Ramazancı Değiliz |
08-24-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ramazancı DeğilizRamazancı değiliz! Git gide yaygınlaşan ‘dini ramazana, takvayı kadir gecesine sıkıştırma’ uygulamasına karşı, ‘hayatı ramazanlaştırma’ teklifi… Ramazanda hapis değildik! İrademizle Rabbimizin davetine icabet ettik İrademizle uykumuzu bölüp kalktık, aç kaldık Malımızı bölüp fakire pay verdik Soframıza ortaklar getirdik Mescitlere koştuk Tabi tutulduğumuz sabır imtihanını kazanmak için gayret ettik Kazanacağımızdan umutlu olduk… Zorla değildi Bir ay süren ramazandan sonra hem bedenimizin hem irademizin mükemmel bir kulluk için uygun olduğu görülmüş oldu Mazeretlerimizi kendi elimizle imha ettik Bir ay yapabildiğimizi en az bir ay daha sürdüremeyişimizin elle tutulabilir bir engeli yoktur Ramazanın ayını bitirebiliriz ama aşkını ve heyecanını bitirmemeliyiz Kulluğun mevsimi olmaz! Ramazan ve şubat ayının yaratıcısı aynıdır Ramazanda cehennemden korktuysak o cehennem şubatta da kaynamaktadır Ramazanda cenneti özlediysek martta da cennet özlemi devam etmelidir Ramazanda takvamız öne çıktıysa diğer aylarda da takvaya muhatabız Belki de diğer zamanlarda takvamız bize yetsin diye ramazan eğitimi gördük İmtihan bir mevsim için değil, bir ömür içindir Nimetler bir mevsim değil yaşam boyu bize ulaşıyor Şükrümüz ve amelimiz kesintisiz ve istikrarlı olmalıdır Amellerin mevsimlik olanı değil devamlı olanı hayırlıdır Neden ramazan gündüzü gibi bir gündüzü yıl boyu yaşamayalım? Neden en azından kimi gecelerimiz ramazan geceleri gibi olmasın? Neden Kur’an’a alakamız ramazandaki gibi sürüp gitmesin? Neden ramazandaki dua ve zikir samimiyetimiz devam etmesin? Neden ramazandaki gibi bir sadaka geleneği oluşturmayalım? Ramazan bitti; ama Rabbimizin murakabesi bitmedi ki! O görüp gözetiyor Amelimizi bizim için yazıyor İbadet bayrama kadar değil mezara kadardır Ölüm gelinceye kadar ibadet etmek zorundayız İmanla ölmek, ibadetlerle o imanı canlı tutmaya bağlı olduğuna göre, ölüm gelinceye kadar ibadete mecburuz Bayramdan bayrama namaz kılanı küçümsediği halde kendisi ramazandan ramazana takvalaşan, sonra da hayatın akışına uyup giden bir insanı nasıl tarif edebiliriz? Ramazandan sonra ibadet heyecanımızın sürmesi ramazanda yaptıklarımızın kabul gördüğüne delildir Sadece ibadet değil, insani ilişkilerimiz de önemlidir Ramazanda sadaka veren, ramazandan sonra kul hakkı yememelidir Ramazanda iftar ettirip yemek yediren, şevval ayında ölçüleri çiğnememelidir Midemiz eğitildiği gibi dilimiz de Allah’ın haramlarına karşı eğitilmiş olmalıdır Müslümanların ihtiyaç duyduğu insani hizmetlere diğer zamanlarda da fiilen iştirak etmeliyiz Bir görev almak için depremi veya bir afeti beklemek meziyet değildir Bayram, oruçtan kurtulduğumuza değil mağfirete erdiğimizedir Mağfirete ermişken tekrar eskiye dönmemiz, ramazanda elleri kelepçeli İblis’i sevindirir Bu nedenle: - Kullukta muvaffak olabilmemiz için Allah’tan yardımını dileyelim Ayağımızı kaydırmaması için yalvaralım - Ramazancılarla değil, salih kullarla bir arada olmaya çalışalım Ramazandaki şevkimizi kırabilecek yer ve kişilerden uzak duralım Ümmetin geçmiş büyüklerinin örnek hayatlarını öğrenelim, değerlendirelim - Bilhassa farz ibadetlerde küçük bir gedik bile açılmamasına özen gösterelim Az da olsa, sürekli olan nafile ameller yapalım Sürekli olan amel Allah’a daha sevimlidir - Kitabımız Kur’an’a olan alakamız artan bir hızla devam etmelidir Her ramazandan sonra düz okuyuşumuzu, ezber miktarımızı artırarak devam ettirmeliyiz - Zikir virdimizi aksatmadan sürdürmeliyiz - Günahlarımızın yolumuzu tıkayan engeller olmaması için sık sık samimi tövbe etmeliyiz Korku ile umut arasında gidip geliyoruz Bu ümmetin geçmiş büyükleri bir ibadeti yapmak kadar o ibadetin kabul edilmesine karşı hassas olurlardı Büyük bir korku ile ama coşkulu bir umutla Rabbimizin kapısında beklemeliyiz Her halükarda tek kapımız O’nun kapısıdır Bir yandan bizim eksikliğimizin altında ezilirken öte yandan da Rabbimizin rahmetine, o rahmetin genişliğine göz dikeceğiz |
Ramazancı Değiliz |
08-24-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ramazancı DeğilizRamazan ve İnsanlar 1 Tip insanlar: Zaten takva üzere yaşıyorlardı Ramazan gelince kolları sıvadılar Hayırlarına hayır, gözyaşlarına gözyaşı eklediler Uykularını azalttılar Mideleri ezildi büzüldü Kendilerine dinlenme yeri olarak bayram günü ve yerini değil, TÛBA ağacının altını belirlediler Mola yerleri orası oldu Ramazan bitince, şevvalin altı gününü ona ilave ettiler Pazartesi-perşembeyi eklediler Acaba ramazanımız kabul oldu mu diye endişelenip durdular Öbür ramazana kadar o heyecanla yaşadılar Kazandılar… Kazandılar… 2 Tip insanlar: Ramazandan önce oyun ve eğlencedeydiler Sanki dünya ebedi bir yurt, ahiret hayali bir yermiş gibi yaşıyorlardı Ramazan gelince ibadete soyundular Her şey değişti Camiden camiye koştular Oruç, Kur’an, sadaka, sıla-ı rahim, gözyaşları ortaya çıktı O halleri devam etse ideal bir Müslüman olacaklardı Ama ramazan bitince her şey bitti Tam kazanacakken kaybettiler Ömürlerinin en büyük fırsatı bir dahaki ramazana kadar ellerinden gitti 3 Tip insanlar: Ramazandan önce Kur’an’ın dediği gibi ‘hayvandan beter’ yaşıyorlardı Ramazan girdi-çıktı onlar oralı olmadılar Ramazanda onları ilgilendiren bir şey göremediler Ramazanın tatilini, bayramını bildiler Tam bir hüsran yaşayan, ahiretlerini harap eden bir taife olarak melekler tarafından tescillendiler Kimi zaman da ramazanda tam ters istikamete yöneldiler Yediler içtiler… Yediler içtiler… Hasan Basri rahmetullahi aleyh diyor ki: “Allah ramazanı kulları için bir yarış meydanı yapmıştır Kullukta hepsi yarışmaktadırlar Yarışı önde bitirip kazananlar ve geride kalıp helak olanlar olur Kazananlar ve kaybedenlerin bir arada olacağı günde vay gülüp eğlenenlerin haline!” Neden birdenbire ramazandan kopuluyor? Çünkü: - Ramazandaki ameller ihlâs sıkıntısı yaşıyordu Tam bir ihlâsla yapılmayan, çevreden örften etkilenmiş amellerin ramazandan sonraki fırtınalara, şeytanın saldırılarına dayanması çok zordur - Ramazan ayında itidalli davranılmıyor İftar, sıla-ı rahim, ziyaret vb abartılıyor Birkaç hatim birden izleniyor, ama birkaç ayet tefsiri öğrenilmiyor - İnsan benliğinin ihtiyacı olan dinlenmede de artı veya eksi manada aşırılık yapılıyor -En önemlisi de çevre değişikliğinin etkisine dikkat edilmiyor Ramazandaki çevre yakalanmadan o havanın yakalanmasının mümkün olmadığı kavranamıyor Meyveli Ramazan - İftar ayı değil, oruç ayı olarak algılanır Oburlaşılmaz, kilolanılmaz o ayda Sofradan sofraya değil, Kur’an’dan Kur’an’a, meclisten meclise koşulur - Gelenek görenek, örf âdete göre değil ayete hadise göre yaşanılır Sadece ashab-ı kiram örnek alınır - Son günlerinde herkesi bir hüzün kaplar Bitmesine gözyaşları akıtılır ‘Ne çabuk geçti mübarek’ gibi edebiyat yapılmaz ‘Acaba amellerimiz kabul olundu mu?’ diye bir heyecan ve umutlu bir bekleyiş sarar herkesi - Bayramından sonra oruca veda edilmez; şevval ayında altı gün daha tutulur Pazartesi-perşembe orucu, muharrem orucu gibi nafilelerle oruca devam edilir - Aman ecrimiz zayi olmasın diye, ramazan bittikten sonra kul hakkına daha fazla dikkat edilir - Sadaka vermeye devam edilir Haftalık, aylık sadaka takvimleri yapılır - İnsani faaliyetlerden geri kalınmaz Deprem oldukça insanlığı kabaran, televizyonlarda yetim-yoksul filmi gördükçe merhameti coşan gösteri adamı Müslüman olunmaz Nerede hizmet orada ben anlayışı ile çalışılır - İtikâf ibadeti bir saatliğine bile olsa ihya edilmeye devam edilir Namaza gitmişken ezanı caminin bahçesinde değil içinde bekler - Kur’an tilaveti artarak devam eder - Ramazan görmüş bir Müslüman olduğu en az altı ay her halinden belli olur Meyvesiz Ramazan - Meyvesiz ramazanın en belirgin özelliği, edebiyatının kendinden daha fazla meşhur oluşudur ‘Nerede o eski ramazanlar?’, ‘Eskiler şöyle şöyle yaparlarmış…’ türünden masalımsı ağıtlar kuru bir avuntu olarak dilden dile dolaşır Adeta fakirler zenginlerin malını sayar gibi olur - Meyvesiz ramazanın yiyecekleri meşhurdur Pidesinden tatlısına kadar… İftarı sahurundan daha yaygındır İftar programları olur İftar menüleri önceden ilan edilir İftarlarında açlardan çok toklar doyar İftarlarına oturanların teravih kılması zorlaşır O iftarlara oturanlar kimi zamanlar akşam namazına bile yetişemezler de kazaya kalır - Ramazandan sonra namaza karşı soğukluk geri gelir 33 rekât camide kılabilenler, 4 rekâtlık yatsının farzına evlerinde bile vakit bulamazlar - Sadaka ve infak unutulur - Bayram neyin bayramı olduğu belli olmadan geçip gider Bir mağfiret bayramı iken şeker bayramına dönüşüverir - Mushaflar kitaplıklara konur Camiler garip kalır |
Ramazancı Değiliz |
08-24-2012 | #3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ramazancı Değilizوعن عبادة بن الصامت أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال يوماً وَحضَرَ رَمَضانُ: "أَتاكُمْ رَمضانُ : شَهْرُ بَرَكةٍ ؛ يُغْنِيكُمُ اللــهُ فِيهِ : فَيُنْزِلُ الرَّحْمَةَ وَ يَحُطُّ الْخَطَايا ، وَ يَسْتَجِيبُ فِيهِ الدُّعَاءَ … يَنْظُرُ اللـهُ إِلَى تَــنَافُسِكُمْ وَ يُــبَاهِي بِكُمْ مَلا ئِكَتَهُ فَـأَرُوا اللــهَ مِنْ أَنْفُسِكُمْ خَيراً … فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ فِيهِ رَحْمَةَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ" رواه الطبراني في الكبير Ashabı Kiramdan Ubade İbnu’s-Samit RA diyor ki: Ramazan ayının geldiği günlerden birinde Resulullah SAV şöyle buyurdular: “ Size Ramazan geldi O bir bereket ayıdır; O ayda Allah sizi zengin edecek: Rahmetini indirecek, hataları temizleyip dualara cevap verecek Allah sizin yarışınıza bakıp sizinle meleklerine övünecek O halde içinizdeki hayır arzularını Allah’a gösterin Bedbaht, bu ayda Allah Tealanın rahmetinden mahrum kalandır ” |
Ramazancı Değiliz |
08-24-2012 | #4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ramazancı DeğilizRamazan ayını tanıyor muyuz? Kendimizi sorgulayalım Ramazan ayı bize neler hatırlatıyor? Bir ay boyunca neler alıyoruz? Önceki Ramazanlar hangi izleri bırakarak gitti? Mesela: Ramazan sözcüğünü duyduğumuzda, aklımıza ilk gelen, mağfiret ve cennet kelimeleri mi oluyor yoksa, iftar vb şeyler mi? Allah’ın Nebisi Ramazanı nasıl tarif ediyor ve onunla neler vadediyor bize? Kur’anımızda orucu emreden ayetlerdeki ifadeleri defalarca incelemeli, üzerinde düşünmeliyiz Medine-i Münevvere’de Allah’ın ayetleri gün gün inerken, dini müdafaa edip cihad yolunda yürüyecek bir tek insana bile ihtiyaç hissedilen bir zamanda, önce oruc farz kılındı Ardından da cihad emredildi İyi müminler oruc eğitimi görmüş müminler oldular Dönüp düşünelim: Oruc bizim için bir eğitim oluyor mu? Yoksa, açlık ve fakirliğin edebiyatını mı yapıyoruz? Şu hadisi şerifleri defalarca okuyup düşünelim, kendimizi muhtevasına uyarlayalım: “ Kim tam bir imanla ve ecrini Allah’tan bekleyerek Ramazan orucunu tutarsa, onun geçmiş ve gelecek günahları mağfiret olunur” |
Ramazancı Değiliz |
08-24-2012 | #5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ramazancı Değiliz* İlk Hamlemiz Nasuh bir Tövbe: Günahlarımızı ve âkibetimizi tefekkür etmeye ne kadar da muhtacız Ramazan, tefekkür ve tövbenin bulunmaz zamanıdır Ramazan cennete girmenin en mümkün olduğu zamandır Rabbimizle aramızda günahlarımız mesafe oluşturmaktadır İlk fırsatta Riyazussalihin veya başka bir hadis kitabından tövbe ile ilgili hadisleri okuyup, Rabbimize dönme kararı verelim Tövbe için de, Kadir gecesini bekleyecek vaktimiz yoktur Ne zaman günahlarımızdan sıyrılırsak bizim Kadir gecemiz o gecedir |
|