![]() |
KDV Genel Tebliğ Taslağı’nda Öngörülen Tevkifat Uygulaması
KDV Genel Tebliğ Taslağı’nda Öngörülen Tevkifat Uygulaması
KDV Genel TebliÄŸ Taslağı’nda Öngörülen Tevkifat Uygulaması I. GİRİŞ 193 Sayılı Gelir ve 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi kanunlarında olduÄŸu gibi vergi alacağının güven altına alınması amacıyla, Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nda da vergi sorumluluÄŸu ve vergi tevkifatı uygulamasına yer verilmiÅŸtir. KDV tevkifatının yasal dayanağı 3065 sayılı Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu nun (9/1) maddesi olup, Maliye Bakanlığı bu madde ile KDV Kanunu nun (29/4) ve Vergi Usul Kanunu nun 120 nci maddelerine istinaden gerekli gördüğü durumlarda, vergi alacağını emniyet altına almak amacıyla, vergiye tabi iÅŸlemlere taraf olanları verginin ödenmesinden sorumlu tutabilmektedir. Sorumluluk uygulaması Maliye Bakanlığı’nca yayınlanan çok sayıda Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu Genel tebliÄŸleri ile ÅŸekillenmiÅŸtir. Gelir İdaresi BaÅŸkanlığı’nca KDV tevkifatı ile ilgili olarak yayımlanan tüm genel tebliÄŸleri tek tebliÄŸ haline getirmek ve uygulama birliÄŸi saÄŸlamak amacıyla internet sitesinde yeni bir tebliÄŸ taslağı yayınlanmıştır. TebliÄŸ Taslağı KDV Genel TebliÄŸi’nde yer alan KDV tevkifatına tabi iÅŸlemlerin sistematik bir biçimde yeniden ÅŸekillendirilmesini ve tevkifat uygulamalarında Maliye Bakanlığı’nın yetkisi çerçevesinde yapılması düşünülen düzenlemeleri içermektedir. Makalemizde bu taslak tebliÄŸde geçen hüküm ve verileri kullanacağız. Bu makaledeki amaç konuyu son ÅŸekli ve ana hatları ile ele alarak açıklamaktır. DoÄŸal olarak ayrıntılar için belirtilen tebliÄŸ taslağına bakmak gerekmektedir. KDV de sorumluluk müessesesi, tam ve kısmi sorumluluk olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Tam sorumluluk uygulamasında, sorumluluk gerektiren iÅŸleme ait KDV nin tamamı, kısmi sorumluluk uygulamasında ise verginin belirli bir kısmı vergi sorumlusu tarafından beyan edilmektedir. Kanunun 9. maddesi uyarınca, yapılan mal teslimi veya hizmet ifası dolayısıyla ödenmesi gereken verginin hesaplanıp, kesilip vergi dairesine yatırılmasında sorumlu tutulan kiÅŸi ve kuruluÅŸlar ilgili iÅŸlemlerin bedeli üzerinden hesaplayacakları KDV’yi iÅŸlemin yapıldığı ayı izleyen ayın 24. günü akÅŸamına kadar 2 nolu KDV beyannamesi ile beyan etmek ve ödemek durumundadırlar. KDV sorumlusu olmak (2 no.lu KDV beyannamesi vermek) için KDV mükellefi olunması gerekli deÄŸildir. Yurtdışından istisna kapsamında olmayan hizmetleri ithal eden herkes ve Maliye Bakanlığı nca KDV tevkifatı kapsamına alınan mal ve hizmetleri alan ve yine Maliye Bakanlığı nca KDV tevkifatı yapacağı belirtilen herkes KDV sorumlusudur. II. TAM VE KISMİ TEVKİFAT UYGULAMASI Katma DeÄŸer Vergisi tevkifatını iki grup altında incelemek uygun olur. Bunlardan birinci grup asıl mükellefi tarafından vergi dairesine ödenmesi gereken verginin tamamının vergi sorumlularınca, sorumlu sıfatıyla ödendiÄŸi tam tevkifat uygulaması, İkinci grup uygulama ise söz konusu KDV’nin kısmen asıl mükellef kısmen de vergi sorumlularınca ödenmesini esas alan kısmi tevkifat uygulamasıdır. Bu uygulamaların düzenlenmesindeki temel amaç bazı sektörlerdeki katma deÄŸer vergisi kaybını önlemek ve bir an önce tahsilatlarını gerçekleÅŸtirmektir. A. TAM TEVKİFAT UYGULAMASI Daha öncede belirttiÄŸimiz üzere ve aÅŸağıda bu baÅŸlık altında saydığımız iÅŸlemlerde iÅŸlem bedeli üzerinden hesaplanan KDV nin tamamı mal veya hizmetin alıcıları tarafından 2 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan edilerek vergi dairesine ödenecektir. YURT DIÅžINDAN TEMİN EDİLEN HİZMETLERDE SORUMLULUK UYGULAMASI GVK 18 İNCİ MADDESİ KAPSAMINA GİREN İŞLEMLERDE SORUMLULUK UYGULAMASI KİRALAMA İŞLEMLERİNDE SORUMLULUK UYGULAMASI REKLAM VERME İŞLEMLERİNDE SORUMLULUK UYGULAMASI SINIR TİCARETİ YOLUYLA İTHAL EDİLEN MALLARDA SORUMLULUK UYGULAMASI B. KISMİ TEVKİFAT UYGULAMASI Kısmi tevkifat baÅŸlığı altında saydığımız teslim ve hizmetlerde, iÅŸlem bedeli üzerinden hesaplanan KDV nin tamamı deÄŸil, bu iÅŸlemler için ilgili bölümlerde belirlenen orandaki kısmı alıcılar tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilecek, tevkifata tabi tutulmayan kısım ise satıcılara ödenecek ve bunlar tarafından mükellef sıfatıyla beyan edilecektir. KDV Tevkifatı Yapmaya Sorumlu Tutulan Kurum ve KuruluÅŸlar; Ø Gerçek usulde KDV mükellefleri, Ø BelirlenmiÅŸ İdare, Kurum ve KuruluÅŸlar: Birbirlerine karşı yaptıkları tevkifat kapsamındaki iÅŸlemler hariç olmak üzere, KDV mükellefi olsun olmasın; 5018 sayılı Kanuna ekli cetvellerde yer alan idare ve kurumlar, il özel idareleri, belediyeler ve bunların teÅŸkil ettikleri birlikler ile köylere hizmet götürme birlikleri, Döner sermayeli kuruluÅŸlar, Kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluÅŸları, Kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸları, Bankalar (katılım bankaları dahil), Kamu iktisadi teÅŸebbüsleri (Kamu İktisadi KuruluÅŸları, İktisadi Devlet TeÅŸekkülleri), ÖzelleÅŸtirme kapsamındaki kuruluÅŸlar, Organize sanayi bölgeleri ile menkul kıymetler, vadeli iÅŸlemler borsaları dahil bütün borsalar, Yarıdan fazla hissesi doÄŸrudan yukarıda sayılan kurum ve kuruluÅŸlara ait olan (tek başına ya da birlikte) kurum, kuruluÅŸ ve iÅŸletmeler, Hisse senetleri İstanbul Menkul Kıymetler Borsasına kote edilmiÅŸ ÅŸirketler, Büyük Mükellefler Vergi Dairesi BaÅŸkanlığına baÄŸlı mükellefler. 1. TEVKİFAT UYGULANACAK HİZMETLER Hizmet sektöründe faaliyet gösteren mükelleflerin normal ÅŸartlarda sürekli KDV ödemeleri gerekirken bu mükellefler çeÅŸitli yollarla KDV ödemekten kaçınmaktadırlar. Hizmet sektöründe faaliyet gösteren mükellefler için normal ÅŸartlarda verilen KDV beyannameleri sonucunda genel olarak vergi ödemesi çıkmalıdır. Çünkü hizmet firmaları genelde stoksuz çalışıp daha çok emek, iÅŸgücü, bilgi, tecrübe gibi yüksek katma deÄŸerli öğeleri satarak gelir elde ederler. Bu hizmetleri sonucunda tahsil ettikleri KDV yüksek olmakla beraber kendilerinin indirebilecekleri KDV aynı oranda yüksek olmamaktadır. Maliyetlerinin çoÄŸunluÄŸunun iÅŸgücü gibi KDV içermeyen unsurlardan oluÅŸması nedeniyle bu tip mükelleflere normal ÅŸartlarda sürekli olarak ödenecek KDV çıkmalıdır. Ancak uygulamaya bakıldığında bu tür mükelleflerden bazılarının farklı yollarla indirilecek KDV’lerini arttırdıkları ve böylece ödenecek KDV tutarlarını düşürebildikleri görülmektedir. Bu nedenle KDV sorumluluÄŸuyla ilgili birçok tebliÄŸi yayınlanmış ve bu tebliÄŸlerde KDV’nin peÅŸin olarak tahsil edilmesi amaçlanmıştır. - BELİRLENMİŞ İDARE, KURUM ve KURULUÅžLARA YAPILAN BAZI HİZMETLER - ÖZEL GÜVENLİK HİZMETLERİ - İŞGÜCÜ TEMİN HİZMETLERİ - YAPI DENETİM HİZMETLERİ - FASON OLARAK YAPTIRILAN TEKS. ve KONF. İŞLERİ İLE ÇANTA ve AYAKKABI DİKİM İŞLERİ - TURİSTİK MAÄžAZALARA VERİLEN MÜŞTERİ BULMA HİZMETLERİ - SPOR KLÜPLERİNİN YAYIN ve REKLAM GELİRLERİNE KONU İŞLEMLERİ Tevkifat kapsamına giren bu iÅŸlemlerin tamamı Hizmet mahiyetindedir. Bu nedenle yukarıda sayılan kurum ve kuruluÅŸların her türlü mal alımlarında tevkifat uygulanmayacaktır. Ancak, hizmetin ifa edilebilmesi için kullanılacak (hizmeti ifa edenlere ait olan) mal, madde ve malzemeler hizmet bedelinden düşülmeyecek ve tevkifat mal, madde ve malzemeler de dahil olmak üzere toplam hizmet bedeli üzerinden (malzeme + işçilik gibi) hesaplanacaktır. Fakat, adı geçen kurumlar malzemeyi satın alıp işçiliÄŸi ihale etmiÅŸlerse veya ihalesiz vermiÅŸlerse o zaman sadece işçilik tevkifata tabi tutulacaktır. Örnek: Bir Devlet Üniversitesi bahçe duvarının inÅŸası iÅŸini malzeme kendisine, işçilik müteahhide ait olmak üzere 14.000,00 YTL ye ihale etmiÅŸtir. Üniversite kum, demir, çimento, tuÄŸla, briket vb. malzemeyi piyasadan 16.000,00 YTL ye temin etmiÅŸtir. Üniversite ÅŸubesi malzemelerin alımı sırasında tevkifat uygulamayacak, müteahhidin yapacağı 14.000,00 YTL lik hizmet (işçilik) ise tevkifata tabi olacaktır. Buna mukabil; Üniversite, bahçe duvarını malzemeler de müteahhide ait olmak üzere 30.000,00 YTL ye ihale etseydi, müteahhidin faturasında malzeme ve işçilik tutarları 16.000,00 ve 14.000,00 YTL olarak ayrı ayrı gösterilse bile 30.000,00 YTL lik toplam bedel üzerinden yapım iÅŸleri için geçerli olan 1/6 oranında tevkifat uygulanacaktır. 2. TEVKİFAT UYGULANACAK TESLİMLER - AKARYAKIT TESLİMLERİ - KÜLÇE METAL TESLİMLERİ - BAKIR, ÇİNKO ve ALÜMİNYUM ÜRÜNLERİNİN TESLİMİ - HURDA ve ATIK TESLİMİ - HURDA ve ATIKLARDAN ELDE EDİLEN KAUÇUK ve PLASTİK HAMMADDESİ TESLİMİ - PAMUK, TİFTİK, YÜN ve YAPAÄžI İLE HAM POST ve DERİ TESLİMLERİ - BÜYÜK ve KÜÇÜKBAÅž HAYVAN ETLERİNİN TESLİMİ - AÄžAÇ ve ORMAN ÜRÜNLERİ TESLİMİ 3. KISMİ TEVKİFAT UYGULAMASI İLE İLGİLİ GENEL HÜKÜMLER a. Tevkifat Uygulamasında Sınır TebliÄŸ taslağında kısmi tevkifat kapsamına giren her bir iÅŸlemin KDV dahil bedeli Vergi Usul Kanununa göre o yıl için geçerli fatura düzenleme sınırının iki katını aÅŸmadığı takdirde, hesaplanan KDV tevkifata tabi tutulmayacaktır. BilindiÄŸi üzere 2008 yılı için fatura düzenleme sınırı KDV dahil 600,00 YTL olduÄŸundan 2008 yılı sonuna kadar KDV dahil 1.200,00 YTL yi geçmeyen iÅŸlemler için KDV tevkifatı uygulanmayacaktır. Bu tutar daha önceki tebliÄŸlerde ve ÅŸu anda geçerli olan haliyle, o yıl için geçerli fatura düzenleme sınırını aÅŸmadığı takdirde hesaplanan KDV tevkifata tabi tutulmayacaktır ÅŸeklindedir. Ayrıca KDV tevkifatından kaçınmak amacıyla iÅŸleme ait bedeller parçalara ayrılmayacak, aynı iÅŸleme ait bedellerin toplamı üzerinden KDV tevkifatı yapılacaktır. b. Belge Düzeni Mükelleflerin düzenleyecekleri faturalarda hizmet bedelini, hesaplanan katma deÄŸer vergisini, tevkifat miktarını ve tahsil edilecek toplam tutarı ayrı ayrı göstermeleri gerekmektedir. KDV tevkifatı kapsamına giren hizmetleri ifa eden mükellefler faturayı aÅŸağıdaki ÅŸekilde düzenleyeceklerdir. Örnek: KDV hariç 400.000,00 YTL tutarındaki bir iÅŸlem 1/3 oranında KDV tevkifatına tabidir. Bu iÅŸleme ait fatura ÅŸu ÅŸekilde düzenlenecektir. İşlem Bedeli……………………………………†¦â€¦â€¦â€¦â€¦. 400.000.- YTL Hesaplanan KDV: ………………………………………… 72.000.- YTL KDV Dahil Toplam Tutar: …………………………….. 472.000.- YTL Tevkifat oranı: …………………………………………†¦.. 1/3 Tevkif edilecek KDV: ……………………………………. 24.000.- YTL Tahsil Edilecek Toplam Tutar: ………………………. 448.000.- YTL Bu fatura satıcı açısından, iÅŸlem üzerinden tevkifat uygulandığını tevsik eden belge mahiyetini de taşımaktadır. Muhasebe kaydı ise ÅŸu ÅŸekilde olacaktır; ——————————————– / ————————————————- 120 ALICILAR 448.000,00 600 Y.İÇİ SATIÅžLAR 400.000,00 391 HESAPLANAN KDV 48.000,00 ——————————————– / ————————————————†“ c. Tevkifata Tabi Mal Teslimlerinde Malların İadesi İade faturasında, iade edilen mal veya hizmeti bedeli ile, bu bedel üzerinden hesaplanan verginin tevkifata tabi tutulmayan kısmı yer alacaktır. Yukarıdaki örnekten devam edersek, 400.000,00 YTL bedelli ve 1/3 tevkifata tabi bir mal teslimine iliÅŸkin satış ve iade faturası aÅŸağıdaki gibi düzenlenmelidir. Mal satışına ait fatura örneÄŸi (A) Mal iadesine iliÅŸkin fatura örneÄŸi (B) Mal bedeli 400.000,00 Mal bedeli 400.000,00 Hes.Kdv 72.000,00 Hes.kdv 2/3 48.000,00 Tev.ed.Kdv 1/3 24.000,00 Tahsil Edilecek 448.000,00 Tahsil edilecek 448.000,00 Beyan edilecek KDV 48.000,00 Tevkifatlı olarak yapılan teslimler ilgili, mal veya hizmet bedelinin azalmasına yol açan kur farkı, fiyat farkı gibi bedelde sonradan meydana gelen azalmalar için düzenlenecek iade faturası yukarıdaki gibi olmalıdır. (Görüldüğü üzere satışı yapmış olan(A) firması, beyan ettiÄŸi 48.000,00 YTL tutarındaki KDV yi alıcıya ödeyerek indirim konusu yapacaktır.) 4. HİZMETİ VERENİN YAPACAÄžI MUHASEBE KAYITLARI VE BEYAN Tevkifata tabi iÅŸlemlerde hizmeti veren taraf için sorumlu sıfatıyla KDV uygulaması nedeniyle eksik KDV tahsilatı söz konusudur. Çünkü sorumlu taraf yapacağı ödemeden tevkif ettiÄŸi KDV tutarını düşerek hizmeti verene bu kadar eksik ödemede bulunur. Bu nedenle de gerekli ÅŸartların oluÅŸması halinde hizmeti veren tarafın tahsil edemediÄŸi KDV’ yi iade alma hakkı doÄŸabilmektedir. Örnek(1): KDV Beyannamesi; Teslim ve Hizmetin Karşılığını TeÅŸkil Eden Bedel 500.000.- YTL. Tevkifat Dışındaki Mal Ve Hizmet Teslimleri 100.000.- YTL. Tevkifat Dışındaki Mal ve Hizmet Hesaplanan KDV 18.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki Hizmet Teslimler 400.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki Hizmet Hesaplanan KDV. (%12) 48.000.- YTL. Toplam Hesaplanan KDV 66.000.- YTL. Önceki Dönemden Devreden KDV 11.000.- YTL. Bu Döneme Ait İndirilecek KDV 77.000.- YTL. İndirimler Toplamı 88.000.- YTL. Ödenmesi Gereken KDV - Sonraki Döneme Devreden KDV - İade Edilmesi Gereken KDV 22.000.- YTL. İlgili KDV Beyannamesinin; Tevkifat Kapsamındaki İşlemler 400.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki İşlemlerin KDV. (%6) 24.000.- YTL. İade Hakkı DoÄŸuran KDV. (%6) 24.000.- YTL. İade Olunacak KDV 22.000.- YTL. Örnek te görüldüğü gibi, mükellef %6 tevkifata tabi 400.000.- YTL. hizmet tesliminde bulunmuÅŸ olup, bunun KDV si 24.000.- YTL.dir. İade alması gereken tutar da bu rakamı aÅŸmayacak ÅŸekilde 24.000.- YTL. olması gerekirken, sonraki döneme devir KDV si 22.000.- YTL. olduÄŸundan iade alacağı tutar da 22.000.-YTL. olarak belirlenmektedir. Muhasebe Kaydı; ———————————————– / ————————————————†”——- 136 DİĞER ÇEŞİTLİ ALACAKLAR 22.000,00 YTL 391-HESAPLANAN KDV 66.000,00 YTL 190-DEVREDEN KDV 11.000,00 YTL 191-İNDİRİLECEK KDV 77.000,00 YTL ———————————————- / ————————————————†”——— Örnek(2): KDV Beyannamesi; Teslim ve Hizmetin Karşılığını TeÅŸkil Eden Bedel 500.000.- YTL. Tevkifat Dışındaki Mal Ve Hizmet Teslimleri 100.000.- YTL. Tevkifat Dışındaki Mal ve Hizmet Hesaplanan KDV 18.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki Hizmet Teslimler 400.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki Hizmet Hesaplanan KDV. (%12) 48.000.- YTL. Toplam Hesaplanan KDV 66.000.- YTL. Önceki Dönemden Devreden KDV 70.000.- YTL. Bu Döneme Ait İndirilecek KDV 47.000.- YTL. İndirimler Toplamı 117.000.- YTL. Ödenmesi Gereken KDV - Sonraki Döneme Devreden KDV 27.000.- YTL. İade Edilmesi Gereken KDV 24.000.- YTL. İlgili KDV Beyannamesinin; Tevkifat Kapsamındaki İşlemler 400.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki İşlemlerin KDV. (%6) 24.000.- YTL. İade Hakkı DoÄŸuran KDV. (%6) 24.000.- YTL. İade Olunacak KDV 24.000.- YTL. Örnek te görüldüğü gibi, mükellef %6 tevkifata tabi 400.000.- YTL. hizmet tesliminde bulunmuÅŸ olup, bunun KDV si 24.000.- YTL.dir. Dönemin devreden KDV si İadesi gereken KDV den büyük olduÄŸundan, 24.000.- YTL.nin tamamı iade KDV olacak, 27.000.- YTL. ise sonraki döneme devir KDV olacaktır. Muhasebe Kaydı; ———————————————– / ————————————————†”——- 136 DİĞER ÇEŞİTLİ ALACAKLAR 24.000.- YTL 391-HESAPLANAN KDV 66.000.- YTL 190-DEVREDEN KDV (70.000 – 27.000) 43.000.- YTL 191-İNDİRİLECEK KDV 47.000.- YTL ———————————————– / ————————————————†”——- Örnek(3): KDV Beyannamesi; Teslim ve Hizmetin Karşılığını TeÅŸkil Eden Bedel 500.000.- YTL. Tevkifat Dışındaki Mal Ve Hizmet Teslimleri 100.000.- YTL. Tevkifat Dışındaki Mal ve Hizmet Hesaplanan KDV 18.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki Hizmet Teslimler 400.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki Hizmet Hesaplanan KDV. (%12) 48.000.- YTL. Toplam Hesaplanan KDV 66.000.- YTL. Önceki Dönemden Devreden KDV 50.000.- YTL. Bu Döneme Ait İndirilecek KDV 5.000.- YTL. İndirimler Toplamı 55.000.- YTL. Ödenmesi Gereken KDV 11.000.- YTL. Sonraki Döneme Devreden KDV - İade Edilmesi Gereken KDV - İlgili KDV Beyannamesinin; Tevkifat Kapsamındaki İşlemler 400.000.- YTL. Tevkifat Kapsamındaki İşlemlerin KDV. (%6) 24.000.- YTL. İade Hakkı DoÄŸuran KDV. (%6) 24.000.- YTL. İade Olunacak KDV - Örnek te görüldüğü gibi, mükellef %6 tevkifata tabi 400.000.- YTL. hizmet tesliminde bulunmuÅŸ olup, bunun KDV si 24.000.- YTL.dir. İade alması gereken miktar da bu rakamı aÅŸmayacak ÅŸekilde 24.000.- YTL. olması gerekirken, ödenmesi gereken KDV si olduÄŸundan iade alacağı tutar kalmamaktadır. Muhasebe Kaydı; ———————————————– / ————————————————†”——- 391-HESAPLANAN KDV 66.000.- YTL 190-DEVREDEN KDV 50.000.- YTL 191-İNDİRİLECEK KDV 5.000.- YTL 360-ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR 11.000.- YTL ———————————————– / ————————————————†”——- 5. HİZMETİ ALANIN YAPACAÄžI MUHASEBE KAYITLARI VE BEYAN Tevkifata tabi iÅŸlemlerde hizmeti alan taraf bu iÅŸlemler nedeniyle hesaplanan KDV’nin tamamını indirim konusu yapacak aynı zamanda diÄŸer mükelleften tevkif ettiÄŸi katma deÄŸer vergisini 2 numaralı KDV beyannamesi ile beyan edecek ve böylece KDVK’ nun 9. maddesinde belirtilen sorumluluÄŸunu yerine getirmiÅŸ olacaktır. a) Muhasebe Kayıtları Sürekli örneÄŸini verdiÄŸimiz fatura ile ilgili olarak hizmeti alan tarafın yapacağı muhasebe kaydı aÅŸağıdaki gibi olacaktır. —————————————— / ———————————————– 770 GENEL YÖN. GİDERLERİ 400.000.- YTL 191 İNDİRİLECEK KDV 72.000.- YTL 360 S.SIFATIYLA ÖD.KDV 24.000.- YTL 320 SATICILAR 448.000.- YTL —————————————— / ———————————————– b) Beyan Tevkifata tabi iÅŸlemlerde sorumlu sıfatıyla KDV kesintisi yapmak zorunda olanlar faturadaki KDV nin tamamını indirim konusu yaparken bu iÅŸlemlere ait bedellerin tamamını matrah kısmına yazacaklardır. Yine aynı tablodaki Oran kısmına iÅŸlemin normal ÅŸartlarda tabi olduÄŸu KDV oranı yazılacak Tevkifat Oranı kısmına ise ilgili tevkifat oranı yazılarak ödenmesi gereken Vergi tutarının hesaplanması saÄŸlanacaktır. Ayrıca iÅŸleme taraf diÄŸer mükellefe ait bilgilerinde tebliÄŸ taslağına uygun olarak kesinti yapılan mükellefler bölümünde belirtilmesi gerekmektedir. Yukarıda örneÄŸi verilen iÅŸlem nedeniyle verilmesi gereken 2 no.lu KDV beyannamesi aÅŸağıdaki ÅŸekilde olmalıdır. KISMİ TEVKİFAT UYGULANAN İŞLEMLERE AİT BİLDİRİM MATRAH KDV ORANI (%) TEVKİFAT ORANI VERGİ 16 400.000,00 18 1/3 17 24.000,00 30 TOPLAM KDV MATRAHI 400.000,00 31 TEVKİF EDİLEN KDV TOPLAMI 24.000,00 33 ÖDENMESİ GEREKEN KDV 24.000,00 Alıcı faturada tevkif edilen 24.000.- YTL lik KDV yi izleyen ayın 24 üne kadar beyan edip 26 sına kadar ödeyerek, tahakkuk fiÅŸi ile verginin ödendiÄŸine dair vergi dairesi alındılarının kaÅŸeli ve imzalı fotokopilerini, beyannamenin verildiÄŸi tarihi izleyen ayın ilk 10 günü içinde satıcıya intikal ettirecektir. Satıcı bu tarihe kadar belgelerin gelmemesi halinde durumu aynı ayın 20. gününe kadar alıcının vergi dairesine bildirecektir. Söz Konusu beyannameler, KDV mükellefi olanlarca baÄŸlı bulundukları vergi dairelerine verilecektir. KDV mükellefiyeti bulunmayan bankaların ve sigorta ÅŸirketlerinin düzenledikleri (2) nolu beyannameleri kurumlar vergilerini tarh eden vergi dairelerine verilir. Hiç vergi mükellefiyeti bulunmayanların sorumlu sıfatıyla ödeyecekleri KDV’ler ise bu kiÅŸi ve kuruluÅŸların ikametgahının veya iÅŸ merkezinin bulunduÄŸu yer vergi dairesince tarh ve tahsil edilir. III. BİLDİRİM ZORUNLULUÄžU ve MÜTESELSİL SORUMLULUK TebliÄŸ taslağına göre kısmi tevkifat kapsamına giren iÅŸlemlerde satıcılar, tevkifat uygulanan satışları ile satış yaptıkları alıcılara ait bir listeyi, satışın yapıldığı döneme ait KDV beyannamesi ekinde elektronik ortamda vermek zorundadırlar. Buna göre tevkifat uygulanan her satış faturası itibariyle; faturanın tarih ve numarası, tevkifat uygulanan malın cinsi, miktarı, tutarı, teslimin tabi olduÄŸu KDV oranı, toplam hesaplanan KDV tutarı, alıcı tarafından tevkif edilen ve satıcı tarafından beyan edilecek KDV tutarları, alıcının kimlik bilgileri ile baÄŸlı olduÄŸu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası, bir liste halinde düzenlenerek satıcı mükellefler tarafından doÄŸruluÄŸu imza ve kaÅŸe tatbik edilmek suretiyle onaylanacak ve izleyen ayın 24 üne kadar beyanname ekinde vergi dairesine verilecektir. Süresi içinde bu listeyi vermeyen veya eksik veren satıcılar, alıcının tevkifat tutarını beyan etmemesi veya beyan etmekle birlikte vergi dairesine ödememesi halinde Hazineye intikal etmeyen vergi tutarlarının ödenmesinden alıcılar ile birlikte müteselsilen sorumlu olacaktır. Müteselsil sorumluluk satın alınan mal veya hizmet bedeli üzerinden hesaplanan katma deÄŸer vergisi, varsa gecikme faizi ve gecikme zammı ile sınırlıdır. Cezalar ise sorumluluk kapsamı dışında tutulmuÅŸtur. IV. SONUÇ Mali İdare tarafından tüm bu iÅŸlemlerin tevkifat kapsamına alınmasının nedeni vergiyi bir an önce, güvenli ve eksiksiz olarak tahsil edebilmektir. Böyle olmakla beraber bu konuda çok fazla tebliÄŸi yayınlanmış olması ve çok sayıda tevkifat oranının bulunması uygulamada mükelleflerin kafasını karıştırmakta, fatura düzenlemesi, muhasebe kayıtlarının oluÅŸturulması ve beyanname düzenlenmesi sırasında birçok hata yapılmasına neden olmaktadır. Bu tebliÄŸlerin tek bir tebliÄŸ haline getirilmesi ve sistematik bir biçimde yeniden ÅŸekillendirilmesi birçok karışıklığın önlenmesinde faydalı olacaktır. Makalemizde de konuya iliÅŸkin bilgiler tebliÄŸ taslağından da yararlanılarak bir araya getirilmiÅŸ ve sunulmuÅŸtur. Birçok durumda, tebliÄŸ taslağı içeriÄŸi aynen makalede yansıtılmış ve gereken yerlerde açıklamalar metin içine konularak, konunun tam anlaşılmasının saÄŸlanması hedef alınmıştır. Bütün bu açıklamalar bakımından, tebliÄŸlerdeki açıklamalar geçerli olacağından, çalışmalar sırasında, burada belirtilenlerden hareketle, ilgili tebliÄŸlere bakılması zorunludur. GeçmiÅŸ yıllarda devletin artan gelir ihtiyacı yeni vergiler konarak, vergi oranları arttırılarak veya en kolay yol olan iç ve dış borçlanma yöntemi tercih edilerek karşılanmaya çalışılmıştır. Bu yöntemler yerine artık farklı uygulamalar yapılmaktadır. TebliÄŸ taslağında da dikkat çekeceÄŸi üzere tevkifat oranları ÅŸu anda geçerli olan oranlara göre arttırılmış bulunmaktadır. Bunun nedeni daha önceden uygulanan katı maliye programlarının artık tıkanma noktasına gelmiÅŸ olması ve artan gelir ihtiyacının vergilerin normal vadelerinin öne çekilip veya tevkifat uygulamasının kullanılıp, bir kısmının olsun daha önce tahsil edilmeye çalışılmasıdır. Kamu harcamaları kontrol altına alınmadıktan sonra, mükellefler yıllık vergilerini bir defada peÅŸin ödeseler dahi bu katı maliye politikaları etkili olmayacaktır. Aksine haksız rekabete yol açarak bu kriz ortamında piyasadaki hassas dengelerin daha da bozulmasına neden olacaktır. YARARLANILAN KAYNAKLAR - 3065 Sayılı Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu, - Katma DeÄŸer Vergisi Tevkifat Uygulaması Genel TebliÄŸ Taslağı, - E-Yaklaşım, Kasım/2007KDV Tevkifatında Taraf Olanların Yapacakları Muhasebe Kayıtları ve Beyan Åžekilleri Serkan BAÅžAR Vergi Departmanı, Müdür Yardımcısı Mazars&Denge Denetim YMM A.Åž., - Talha APAK Yeminli Mali Müşavir 20/07/2006 makalesinden, - Mahir GENCER Yeminli Mali Müşavir, Bursa SMMM Odası 28.02.2006 muhasebetr.com. sinan gungor - (Stajyer Denetçi Yardımcısı) Batı Yeminli Mali Müşavirlik ve Bağımsız Denetim A.Åž. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.