Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Yazılar & Hikayeler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hususlar, namazda, olan, yasak

Namazda Yasak Olan Hususlar

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Namazda Yasak Olan Hususlar




Namazda Yasak Olan Hususlar

Hz Peygamber şunları yasaklamıştır:
1 Safn
2 Safd
3 İka 64
4 Sedl 65
5 Keff 66
6 İhtisar 67
7 Salb 68
8 Muvâsele 69
9 Hâki'nin namazı 70
10 Hâkibin namazı 71
11 Hâzik'in namazı 72
12 Acıkmış kişinin namazı
13 Öfkelinin namazı
14 Yüzünü örtenin namazı, 73


Safn: Namazda iki ayağını birleştirmek
Safd: Namazda ayaklarından birini kaldırmak
İka: Lugatçılara göre, kalçaları üzerine oturup dizlerini dikerek köpek oturuşu gibi ellerini yere koymak; hadîsçilere göre, baldırları üzerine oturup ancak ayaklarının parmakları ile dizlerini yere değdirmek demektir
Sedl: Ehl-i hadîsin sedl hakkındaki tefsirine göre bu, elbiseye bürünüp elleri yenlerine sokarak rükû ve secdeye varmaktır Yahudiler namazlarında böyle yaptıkları için, müslümanlara, onlara benzemek yasak edilmiştirİç gömlek de aynı mânâda olduğundan elleri gömlekte olduğu halde rükû ve secdeye varmak da uygun değildir
Bazı âlimler sedl'in, 'İzarın ortasını başının tepesine koyup kollarını omuzlarına koymaksızın sağ ve sol taraflarına sarkıtmak demek olduğunu söylemişlerse de birinci mânâ hakikate daha yakındır
Keff:Secdeye giderken önünden ve arkasından eteklerini toplamak ve yakarı kaldırıp bedenine yapıştırmak demektir
Keff (kaldırmak, bir araya getirip bağlamak) bazen saçlarda da olur Bu bakımdan hiç kimse saçlarını örgü yapıp bağlayarak namaz kılmamalıdır Bu yasak, sadece erkekleredir
Hz Peygamberin şöyle dediği rivayet olunmuştur:
Yedi âza üzerinde secde edip, saç ve elbiseyi (secdeye giderken) toplayıp kaldırmamakla emrolundum74
Ahmed b Hanbel (ra) namazda, kamis (baştan topuklara kadar sarkıtılan kaftan) üzerine kemerimsi birşeyin bağlanmasını mekruh görmüş ve bunu yasak edilen keff'ten saymıştır
İhtisar: Ellerini böğrüne koymak demektir
Salb: Kıyamda ellerini böğürlerine koyup pazularını yanlarından uzak tutmak demektir
Muvasele: Bu beş kısımdır ki ikisi imamda aranır
1 Kıraati tahrim tekbirine bitiştirmek
2 Rükûu kıraata bitiştirmek (En doğrusu tekbirden az sonra okumaya başlamalı ve okumayı bitirdikten az sonra da rükûa gitmelidir)
İkisi de cemaatta aranır:
1 Tahrim tekbirini imamın tekbiriyle birleştirmek
2 Selâmını imamın selâmıyla beraber vermek
Beşincisi ise hem imamda, hem de cematta aranır ki bu, farz olan birinci selâmı ikinci selâm ile bitiştirmektir Gerek imam, gerekse de cemaat iki selâmı az bir farkla vermelidirler
Hâkin: Bevlden (küçük taharetten) sıkışan demektir Hâkib: Büyük abdestten sıkışan demektir Hâzik: Dar mest giyen kişi demektir
Bütün bu durumlarda kılınan namazlar mekruhtur; zira bu durumlar namazda aranan huşûa mânidirler
Acıkmış ve üzüntülü olan kimseler de bu mânâdadır Acıkmışın namazının mekruh olması,
Hz Peygamber'in şu hadîsi şerifinden anlaşılmaktadır:
Akşam yemeği hazır olduğunda namaz vakti de girmişse, evvelâ yemeği yeyiniz75
Ancak vakit daralmış veya kişinin yemeğe karşı pek iştahı yoksa o zaman namazın önce kılınmasında herhangi bir kerahet yoktur
Hz Peygamber'in şöyle buyurduğu rivayet olunmuştur:
Sizden biriniz, yüzü asık olduğu halde namaza durmasın Öfkeli olduğu halde namaz kılmasın76
Hasan Basrî de 'Huzur-u kalple kılınmayan namaz, sahibini cezaya daha tez götürür' demiştir
Yine bir hadîste şöyle buyurulmuştur:
Namazda meydana gelen şu yedi şey şeytandandır:
1) Burundan gelen kan,
2) Uyuklamak,
3) Vesveseye saplanmak,
4) Esnemek,
5) Kaşınmak,
6) Sağa sola bakmak,
7) Herhangi birşeyle oynamak77
Bazı ulemâ bu şıklara, unutkanlık ile şüpheciliği de eklemiştir
Seleften bir âlim şöyle demiştir: Namazda şu dört şeyi yapmak katılığın alâmetidir:
1 Sağa sola bakmak
2 Yüzünü silmek
3 Secdeyi rahat yapmak için taşları düzeltmek
4 Namazı, önünden insanların geçmesi muhtemel yerlerde
kılmak
Hz Peygamber, namazda parmakların birbirine geçirilmesini, çıtlatılmasını, yüzün kapatılmasını ve rükûda ellerin üstüste konulup bacakların arasına sokulmasını nehyetmiştir78
Bir sahabî 'Biz böyle (yukarıda zikredildiği gibi) yapardık; fakat Hz Peygamber bizi böyle yapmaktan menetti'79 demiştir
Secdeye giderken secde yerinin temizlenmesi için yere üflemek ve taşları elle düzeltmek de mekruhtur
Çünkü bu gibi fiiller lüzumsuzdur Ayaklarından birisini kaldırıp uyluğunun üstüne koymamalı ve kıyamda iken herhangi bir yere dayanmamalıdır Eğer yaslandığı yer, yerinden oynatıldığı takdirde düşecek şekilde dayanmışsa, en açık fetvaya göre namazı bâtıldır Allah herşeyi herkesten daha iyi bilir
64) Tirmizî ve İbn Mâce, (Hz Ali'den)
65) Ebu Dâvud, Tirmizî ve Hâkim, (Ebu Hüreyre'den); Hâkim senedin sahih
olduğunu söylemiştir
66) İbn Abbas'tan
67) Ebu Dâvud ve Hâkim, (Ebu Hüreyre'den); Hâkim'e göre senedi sahihtir
68) Ebu Dâvud ve Nesâî, (İbn Ömer'den sahili bir senedle)
69) Rezin, Tirmizî'ye nisbet etmiştir
70) İbn Mâce ve Dârekutnî, (Ebu Umâme'den)
71) Hz Âişe'den
72) Rezin, Tirmizî'ye nisbet etmiştir
73) Ebu Dâvud, İbn Mâce, (Ebu Hüreyre'den hasen bir senedle)
74) İbn Abbas'tan
75) İbn Ömer ve Hz Âişe'den
76) İmam Irâkî bu hadîse rastlamadığını söylemiştir Bkz Kut'ul-Kulûb
77) Tirmizî, (Adiy b Sâbit'den garib olarak)
78) İmam Ahmed, İbn Hibban, Hâkim, Ebu Dâvud, Tirmizî ve İbn Mâce,(Ka'b b Acere ile Ebu Hüreyre'den)
79) Buhârî ve Müslim, (Sa'd b Ebî Vakkas'dan)

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.