Resim Nedir? Sanatındaki Akımlar Nelerdir? |
08-03-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Resim Nedir? Sanatındaki Akımlar Nelerdir?Resim Nedir? Resim; bir ifade ve anlatım vasıtası olan bir sanattır Daha açıklamalı dille anlatırsak resim; duygu ve düşüncelerin gerek çizgi gerekse şekil ve renklerle ifadesidir Bir ifade vasıtası olan resmin yapısında, anlatımında ressamı etkileyen bir takım felsefi görüşlerin varlığını da dikkate almak gerekir Bunlardan en önemlileri ise , Klasizm ; Rönesans sanat geleneklerine uygun resim yapma anlayışının hakim olduğu bir sanat akımıdır Perspektif,ölçü, plan, kompozisyon ve ışık-gölge gibi ana kurallara bağlı kalınarak daha çok realist anlamda resim yapma olarak tanımlanabilir Klasizm; Edebiyatta eski Yunan ve Roma sanatını temel alan tarihselci yaklaşım ve estetik tutumdur Yeniden doğuş diye adlandırılan Rönesans döneminde gelişmiştir Klasizmin temel öğeleri kendi içinde soyluluk, akılcılık, uyum, açıklık, sınırlılık, evrensellik, idealizm, denge, ölçülülük, güzellik, görkemliliktir Yani bir eserin klasik sayılabilmesi için bu özellikleri barındırması gerekmektedir Kısaca klasik bir eser, bir üslubun en yetkin ve en uyumlu ifadesini bulduğu eserdir Klasizm temellerini Rönesans aristokrasisinden alır Klasizm bir bakıma aristokrasinin akımıdır Bu akımın başlıca temsilcileri; Leonardo daVinci, Michelangelo Buonarroti ve Raffaello'dur Leonardi di Vinci'nin Mona Lisa'sı Barok ; 17 yüzyılın başında Avrupa’da yepyeni bir sanat üslubunun doğduğuna tanık olunur Bu yeni üslup, Rönesans üslubundan ayrı, hatta ona tümüyle karışt bir sanat üslubudur Sanat tarihçileri, yalnız resim, heykel ve mimarlığı değil, diğer sanat dallarını da kapsayan, temelde Rönesans’tan farklı, yeni bir dünya görüşüne dayanan bu üsluba “Barok Sanat” adını vermişlerdir Barok sözcüğü, Portekizce “Barucca” sözünden gelir Portekizce’de garip biçimli, eğri-büğrü incilere verilen bu küçültücü ad, aradan yüzyıl geçtiği halde Rönesans ilkelerine bağlılıkta direnen tutucu kişilerce konulmuştu Barok döneminde resimler hem duvar, hem de tuval üzerine yapılmaktaydı Bu akımın en büyük ustaları; Caravaggio, Rubens, Rembrandt ve Valezquez'dir Holofernes'in Başını Kesen Yudit 1951'de Milano'da düzenlenen bir sergide ortaya çıkan bu tablo günümüzde Roma, Galleria Nazionale di Arte Antica'da bulunmaktadır 16 yüzyılın sonlarından kalan resmin, muhtemelen, Caravaggio'nun tek Yudit tablosu değildir Neoklasizm 18 Yüzyılda, sanatta bir takım yeni gelişmeler kendini göstermiştir Örneğin sanatçılar için tabiat, aile, aile hayatı, iyilikseverlik gibi çeşitli duyguların sanatçıları ilgilendirmesi ve bu konuların ele alınıp işlenmesi, bu gelişmelerin kayda değer bir bölümüdür Fransa'da doğan bu anlayış, Sanat Tarihi dilinde "Neo-Klasik Dönem" olarak adlandırılmıştır Bu dönemde, eski Yunan ve Roma tarzı tekrar canlandırılmıştır Bu akım özellikle Barok Sanatı'nın aşırı süslemeciliğine duyulan bir tepkidir Neoklasik resmin teknik özellikleri; ışığın getirdiği etkilerden uzak, perspektif ve derinlik aramayan, arka plana ağırlık veren -keskinleşen- çizgilerdir Bu akımın en büyük ustası Jacques Louis David'dir Jacques Louis David'e ait Socrates Empresyonizm İzlenimcilik anlamına gelen empresyonizmde sanatçılar dış dünyaya ait olanı; ışığı, renkleri, tepkileri, hüzünleri işlemekte ve yakalanan anlık konuları resmetmektedir Bu akım ışık ile resim yapma olarak tanımlanmaktadır İzledikleri temel kaynak güneştir Konu ışık yansımaları arasında kaybolmuştur 17 yüzyılda doğan Barok üslup, hayli değişmiş olarak18 yüzyılda da varlığını sürdürmüştür Barok sanatın gölge-ışıkkarşıtlığına dayanan çarpıcı, içe işleyici dramatik etkisi giderek kaybolmuş ve yerini daha yumuşak bir üsluba bırakmıştır Bu dönemde ressamlar, atelyelerin loş ortamından çıkıp güneş ışığı altında resim yapmışlardır Bu dönemin en önemli temsilcileri ; Claude Monet, Auguste Renoir, Vincent van Gogh, Cezzanne, ToulouseLeatrec, Sisley, Camille Pissarro'dur Vincent van Gogh'un Arles'de Kahvehane tablosu Kübizm Kübizm, 20 yüzyılın başlarında ortaya çıkan bir sanat akımıdır Kübizm'de nesneler parçalanıp, ayrıştırılır ve tekrar düzenlenir Sanatçı objeyi tek noktadan bakarak resmetmek yerine, pek çok noktadan bakarak objeyi daha geniş bir baglamda gözler önüne serer Genelde yüzeyler, hiçbir tutarlı derinlik duygusu gözetmeden, görünüşte rastgele köşelerde kesişir Arka fon ve figür, kübizmin karakteristik özelliklerinden olan belirsiz, sığ alanı yaratabilmek için birbirinin içine işlemiş olarak yer alır Kübizm, Pablo Picasso ve Georges Braque tarafından 1907 yılında başlatılmıştır Picasso ve Braque, fovistlerden(fovizm), Afrika heykelinden, ressam Paul Cezanne ve Georges Seurat’tan etkilenmiştir Kübizm, 1910 yıllarında iyice yaygınlaşmıştır Pablo Ruiz Picasso'nun paha biçilemeyen tablosu; Genç Kız ve Sandalye Sürrealizm ; Sürrealizm(Gerçeküstücülük), 20 yy’ın başlarında Avrupa’da ortaya çıkan bir sanat akımıdır Şair ve ressamlar I Dünya Savaşı’nın yol açtığı yıkım karşısında, dehşete kapılmış, akılcı tutuma karşı tavır alarak, bilinç dışının düşsel dünyasına yönelmeye başlamışlardı 1924’te yayımladıkları Gerçeküstücülük Bildirgesi’nde düşüncenin aklın denetimi olmadan ve ahlâk gibi engelleri hiçe sayarak, ortaya konmasını savundular Yapıtlarında nesneleri alışılmamış biçimlerde betimleyen Gerçeküstücü sanatçılar, çoğunlukla düşlerin gizli dünyasını dile getirmeye çalıştılar Bazen de nesneleri kendi doğal ortamlarından çıkartarak şaşırtıcı, düşsel bir ortama taşıdılar Gerçeküstücülük Akımı’nın Belçika’daki en önemli temsilcisi olan René Magritte (1898-1967) akıl ile akıl dışı arasındaki çizgiyi yok eden resimler yaptı Bacakları kadın, üstü balık bir denizkızı; kartal tepeli bir buzul, eğik Pizza Kulesi’ni destekleyen bir kuş tüyü çarpıcı tablolarında yer alan ilgi çekici görüntülerdendir 1920’den başlayarak, Gerçeküstücülerle ilişki kuran İspanyol ressamı Ruan Miro (1893-1983) beklenmedik biçimler ve renkler kullandı Resimlerinde yer alan kadın, kuş, yıldız gibi kendine özgü biçimlerdeki motiflerle düşsel görüntüler yarattı Bu büyülü motiflerle çocuksu bir dünya kurdu Gerçeküstücülük Akımı’yla neredeyse özdeşleşen, Salvador Dali’nin(1904-1989) anılarından ve düşlerinden esinlenerek yaptığı resimlerinde eriyip akan saatler, gövdesinde çekmeceler taşıyan insanlar, boşlukta uçan eşyalar yer alır Salvador Dali'nin bir tablosu |
Resim Nedir? Sanatındaki Akımlar Nelerdir? |
08-03-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Resim Nedir? Sanatındaki Akımlar Nelerdir?Konstruktıvizm 20 yy ikinci on yillik suresi icinde aktif olan onemli bir sanat hareketidir Hareket rusyada dogmus ve 1917 devrimini muteakiben etkinlik gostermistir Yeni dogan bu dunya duzeni icerisinde sanatcinin bir muhendis ve bir bilim adami oldugunu kabul eden bu harekete bagli sanatcilar yeni kurulmakta olan bir duzenin yeni kurallara ihtiyac duyduguna inanmaktadir Burjuva on yargilarina siddetle kersi cikan konstruktivistler sanat icin sanat fikri ve gercegin yorumu ve tasviri anlayisinada tepki gostermektedirler Materyalist tavri yeni bilimsel ve materyal bicimlerde belirlemeye calisarak toplumsal olarak faydali ve kullanilabilir seylerin yeni bicimlerin kaynagi oldugunu kabul ederlerdi Toplumu ve sanati butunlestirme cabasinda makine ve insan bilinci zamanlarini yansitacak gucte olup 20 yy in degisen sartlarina uygun bir estetik yaratmak istiyorlardi En onemli sanatcilari endustriyel desen, ahsap, metal ve seramikle birlikte film ve tiyatro ile ugrasan Vladimir Tatlin, tipografi, poster, fotograf ve film ile ugrasan Alexander Rodchenko mimari ve iç dekorasyonla ugrasan El Lissitzky ve insan duygularini sekillendiren psikolojik fenomen ve ic fenomenlere egilen NaumGabo olmustur Sanat tarihi icerisinde bu akima bagli olarak sekillenen en ilginc eser bir proje olarak kalan 3Enternasyonale anitidir Gelecege donuk eser olarakta unlenen bu eser uzay cagi dinanizmine uygun bir dusuncenin urunu olup masif bir spiral olarak teskilatlandirilmisti icinde bir silindir, bir kup, bir kure asili olup, cesitli mimari mahalleri ihtiva edecektiBugun ayakta kalan en onemli konstruktivist eser ise moskovadak, Leninin mozolesidir Vladimir Tatlin (1885 - 1953) Alexander Rodchenko (1891 -1977) El Lissitzky (1890 - 1941) Naum Gabo (1890 - 1977) Vladimir Tatlin, Marinaio Tablosu - 1911 Suprematizm 1913 de bir tavir olarak Rusya'da dogan akim; cagin mekanik dogasina uygun bir karaktere sahiptir Doga goruntulerinin taklitini reddederek, geometrik formlarin temelini teskil ettigi bir ifadeselligi yeglemekteydi Geleneksellesmis anlatim bicimlerini reddederek, yeni gercekleri yakalmaya calisiyordu bu geometrize gercekler doganin kaosu icerisinde insanin yucelisini sembolize eden temel elemanlar olarak dogal olgular icinde bulunmayan goruntulerle uygulandi Temel geometrik eleman kareydi Konstruktivistler gibi sanatin faydaciligi savunmalarina ragmen onlardan ayrilan ferdiyetci bir tavrı benimsemislerdi sanatcinin muhendis ve bilim adami olmasi fikrine karsi cikarak, hur bir sanatci tipi olusturmayi hedeflediler Sanat eserinin bilinc alti zihnin tezahuru oldugunu savunarak, insan yapisi meteryal ozunu degil, ama evrenin aciklanamaz bilinmezligini ifade için bir arzu oldugunu ilke edinmişlerdi Kasimir Malevich, The Knife Grinder tablosu - 1912 Abstre Ekspreyonizm Ekspresyonizmin uzantisi olarak 1940yillarin sonunda dogan bu akim 1950yillari icinde gelismis olup, 1960 ve 1970 yillarinda etkisini yogun bir bicimde gostermistir Dogmatik olmaktan cok arastirmaci bir tutum sergileyan bu hareketin metafizik sanrilara duydugu alaka belirgindir bilnc ve bilincsizlik arasindaki karsitliga onem vererek derin seviyelere inmeyi hedeflemislerdir zitliklarin butunlugu icinde otomatik yaratima onem vermesi surrealist akimlardan aldigi etkilerle baglantilidir Bu akim icindeki sanatcilarin ilgi odagi junf felsefesidir Arketipler ve bunlarin uretilmesi onem tasir Soyut bir uretimin egemen oldugu bu akimda dogaclamaya onem veren sanatcilar ic birikimin tumuyle disa vurumuna agirlik vermislerdir Derinligi olmayan yeni mekanlarda kurulan sanat eserleri seyirci icin ima edilen bir ozumseme ortami yaratmayi hedefleyerek bosluk icinde sartlanmisliktan onu kurtarmayi hedeflemektedirler Franz Kline, Henry H II tablosu - 1959-60 Kinetic Art Hareketin tasviri anlayisindan yola cikarak ortaya cikan bu harekete konstruktivizmin etkisi buyuk olmustur Eserleri hareketin kendisiyle degil hareket etkisi yapmasiyla ilgilidir kinetic sanat icin ozgun etki eserin karsisinda hareket eden seyirciden kaynaklanmaktadir Seyirciler eseri elleyebilecegi gibi onu harekette ettirebilir Gelecege yonelik tavri ile futurizmdende etkilenen bu akim farkli olan hareketi bicimsel bir sekilde degil de bizzat hareketli bir nesne biciminde ifade etmesidir 1950 yillarinda gelisim gosteren bu sanat akimi dort tip olarak ele alinir 1 gercekten hareketli 2 izleyicinin hareketiyle hareketlenen 3 isik yansimasi yapanlar 4 izleyenin katilimini gerektirenler Naum Gabo (1890 -1977) Alexander Calder (1898 - 1976) Josef Albers (1888 - 1976) Alexander Calder, Red nose tablosu (Kırmızı burun) |
|