![]() |
öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler, öğrenme güçlüğü tedavisi, öğrenme güçlüğü belirtile
Özel öğrenme güçlüğü; bir çocuğun zekası normal ya da normalin üstünde olmasına rağmen dinleme, düşünme, anlama, kendini ifade etme, okuma-yazma veya matematik becerilerinde yaşıtlarına ve zekasına oranla düşük başarı göstermesidir. ÖÖG, DSM-IV-TR'de (Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı Yeniden Gözden Geçirilmiş Baskısı) "bireysel olarak uygulanan strandart testlerde, kişinin kronolojik yaşı, ölçülen zeka düzeyi ve aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda; okuma, matematik ve yazılı anlatımın beklenenin önemli ölçüde altında olması" olarak tanımlanmaktadır (APA, 2000). ÖÖG, bir zeka sorunu değildir ve doğru tanı konulması için duyusal organlarda organik bir bozukluğun olmaması gerekir. Bu sorunun, beyindeki yapısal ve işlevsel farklılıklardan kaynaklanıyor olduğu düşünülmektedir. Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG)'nde duyusal ve algısal süreçlerden öğrenme ve belleğe kadar pek çok bilişsel sürecin bozukluğundan söz edilmekte ve ÖÖG ile dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) birlikteliği sık gözlenmektedir (Turgut ve ark., 2010). ÖÖG'nin en çok bilinen üç türü vardır: disleksi (okuma sorunları), disgrafi (yazma sorunları) ve diskalkuli (matematik sorunları).
Özel öğrenme güçlüğü olan çocukların mutlaka özel eğitime ihtiyaçları vardır. Bunun yanında; dikkat eksikliği, ÖÖG'si olan çocuklarda çok sık rastlanan diğer bir problemdir. Bazı durumlarda, dikkat eksikliğine ayrıca önem verilmesi gerekebilmektedir. Neurofeedback terapisi, yurtdışında uzun yıllardır kullanılan bir terapi tekniğidir. Kafa derisi üzerinden elektrotlar aracılığıyla ölçülen elektriksel aktivitenin bir bilgisayar programına yansıtılarak görselleştirilmesi ve kişiye bu yolla, beynindeki işleyiş hakkında geribildirim verilmesi ilkesine dayanır. Beynimizde sürekli olarak var olan elektriksel aktivite faaliyesi, bazı durumlarda (örn. dikkat eksikliği) bozulabilir, düzensizleşebilir. Dikkat eksikliği başta olmak üzere, birçok bozuklukta alternatif bir terapi olarak önerilen neurofeedback terapisi, kişiye beyindeki dalgaların (alfa, theta, beta vs.) düzensizleştiği veya birbiri ile ilişkilerinin bozulduğu durumlarda, birtakım beyin egzersizleri yaptırtarak bu sorunu ortadan kaldırmayı amaçlar. Bu konuda daha fazla bilgi için merkezimizi arayabilir ve ücretsiz deneme seansı için randevu alabilirsiniz. Adres: 1394 sok. No:15 D:2 Birlik Apt. Alsancak/İZMİR Tel: 02324214070 |
öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler, öğrenme güçlüğü tedavisi, öğrenme güçlüğü belirtile
öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler, öğrenme güçlüğü tedavisi, öğrenme güçlüğü belirtileri
Üyeler Görebilir ] Çocuklarımızın okuldaki davranışları çok yönlü gelişiminin bir göstergesidir. Bilhassa okulöncesi dönemde ve ilköğretimin ilk yıllarında çocuğun okuldaki davranışları dikkatle gözlenmelidir. Endişe edici durumlar varsa öğretmen-anne-baba işbirliği içinde çözümler üretilmelidir. Bu işbirliğinin önemli olduğu alanlardan biri de özel öğrenme güçlüğüdür. Özel öğrenme güçlüğü çocuğun zeka ve çevre açısından bir sorunu olmamasına rağmen belli bir alanda öğrenme güçlüğünün olması demektir ki; çocuğun sadece eğitim hayatını değil, ruh ve beden sağlığını da dolaylı yoldan etkilemektedir. Bu durum bazen anne-baba tarafından fark edilir; fakat çocuğun diğer alanlardaki performansının iyi olması sebebiyle önemsenmez. Bazen de ihmal edilir. Dikkatli ve tecrübeli bir öğretmen ve veli işbirliği ile daha sonra telafisi güç problemler önlenmiş olabilir. Ne gibi zorluklarla karşılaşılır? Özel öğrenme güçlüğü çok farklı şekilde kendisini gösterir. Bazen çocuğun bir alandaki üstünlüğü diğer alandaki öğrenme güçlüğünün anlaşılmasını geciktirir. Mesela sayılarla arası çok iyi olan, zihinden oldukça iyi hesaplama yapan, tahtadaki yazıları defterine çok düzgün bir şekilde geçiren bir öğrenci birinci sınıfın son döneminde hatta ikinci sınıfın başlarında olmasına rağmen okumada ve kendi kendine yazı yazmakta çok zorlanmaktadır. Bu durum normal hatta normalin üstü zekaya sahip ve öğrenme açısından uygun çevre içinde bulunan bir çocukta disleksi'den kaynaklanmaktadır. Dikkatli bir öğretmen, sorunu daha birinci sınıfın ilk döneminde fark edip veliyi uyarır ve çözüme erken gidilmiş olur. Farika Teymur Artır Uzman Psikolog |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.