Ahlakın Metafizik Ve Sosyolojik Karakteri |
07-22-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ahlakın Metafizik Ve Sosyolojik KarakteriMetafizik ahlak, yani ethique insanın üç fonksiyonu arasında ahlaka bir saha ayırır İnsan: a) bilen ve düşünen b) hareket eden c) yaratan bir varlıktır İşte, Klasik felsefe disiplini, bu üç sahayı kendisine konu yapar Bilen varlık olarak ele alınan insan,felsefe bilgi nazariyesi ve Mantık’ın konusudur Kant felsefenin bu üç konusu için, üç ayrı kitap yazmıştır Saf Aklın tenkidi bilgi problemini inciler; bilgimizin hudutlarını tayin ederPratik Aklın Tenkidi ahlak konusuna tahsis edilmiştir; ve nihayet Hüküm Melekesinin Tenkidi Sanat ve Estetik problemine inceler Ahlak felsefenin bir dalı olarak düşünüldüğü zaman, ona pratik felsefe adı verilir Bu anlamda ahlak fiil ve hareketle, bilgi problemi arasındaki münasebetleri inceler; ve kendiliğinden felsefenin bütün problemlerini kuşatır Ahlakın sosyolojik karakterine ve telakkisine gelince bu ahlak felsefesinden daha ayrı bir yön takip eder Nazari ahlak yani ethique, birtakım ahlak normları inşa eder Ve nihayet nazari ahlak müşterek bir normda birleşmez, Ne kadar filozof varsa o kadar da ahlak görüşü vardır Daima ferdi bir ahlak inşası göze çarpar Halbuki sosal ahlakın hedefi, bir takım normlar eldi etmek değildir O, sadece,cemiyette mevcut olan bir takım ahlak kaidelerini müşahede ve tespit eder Burada, sosyal ahlak değimiyle, sosyolojiye dayanan ahlakı kastedmiyoruz Sosyal ahlakla biz, ahlakı, din, hukuk, örf ve adet gibi sosyal hadiselerden biri olarak düşünüyoruz Bu sözden “Ethique” yani metafizik ahlakı değil, yani “Morale”ı kastediyoruz Bu bakımdan ahlakı, fizik tabiatın bir unsuru olarak görüyoruz Ahlak incelemesinde fert yokmuş gibi düşünmek, bizi, cemiyeti hesaba katmayan ahlakın düşmüş olduğu hayata sürükler Tam tersine, bütün kudretini ve değerini ferd’de bulan ve insanın ahlaki şahsiyetindeki bütün ve ahengi teşkil eden ahlak idealine dikkat etmemek, ahlak konusunu zorla dar bir görüşün içinde hapsetmek olur * |
|