ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Biyografiler (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=661)
-   -   Aalto(Hugo) Alvar (Henrik) - Finlandiyalı Mimar (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=116772)

Şengül Şirin 04-01-2011 02:35 PM

Aalto(Hugo) Alvar (Henrik) - Finlandiyalı Mimar
 
1 Eklenti(ler)
aalto(Hugo) Alvar (Henrik)

http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1301666693


(D;3 Şubat 1898,Kuartane,Fillandiya-Ö,11 Mayıs 1976,Helsinki),Fillandiyalı mimar,kent plancısı ve mobilya tasarımcısı.Yerel malzemeyi ve kişisel anlatımı incelmiş bir yenilikçilikle hem biçim ,hem de ayrıntıda ustaca birleştirmesi Aalto”ya uluslararası ün kazandırmıştır.1950-52 arasında gerçekleştirdiği Saynatsalo Belediye Binası yapı grubuyla olgunluk dönemi üslubunun doruğuna ulaşmıştır.


İlk dönemi ; Aalto”nun Otaniemi”deki Helsinki Teknik Okulunda başladığı mimarlık öğrenimi,Fin Bağımsızlık Savaşı”na katılmasıyla kesintiye uğradı.1921”de okulu bitirdikten sonra Avrupa”yı dolaşan Aalto,ülkesine döndüğünde Orta Finlandaya”daki Jyvaskyla da çalışmaya başladı.1927”de bürosunu Turku”ya taşıdı.Burada 1933”e değin Erik Bryggman”la birlikte çalıştı.Aynı yıl Helsinki”ye yerleşti.1925”te okul arkadaşı Aino Marsio ile evlendi.1949”da eşinin ölümüne değin onunla birlikte çalışan Aalto”nun bu evlilikten iki çocuğu oldu.


Aalto”nun meslek yaşamında 1927 ve 1928 yıllarının özel bir yeri vardır.Hem Fillandiya”nın en önde gelen bir yeri mimari olarak tanınmasını sağlayacak,hem de adını tüm dünya”ya duyuracak üç önemli yapının tasarımıyla bu yıllarda görevlendirildi.Bu üç yapı Turku”daki Turun Sanomat gazete Binası (1930),Paimio”daki sanatoryum (1933) ve Viipuri (bugün Vyborg,Rusya ) Belediye Kitaplığıdır.(1930-35;1943”te yıkıldı.Fillandiyada kamu yapılarının tasarımı genellikle yarışma konusudur.Aalto”nun sanatoryum ve kitaplık projeleri de yarışma sonucu seçilmişti.Aalto gerek gazete binasının.gerekse sanatoryumun tasarımında işlevselliğe öncelik verirken,tarihsel üslupları çağrıştıracak düzenlemelerden de kaçındı.Bu yapılar,1920”lerde Fin mimarlığında sık rastlanan sadeleştirilmiş klasikçilik anlayışının ötesine geçerek tasarımını Walter Gropius”un yaptığı Bauhaus tasarım okulunun binasını (1925-26,Dessau,Almanya )andırmaktadır.Gropius gibi Aalto da düz beyaz yüzeyler,şerit pencereler,düz çatılar,teras ve balkonlar kullanılmıştır.


Viipuri Belediye Kitaplığı ise Aalto”nun kişisel üslubunun ilk habercisidir.Tasarımında Gropius ve başka mimarların Avrupa”da verdiği ilk örneklere bağlılık görülmekle birlikte önemli bir farklılaşma da söz konusudur.Karmaşık iç mekan çeşitli kademelerde düzenlenmiştir.Kitaplığın toplantı salonunun ahşap şeritlerden oluşan akustik,dalgalı tavan detayı çarpıcıdır.Tavanın yanı sıra bu salonda kullandığı,gene kendi tasarımı olan mobilyalar hem halkın,hemde çağdaş mimarlığın kuraldan yoksun olduğu kuşkusunu duyan kimi mimarların da övgüsünü kazanmıştır.Lamine ahşabı kıvırarak oluşturduğu bu mobilyaların ahşap dokusunun sıcaklığıyla yapının genel beyazlığı hoş bir karşıtlık yaratır.Özellikle bu yapıdaki başarısı nedeniyle Aalto adı çağdaş tasarımda bölgesel uyarlama ya da organik yaklaşım olarak adlandırılan bir tasarım biçimiyle özdeşleştirilmeye başladı.Zemini kademelendirerek ve doğal malzemeden çatı pencerelerinden,düzensiz biçimlerden yararlanarak bu çizgiyi sürdüren Aalto 1930”ların ortalarında artık dünyanın bellibaşlı çağdaş mimarları arasında anılıyordu.Yaşıtı birçok mimarın tersine,belirgin bir kişisel üslubu vardı.
1937 Paris ve 1939-40 New York uluslararası fuarları için hazırladığı Fillandiya pavyonları serbest mimari biçimler yaratın bir tasarımcı olarak ününü daha da pekiştirdi,Her ikisi de yarışma sonucu seçilen bu tasarımlarda yapı iskeletinde olduğu kadar dış yüzeylelrde de ahşap kullanmayı sürdürdü.Aynı dönemde New York Modern Sanat Müzesinde de tasarladığı mobilyaların ve yapıların fotoğraflarından oluşan bir sergi açıldı.(1938)
Kaynak.AnaBritannica 1

Şengül Şirin 04-01-2011 03:42 PM

Cevap : Aalto(Hugo) Alvar (Henrik)
 
Aalto,mobilya denemelerine daha 1930”ların ilk yıllarında ,Paimio”daki sanatoryumun içini döşerken başlamıştı.Mobilyaların da hem yapısal,hem de estetik amaçlarla kıvrımlı lamine ahşap kullanıyordu.Tasarımladığı mobilyaları üretmek ve pazarlamak üzere Maire Gullichsen”ler birlikte 1935”te Artek Şirketini kurdu.Ortağı sanat yapıtları da toplayan bir sanayicinin eşiydi.Aalto,Gullichsen”ler için Fillandiya”da Noormarkku yakınlarında Villa Mairea (1938-39) adıyla bilenn ve büyük hayranlık toplayan birsayfiye evi yaptı.Aaltonun iç mekanlarda sağladığı rahatlık ve sıcaklık en iyi biçimde bu yapıda görülür.

Olgunluk Dönemi Üslubu.; 1940”lar Aalto için verimsiz yıllardı,çalışmalarında savaşın yol açtığı kesintiye eşini yitirmenin üzüntüsü de eklenmişti.1952”de gene bir mimar olan ve kendisiyle birlikte çalışmaya başlayan Elissa Makiniemi ile evlendi.


1950”den sonra daha çok sayıda,eskisinden daha çok türde ve yerde yapılar gerçekleştirdi.Bremen”deki yüksek apartman (1958) Bologna”daki kilise(1966) ve İran”daki sanat müzesi ((1970) bunlara örnektir.Gene de Aalto”nun dehası Finlandiya”daki çalışmalarında ortaya çıkar.Bu dönem tasarımlarının büyük bölümünü yapı gruplarının yerleşim planlaması oluşturur.Bu tasarımlardan ikisi,Otaniemi”de (1949-55) ve jyvaskyla daki (1951-57) iki yüksekokulun nazım planlarıdır.Aalto”un planlama deneyimi,erken dönemde gerçekleştirdiği Sunila Selüloz Fabrikası (1936-39) gibi sanayi yapılarına dayanır.1951-54 arasında genişletilen ve işçi konutlarınıda içine alan bu fabrika yerleşimi geniş kapsamlı tasarımın çok başarılı bir uygulamasıydı.

Şengül Şirin 04-01-2011 04:07 PM

Cevap : Aalto(Hugo) Alvar (Henrik)
 
Aalto”nun olgunluk dönemi ürünlerinden biri olan Saynatsalo Belediye Binası yapı grubunda belediye binası çevre yapılardan ayrılmak üzere zeminden yükseltilmiş ve ikinci kat düzlemindeki alanlar doğal zeminli düzensiz teras merdivenlerle çevreye bağlanmıştır.Çeşitli yerel hizmetleri karşılayan bu küçük kompleksi kübik oranlı küçük kurul toplantı salonu taçlandırdı.Bu yapı eğimli çatıyı yelpaze düzeninde özgün bir biçimde taşıyan çıplak ağaç kirişleriyle dikkati çeker.Aalto bu yapısında zaman mekan ve insan öğelerinin özüyle o insanların amacını yakalayabilmiş bunun net bir görüntüsünü sunabilmiştir.


Aalto birçok kuruluşun onur üyeliğine seçildi.birçok ödül aldı .1963-68 arasında Fillandiya Akademisinin başkanı oldu.1928-56 arasında Uluslararası Çağdaş Mimarlık Kongrelerinin (CIAM) üyesiydi.1957”de Britanya Kraliyet Mimarlık Enstitüsünün (RIBA) mimarlık alanındaki altın madalyasına,1936”te de Amerikan Mimarlar Enstitüsünün (American Institute of Architects)altın madalyasını aldı.

Şengül Şirin 04-01-2011 04:17 PM

Cevap : Aalto(Hugo) Alvar (Henrik)
 
Değerlendirme; 20.yüzyıl İskandinav mimarisinin en iyi örneklerini veren Aalto,modern akımın başlangıç dönemine özgü katı geometrik biçimlerden ayrılan biçimci olmamaya ve kişisel anlatıma önem veren ilk mimarlardandı.Üslubunun hem yerel,hem de romantik olduğu kabul edilir.Aalto karmaşık biçimler ve çok çeşitli malzeme kullandı,yerleşim yerinin özelliklerini göz önünüde tutut ve yapıda her ayrıntıyla ilgilendi.Bir bölümünü Fillandiya dışında gerçekleştirdiği fabrikadan kileseye kadar uzanan 200”ün üzerinde çeşitli yapı ve projeyle uluslararası ün kazandı.
Aalto ön çizimlerde Tcetveli ve gönye kullanmadan serbet elle çalışırdı.Böylelikle işlevsel ilişkileri ve ayrıntıları kesinleştirmeden önce,yaratıcı dürtüsünü,hiç kısıtlamadan yepyeni kural dışı biçim arayışlarına yöneltebiliyordu.Kuramsal katılıktan uzaklığı ön eskizlerindeki dürtüsel ve bireysel özellikleri koruyan son tasarımlarında da açıkça görülür.İsviçreli bir sanat tarihçisinin belirttiği gibi Aalto “akılcı-işlevsellikten akıldışı organiğe atlama” yürekliliğini göstermiştir.Ekibindeki mimar sayısı altı yada sekizi geçmediğinden tüm yapıtları kişiliğinin izlerini taşır.

Şengül Şirin 04-01-2011 04:33 PM

Cevap : Aalto(Hugo) Alvar (Henrik)
 
Aaltonun çalışmalarını açıklayıcı yazısı azdır.Katı kuralcılıktan ve tekdüzelikten uzak,değişken canlı yaratılışın en iyi göstergesi mimarisidir.Çalışmalarında ülkesinin ve halkının yalın,ama şiirsel,ruhunu yansıttığı ileri sürülür.Fernand Leger Jean ARP ve Caonstantin Brancusi gibi sanatçılarla olan dostluğu eğri çizgilerden oluşan biçimlere eğilimini artırmış olabilir.Yapıtlarında zorlama yenilikler uygulamamış ama hiçbir zamanda durağan olmamıştır.Son yıllarda yaptığı tasarımlarda dikkatsizlik olarak nitelenecek ölçüde bir karmaşıklık ve dinamizme yöneldiği izlenir.Özellikle 1960”ların sonları ve 1970”lerin başlarında eğimli diyagonal biçimlere ve üst üste bindirilerek bir araya toplanmış hacimlere çokça yer vermiştir.


ÖBÜR YAPITLARI; Sulfat Kağıt Fabrikası (1931,Toppila); Kereste Fabrikası (1945,Varkaus); Massachusett Teknoloji Enstitüsü,Baker House 81947-1948 Cambridge,Massachusett,ABD)Kültür Evi (1955-58 Helsinki);Kilise (1956-58,Voksenniska,Imatra );Lous Carre Evi (1956-58,Bazoches,Fransa);Nordjyllands Sanat Müzesi (1958-72,Alborg,Danimarka );Postane (1958,Bağdat);Kültür Merkezi (1959 -62 ,Wolfburg ,Almanya);Kültür Merkezi (1962,Seinajoki);Uluslararası Eğitim Enstitüsü Edgar j,Kaufmann Konferans Salonları (1964-65,New York);Mount Angel Manastırı Kitaplığı (1967-70,Oregon,ABD);Fillandiya Sarayı (1971,Helsinki);Taidenmuseo (1973,Jyvaskyla).


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.