![]() |
Müzik Dernekleri ve Kurumları
1 Eklenti(ler)
MÜZİK DERNEKLERİ VE KURUMLARI
http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1408369461 Müzik dernekleri ve kurumları,bir meslek grubu olarak müzikçileri bir araya toplamak,haklarını savunmak,belli bir tür müziğin yaygınlaşmasını sağlamak,konserler düzenlemek ve müziği geliştirmek gibi amaçlarla kurulan dernek ve kurumlar.14-16.yüzyıllar arasındaki Alman Meistersinger'lerin ve daha önceki Fransız trubadurların loncaları dindışı müzik ile ilgilenen bu türden ilk kuruluşlardı.Roma'da Gonfalone Toplulluğu (1264) ve Paris'te Confrerie de la Passion ise (1402)dinsel müzik seslendirmek amacıyla kurulmuştu.Rönesans'ta Paris,Floransa,Venedik ,Bologna gibi kentlerde şiir ve müziği desteklemek amacıyla akademiler oluşturuldu.Floransa'daki Camerata grubu ilk operaların sahnelenmesini sağladı. Daha eski bir kurum olan Collegium Musicum'un devamı niteliğindeki Convivia Musica'nın 17.ve 18.yüzyıllarda Alman ve İsviçre üniversileriyle ilişkisi vardı.Amacı halka açık konserler düzenlemekti.Londradaki ilk konser dernekleri Eski müzik akademisi (1710),Anakreoncular Derneği (1766) ve Catch Kulübü'ydü.(1761).Paris'te 18.yüzyılda konserler veren en önemli dernek,besteci Anne Philidor'un 1725'te kurduğu ve halka açık dizi konserler veren Le Concert Spirituel idi.Bu kurumun rakibi olan Concerts des Amateurs 1770'te kuruldu.Viyana'daki Müzikçiler Derneği 1771'de açıldı.1791'de Berlin'de oluşturulan Şan Akademisi koro müziğinin gelişmesini sağladı.18.yüzyılda bundan başka Noveç'te Bergen'de ,İsveç'te Stockholm'de ,Danimarka'da Kopenhag'da konser dernekleri kuruldu. 19.yüzyılda müzik dernekleri daha yaygınlaştı.Bunların arasında 1812'de Viyana'da kurulan Müzik Dostları Derneği,Hector Berlioz'un 1850'de Paris'te kurduğu Filarmoni Derneği ,1828'de kurulan Konservatuvar Konserleri Derneği vardı.İngiltere'de amatör koro dernekleri de bu yüzyılda ortaya çıktı.Bunların en önemlisi Kraliyet Korosu (1871) ve Bach Korusu'ydu.(1875). 19.yüzyıl ortalarında araştırmacılar eski bestecilerin notalarını yayımlamaya başladılar.Bazı bestecilerin yapıtlarını incelemek ve seslendirmek amacıyla Bach Derneği (1850).Purcell Derneği (1876) gibi dernekler kuruldu. 19.yüzyıl ortalarında milliyetçiliğin doğuşu ulusal müziği destekleyen derneklerin ortaya çıkmasına yol açtı.Buna bağlı olarak halk müziğinin araştırılmasına yönelindi.Uluslararası Halk Müziği Konseyi gibi kurumlar doğdu.Yeni müziğin ilerlemesi 1922'de kurulan Uluslararası Çağdaş Müzik Derneği gibi kuruluşlarca desteklendi.Kraliyet Müzik Derneği '( İngiltere 1874) ve Amerikan Müzikoloji Derneği (1934) gibi kuruluşlar müzikoloji araştırmalarını yayımlıyorlardı.Fransa'da Müzik Söz Yazarları,Besteciler ve Yayıncıları Derneği (SACEM,1851) ,İtalya'da İtalyan Yazarlar ve Yayımcılar Derneği,(SIAE,1882),Amerika'da Amerikan Besteciler ,Yazarlar ve Yayımcılar Derneği (ASCAP,1914).Almanya'da Müzik Telif Basım ve Çoğaltma Derneği (GEMA ,1915) gibi dernekler çok sayıda ulusal dernekle birlikte yazarların ve bestecilerin telif haklarını korumaktadır.Amerikan Eski Çalgılar Derneği (1922) ,Düz Flüt Çalanlar Derneği (İngiltere ,1937), gibi bazı kuruluşlar ise eski müziği destekler. Türkiye'de de Batı müziğini sevdirmek ve buna ilişkin etkinlikler sürdürmek amacıyla kurulmuş dernekler vardır.Filarmoni Derneği (İstanbul,1946).ve Ankara Türk Filarmoni Derneği (1953).bunlar arasındadır.Ayrıca Ankara'daki Sevda-Cenap And Vakfı da bu alanda etkinliğini sürdürmekte ve her yıl uluslararası müzik festivali düzenlemektedir.Türk müziği alanında etkinlik gösteren derneklerin en ünlüsü ise 1918'de kurulmuş olan Üsküdar Musiki Cemiyeti'dir.1987'de kurulan Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği'nin (MESAM) amacı besteci,düzenlemeci ve söz yazarlarının telif haklarını korumaktır.1989'da kurulan Popüler Müzik Sanatı Vakfı (POPSAV) ise Türk Popüler müziğinin yurt içinde ve dışında tanıtımını amaçlamaktadır. Kaynak:AnaBritannica cilt 23 sayfa 268 frmsinsi.net için yazılmıştır. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.