Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
göre, iyi, nelerdir, nitelikleri, öğrencilere, öğretmenin

Öğrencilere Göre İyi Öğretmenin Nitelikleri Nelerdir ?

Eski 09-06-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Öğrencilere Göre İyi Öğretmenin Nitelikleri Nelerdir ?



·Bir öğretmenin öğrencileri tarafından beğenilmesini sağlayan kişilik çizgilerini belirlemek için yapılan araştırmaya göre , öğrencilerce en çok vurgulanan nitelikler şunlardır ;
·İşbirliğine dayanan demokratik tavır ,
·Her çocuk için sevecen ve saygılı olma ,
·Sabır ,
·Geniş bilgi ,
·Hareket ve görünüşün hoşa gitmesi ,
·Doğruluk ve taraf tutmamak ,
·Esprili olmak ,
·Öğrencilerin sorunlarına ilgi duymak ,
·Esneklik ,
·Cesaret verme ve takdir etme konusunda iyi niyet ,
·Özel bir konuyu öğretmede olağan-üstü başarı

Öğrencilere göre iyi öğretmenin özellikleri nelerdir ?
·Öğretmenin sınıfta her öğrenciye eşit davranması ,
·Öğrenci dersini çalışmadığı ve sözlü sınavlarda başarısız olduğu zaman öğretmenin sert eleştiriler yapmaması, hakaret edici sözler söylememesi
·Sınıfta öğretmenin çok otoriter davranarak rahatsız edici bir sükunet istememesi; normal hareket ve konuş-ma serbestliği tanıması
·Kendi sorunları ve sıkıntıları olduğu zaman sınıfa karşı haşin davran-maması
·Dersleri soyut olmaktan çıkarıp güncel örnekler vermesi , çevre kaynaklardan ve örneklerden yarar-anarak daha cazip hale getirmesi
·Derste bir davranışını beğenmediği öğrenciyi sınıf önünde küçültmeden , hesap sormadan, yalnız olarak karşısına alıp onu tanımaya, davranışının nedenlerini anlamaya çalışması
·Sınıfta aaaifsiz ve huzursuz öğrencileri fark ederek onları psikolojik dünyalarıyla da tanımaya çaba göstermesi
·Bazı olayları disipline verebilecekleri halde, vermeyip kendilerinin çözmeleri ve olumlu davranışlara dönüştür-meçi
·Dikkatin dağılmasını engellemesi, dersi ilginç hale getirmesi

Öğretmenler nasıl manipületör ( sömürme, kontrol etme , öğrenciyi nesne olarak görme ) haline geliyor
Bir insanı kontrol etmek her ne amaçla yapılmış olursa olsun ,onu bir nesne olarak
algılamak anlamına gelir sınıf içinde sıklıkla, dünyaya normal insan duygularına sahip
olarak gelmiş olan Ali ve Ayşe , öğretmenlerin gözünde artık Ali ve Ayşe olmaktan çıkıp birer "öğrenci" ye dönüşüyor Kontrole maruz kalan genç insan da karşı manevralar geliştiriyor Şımarıkça davranışlarla , gereksiz kıkırdamalarla, "saçma" sorularla öğret-meni çileden çıkaran bu başkaldırıcılar la nasıl başa çıkılır ?
Öğretmenin bu manipülasyonlarla başa çıkması için dahi olması gerekir ya da kolay yolu seçer oda manipülatör olur Dersi bölen öğrenciye dik dik bakmak , sert bir ses tonuyla ismini söylemek , disipline göndermek, velisini okula çağırmak , onu diğer öğrencilerden yalıtmak , küçük düşürücü sözler söylemek , en ön sıraya oturtup dikkati onun üzerinden eksiltmemek ve " sana yardım etmek istiyorum , bunu bana nasıl yaparsın" gibi ifadelerle suçluluk duyguları uyandırmak vb
Aşağıdaki örneklerde ilgi uyandıran ve manipüle eden öğretmeni izleyelim
ALİ : öğretmenim ,acaba karıncalar daha çok dışarıda mı yoksa toprak altında mı yaşarlar ?
1ÖĞRETMEN : onlara bunu sorma imkanım olmadı hadi şimdi bunu bırak da dersine dön bakalım
2ÖĞRETMEN : gerçekten bilmiyorum niye bunu kendin gözlemlemiyorsun hem sonra bize bilgi de verebilirsin
MEHMET : Öğretmenim , insanlar neden çift eklemli değil?
1ÖĞRETMEN : bunu yarın ele alacağız şimdi kaslarla ilgileniyoruz
2ÖĞRETMEN : niye sordun ?
AYŞE : öğretmenim , bizim kedimiz evde yavrularının yanına yaklaştığımızda sırtını kabartıp hırlıyor
1ÖĞRETMEN:şu anda konumuz kedilerin yavrularını nasıl korudukları değil, şu anda hayvanların bazılarının kendilerini korumak için nasıl renk değiştirdikleri ile ilgileniyoruz
2ÖĞRETMEN : evet gördüğün gibi her hayvanın kendine özgü bir korunma yöntemi var

Öğrencilerin kullandığı manipülasyonlar nelerdir ?
1Öğretmenle evdekileri birbirine düşürmek
2Yardıma muhtaç rolü oynamak
3Hastalık
4Ayartmak
5Öğretmenleri birbirine düşürmek
6Öğretmeni sorumlu tutmak

Öğretmenlerin kullandığı manipülasyonlar nelerdir?
1İspiyoncu kullanmak
2Ödül sistemi kullanmak
3Sınıfta bırakmakla tehdit etmek
4Zor duruma düşürmek
5Cezalandırmak için notlara başvurmak
6Karşılaştırmalar yapmak

Öğrencileri etkilemek için neler yapılabilir ?
1Öğrencinin yansıttığı kişiliği kabul edin
2Öğrencinize seçme hakkı verin
3Öğrencinizi asla utandırmayın
4Öğrenciniz övgü ve onay bekler
5Öğrencinize size veya arkadaşlarına yardım etmek fırsatını verin
6Öğrencinize doğru bilgi verin
7Öğrencilerinizi iyi dinleyin
8Öğrencinizde bütün insanlar gibi temiz , düzenli ve iyi giyimli insanlardan hoşlanır
Öğrenci ile etkili iletişim için neler yapılabilir?
Yüz yüze iletişimde etkinliğimizi % 10 oranında kelimeler , % 30 oranında ses tonu , % 60 oranında bedenimizin dili belirler
Bunun için ;
1Merkezinizi kapatmaktan veya fazla açmaktan kaçının
2Öğrencilerin karşısında kollarınızı kavuşturmayın
3Öğrencileriniz ile göz ilişkisi kurun
4Ses tonunuzun neşeli ve enerjik olmasına özen gösterin

Öğretmenin eleştirici tutumları nelerdir , bunun ne gibi olumsuz etkileri vardır ?

1Suçlama ( "sen her zaman konuşursun zaten" )
2Emir ( " hemen yerine otur ")
3Tehdit etme ( not ile , ceza ile , velisi ile )
4Eleştirme ( "daha iyisini yapmalısın" )
5Uyarma (" son kez hatırlatıyorum ")
6Utandırma (" şımarık çocuk ")
7Yargılama ("kitaplar yazmak için değil , okumak içindir ")
Tüm bu bastırıcı sözler ;
·Çocuğun kendisini suçlu hissetmesine neden olur
·Öğretmenin adil olmadığı düşüncesini geliştirir
·Çocuk, sevilmediğini düşünür
·Sert tepkiyle yanıt vermesine yol açar
·Karşı çıkmasına neden olur
·Kendini yetersiz hissedip özsaygısını yitirmesine yol açar

Duygusal istismara yol açan öğretmen davranışları nelerdir ?

1Çocukla alay etme , alaycı davranış ,
2Aşağılayıcı ses tonu ,
3Ders dışı faaliyetlerden men etme ,
4Düşük performansı , başarısızlığı eleştirme ,
5İsim takma ,
6Okul sonrası ceza olarak ders yaptırma ,
7Diğer öğrencilerin çocuğu aşağılamalarına göz yumma ,
8Vurma , çimdikleme , kulak çekme vb
9Öğrenciye bir şeyler fırlatma

Öğrencinin öğretmene kin duymasının sebepleri nelerdir?

1Ona karşı sert davranmış olabiliriz,
2Niyetini anlamadan ceza vermiş olabiliriz ,
3Hislerine değer vermemiş olabiliriz
4Dinlememiş olabiliriz

Öğrenciler neden söz dinlemezler?

1Yerine getirip getirmemesine bakma-dan sürekli emir yağdırmışsak,
2 Onlardan yerine getiremeyecekleri şeyler istemişsek ,
3Suçlarını zamanında cezalandırmak yerine kuru tehditler savurmuşsak
4Her istekleri yapılmışsa ,
5Haklı istekleri yapılmamışsa

Öğrencileri ne ölçüde iyi yönetiyorsunuz ?

Öğrencileri yönetmede ilk adım , şu ilkelerin her biri açısından ne durumda olduğunuzu bilmektir Bunu anlamak için şu soruları dürüstçe yanıtlayalım
Vizyon
1Okulun , sınıfın bütünsel bir resmini çiziyor musunuz ?
2Okuldaki öğrencilerle ortak bir amaç yarattınız mı ?
3Sonuca yönelik düşünmeyle uğraşıyor musunuz ?
4Değişim sürecinin rotasını nasıl belirliyorsunuz ?
5Bir yüksek performans kültürü oluşturuyor musunuz ?
Güven
1Okulda , sınıfta duygu düşünce ve davranışlarınızı paylaşıyor musunuz ?
2Dikkatli dinleme becerileri geliştiriyor musunuz ?
3Davranışları kestirilebilir ve tutarlı bir insan mısınız ?
4Bütün kapıları açık tutuyor musunuz
Katılım
1Öğrencilerin potansiyelini ne ölçüde serbest bırakıyorsunuz ?
2Öğrencilere özgü arkadaşlık ilişkileri kuruyor musunuz ?
3Bir"takım " ortamı sağlıyor musunuz ?
4Öğrenciler kendilerini okulun sahibi gibi hissediyor mu ?
5Başarıya yönelik bir tutum var mı ?
Öğrenme
1Kendikişisel gelişiminizi sağlıyor musunuz ?
2Güçlü ve zayıf yanlarınızı biliyor musunuz ?
3Rehberiniz var mı ve kendiniz rehberlik ediyor musunuz ?
4Öğrencilerin gönüllü çabasından yararlanıyor musunuz ?
5Okulunuz , sınıfınız öğrenen bir birim mi?
Çeşitlilik
1Kendi eğilim ve önyargılarınızla yüzleştiniz mi?
2Hem kadın hem erkek yönlerinizi geliştiriyor musunuz ?
3Bireysel farklılıkları ne kadar iyi yönetiyorsunuz ?
4Bir saygı kültürü yaratıyor musunuz ?
Yaratıcılık
1Öğrencilerin güçlü yanlarını keşfediyor ve zayıf yanlarının üstesinden geliyor musunuz
2Yaratıcılık cevherinin nerede yattığını biliyor musunuz ?
3Öğrenci merkezli yöntemler geliştiriyor musunuz ?
4Gurup liderlerini ödüllendiriyor musunuz ?
Dürüstlük

1Evrensel doğruluğun gelişmesini sağlıyor musunuz ?
2Ahlakı ve girişimciliği teşvik ediyor musunuz ?
3Cesaret gösteriyor musunuz ve öğrencilerde cesaretin gelişmesine yardımcı oluyor musunuz ?
4Dürüstlüğünüzü hayata geçiriyor musunuz ?
Topluluk
1Sağlıklı bir sınıf yarattınız mı?
2Öğrencileri gurur ve performansa esinlendiriyor musunuz ?
3Öz çıkarlarınızdan ötesiyle ilgileniyor musunuz ?
4Çevreyi gözetiyor musunuz ?
5Okulunuzu, sınıfınızı dönüştürmeye kendinizi adadınız mı ?

En önemli kelimeler ve çocuğumuzla iletişimdeki yerinin önemi nedir?

En önemli 6 kelime : " evet ben hata yaptığımı kabul ediyorum "
En önemli 5 kelime : " aferin iyi bir iş yaptınız "
En önemli 4 kelime : " bu konudaki düşünceniz nedir "
En önemli 3 kelime : " Eğer izin verirseniz "

En önemli 2 kelime : " teşekkür ederim "
En önemli 1 kelime : " BİZ "
Bu arada unutmadan en önemsiz bir kelimeyi de söyleyelim : " BEN"'

Bu kelimeler insanlarla olan ilişkilerimizin temelini oluşturuyor Burada ben daha çok çocuk ile ailesi ve öğretmeni arasında bu kelimelerin kullanılmasının önemi üzerinde duracağım Şimdi birlikte düşünelim İlköğretime giden Ali okulda akşama kadar topraklarla oynamış akşam eve elbiseleri kirli olarak gelmiştir Anne ; bu ne hal pasaklı ,sen zaten temiz olmayı öğrenemedin, bu elbiselere yazık sen bunlara layık değilsin vb baba ; biz senin için gece gündüz çalışıyoruz sen ne yapıyorsun serseriler gibisin vb gelin bu olayı birlikte yorumlayalım Birincisi; bu yaştaki çocuğun oyun oynamaya ihtiyacı var bunu engellemeye çalışırsak sosyal ve zihinsel yönden çocuğu geri bırakmış oluruz İkincisi ; eğer çocuğun temiz olması isteniyorsa eleştirel değil , okuldan eve temiz geldiği günleri kollayıp överek bu alışkanlığı kazandırabiliriz Üçüncüsü ; bizim sürekli onlar için çalıştığımızı söylememiz onlar üzerinde sürekli bir baskı oluşturmakta, başarısız olduklarında bu baskı nedeni ile kendilerini suçlu hissetmelerine, girişimciliklerini engellemelere neden olmaktadır Burada ebeveyn hata yaptığını kabul etmeli ve özür dilemelidir Böylece çocuğun gözünde daha değerli olacaktır Buna benzer olaylarda da hata yapan ebeveyn özür dilemeyi bilmeli

“Aferin iyi bir iş yaptınız” nedendir bilinmez çocuklarımız bebekken onları hep onaylayarak eğitiriz ama okula başlayınca aaaain yarısın yapan öğrenciyi aferin yarısın yapmışsın ha gayret diğer yarısını da yapabilirsin demek yerine, “neden hala aaaaini bitirmedin doğru odana sana bir hafta şu yasağı bu yasağı vb” deriz Bu da çocuğu hem sizden hem okuldan soğutur Kısaca çocuğun yaptıklarını görmeme yapmadıklarını görme alışkanlıklarımızı artık terk etmeliyiz

Bu konudaki düşünceniz nedir?” bir çok ebeveyn evle ilgili işlerde çocuklarının görüşlerini alma ihtiyacı duymazlar yada onların bu işlerden anlamayacaklarını düşünürler Oysa çocuklar anlamasalar bile onların görüşlerini de almak onlara değer verdiğimizi ,onlarında düşündüklerini ve düşüncelerin bazı zamanlarda olsa pratikte kullanılabileceğini göstermiş oluruz Onlarda düşünmeyi ve düşüncelerini cesaretle ifade etmeyi öğrenirler

“Eğer izin verirseniz” çocuğunuzun odasına girerken izin alabilmeliyiz bu davranışımızla onun hakların saygılı olduğumuzu göstermiş oluruz Eğer onunla ilgili bir konu varsa mutlaka onunda görüşü alınarak karar verilmelidir Böyle davranmakla onun birey olmasına katkı sağlamış oluruz

“Teşekkür ederim” çocuklarımıza hemen her fırsatta teşekkür etmek onları yaptıkları işi daha iyi yapmalarında çabalarını artırır Derslerinden iyi not aldığında size her-hangi bir şekilde yardım ettiğinde, iyi bir davranış gösterdiğinde mutlaka teşekkür edilmeli

“Biz” bu kelime çocuklarımızın kendi toplumu içindeki değerleri benimsemesini sağlar Biz ve ben duygularının dengeli gelişmesi çocuğun kişiliği açısından önemlidir Ben duygusu ağır basan çocuklar kendilerinden başkasını düşünmezler Yine biz duygusu ağır basan çocuklar da hep başkalarını düşünürler Burada önemli olan çocuk hem kendine hem de topluma değer verirken dengeyi bulmalıdır Kısaca çocuk toplumsal kurallara uyarken kendi özgür-lüğünü de korumayı öğrenmesi gerekir

“Ben” bu kelime bencillik anlamında olan kelimedir Bu kelimeyi çocuğunuza karşı çok sık kullanırsanız hep kendi düşüncelerinize değer verdiğinizi göstermiş olursunuz Bu nedenle çocuğunuzla konuşurken biz kelimesini kullanmanız onu da içine alacağından hem onu ikna etmede hem bir bütün olduğunuzu göstermede önemli etkileri vardır

Bu kelimeleri gerektiği yerlerde öğretmenlerimiz de kullandığında çocuklarımız hem okula hem derslere karşı daha ilgili olacaklardır

Son olarak çocuklarımızı” biz” ve “ben” bilinci içinde eğitmeliyiz


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.