|
|
Konu Araçları |
bhagavat, gita, ile, terk, yogası, özgürleşme |
Bhagavat Gita - Terk İle Özgürleşme Yogası |
07-22-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Bhagavat Gita - Terk İle Özgürleşme YogasıTERK İLE ÖZGÜRLEŞME YOGASI Arcuna: 1 Ey yüce olan, ben terk gerçeğinin ve ayrıca fiilden el etek çekme gerçeğinin özünü ayrı ayrı bilmeyi arzuluyorum Krişna: 2 Hikmet sahipleri Sannya'yı, arzu duyulan fiillerin terki olarak anlarlar; bilgeler ise Tyaga*'nın tüm fiillerin meyvelerinden el etek çekme olarak açıklarlar 3 Bazı filozoflar kötülük kaynağı olduğundan tüm fiillerden el etek çekilmesi gerektiğini açıklarlarken, bazıları ise takdime (hediye), kurban ve çileden vazgeçilmemesi gerektiğini açıklarlar 4 Bu fiilden el etek çekme konusundaki nihai gerçeği ya da sonucu Ben'den dinle, ey Bharata'ların en iyisi; doğrusu fiilden el etek çekmenin üç çeşit olduğu açıklanmıştır 5 Kurban, hediye ve çile fiillerinden el etek çekilmemeli, tersine (bu fiiller) yapılmalıdır; kurban, hediye ve çile bilgelerin arılaştırıcısıdır 6 Ama bu fiilleri bile yaparken bağımlılık ve (yapılan fiile karşılık) ödüller için duyulan arzu bir kenara bırakılmalıdır, ey Arcuna! Benim kesin ve en iyi kanaatim budur 7 Doğrusu, zorunlu fiillerin terki uygun değildir; yanılgıdan ötürü bunlardan el etek çekmenin Tamasik olduğu açıklanır 8 (Acı verici olduğundan) bedensel sıkıntı verir korkusuyla fiilden el etek çeken kişi, böyle bir Rajasik terki yapmaktan dolayı terkin sağladığı hakedişleri elde etmez 9 Ey Arcuna, zorunlu fiili, sadece yapılması gerektiği için yapar, bağımlılıktan ve ayrıca (yaptığın fiile karşılık) ödüller için duyduğun arzudan el etek çekersen, bu terke Sattvik olarak bakılır 10 Terki yapan kişi, arılık, zeka ile kaplanmış olarak ve şüphelerini parçalara ayırarak, ne hoşa gitmeyen işten nefret eder ne de hoşa giden işe bağımlılık duyar 11 Doğrusu, bedenlenmiş varlık için fiilden tamamen el etek çekmek mümkün değildir; ama fiillerin ödüllerinden vazgeçen kişi, doğrusu terki yapan kişi olarak adlandırılır 12 El etek çekmeyenlerin üç katlı olan fiillerinin meyvesi -kötü, iyi ve karışık olarak- ölümden sonra gerçekleşir ama ele etek çekenlerinkiyse asla gerçekleşmez 13 Ey koca kollu Arcuna, tüm fiillerin üstesinden gelmek için Sankya Sisteminde açıklanan beş nedeni Benden öğren! 14 Beden, yapan, farklı duyular, farklı çeşitteki fonksiyonlar ve ayrıca beşinci olarak hükmeden İlah, 15 Kişi; bedeni, sözü ve aklı ile hangi fiilde bulunursa bulunsun, doğru olsa da olmasa da, bu beşi bunun (bu fiilin) sebebidir 16 Şimdi, durum bu olunca, eğitimsiz anlayışın tesiri altında olan, ayrı olan Özben'ine fail olarak bakan kişinin, sapıtmış zihninden ötürü görmediği söylenir 17 Egoistik zandan her zaman kurtulmuş olan, zihni (iyi ve kötü ile) lekelenmemiş olan kişi, bu kişileri kılıçtan geçirse bile, o kişi kılıçtan geçirmez ve (fiille) bağlanmaz 18 Bilgi, bilinebilen ve bilen, fiilin üç katlı dürtüsünü oluşturur; organ, fiil ve fail de fiilin üç katlı temelini oluşturur 19 Bilgi, fiil ve failin, Guna'lar biliminde (Sankhya Sisteminde), Guna'ların farkına göre, sadece üç çeşidi olduğu açıklanmıştı Layıkıyla bunları dinle 20 Yok edilmez tek Gerçeklik'i, tüm ayrı varlıklarda ayrı ayrı olarak değil de, tüm varlıklarda gören kişinin bilgisinin Sattvik olduğunu bil 21 Ama, tüm varlıklarda biri diğerinden farklı olan, farklı türdeki çeşitli varoluşlar gören kişinin bilgisinin Rajasik olduğunu bil 22 Ama, tek bir tepkiye sanki herşeymiş gibi sebepsiz yere, Gerçek'le dayanağı olmadan, abes olarak yapışan (bilginin) de Tamasik olduğu açıklanır 23 Hiç bir ödül için bir arzu duymayan bir kişi tarafından sevgi ve nefret duyulmadan yapılan, (Kutsal kitaplarda) emredilmiş, bağımlılıktan kurtulmuş olan fiilin Sattvik olduğu açıklanmıştır 24 Ama bir arzunun tatmin edilmesi ve bir kazanç sağlanması özlemiyle egoizmle veya çok fazla çaba ile yapılan fiilin Rajasik olduğu açıklanmıştır 25 Yanılgıdan dolayı yüklenilen, kayıptan, yaralanmadan ya da (kişinin) yeteneklerinden yana olabilecek sonuçları göz önünde bulundurulmayan fiilin Tamasik olduğu açıklanmıştır 26 Bağımlılıktan kurtulmuş olan, egoist olmayan, iradeli ve gayretli olan, başarı ve başarısızlıktan etkilenmeyen kişinin Sattvik olduğu söylenir 27 Tutkulu, fiillerin meyvelerini elde etmeyi arzulayan, zalim, aç gözlü, arı olmayan, neşe ve üzüntüden etkilenen failin Rajasik olduğu söylenir 28 Tutarlı olmayan, kederli, yola getirilmez, hilekar, kötü niyetli, kaba, tembel ve yılgın olan failin Tamasik olduğu söylenir 29 Ey Arcuna, tam ve kesin olarak açıkladığım, zihin ve şaşmaz değişmezliğin Guna'lara göre üç katlı bölümünü dinle 30 Çalışmanın ve terkin yolunu bilen, neyin yapılması ve neyin yapılmaması gerektiğini, korku ve korkusuzluğu, zincire vurulmayı ve bağımsızlığı bilen zihin Sattvik'tir, ey Arcuna! 31 Dharma ve Adharma**'yı ve ayrıca neyin yapılıp neyin yapılmaması gerektiğini hatalı olarak anlayan zihin Rajasik'tir, ey Arcuna! 32 Karanlıkla sarmalanmış, Adharma'ya Dharma diye bakan ve herşeyi yanlış anlayan zihne Tamasik denir, ey Arcuna! 33 Yoga yoluyla, aklın, yaşam-gücünün ve duyuların işlevlerinin dizginlendiği; kararlı şaşmaz değişmezlik Sattvik'tir, ey Arcuna 34 Ama, ey Arcuna, bağımlılıktan ve ödüle duyduğu arzudan dolayı, zevklerin tadını çıkarmak ve servet sahibi olmak adına Dharma'ya sıkıca yapışan şaşmaz değişmezlik Rajasik'tir 35 Uykudan, korkudan, kederden, ümitsizlikten ve ayrıca kibirden el etek çekmeyen aptal adamın şaşmaz değişmezliği ise Tamasik'tir, ey Arcuna! 36 Ey Arcuna, şimdi de, uygulama yapılmasıyla haz veren ve elbette acıların sonunu getiren üç katlı zevki duy Benden 37 Başlangıçta zehir gibi olan, ama sonunda nektar gibi olan, İçsel-farkındalıktan ötürü kişinin aklının arılaşmasıyla ortaya çıkan zevkin Sattvik olduğu açıklanmıştır 38 Duyu organlarının (duyu) nesneleriyle olan irtibatından ortaya çıkan, önce nektar gibi gelen ama sonunda zehir gibi olan zevkin ise Rajasik olduğu açıklanmıştır 39 Başlangıçta ve sonda benliği aldatan, uykudan, tembellikten ve pervasızlıktan doğan zevkin ise Tamasik olduğu açıklanmıştır 40 Ne dünyada ne de cennette tanrılar arasında, Doğa'dan doğan değerlerden özgürleşmiş bir varlık vardır 41 Brahmana'lar, Kşatriya'lar ve Vaişya'lar ve ayrıca Sudra'lar arasındaki görevler (bu kastlarda bulunan kişilerin) kendi doğalarına uygun bir şekilde dağıtılmıştır, ey Arcuna! 42 Sukunet, kendine hakimiyet, çile, arılık (saflık), affetme ve ayrıca dürüstlük, bilgi, farkındalık ve Tanrı'ya olan inanç kendi doğalarına göre doğan Brahmana'ların görevleridir 43 Yiğitlik, ihtişam, dayanıklılık, el mahareti ve ayrıca savaştan kaçmamak, eli açıklık ve azamet de kendi doğalarına göre doğan Kşatriya'ların görevleridir 44 Tarım, sığır davarlığı ve ticaret kendi doğalarına göre doğan Vaişya'ların görevidir; ve hizmeti içeren fiiller de kendi doğalarına göre doğan Sudra'ların görevidir 45 Kendi görevine kendisini adayan kişi mükemmeliyete ulaşır Kişinin kendi göreviyle meşgul olurken nasıl mükemmeliyete eriştiğini dinle şimdi 46 Tüm varlıkları geliştiren ve herşeyi kaplayan O'na, kendi göreviyle sevgi ve saygıda bulunan kişi mükemmeliyete erişir 47 Hakedişten yoksun olsa da kişinin kendi görevini yapması, başkasının görevini iyi bir şekilde yapmasından daha iyidir Kendi doğası gereği emredilen görevi yapan kişi günaha girmez 48 Ey Arcuna, kişi kendisinin doğmuş olduğu görevden, görev hatalı olsa bile, el etek çekmemelidir; çünkü ateş nasıl dumanla çevrelenirse, girişilen işler de kötülükle çevrelenmiştir 49 Zihni her yerde bağımsız kalan, kendi benliğini itaat altına almış, arzulardan yakasını kurtarmış kişi, terk yoluyla fiilden özgürleşmenin yüce durumuna ulaşır 50 Ey Arcuna, mükemmeliyete ulaşan kişinin, bilginin yüce durumu olan Brahman'a nasıl eriştiğini kısaca Ben'den öğren 51 Arı bir zihin ihsan edilmiş olan, kendini metanetle kontrol altına almış, sesten ve diğer nesnelerinden vazgeçmiş ve kin ve cazibenin her ikisinden de ele etek çekmiş, 52 Yalnız yaşayan, az yiyen, söz, beden ve aklını itaat altına almış, her an konsantrasyon ve meditasyonla meşgul olan, serinkanlılığa sığınan, 53 Egoizmden, güçten, kibirden, öfkeden, arzudan ve açgözlülükten el etek çekmiş, "benim" zannından kurtulmuş olan, huzurlu olan kişi Brahman haline gelmeye uygundur 54 Brahman haline gelerek, Özben'de sakin kalan kişi ne kederlenir ne de (bir şeyi) arzular; tüm varlıklara karşı aynı olarak, Bana yüce adanmaya ulaşır 55 Adanma yoluyla, kişi Benim gerçekten ne ve kim olduğumu bilir; ve Beni gerçekten bilerek, Yüce olanın derhal içine girer 56 Her zaman tüm fiillerini yapan, Bana sığınan kişi Lütfumla ebedi, yok edilmez duruma ya da meskene ulaşır 57 Zihnen tüm fiillerini Ben'de terk ederek, Beni en yüce hedefin yaparak, ayrım Yogasına başvurarak, her zaman aklını Bana odakla 58 Aklını Bana odaklayarak, Lütfumla tüm engellerin üstesinden geleceksin; ama egoizmden dolayı Beni duymazsan, yok olup gideceksin 59 Egoizmle dolu olarak, "Savaşmayacağım" dersen, bu manasızdır, sen çözüleceksin; Doğa seni mecbur edecektir 60 Ey Arcuna, kendi doğandan doğan Karma'na zincirlenmiş olduğundan, yanılgından ötürü yapmamayı dilesen bile, çaresiz bunu yapacaksın! 61 Rab, Kendi aldatıcı gücü vasıtasıyla, sanki bir makineye konmuş gibi dairesel dönüşler yapmalarına neden olduğu tüm varlıkların kalplerinde oturur, ey Arcuna! 62 Tüm varlığınla sığınmak için O'na git, ey Arcuna! Lütfuyla, yüce huzura ve ebedi meskene ulaşacaksın 63 Böylece, gizin kendisinden bile daha gizli olan bilgelik sana Tarafımdan açıklanmıştır; bunu tam olarak derinlemesine düşündükten sonra, nasıl istersen öyle hareket et 64 Herşeyden daha gizli olan, Benim yüce sözümü tekrar duy; seni çok sevdiğim için, sana neyin iyi olduğunu anlatacağım 65 Aklını Bana odakla, Bana adan, Bana kurbanda bulun, Benim önümde eğil Bana geleceksin; Sana (bunun için) gerçekten söz veriyorum, (çünkü) ben seni severim 66 Tüm görevlerinden el etek çekip, sadece Bana sığın; üzülme, seni tüm günahlarından özgürleştireceğim 67 Bu (bilgiyi), çile (uygulaması) yapmayan, adanmayan, ya da karşılık olarak hizmette bulunmayan, ya da dinlemek istemeyen, ve de Bana yersiz itirazlarda bulunan kişilere asla söylemeyeceksin 68 Bana duyduğu yüce bir adanmayla (dolu olarak) adanmışlarıma bu yüce sırrı öğreten kişi şüphesiz Bana gelecektir 69 Ne insanlar arasında Benim için daha hoş bir hizmette bulunan kişi vardır, ne de bu dünyada Benim için ondan daha değerli biri olacaktır 70 Ve kim bizim bu kutsal diyaloğumuzu çalışırsa, o kişi, bilgelik-kurbanı yoluyla Bana sevgi ve saygıda bulunuyordur; Benim kanaatim budur 71 Ayrıca, inanç dolu ve kötülüklerden kurtulmuş olarak, kim bunu duyarsa, o da özgürleşerek, erdemli işlerde bulunanların mutlu dünyalarına erişecektir 72 Ey Arcuna, bunu (bu öğretimi) tek noktaya odaklı bir akılla dinledin mi? Ey Dhanancaya, cehalet (-ten doğan) yanılgın tamamen yok oldu mu? Arcuna: 73 Lütfunla hafızamı (bilgimi) tazeleyince, yanılgım yok oldu, ey Krişna! Ben artık kararlıyım, şüphelerim yok oldu Senin sözüne göre hareket edeceğim Sancaya: 74 Böylece, Krişna ve yüksek-ruhlu Arcuna arasındaki tüyleri diken diken eden, bu harika diyaloğu dinledim 75 Vyasa'nın lütfuyla, bu yüce ve çok gizli Yoga'yı, direkt olarak Yoga'nın Rabbi olan Krişna'nın Kendisinin açıklamasından dinledim 76 Ey Kral, Krişna ve Arcuna arasında geçen bu harika ve kutsal diyaloğu hatırladıkça, tekrar tekrar seviniyorum 77 Ve ayrıca, Hari'nin bu en muhteşem biçimini tekrar ve tekrar hatırladıkça, şaşkınlığım artıyor, ey Kral! Ve ben tekrar tekrar seviniyorum! 78 Nerede Yoga'nın Rabbi Krişna varsa, nerede okçu Arcuna varsa, orada refah, mutluluk, zafer ve takip edilen karalı bir yol vardır; benim kanaatim budur visada yoga *)Dritraştra: Arcunanın rakibi olan ordunun kör kralı Pandava: Arcuna'nın bir adı Duryodhana: Arcuna'nın rakibi olan ordunun kralı Bhima: Yiğit bir asker Bhişma: Rakip ordu kumandanı Pançacanya, Devadatta, Paundra: Bhima, Arcuna ve Hrişikesa'nın borularının adları Kuru: Arcuna'nın rakibi orduda yer alan bir aile Kunti: Arcuna'nın ailesi Janardana: Krişna'nın bir başka adı SANKHYA YOGA *) Hint kast sistemi dört sınıftan ve kast dışı beşinci bir sınıftan oluşur 1 Brahmanlar: Kendilerini Tanrı'ya adayanlardır 2 Kşatriyalar: Hükümdarlar, yöneticilerdir 3 Vaisyalar: Ticaretle uğraşırlar 4 Sudralar: Hizmetlilerdir 5 Kast dışılar: Köleler **) Günah: Sami dinlerinde geçen günah kavramı "Tanrı'ya karşı işlenen bir itaatsizlik ve nankörlük olarak ya da Tanrı buyruklarına aykırı olduğuna inanılan, dince suç sayılan iş ya da davranış" olarak geçmektedir Ancak, Bhagavat Gita'da geçen günah kelimesi aslında Patanjali'nin Yoga Sutra'larında da geçen "engel" anlamında kullanılmıştır Yani, günah kelimesi, yanlış bir davranışı izleyen olumsuz etkiyi ve bu davranışın sonucunda uyanan ve içimizdeki Atman'ın ışığını karartan cehalet bulutudur ***) Zıt kutuplar: Acı ve zevk, sıcaklık ve soğukluk, zenginlik ve yoksulluk gibi her türlü tezatı kapsar ****) Enerjinin (Doğanın) üç değeri vardır: Sattva: Saflık Rajas : Hareket, tutku Tamas : Karanlık, ölü, durağanlık FİİL YOGASI *) Doğanın değerleri: Daha önce bahsedilen Guna'lar **) Fiil organları: eller, ayaklar, ağız, anüs ve üreme organlarıdır BİLGİ YOGASI *) Kurban : Bhagavat Gita'da geçen kurban, egonun terki işlemidir FİİLİN TERKİ YOGASI *) Birleşmiş olan : Yoga uygulaması yaparak evrenle bir olmayı (birleşmeyi) başarmış olan kişi **) Dokuz kapılı şehir: Beden Brahma'nın şehri (Brahmapuri) diye bilinir Kapıları; gözler, kulaklar, burun delikleri, ağız, anüs ve üreme organıdır MEDİTASYON YOGASI *) Brahmachari: Tensel zevkleri kontrol etme **) Sankalpa: Hayal BİLGELİK VE FARKINDALIK YOGASI *) Prakriti: Doğa YOK OLMAZ BRAHMAN YOGASI *) Yuga: Çağ BÜYÜK BİLİM VE BÜYÜK SIR YOGASI *)Geliş ve dönüş durumu: Bu dünyada tekrar doğmaya zorunludurlar **) Günah kelimesinin anlamı daha önce açıklandığı gibi "her türlü engeldir" Burada bahsedilense, antik Hint sisteminde bulunan kast sisteminin genel yapısıdır Bu yapı gereği, Tanrı farkındalığına ulaşmak Brahmana'ların (Brahminlerin) görevidir, diğer kastların ise görevleri başkadır Kişinin kendi doğasına (kastına) uygun olan görevi yapması dharma'ya uygun olduğundan, bir çok metinde, kişinin başka kastların görevlerini yapmasının uygun olmadığı belirtilmektedir Burada kadınların, Vaishyaların ve Sudraların kendi doğaları gereği içsel-farkındalığa ulaşma gibi bir yükümlülükleri olmadığı halde, bunu başarabilecekleri belirtilmekte ve deyim yerindeyse bu iş için onlara icazet verilmektedir İLAHİ ZAFERLER YOGASI *) sessiz tekrarlama: Japa'dır Yani bir mantranın zihinsel olarak tekrar edilmesinden bahsedilmektedir KOZMİK BİÇİMİN GÖRÜNÜMÜ YOGASI **) dört yön: Kuzey, güney, doğu, batı *) Purusha: Ruh ADANMA YOGASI *) Samsara: Yaşam ve ölüm çemberi ALAN VE ALANI BİLEN ARASINDAKİ FARKIN YOGASI *) büyük elementler: toprak, su, ateş, hava, boşluk (esir/ ether) on duyu: beş bilgi organı (kulaklar, ten, gözler, dil ve burun) ve beş fiil organıdır (eller, ayaklar, ağız, anüs, cinsel organ) ve diğeri: akıldır duyuların algılamaları: ses, dokunma, biçim ve renk, tat ve kokudur **) Değer: Doğanın değerleri - guna'lar (satvik, rajasik, tamasik) ÜÇ GUNANIN BÖLÜMÜ YOGASI *) Guna: Doğanın değerleri YÜCE RUH YOGASI *) Peepul: Mitolojik ters duran ağaçtır **) Purusha: Ruh yok edilebilen Purusha: Burada Prakriti'den (doğa/ Madde) bahsedilmektedir yok edilemez Purusha: Özben, kişisel ruh da diyebiliriz Yüce Purusha: Paramatman olarak da geçen, herşeyin tek ve bir olduğu Rab İLAHİ VE ŞEYTANİ ARASINDAKİ FARKIN YOGASI *) ikinci-kez-doğanlar: Dünyaya gelişimiz ilk doğum olarak alınır Daha sonra Özben'i tanıyarak kişinin içsel farkındalığa erişmesi ile kişi tekrar (yani ikinci kez) doğar Burada bir çok yer ikinci kez doğanlar yerine (içsel farkındalık sadece onların görevi olduğundan) "Brahminler" kelimesini kullanmaktadır Ama daha önce de belirttiğimiz gibi, içsel farkındalığa ulaşmak diğer kastlar için de kabul edilebilir olduğundan, burada kelimeyi Brahminler diye sınırlamak yerine ikinci-kez-doğanlar diye yazmayı tercih ediyorum TERK İLE ÖZGÜRLEŞME YOGASI *) Tyaga: Terk **) Dharma: Tüm genel ahlak kuralları ve kutsal metinlerde yapın denilen kurallar Dharma'yı oluşturur Adharma: Kişiyi cehalete sürükleyen ağdır Alıntıdır |
|