Ehl-İ Beyt'e Saygı |
07-27-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ehl-İ Beyt'e SaygıEhl-i Beyt'e Saygı EHL-İ BEYT'E SAYGI HZ PEYGAMBER'İN EHL-İ BEYTİNE SAYGI VE ONLARIN ÜSTÜNLÜKLERİ Âyetler 1 "Ey Ehl-i beyt! Allah Teâlâ sizden günâhı gidermek ve sizi tertemiz yapmak istiyor" Ahzâb sûresi (33), 33 Allah Teâlâ Peygamber'inin hanımlarına ve çocuklarına seslenerek, şan ve şereflerini kirletebilecek günahlardan onları uzaklaştırmak istediğini ve kendilerini tertemiz yapmayı arzu ettiğini belirtiyor Bu âyette olduğu gibi, bundan önceki dört âyette ve bu âyetin devamında Peygamber Efendimiz'in hanımlarına hitap edildiği görülmektedir İşte bu sebeple Ehl-i beyt denince öncelikle Resûlullah'ın hanımları hatıra gelir Aşağıdaki hadiste Ehl-i beyt deyiminin içine Peygamber Efendimiz'in hanımları, çocukları, torunları Hz Hasan ve Hz Hüseyin ile damadı Hz Ali'nin girdiği açıklanacaktır Peygamber'ini günahlardan koruyan Allah Teâlâ, onun aile fertlerinin de günahlardan arınmalarını ve kendi huzuruna tertemiz gelmelerini diliyor Peygamber yakını olduklarını düşünerek diğer insanlara da örnek olacak tarzda mükemmel bir hayat sergilemelerini istiyor 2 "Kim Allah Teâlâ'nın dinine saygı gösterirse, şüphesiz bu tutum o kimselerin müttakî olduğunu gösterir" Hac sûresi (22), 32 Âyet-i kerîmede "Allah Teâlâ'nın dini" ifadesiyle, burada özellikle hac ibadeti ve bu esnada kurban edilecek hayvanlar kastedilmektedir Hacıların iyi ve semiz hayvanları satın almaları, bu hayvanlara iyi davranmaları ve onları "bismillâh" diyerek kesmeleri istenmektedir Bu esaslara saygılı davranmanın bir takvâ işareti olduğu ve ancak temiz bir kalbe sahip kimselerin dine ve din esaslarına saygı göstereceği belirtilmektedir Bu özel mânanın dışında âyet-i kerîmeye genel olarak baktığımızda, Allah'ın dinine yani emir ve yasaklarına ancak müttakîlerin saygılı davrandığını öğrenmekteyiz O halde Allah Teâlâ'nın buyruklarına önem vermeyen kimselerin ona karşı saygısızlık etmiş olacağı kendiliğinden ortaya çıkmaktadır Hadisler 347 Yezîd İbni Hayyân şöyle dedi: Birgün Husayn İbni Sebre ve Amr İbni Müslim ile beraber Zeyd İbni Erkam'ın evine gittik Yanına oturduğumuzda Husayn İbni Sebre dedi ki: - Zeyd! Sen pek çok lutfa nâil olmuş bir kimsesin Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'i gördün, sözünü dinledin, onunla birlikte savaşlara katıldın ve arkasında namaz kıldın Doğrusu büyük saâdete erdin, Zeyd! Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'den duyduklarını bize de anlat! Bunun üzerine Zeyd şunları söyledi: - Yiğenim! Vallahi çok yaşlandım Aradan çok zaman geçti Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'den duyup öğrendiklerimin bir kısmını unuttum Bu sebeple size anlattıklarımı öğrenin Anlatmadıklarım hususunda da beni zorlamayın Zeyd sözlerine devamla dedi ki: Birgün Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, Mekke ile Medine arasındaki Hum suyu başında ayağa kalkarak bize bir konuşma yaptı Allah'a hamd ü senâdan sonra bize öğüt verdi Sonra da şöyle buyurdu: - "Ey insanlar! Ben de bir insanım Yakında Rabbimin elçisi bana da gelecek ve ben onun dâvetine uyup gideceğim Size iki önemli şey bırakıyorum Biri, insanı doğruya götüren bir rehber ve nur olan Allah'ın Kitâbı Kur'an'dır Ona yapışın ve sımsıkı sarılın!" Peygamber aleyhisselâm Kur'an'a sarılma ve ona bağlanma konusunda tavsiyelerde bulundu Sonra sözüne şöyle devam etti: "Size bir de Ehl-i beyt'imi bırakıyorum Allah'dan korkun da Ehl-i beyt'ime saygılı davranın! Allah'dan korkun ve Ehl-i beyt'ime saygılı davranın!" Husayn İbni Sebre: - Zeyd! Peygamber'in Ehl-i beyt'i kimdir? Hanımları da Ehl-i beyt'inden değil midir? diye sorunca Zeyd dedi ki: - Hanımları da Ehl-i beyt'indendir Fakat onun asıl Ehl-i beyt'i, kendisinden sonra da sadaka almaları haram olanlardır Husayn: - Sadaka almaları haram olanlar kimlerdir? diye sordu Zeyd: - Ali'nin ailesi, Akîl'in ailesi, Ca`fer'in ailesi ve Abbas'ın ailesidir, dedi Husayn: - Bunların hepsine sadaka almak haram mıdır? diye sorunca Zeyd İbni Erkam: - Evet, cevabını verdi Müslim, Fezâilü's-sahâbe 36 Bir başka rivayete göre Resûl-i Ekrem şöyle buyurdu: - "Size iki önemli şey bırakıyorum Bunlardan biri Allah'ın Kitâb'ıdır O Allah'ın ipidir Ona yapışan doğru yolu bulur Onu bırakan da yolunu sapıtır" Müslim, Fezâilü's-sahâbe 37 Zeyd İbni Erkam Medineli bir yetimdi Onu Abdullah İbni Revâha hazretleri himâyesine alıp büyüttü Uhud Gazvesi'ne katılmak isteyen Üsâme ve Abdullah İbni Ömer gibi çocuklardan biri de Zeyd'di Resûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem onları küçük bulduğu için savaşa katılmalarına izin vermedi Hicretin sekizinci yılında yapılan Mûte Savaşı'na Abdullah İbni Revâha'nın terkisine binerek gitti Daha sonraları Resûlullah Efendimiz'le birlikte on yedi gazvede bulundu Zeyd İbni Erkam'dan söz edip de onun hayatındaki şu önemli sahneyi anlatmamak olmaz: Kerbelâ'da Hz Hüseyin şehid edilip kesik başı Kûfe ve Basra vâlisi Ubeydullah İbni Ziyâd'ın önüne getirildiği zaman Zeyd İbni Erkam da orada bulunuyordu İbni Ziyâd elindeki deynekle Hz Hüseyin'in ön dişlerine vurmaya başlayınca Zeyd dayanamadı: - Çek şu deyneğini! Ben o dişleri Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'in öptüğünü gözlerimle gördüm, dedi ve bu gaddarlık karşısında hıçkıra hıçkıra ağlamaya başladı Vâli İbni Ziyâd onun bu sözlerine kızdı: - Eğer yaşını başını almış bir ihtiyar olmasaydın boynunu vururdum, diye çıkıştı Zeyd İbni Erkam böyle gürültülere pabuç bırakacak adam değildi O haksızlık karşısında susmanın dilsiz şeytanlık olduğunu Resûlullah'dan öğrenmiş bir insandı Kalkıp giderken oradakilere şöyle haykırdı: - Ey Araplar! Siz bundan sonra birer kölesiniz Siz Fâtıma'nın oğlunu şehid ettiniz, (vali İbni Ziyâd'ı kastederek) Mercâne'nin oğlunu da kendinize emir ve hâkim yaptınız Halbuki o sizin hayırlılarınızı öldürmüş, kötülerinizi de kendisine kul yapmak istemiştir Siz bu zillete razı oldunuz Zillete razı olan kahrolsun! Peygamber Efendimiz'den doksan hadis rivayet etmiş olan Zeyd İbni Erkam bu yürekler yakan Kerbelâ hâdisesinden beş yıl sonra 66 (685) yılında Kûfe'de vefat etti Allah ondan razı olsun Bu hadîs-i şerîfi Zeyd İbni Erkam'dan rivayet eden Yezîd İbni Hayyân, ise Kûfeli muhaddis bir tâbiîdir Açıklamalar Resûl-i Ekrem Efendimiz Vedâ Haccı'ndan Medine'ye dönerken, Hum suyu başında ashâbına va`z ve nasihat etti Konuşmasının bir yerinde onlara, ömrü tamamlanınca bütün insanlar gibi kendisinin de dünyaya vedâ edip gideceğini ve Allah Teâlâ'nın huzuruna varacağını söyledi Konuşmasına şöyle devam etti: "Size iki önemli şey bırakıyorum Biri, insanı doğruya götüren bir rehber ve nur olan Allah'ın Kitâbı Kur'an'dır Ona yapışın ve sımsıkı sarılın!" Burada Peygamber Efendimiz, Kur'ân-ı Kerîm gibi bir rehberden mahrum olan insanlığın, karanlıklar içinde bocalayıp duran ve nereye gideceğini bilemeyen zavallı bir kalabalıktan ibaret olduğunu belirtiyor Allah Teâlâ'nın bu kuru kalabalığa acıdığını ve gidecekleri yolu aydınlatmak için onlara bir ışık kaynağı olan Kur'ân-ı Kerîm'i gönderdiğini, onun aydınlığını izleyenlerin, varılması gereken hedefe kolaylıkla varacaklarını hatırlatıyor Bir başka rivayete göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Kur'ân-ı Kerîm'den bahsederken: "O Allah'ın ipidir Ona yapışan doğru yolu bulur Onu bırakan da yolunu sapıtır" (Müslim, Fezâilü's-sahâbe 37) buyurmuştur Demekki doğru yolu bulmak ve hedefe varmak için Kur'an'a sımsıkı sarılmak gerekir Ona sımsıkı sarılanlar, yâni hayatlarını ona ve onun prensiplerine göre proğramlayanlar güçlenirler; ilerlemeye ve yükselmeye devam ederler Onu ellerinden bırakanlar veya Kur'an ipine tutunduklarını sanıp ellerini gevşetenler, ilerlemek bir yana, yerlerinde bile saymaz, uçurumdan aşağı hızla yuvarlanırlar İlâhî emânete sahip çıkmamanın cezasını pek acı şekilde öderler Resûlullah Efendimiz ashâbına ikinci bir emanetinden bahisle şöyle buyuruyor: "Size bir de Ehl-i beyt'imi bırakıyorum Allah'dan korkun da Ehl-i beyt'ime saygılı davranın Allah'dan korkun ve Ehl-i beyt'ime saygılı davranın" Hadisin bazı rivayetlerine göre Hz Peygamber Ehl-i beyt'e hürmet edilmesine dair tavsiyesini üç defa tekrarlamıştır Ev halkı anlamına gelen Ehl-i beyt kimlerdir? Ehl-i beyt'in kimlerden meydana geldiği âlimler arasında, özellikle sünnîlerle şiîler arasında uzun tartışmalara yol açmıştır Ehl-i beyt'in kim olduğunu sadece en güvenilir hadîs-i şerîflere bakarak belirlemeye çalışalım: Yukarıdaki Hadis-i şerif, Ehl-i beyt konusundaki en sağlam hadislerden biridir Bu hadiste Zeyd İbni Erkam'a: - Peygamber'in Ehl-i beyt'i kimdir? Hanımları da Ehl-i beyt'inden değil midir? diye sorulduğunu, onun da: - Evet, hanımları da Ehl-i beyt'indendir Fakat onun asıl Ehl-i beyt'i, kendisinden sonra da sadaka almaları haram olan Ali, Akîl, Ca`fer ve Abbâs'ın aileleleridir dediğini gördük Demekki Hz Peygamber'in hanımları onun ehl-i beytindendir Resûl-i Ekrem Efendimiz'in hanımlarının onun ehl-i beyt'inden olduğunu şu hadîs-i şerîf de açıkca göstermektedir: Efendimiz Zeyneb Binti Cahş vâlidemizle evlendiği gün, Hz Âişe'den başlamak üzere hanımlarının odalarını birer birer dolaştı ve: - "Allah'ın selâmı ve rahmeti üzerinize olsun, Ehl-i beyt!" diye selâm verip hatırlarını sordu Herbir hanımı: - Allah'ın selâmı ve rahmeti senin de üzerine olsun Eşini nasıl buldun? Allah mübarek etsin, diye onu tebrik ettiler (Buhârî, Tefsîru sûre (33) 8) Bu ve benzeri hadisleri bir yana koyan şiîler, Ehl-i beyt'in Hz Ali, Hz Fâtıma ve oğulları Hz Hasan ve Hz Hüseyin ile onların nesillerinden gelen kimseler olduğunu ileri sürerler Dayanakları da şu hadistir: Bir sabah Peygamber aleyhisselâm siyah yünden yapılmış nakışlı bir örtüye (abaya) bürünüp evden çıktı Yanına sırasıyla Hz Hasan, Hz Hüseyin, Hz Fâtıma ve Hz Ali geldiler Hepsini de örtünün içine aldıktan sonra Ahzâb sûresinin 33 âyetini okudu: "Ey Ehl-i beyt! Allah Teâlâ sizden günahı gidermek ve sizi terte-miz yapmak istiyor" (Müslim, Fezâilü's-sahâbe 61) Sahîh-i Müslim'de yer alan bu hadis de sahihtir Sadece bu hadise sarılıp Ehl-i beyt'in Ehl-i abâ da denilen Hz Peygamber ile bu dört kişiden ibaret olduğunu söylemek ve güvenilir diğer hadislere değer vermemek nasıl doğru olabilir? Mâdemki yukarıdan beri zikrettiğimiz hadislerin hepsi de sağlam ve sahih hadislerdir; şu hâlde bu rivayetlerin hepsini bir arada düşünmek ve Resûl-i Ekrem Efendimiz'in Ehl-i beyt'inin: Bütün hanımları, Kızı Hz Fâtıma, Torunları Hz Hasan ve Hüseyin ile Amcası Hz Abbas ve amcazâdeleri Hz Ali, Akîl ve Ca`fer'in ailelerinden ibaret olduğunu kabul etmek gerekir Ehl-i beyt, bu ümmete Peygamber emanetidir Onları sevmek, saymak, sevilip sayılmalarını temin etmek her mü'minin görevidir Peygamber Efendimiz'e ve onun yakınlarına sadaka almanın ve sadaka edilmiş bir şeyi yemenin neden yasaklandığını 300 nolu hadîs-i şerîfte görmüştük Efendimiz sadakayı malın mânevî kiri saydığı için onu hem kendisi yememiş, hem de soyundan gelenlerin yemesini doğru bulmamıştır Soyuna sadakayı haram kılarken Resûl-i Ekrem Efendimiz'in birinci plânda düşündüğü husus şu olmalıdır: Kendisi vefat ettikten sonra ümmeti onun soyuna büyük değer verecek ve onların ellerini sıcak sudan soğuk suya vurmalarını istemeyecekti Belki onlardan bazıları Hz Peygamber'in soyundan gelmiş olmayı kötüye kullanacak, halkın sırtından geçinmek isteyecekti Âyet-i kerîmede belirtildiği üzere bütün peygamberler ümmetlerinden maddî çıkar beklememişler, mükâfatlarını Allah'dan umduklarını söylemişlerdir Hayatı boyunca halktan menfaat ummayan, tam aksine elinde avucunda ne varsa insanlara dağıtan Resûl-i Ekrem Efendimiz, soyundan gelenlere sadakayı yasaklamak suretiyle, onların Peygamber yakını olmayı kötüye kullanmalarına imkân vermemiştir Bu hadisi 713 numarayla tekrar okuyacağız Hadisten Öğrendiklerimiz 1 Peygamber aleyhisselâm bize iki emânet bırakmıştır Bunlardan biri Kur'ân-ı Kerîm'dir Yaşadığımız sürece onu kendimize rehber edineceğiz Buyruklarına uyup yasaklarından uzak duracağız 2 Kur'an'a sarılan müslümanlar yükselmeye devam eder Kur'an'a uygun yaşamayanlar perişan bir hayat sürerler 3 Peygamberimiz'in bıraktığı ikinci emânet, onun Ehl-i beyt'idir Eh-l-i beyt'i Peygamberimiz'in hâtırası diye her zaman sevip sayacağız 4 Ehl-i beyt'ten olanlar, hiç kimseden sadaka kabul etmezler Riyazüs Salihin |
|