İstiklal Marşının Beşinci Kıtasının Anlamı Nedir? |
08-25-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İstiklal Marşının Beşinci Kıtasının Anlamı Nedir?İstiklal Marşının 5 Kıtasının Anlamı Nedir? Arkadaş! Yurduma alçakları uğratma sakın Şair bu mısrada yine o kişiye seslenmektedir ‘arkadaş’ diyerek samimi yakın mesafesiz bir edayla seslenmektedir Kurtuluş savaşına ve şiirin yazıldığı 17 Şubat 1921 tarihine baktığımız zaman anayurdumuz vatanımız işgal altındadır Yani işgalciler işgal askerleri halen vatanımıza yurdumuza taarruza devam ediyorlar yani işgalciler yurdumuza uğramışlardırİşgalciler bu yurda uğradıkları halde işgalcilerin yurda uğramamalarının değil yurdun işgalden kurtarılmasının istenmesi lazım gelirdi Yurt işgal altındayken ve düşman askerleri çizmeleriyle aziz vatanı ezdikleri halde düşmanın yurda uğramamasını istemek çelişkili bir durum olur Öyleyse bu mısrada anlatılan durumun kurtuluş savaşı sonrası yaşanabilecek bir tehlikeyi yani işgal tehlikesini anlattığı sonucuna varabilir böyle bir tahminde bulunabiliriz Şairin ifadesine göre yurdumuzu işgal edecek edebilecek asker düşman yönetimi alçaktır Bu mısrada şair o kişiden bir istekte bulunmaktadır Önceki kıtalarda anlattığımız gibi o kişi bazı olumsuz düşünce ve davranışlarda bulunmaktadır ve şair yine bu mısrada o kişiden bu tutumunu değiştirmesini istemektedir O kişi de zaten şairin istediği yönde tutumunu değiştirmiş batının tehditlerinden endişelenmektedir Bu mısradan anladığımız kadarıyla eğer dikkatli davranılmazsa işgal durumu gerçekleşebilir Benzer bir tehlikeden Atatürk’ün Gençliğe Hitabesinde de söz edilmektedir Siper et gövdeni dursun bu hayâsızca akın Bu mısrada şair yine o kişiye seslenmektedir O kişi hayâsızca bir akın saldırı görmekte bunu durdurmak istemekte öyle istediği için şair o kişinin bu isteğine katılmakta ve bu davranışını teşvik etmektedir Bu hayâsızca akın saldırı bir düşman işgalimidir Ben öyle tahmin ediyorum ki değildir Belki de televizyon vasıtasıyla medya vasıtasıyla bir saldırı söz konusudur Şairin ölümünden çok sonra meydana gelen bir olay anlatıldığı için televizyonun varlığı1921 yılı için söz konusu olamaz çünkü televizyon yayınları çok daha sonraları başlamıştır Eğer televizyondan bir saldırı söz konusu ise bu saldırı müstehçen ahlaksız islam ahlakına aykırı ve şiddet içerikli olmalıdır Ve bu yayın normal yayınlardan daha aşırı olmalıdır Yani sıra dışı bir yayın söz konusudur Belki de medya milli bir medya değildir ve düşman ülkelerin çıkarlarına hizmet etmektedir Belki de bu hayâsızca ve şiddet içerikli televizyon yayını saldırısı şiirin ikinci kıtası ikinci mısrasında anlatılan şiddet ve fesada neden olmuştur Bunlar sadece bir tahmindir katılmayabilirsiniz ama tahlilimi şiiri dikkatle okursanız beni anlayabilirsiniz Doğacaktır sana va’dettiği günler Hak'kın… Bu mısrayı şiirde tek bir kişiden ve manevi bir şahsiyetten söz edildiğinden yola çıkarak yorumlayacağız tahlil edeceğiz Öyleyse bu mısra bir kuran ayetiyle ilgili olabilir çünkü Allah bu mısraya göre birisine bir şey vaat etmiştir Şiiri bütünlüklü ve farklı bir bakış açısıyla yorumlamaya çalıştığımız için bu vaat edilen şeyin ülkenin bağımsızlığı ve kurtuluşu değil başka bir şey de olabileceğini düşünebiliriz Böyle düşünürsek Türk milleti ve kurtuluş mücadelesine saygımız sonsuzdur fakat Allah bir ayetle bildirerek ya da haber vererek Türk milletine bağımsızlık vaat etmemiştir bu saçmalık olur böyle düşünmek akılcı bir yorumdan uzaklaşmak anlamsız teorik dayanakları çok zayıf bir tahlile neden olur Daha sıra dışı bir düşünceyle tahlile devam edersek bu mısranın manevi bir şahsiyetle ilgili olabileceğini de anlarız Öyleyse bu mısra bir kuran ayetiyle ilgilidir Çünkü o kişi hakkında kuranda işaret edilen bazı ayetler araştırmalarıma göre mevcuttur Yani bu mısra Nur suresi 55ayetle ilgili olabilir bu ayetin meali şöyledir: ‘Allah içinizden iman edenlere ve salih amellerde bulunanlara va'detmiştir: Hiç şüphesiz onlardan öncekileri nasıl 'güç ve iktidar sahibi' kıldıysa onları da yeryüzünde 'güç ve iktidar sahibi' kılacak kendileri için seçip beğendiği dinlerini kendilerine yerleşik kılıp sağlamlaştıracak ve onları korkularından sonra güvenliğe çevirecektir Onlar yalnızca Banaibadet ederler ve Bana hiçbir şeyi ortak koşmazlar Kim bundan sonra inkâr ederse işte onlar fasıktır’ Bu ayetin farklı tefsirlerine göre Allah o kişi ve diğer bazı elçilerini cihanın hükümdarı yapacak İslam dini bütün dünyaya yayılacak ayette sözü edilen manevi şahıslar zorlu sıkıntılı bir dönemden sonra mutlu huzurlu bir hayata kavuşturulacaklardır Bu vaat kesinlikle doğacaktır gerçekleşecektir şair bu mısrada önceki kıtalardaki gibi yine o kişiye seslenmektedir Kim bilir belki yarın belki yarından da yakın Bu mısrada şair yine o kişiye seslenmeye devam ediyor ‘ kim bilir belki yarın’ diyerek önceki mısrada belirtilen vaadin çok yakın olduğunu belirtiyor ‘belki yarından da yakın’ diyerek anlamı kuvvetlendiriyor o kişiye umut vermeye çalışıyor Belki bu zaman dilimi birkaç yıl veya ondan biraz daha fazlasıdır Bu mısradan anlaşılıyor ki o kişi çok kötü sıkıntılı ve sefalet içinde bunalımlı bir hayat geçirecek ve bundan kurtulmasının tek yolu ise Allah’ın yardımı merhameti ile olacak Şair bu mısrada o kişiden umudunu korumasını istemekte o kişiye umut vermeye çalışmaktadır Bu şiirde yaşanılan olaylar eğer 21yüzyıl başlarında gerçekleştiyse İslam dininin bütün dünyaya yayılması zamanı da bu mısraya göre çok yakındır çünkü Nur suresi 55ayetteki durum söz konusudur Bu ayetin geniş tefsirini okursak bu son iki mısrayı daha iyi anlayabilir ve çözebiliriz Nur suresi 55 ayette anlatılan durumu destekler nitelikte Kuran’da başka ayetlerde mevcuttur4 haziran 2007 itibarıyla Allah’ın o kişiye ve bazı elçilerine yaptığı vaadin gerçekleşmesine yaklaşık 3 yıl 7 ay kalmıştırŞiirin gerçeğe dönüştüğü kasım-aralık 2004 itibarıyla Allah’ın vaadinin gerçekleşmesine 6 yıl kalmıştı |
|