İbadetintin Anlamı |
09-01-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İbadetintin Anlamıİbadetin Kapsamı İslam dininde insan davranışlarının ibadet olarak adlandırılmasının iki yolu vardır Birincisi insanın Allah (cc) için yapmış olduğu davranışlarından oluşan ibadetleri, ikincisi ise; diğer insanlar, canlılar ve çevresi için yapmış olduğu davranışlardan oluşan ibadetleridir Birinci yoldaki davranışların yapılmasını Allah (cc) emretmiştir Bunlar; Kelime-i Şahâdet, namaz, oruç, zekat hac vb Bunlar aynı zamanda İslam dininin temel ibadetleridir Efendimiz Hz Muhammed (sav) : “İslam beş şey üzerine kurulmuştur…” (Sahih’i Buharî, iman 1) Diye başlayan hadisinde bu ibadetlere işaret etmiştir Bu ibadetleri yerine getiren Allah (cc)’a karşı sorumlu olduğu kulluk görevini yerine getirmiş olur Aynı zamanda bu temel ibadetler, insanı ikinci yoldaki istenilen güzel davranışlara yöneltir İkinci yoldaki davranışların ibadet değeri kazanması, yine dinin koyduğu ölçülere uyulduğu oranda olur Örneğin; din insanın her işinde dosdoğru olmasını emreder "Emrolunduğun gibi dosdoğru ol" (Hûd suresi, 12 ayet) Diğer insanlarla olan ilişkilerimizde de bu emre uyarsak davranışlarımız ibadet değeri kazanır Yine komşuya, eşe, dosta güler yüzlü olmamız tavsiye edilir Bu bilinçle yapılan ve bize sıradan gelebilecek davranışlar bile ibadet hükmüne geçer Susamış bir canlının susuzluğunu gidermek, bizden zayıf canlılara şefkat ve merhamet göstermek hep ibadet hükmündedir İnsanın yapmış olduğu bu ibadetler yapılma durumuna göre üç sınıfa ayrılır 1 Bedenle yapılan ibadetler: Bunların başında namaz ve oruç gibi ibadetler gelir Çalışmak, okumak, çevreyi temiz tutmak vb davranışlarda bu gruptandır 2 Mal ile yapılan ibadetler: İnsanın sahip olduğu zenginlik ve maddi gücü ile yaptığı ibadetlerdir Bunların başında da zekât ve fitre gelir Bunlara sadaka vermek ve infak etmek de dahildir 3 Hem mal hem bedenle yapılan ibadetler: Hac bedenle yapılan bir ibadettir Ancak bunu gerçekleştirebilmek için belli bir zenginliğin olması gerekir İslam insanı eşref-ül mahlukat (yaratılmışların en üstünü, en şereflisi) olarak kabul eder Onu bu unvanına uygun davranmaya teşvik eder Kur’an-ı Kerim’de “onlar ayakta dururken, otururken, yanları üzerine yatarken Allah’ı anarlar…” (Âl’i İmrân suresi, 191 ayet) ayeti ile insanın en tabi davranışlarının bile Allah’ı anmakla ibadete dönüştüğü vurgulanır Netice olarak insan kendisine bahşedilen bu unvana uygun davranışlar gösterirse Allah onun hiçbir davranışını zayi etmez Bu durum Kur’an-ı Kerim’de şöyle belirtilir “ Kim zerre miktarı hayır işlerse karşılığını görür” (Zilzâl suresi, 7 ayet) İnsan bu bilinçle hareket etmeli, davranışlarını buna göre yapmalıdır (İlhami Sazak |
|