![]() |
Outlandısh Kimdir, Outlandısh Hayatı, Outlandısh Biyografisi, Outlandısh Hakkında
Diyalog, Çok Kültürlülük ve Müzik: Outlandish
Bir uçurtmanın peşinden koşan birkaç çocuk. Uçurtmanın kuyruğuna takılmış meraklı gözleri var çocukların. Nereye uçuyor ve nereye düşecek kim bilir. Dar sokaklardan koşuyorlar. Sandalyesinde oturmuş ihtiyar bir adam, çocukların telaşesini seyrediyor. Elindeki gitarıyla bir serenat yapıyor artlarından. İhtiyar bir kadın bu mahzun konçertonun tınısına dalıp gidiyor. Mekânın hiçbir önemi yok. Çocukların koşuşturmalarındaysa sadece bir uçurtma var, önemin ta kendisi bu. Bu sahne akıp giderken, fonda birileri şarkı söylüyor. Bir yandan ingilizce anlatıyorlar meramlarını, bir yandan da İspanyolca söylüyorlar. Söyledikleri ortak ve hatta dilekleri: “I only ask of God” (sadece Allah’tan Diliyorum) Ardından yine başka bir çocuk, annesinin dizinin dibinde. Her türlü lükse öykünüyor ve kaçmak istiyor her nereye ait değilse. Yusuf İslam’ın “Father and Son” (Baba ve Oğul) şarkısında anlatılan hikâye gibi. Kaçamıyor çocuk, bir göçmenin hayallerini, yetişemediği bir geminin halatında bırakıyor. Yine aynı ses, şarkılarını söylüyor video dönerken. Yine İngilizce ve İspanyolca. Diller farklı; ama söylenenler tanıdık. Aynaya yazdıkları geliyor sonra ekrana. Aynanın üzerinde yazılmış cümleler var. Bunların yanına bir tanesini daha ekliyor Vakkas, “Undr mama’s feet ‘paradise’” (Cennet anaların ayağı altında), bir hadis-i şerif seçiyor cümlelerden. Öncesinde karalama yaptığı müsvette yapıp, buruşturup attığı kâğıtlara tekme atıyor Lenny ve cam çatlıyor kâğıttan. Kâğıdın içinde yazılanların ağırlığı kâğıdın materyalinden daha da büyük. Ve son video, yine çocuklar. Bu sefer sokak aralarında koşup eğlenen çocuklar değil, tiyatro sahnesinde rüyalar içinde dans eden çocuklar. Bir kız çocuğu ellerini göğe kaldırmış, sevinç şarkıları söylüyor. Hemen arkasından bir kurt giriyor bu düşe. Annesinin yatağına uzanıyor gizlice. Kırmızı başlığı yok kızın; ama kırmızı poşusu boğazında. Annesini hapsetmiş bu kurda, bilindik nameler okumuyor. Gözlerinde korku yerine bir inanmışlık, tek söz etmeden çekiyor sapanını küçük kız, vuruyor alnının çatından keskin dişli hain kurdu ve kurt seriliyor yere. Rüyanın içindeki düş, güzel bitmiyor ve anne kurtuluyor demir parmaklıklardan. Çocuk, sahneden seyircilere dönüp ve ağabeyleriyle beraber şarkıya eşlik ediyor: “Look into my eyes” (gözlerimin içine bak) Parçaların altyapıları pek tanıdık gelmeyebilir. Hip-hop tarzı, bizim müzik kulağımıza aşina değil. Fakat bu müziğin felsefesiyle de birebir alakalı. İçinde diğer popülist olmayan müzik tarzları gibi bir protest tavır barındırıyor. Giyim-kuşamları, alışık olmadığımız gibi. İsam, Vakkas ve Lenny. Bu adamlar da bizler gibi giyinmiyorlar. Farklı şarkılar söylüyorlar. Ellerini başka sallıyorlar. Büyüklerimizin görmeye alışık olmadığı, hatta çoğu kez sert bir şekilde eleştirdiği bir hakikati yaşıyorlar. Ne var ki dünya hızla değişiyor. Bu değişim korkulanın aksine, başkalaşmayı beraberinde getirmiyor. Evet, belki bol pantolonlarıyla, boyunlarındaki zincirlerle alışılmışın dışındalar. Fakat bu gençlerin kendi benimsedikleri yaşam tarzlarıyla hayatlarını yaşamaları yanlış bir şey mi? Adı, üstlerinde outlandish, yani “ilginç, sıra dışı, alışılmadık”. İkinci kuşaktan göçmen çocukları Outlandish. Danimarka menşeli. 1997’de doğmuş bir grup Outlandish. Fakat serpildiği yer tam olarak Danimarka değil. Müzik altyapısı öylesine geniş ki, hip-hop demek de aslında tam anlamıyla yeterli değil. Grubun üyelerinden, şarkı sözlerini de yazan, Fas asıllı İsam Bekirî (Isam Bachiri Azaouaoui) sayesinde parçaların Arap melodileri taşıdığını söylemeliyim. Fakat ardından eklemeliyim; Pakistan asıllı Vakkas Ali Kadri (Waqas Ali Qadri) ile de Urdu motiflerine rastlamak mümkün. Bu iki solist beraberlerinde İslam musikisinin figürlerini de taşımışlar grubun şarkılarının içine. Grubun bir diğer solisti, Honduras kökenli Lenny Martinez’i de unutmuyorum. O da, müziğin içine Latin ve İspanyol üslubunu serpiştiriyor. Şüphesiz grubun üst kimliği var. Bir “dinler arası diyalog” öyle güzel görünüyor ki, P3 müzik ödüllerinde sahneye çıktıklarında, iki Müslüman ve bir Katolik arzı endam ediyorlardı. İkisi sakallarıyla, diğeri de boynunda haç ile kimseyi rahatsız etmiyordu. Üçü birden Guantanamo üzerine şarkı söylüyorlar, Filistin için müzik yapıyorlar. Diller ayrı, dinler ayrı, ortak tek yanları “insan” olmak. 2006’da yayımlanan son albümleri, “Closer Than Veins” (Şahdamardan Daha Yakın) ile Outlandish, aldığı tüm ödülleri hak ediyor. Sami Yusuf’la beraber, ‘ümmet’ üzerine söyledikleri “I’ve Seen”, Burhan G ile beraber performe ettikleri Boşnak eser “Ederlezi” tabanlı “Beyond Words” ve de Macid ile çalıştıkları “Una Palabra” şarkısı, bu “Closer Than Veins” adlı albümde sizlerin alakasını beklemekte. HALDUN DURSUNOĞLU |
Outlandısh Kimdir, Outlandısh Hayatı, Outlandısh Biyografisi, Outlandısh Hakkında
Outlandısh Kimdir, Outlandısh Hayatı, Outlandısh Biyografisi, Outlandısh Hakkında
Farklı kültürlerden gelip Danimarka’da büyüyen üç gençten kurulu Outlandish ilk defa Khaled’den dinleyip sevdiğimiz "Aicha" ve radyolarda sık sık dinlediğimiz, farklı ritmiyle dikkat ceken "Guantanamo" parçalarının yer aldığı ikinci albümleri "Bread & Barrels Of Water" ile herkesin beğenisini kazanacak gibi görünüyor... Farklı lehçelerin, dillerin ve değişik ruh hallerinin karışımına yer verilen albüm zaman zaman Les Negres Vertes’in ya da Arrested Development’ın parti havasını hatırlatıyor. İspanyol ritmli "Walou"dan bir hip hop ballad olan ve daha önce Khaled’den dinlediğimiz "Aicha"ya, türden türe atlayan "Guantanamo"dan flamenko tarzındaki "Gritty"ye, "Bread & Barrels Of Water" kültürleri ve kıtaları sağlam bir altyapıyla geçen bir albüm. Outlandish’in rakipsiz olmasının sebebi farklı kültürlerin ve izlenimlerin sadece bir türle sınırlandırılmadan bir araya getirilmesi olarak gösterilebilir. Outlandish, dünyanın baş ettiği kötülüklere karşı koyan politik bir hareket değil. Albümde, grup üyelerinin hayatlarındaki basitlik, mahremiyet ve merhamet arayışlarından yaratıcı bir şekilde esinlenilmiş... Grup, 1997 yılında Danimarka’da kuruldu. Isam Bachiri, Lenny Martinez ve Waqas Qadri, Kopenhag’ın çok kültürlü varoşlarından Brondby Strand’da büyüdüler. Ailevi kökleri üç farklı kıtadan gelen grup üyeleri Faslı Isam, Pakistanlı Waqas ve Honduraslı Lenny ilk gençlik yıllarından itibaren tanışıyorlardı. "Bu bir aile işine dönüştü." diyor Waqas. "Arkadaş olduğumuzu söylemek yeterli değil. Biz kardeşiz." Üçlü birbirini aynı sahada futbol oynarken tanır ama hip hop ve break dans hayatlarına girince futbola olan ilgileri geride kalır. İngiltere’den Güney Amerika’ya, Danimarka’dan Amerika’ya kadar tüm dünyadaki pek çok yaşıtları gibi hip-hop onların da yaşam tarzlarını ele geçirir. Rap müzikten ve rap müziğin duyguları ifade etmeyeteneğinden etkilenirler. Zamanla Outlandish üyeleri hip-hop üzerine kurulu olan kendi hayatları için de soundtrack özelliği taşıyan şarkılar yaratabildiklerini görürler. Esas malzemeleri Amerikan kökenlidir ama ritm, tarz değişkenliği ve Arap popu, Hint soundtrack’i ve Latin Amerika ritimleri gibi her şeyden bir parça ekleyerek harika bir sentez oluştururlar. İngilizce, İspanyolca, Urdu ve Arapça’dan oluşan şarkı sözleriyle bu kadar kültür çeşitliliği herhalde başka bir yerde bulunamaz. 2000 yılında çıkardıkları ilk albümleri, "Outland’s Official", grubu Danimarka’da yıldız ilan eder. Outlandish, eleştirmenler tarafından övgüyle karşılanır ve Danimarka’nın Grammy’leri olarak kabul edilen Danimarka Müzik Ödülleri’nde altı dalda aday gösterilerek En İyi Hip Hop Grubu Ödülünü kazanırlar. İlk albümlerinde Danimarka’da büyürken yaşadıkları deneyimlerden esinlenen grup, yeni albümleri "Bread & Barrels Of Water" ile müzikal anlamda uluslararası platforma ulaştıklarına dikkat çekiyor... "Kendi hayatlarımızda bir yere geldik. Tüm zamanımızı ilk albümü yapmaya adamıştık, genç olmanın ve kültürler arasında kalmanın deneyimleri hala zihnimizde canlıydı. Ama artık buna odaklanmıyoruz. Daha çok ailelerimiz ve maneviyatla ilgilenmeyi tercih ediyoruz. Dünya bizim egolarımızdan daha büyük ve biz daha büyük bir bulmacanın parçalarıyız. Bu yüzden aşk, güven, nefret, arkadaşlık, aile ve Tanrı bizim için daha önemli." Ve şöyle diyor Outlandish üyeleri; "Hip-hop’ta kendi tarzımızı yaratmakla kendimize güvenimiz arttı. Sezgilerimize güvenmeyi ve bazı şeylerle kendi metotlarımızla mücadele etmeyi öğrendik." (DMC yabancı müzik medya ilişkileri sorumlusu Zeliha Yağmur tarafından gönderilmiştir. ) |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.