Müslüman Kadının Kulluk Eylemi: Tesettür |
08-02-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Müslüman Kadının Kulluk Eylemi: TesettürÖrtünme: Hz Havva'yla başlayan, Hz Meryem ile sembolleşen, İslam'la hükme bağlanan fıtrî bir eğilimdir Dini ve ahlâkî bir yükümlülüktür Soğuktan ve sıcaktan, korunmaktan, geleneksellikten öte bir fazilettir Açılmak ise, âyetin ifadesi ile “Şeytan'ın belâya uğratmasıdır" (7 Araf, 27) Zarurî ihtiyacı nedeniyle dışarı çıkan kadının âr, edeb, hayâ, saygınlık ve vakarın nişanesi olan dış kıyafetinin son yıllarda rengarenk başörtüler, taşlarla, nakışlarla süs-lenmiş pardesüler ile amacından uzaklaştığını görüyoruz Evi haricinde her yerde, mahremi dışında her erkeğe karşı giyilen dış kıyafete tesettür denilebilmesi, ALLAH'ın rızasına uygun olup, salih amellerden olması için İslam kaynak-larında bildirilen esaslar dikkate alınmalıdır 1) Kur'an ve sünnetle sabittir ki, tesettür farzdır (1) İn-kârı dinden çıkarır, ihmali âsi kılar İman ettiği halde uy-mamak günaha dalmaktır 2)Tesettürün amacı, Müslüman kadının kişiliğini, say-gınlığını çirkin söz ve sarkıntılıklardan korumak, onun toplumda iffetli, ağırbaşlı olarak tanınmasını sağlamaktır (2) 3) Örtmek, setr etmek anlamındaki tesettür zinetlerin kapatılması esasına dayanır Zineti ikiye ayıran müfes-sirler birincisini yaratılışta var olan ten, boy, endam ve yüz güzelliği ikinciyi de çeşitli elbiseler, takılar, makyaj, kına gibi sonradan elde edilenler şeklinde belirlemişlerdir El ve yüz avret değildir diyen âlimler, bunların tabi hal-de bulunmasını şart koşmuşlardır Yüzde makyaj, sürme olmamalı, eller takılarla süslenmemiş olmalıdır (3) Tabii ve sun'i güzellikleri zinetleri- örtmesi gereken ör-tünün kendisi zinet olmamalı Cazip kumaşlar, çarpıcı renkler kullanılmamalı Bu arada açıkta, gizli de olsa ya-saklanan Efendimiz (sav)'in diliyle lânetlenmiş, cahili-yeden günümüze kadar süregelmiş bazı süslenme şekil-lerini de hatırlayalım: a) Daha uzun ve sık göstermek için saça, fazladan ya-pay saç eklemek b) Vücudun çeşitli kısımlarına dövme yapmak ve ya-pay benler meydana getirmek c) Kaşları ve yüzdeki tüyleri almak (4) 4) Dış kıyafetin dar olması Bırakın daracık etekler, vücuda yapışan bluzlar, tesettür zannedilen bazı parde-süler de vücut hatlarını belli edecek kadar şık ve dar üre-tilmişlerdir Tesettür niyetinin yanlış tercihlerle yalan-lanmaması ve Efendimiz'in ifadesiyle cehennem ehlinden olmamak için özen göstermek gerekir “Vücud hatlarını tamamıyla belli edecek elbise giyen kadınlar ki, bu el-biseleriyle erkekleri etkilemek için kırıtarak yürürler Saçlarını da deve hörgüçlerine benzetirler Onlar cennete giremeyecekleri gibi beş yüz yıllık mesafeden duyulan cennet kokusunu da duyamazlar” (5) 5) Örtü, ten rengini belli edecek kadar ince olma-malıdır Hatta dış kıyafet olması sebebiyle alttaki elbiseyi göstermeyecek kalınlıkta olmalıdır Hz Aişe (ra): Nur su-resindeki örtünme ayeti inince Ensar'ın kadınlarının he-men başörtüleri edindiklerini anlatır Başka bir rivayette ise, ince bezlerin bırakılıp, kalın bezlerden başörtüleri yap-tıklarını anlatır (6) 6) Örtüden güzel koku gelmemelidir Rasülullah (sav) “Bir kadın güzel koku sürünerek erkeklerin yanın-dan geçer, erkeklerde o kokuyu alırlarsa o kadın zanidir" (7) Başka bir hadis mealinde ise: “Kadınları mescide gel-mekten men etmeyin, şu kadar ki koku sürünerek gel-mesinler” ( buyurmuştur 7) Kadın ne erkek elbisesi giymeli, ne de giydiği erkek elbisesine benzemelidir Efendimiz; “Erkek elbisesi giyen kadınları lanetlemiştir” (9) Örtü, başka dinlerin sembolünü andırmamalıdır Rahibelerin başörtüleri gibi vb 9) Buraya kadar sayılanlar örtünün evsafını belirtiyor Peki mesture bir hanımda bulunması gereken özellikler var mıdır? a) Gizlenen zinetler bilinsin diye fırsat kollamamalı Bileziklerin şıngırtısı gibi Yürürken cazip, ahenkli sesler çıkaran ayakkabılar giyilmemeli(10) b) Konuşmak gerekli ise ciddiyet korunmalı; çekici, tatlı, cilveli konuşulmamalı(11) Hasılı taşıdığı örtüsüyle, ona layık hanımefendiliğiyle kendini görenlere yalnızca ALLAH'ı hatırlatmalı… F Zehra Aktaş 1- 33 Ahzab, 59; Ebu Davud, Libas 31 2- 33 Ahzab, 59 3- Ahkâm Tefsiri, Muhammed Ali Sabûnî, c s 328 4- Tefhim'ül Kur'an, Mevdûdî c3 s 535, 536 5- Müslim Nak Ahkâm Tefsiri c2 s 330 6- İbn-i Kesir c3 s284 Ebu Davud 7- Ahkâm Tefsiri c2 s 331 8- Ebu Davud, İmam Ahmed Nak Tefhim'ül Kur'an 9- Ebu Davud, Nesai, Tahricü's- Sünen, c6 s57 10- 24 Nur 31, 33 Ahzab, 33 11- 33 Ahzab, 32 alıntı |
|