafiyeli, duygu ve düşünceyi en etkili biçimde yüklenen, şiirin anlamı taşıyan mısra olmak zorundadır. Kısacası anafikir şiirin son serbest mısrasına akratılır. Terza-rima, İtalyan edebiyatından, Fıransız ve İngiliz edebiyatına geçerek yaygınlaşmıştır. Dante'nin ''İlahi Komedya'' adlı eseri Terza-rima ile yazılmış olup bu tarzın tipik bir örneğidir. Servet-i Fûnun dönemi şairlerince ilk örnekleri yazılan Terza-rima' lar bulunsa da, Şiirdeki anafikrin son mısrasına aktarılma zorunluluğu ve örüşük uyak güçlüğü; duygu ve düşünceyi en keskin biçimde ifade edebilen bir şiir türü olmasına rağmen, günümüz şairlerince çok nadir olarak kullanılmaktadır. Şiirin kafiye düzeni şöyledir: a b a – b c b – c d c – d e d …e |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.