![]() |
Yeni Vergi Barışı Kanun Tasarısına Göre Kurumlar Vergisinde Matrah Artırımı ve Örnek Uygulamalar
Yeni Vergi Barışı Kanun Tasarısına Göre Kurumlar Vergisinde Matrah Artırımı ve Örnek Uygulamalar
Erhan Tarhan - Deloitte Türkiye Vergi Hizmetleri 1. Giriş TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda halen görüşmeleri devam eden ve çok kısa süre içerisinde kanunlaşması beklenen “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”nda yer alan kurumlar vergisinde matrah artırımı bu makalemizin konusunu oluşturmaktadır. Söz konusu yasa tasarısına göre 2006, 2007, 2008 ve 2009 yıllarına ilişkin olarak matrah ve vergi artırımından yararlanmak isteyen mükellefler ile bu yıllara ilişkin olarak matrah beyan etmek isteyen mükellefler, tasarının yasalaşması halinde aşağıda belirtilen şekilde işlem yapacaklardır. 2006, 2007, 2008 ve 2009 takvim yıllarına ilişkin olarak verdikleri yıllık kurumlar vergisi beyannamelerinde, vergiye tabi kurum kazancı (matrah) beyan eden kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu yıllara ilişkin vergi matrahlarını asgari; 2006 yılı için ...... % 30, 2007 yılı için ...... % 25, 2008 yılı için ...... % 20, 2009 yılı için ...... % 15, oranlarında artırması gerekecektir. Ancak, anılan yıllara ilişkin olarak artırılan matrahların tutarı; 2006 yılı için ...... 30.000 liradan, 2007 yılı için ...... 36.000 liradan, 2008 yılı için ...... 45.000 liradan, 2009 yılı için ...... 60.000 liradan, az olamayacaktır. Buna göre, kurumlar vergisi mükelleflerinin, artırımda bulunmak istedikleri yıl ile ilgili olarak vermiş oldukları gelir vergisi beyannamelerinde, zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hiç beyanname verilmemiş olması halinde, vergilendirmeye esas alınacak matrah ile bu Kanun’a göre artırdıkları matrahlar aşağıdaki tabloda yer alan oran ve tutarlardan az olamayacaktır. Yıl Matrah Artış Oranı (%) Asgari Matrah Artış Tutarı (TL) 2006 30 30.000 2007 25 36.000 2008 20 45.000 2009 15 60.000 Tasarıda konuya ilişkin olarak dikkat edilmesi gereken diğer hususlar ise aşağıdaki şekilde sıralanabilir
Bu bölümde vergi barışı kanun tasarına göre açıklanan kurumlar vergisi matrah artırımına ilişkin bazı örneklere yer verilmiştir. Örnek 1 Kurumlar Vergisi mükellefi ABC A.Ş’nin 2006, 2007, 2008 ve 2009 yıllarına ilişkin kurumlar vergisi beyanını aşağıdaki gibi kabul edelim. Ayrıca söz konusu şirketin 2005 yılından devreden 350.000 TL mahsup edilebilir geçmiş yıl zararı bulunduğunu varsayalım. İlgili Yıl Ticari Kar/Zarar İlaveler (KKEG) İstisna-İndirim Beyan Edilen Matrah İstisna Mahsup Edilen Geçmiş Yıl Zararları 2006 -30.000,00 45.000,00 15.000,00 0,00 Yok 2007 300.000,00 30.000,00 20.000,00 310.000,00 Yok 2008 275.000,00 15.000,00 10.000,00 40.000,00 240.000,00 2009 -100.000,00 10.000,00 5.000,00 0,00 Yok (-95.000,00) İlgili Yıl Beyan Edilen Matrah Asgari Artırım Oranı Asgari Matrah Artış Tutarı (TL) Artırılan Matrah (TL) (*) Kanuna Göre Ödenecek Vergi (TL) 2006 Yok 30% 30.000,00 30.000,00 4.500,00 2007 Yok 25% 36.000,00 36.000,00 5.400,00 2008 240.000,00 20% 45.000,00 48.000,00 7.200,00 2009 Yok (-95.000,00) 15% 60.000,00 60.000,00 9.000,00 (*) Şirketin % 15 oranında vergilendirilme şartlarını yerine getirdiği varsayılmaktadır. Örneğimizde de görüleceği üzere 2006, 2007 ve 2009 yıllarında zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmamasından, bu Kanun’a göre vergilendirmeye esas alınacak matrah “asgari matrah artış tutarı” olmaktadır. 2008 yılında ise öngörülen artırım oranı (%20) asgari matrah artış tutarının üzerinde olduğundan bu oran dikkate alınmaktadır. Ayrıca matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların % 50’si, 2010 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilemeyeceğinden 2009 yılından sonraki yıllara devreden 95.000,00 TL’lik mahsup edilebilir zararın yarısı olan 47.500 TL gelecek yıllarda mahsup edilebilecektir. Örnek 2 BY limited şirketi 2009 yılının 4 üncü ayında nevi değişikliğine giderek anonim şirket statüsüne geçmiştir. 2009 yılının 4 üncü ayında beyan etmiş olduğu kurumlar vergisi beyannamesi matrahı, zarar nedeniyle, yoktur. BY anonim şirketi olarak kalan 8 ayın sonunda verdiği kurumlar vergi beyannamesi ise 42.430 TL dir. Bu durumda 2009 yılı için matrah artırımına gitmek isteyecek mükellefin, yukarıda da bahsettiğimiz Tasarı’nın gelir ve kurumlar vergisinde matrah artırımı konulu 6 ncı maddesinin 14 üncü fıkrası uyarınca, aşağıdaki şekilde matrah artırımında bulanabileceği söylenebilir. 2009 yılının ilk 4 ayı için matrah oluşmadığından 2009 yılı için belirlenen 60.000 TL asgari maktu tutarı 12’ye bölerek 1 aylık asgari maktu tutarı bulacağız, daha sonra bu tutarı 4 ile çarparak kıst döneme ilişkin beyan edilmesi gereken matraha ulaşacağız ve bu matrahında % 15 ile çarpılması suretiyle ödenmesi gereken vergiye ulaşacağız. Bir aylık asgari maktu tutar: 60.000 / 12 = 5.000 TL Dört aylık asgari maktu tutar: 5.000 x 4 = 20.000 TL Dört ay için ödenmesi gereken matrah artırım tutarı: 20.000 x 0.15 = 3.000 TL BY anonim şirketi olarak kalan 8 ay için beyan edilen 42.430 TL için yapılacak hesaplama ise aşağıdaki şekilde olacaktır. Bir aylık asgari maktu tutar: 60.000 / 12 = 5.000 TL Sekiz aylık asgari maktu tutar: 5.000 x 8 = 40.000 TL Mükellef 2009 yılı için belirlerlenen %15' lik asgari artırım oranını uyguladığında 42.430 x 0,15 = 6.364,5 TL'ye ulaşmaktadır ve bu tutar 8 aylık asgari maktu tutarı geçememektedir. Bu durumda mükellefin ödemesi gereken vergi 40.000 x 0.15 = 6.000 TL olacaktır. Toplamda ise 3.000 + 6.000 = 9.000 TL vergi ödenecektir. 3. Sonuç Görüldüğü üzere söz konusu Kanun tasarısı ile mükelleflere, 213 sayılı Kanun’da yer alan cezaları ve gecikme faizini ödemeden, çeşitli sebeplerle noksan beyan edilmiş ya da beyan dışı bırakılmış geçmiş yıl gelirlerini belli oran ve tutarlar dahilinde beyan edilmesi sağlanmaktadır. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.