Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
allah, diyor

Allah Niye Biz Veya O Diyor?

Eski 09-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Allah Niye Biz Veya O Diyor?



Allah niye biz veya o diyor?



Sual: Araf suresinin 11 âyetinde, Allah, biz yarattık diyor Birden çok ilah mı vardır?

CEVAP

Bu âyet-i kerimenin meali şöyledir:

(Sizi yarattık, sonra şekil verdik, sonra meleklere, “Âdem’e secde edin” dedik; İblis’ten başka hepsi secde etti, o secde edenlerden olmadı) [Araf 11]


Buradaki ve diğer âyetlerdeki, yarattık, şekil verdik gibi ifadeler için, başka yaratıcılar da var sanmak yanlıştır Büyüklüğünü, her şeye malik, hâkim olduğunu bildirmek için, ben yerine biz diyor Mesela Resulullaha hitaben, (Biz sana Kevseri verdik) buyurdu Verilen şey, verenin büyüklüğüne göre kıymet ve büyüklük kazanır Verenin ve verilen şeyin kıymetinin büyüklüğünü bildirmek için, (Biz sana Kur’an-ı azimi verdik) buyuruyor (Hicr 87)


Türkçe’de bile, bir kişi, (Biz şöyle yaparız, adamın ağzını yırtarız) diyebiliyor Bunun çoğulla alakası yoktur


Rablerin rabbi demek

Sual: Mektubat-ı Rabbanide, (Ellerimizi rablerin rabbi olan yüce Allah’a açtık) deniyor Rabler diye çoğul kullanmak uygun mu?

CEVAP

Bazı kelimelerin birkaç manası olur Rab kelimesi de böyledir Rab = Besleyen, yetiştiren, terbiye eden demektir O zaman yukarıdaki ifade, (Ellerimizi terbiye edenlerin terbiye edeni olan yüce Allah’a açtık) anlamına gelir










Alıntı Yaparak Cevapla

Allah Niye Biz Veya O Diyor?

Eski 09-01-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Allah Niye Biz Veya O Diyor?



Allah kuranda neden biz diyor ???

Esselamu aleyküm arkadaşlar Kürreden zerreye yolculuk konu başlığında bi arkadaşımız Allah niye bazı ayetlerde biz yaptık, biz indirdik gibi çoğullar kullanıyo diye sormuştu, bizde tam bilmiyorduk, araştırdık belki o kardeşim ve bizim gibi öğrenmek isteyenler vardır diye bu başlığı açtık Bi yanlışımız varsa lütfen uyarın Allah hepimizden razı olsun Allaha emanet olun

Cenabı Mevla her işi hiçbir memuru, olmadan yapabileceği gibi, bir işi bir kişiye emir vererek de yaptırabilir O işi 10, 100, 1000 veya milyonlarca memuruna vererek de yaptırabilir Bu onun ne kadar kudretli olduğunu gösterir Haşa yapamayacağını değil
Teşbihte hata olmaz bir müdür bi işi kendi yapabilir O işi altındaki onlarca çalışanına yaptırması onun o işten anlamaması veya işi bilmemesi anlamına gelmez O müdürün yetkilerinin ve yapabileceklerinin göstergesidir ki, Yüce Mevla Alemlerin Rabbi, bizi yoktan var eden, kün demeden bi ağaç yaprağının kıpırdamayacağını bize söyleyen, sonsuz kudret sahibi

Biz diye hitap edilen âyet-i kerimelerde ise, umumiyetle arada bir vasıta vardır Meselâ Kurânın indirildiğini haber veren bütün âyet-i kerimelerde Biz indirdik buyurulur Bütün âyetler vahiy kanalıyla indirildiğine göre, burada Allah ile Peygamber (asm) arasındaki vasıta, bir melek olan Cebrail'dir (as)
Yine Bulutla gölge yaptık (Bakara Sûresi, 57) gibi âyetlerde işi yaptıran Allah, işi yapan Allah'ın memurları mesâbesindeki meleklerdir Ancak burada, meleklerin memur olarak vasıflandırılmasını, insanların işlerini kolaylaştırmak için kullanma zorunda kaldıkları memurlarla kıyaslanamaz İnsanlar acizliklerinden dolayı memur tutuyorlar; Cenab-ı Hak ise kâinatta hükmeden kudretinin icraatını ilân etmek, onlar vasıtasıyla azametini bildirmek için melekleri istihdam ediyor

Zaten birçok müfessirimiz, bu çeşit âyet-i kerimelerde Cenab-ı Hakkın kendi azamet ve kudreti, ulûhiyet ve kibriyâsı ile hitap ettiğini bildirirler Yâni Cenab-ı Hak, Esmâül-Hüsnâsı ve sıfatlarıyla birlikte hitap ederek, kendi büyüklüğünü ve celâlini bildirmektedir
Meselâ, Kur'ân'ı kesinlikle Biz indirdik, elbette onu yine Biz koruyacağız (Hicr Sûresi, 9) mealindeki âyet-i kerimenin metninde biz mânâsına gelen dört kelime vardır Burada hem Cenab-ı Hakkın kibriya ve azametinin ifadesi bahis mevzuudur, hem de meselenin ehemmiyeti zamirlerle kuvvetlendirilmektedir

Müfessir Ebu's-Suûd Efendi, bu âyetin tefsirinde, Biz azamet-i şânımız ve uluvv-i cenabımızla Kurânı indirdik der

Kevser Sûresinde geçen Biz mânâsına gelen İnnânın tefsirinde ise Fahrüddin Râzi, buradaki Bizden murad, Cenab-ı Hakkın azametini göstermektir der Çünkü Kevseri Peygamber Efendimize (asm) hediye olarak veren, yerin ve göğün sahibi olan Cenab-ı Haktır Hediye edilen şey de verenin büyüklüğüne göre bir kıymet ve azamet kazanır (mesela bi Cumhurbaşkanından hediye almak ne kadar önemli ve değerli bir hediyedir Bir mürşidin talebesine bi hediye vermesi veya aferin demesi ona dünyaları vermekten daha sevimli gelir Öyle ki bu hediyeyi veren Cenabı Mevla ise değerini ölçmeye ölçümler yetmez )

Bediüzzaman hz, Bakara Sûresinin 34 âyetinin tefsirinde Ben mânâsına gelen İnnî ve Biz dedik mânâsına gelen Kulnâ kelimelerini ele alır ve şöyle der:
Cenab-ı Hakkın halk ve îcat fiilinde vasıtanın bulunmadığına, kelâm ve hitabında vasıtanın bulunduğuna işarettir
(İşaratül-îcaz, s 230)


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.