Osmanlı Resmi Kıyafetleri |
07-16-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Resmi KıyafetleriAkçakoca Bey İlk Kumandanlardan Sultan Osman Osmanlı Devleti Kurucusu Konur Alp İlk Kumandanlardan Alay Başçavuşu Sadaret Alayında İnzibata Memur Çavuşbaşı Divan Çavuşları Amiri (Adalet Bakanı) Beylikçi Fermanların Yazıldığı Kalemin Amiri Amedi Dış İşleri Özel Kalemi Amiri Büyük Tezkereci Bakanlık Özel Kalemi Amiri Babıali Tercümanı Sadrazamla Elçiler Arasında Tercümanlık Eden Avrupalı Sefir Avrupalı bir Elçi Tipi Reisülküttab Dış İşleri Bakanı Buhara Sefiri Buharalı Elçi İç Ağası Sadaret Dairesinin İç Hizmetlerine Memur Baş Çavuş Yeniçeri Ağasından Sonra Gelen Üçüncü Amir Kul Kahyası Yeniçeri Ağasından Sonra Gelen İkinci Amir Kapıcı Başı Saray Kapıcılarının Subayı Orta Çavuşu Baş Çavuşun Yardımcısı Baş Cuhadar Padişahın Giyeceklerini Muhafaza Edip Taşıyan Dersvekili Şeyhülislam Namına Ders Okutan Şeyhülislam Ulema Sınıfının Başı ve Müftü Vekayici Resmi Tarih Yazarı (Vakanüvis) Başçuhadar Sadrazamın Giyeceklerini Muhafaza Edip Taşıyan Defterdar Maliye Bakanı Defter Emini Devlet Arazi Kayıt Defterlerinin Muhafızı Nişancı Devlet Bakanı Darbhane Emini Darbhanenin Amiri Baş Çuhadar Padişahın Atının Sağ Tarafında Yürüyen Muhafız Silahtarağa Padişahın Silahlarını Muhafaza Edip Taşıyan Peyk Padişahın Seyahatlerinde Önde Giden Yaya Haberci Solak Padişahın Seyahatlerinde Merasim Kıtası Eri Baş Muhzir Sadaret Dairesi Muhafızı Mekke Kadısı Mekke Baş Hakimi Rumeli Kazaskeri Rumelideki Kadıların Amiri Nakib-ül-eşraf Peygamber Soyundan Olanların Başı İstanbul Kadısı İstanbul Baş Hakimi Baş Teşrifatçı Protokol Amiri Devlet Kethüdası Başbakan Yardımcısı ve İç İşleri Bakanı Teşrifatçı Protokol Amiri Hil’at Giyen Memurlar Mükafaten Hususi Elbise Giydirilen Memurlar Cellad İdam Hükümlerini İnfaza Memur Celladbaşı Celladların Amiri Subaşı Şehrin İnzibat Amiri Asesbaşı Yeniçeri Ocağı İnzibat Amiri Böcek Başı Gizli Polis Amiri Cebehane Karakullukçusu Cephane Muhafızı Cebehane Çorbacısı Cephane Subayı Bostancı Saray Muhafızı Satır Tören Kıtası Eri Çırak Esnaf Esnaf Çırağı Usta Küçük Rütbeli Yeniçeri Subayı Kalyoncu Yelkenli Gemi Efradından Tulumbacı Yeniçeri Ocağında Etfaiye Eri Müjdeci Başı Hac Kafilesinin Mekkeye Vardığı Haberini Getiren Serdengeçti Ağası Gönüllü Fedailer Amiri Saraç Başı Has Ahır Saraçlarının Amiri Salı Usta Kapıkulu Süvarilerinin İstanbul’daki İşlerini Takibe Memur Cebeci Kahyası “Konaklayan Yolcular” NAKŞİ, Topkapı Sarayı Kitaplığı, Albüm H2148,s,8a 17Yüzyılın İkinci Yarısı, 17 Yüzyılın İlk Yıllarında Osmanlı Resmi’nin en önemli temsilcisi olan NAKŞİ’nin kent görünümlerini, mimari siluetleri içeren resimlerinden başlayarak Osmanlı Resmi’nde, Batı resminin ayırt edici yanı olan üç boyutluluk kendisini göstermeye başlamıştır Resimlerde mekan derinliği ve kütlelerin perspektif görünüşleri üzerine ilk arkaik denemeler görülür “İstanbul’da Bir Sokak” Tuval Üzerine Yağlıboya, Fausto ZONORA, Sultan II Abdülhamid’in Sarayı’nda “Ressam-ı Hazret-i Şehriyari” ünvanı ile eser üreten ZONARO Saray ve Sultan’a karşı hizmetini II Abdülhamid’in tahttan indirilmesine kadar 11 yıl sürdürmüş, 1910 yılında İstanbul’dan ayrılarak İtalya’ya dönmüştür ZONARO Saray Başressamı olmasının dışında bazı önemli sanatçılarımıza özel dersler vererek ve 1883’te açılan Sanayi-i Nefise’de öğretmenlik yaparak çağdaş Türk Resmi’ne de önemli katkılarda bulunmuştur II Abdülhamid ZONARO’ya özel bir ilgi göstermiş, Akaretler’de özel bir bina tahsis etmiştir Üç katlı olan bu yapının üst katı Padişah tarafından parasal destekle tam donanımlı bir atelye haline getirilmiş, diğer kısımlar da sürekli bir sergi mekanı olarak sanatçının ailesiyle birlikte kullanımına da açık olmak üzere verilmiştir İstanbul’da kaldığı 10 yılı aşkın süre içinde bini aşkın resim yaptığı bilinen sanatçı daha çok toplumun sosyo-kültürel dokularını resmetmeyi tercih etmiştir “Yıldız Sarayı Bahçesi” Giritli HÜSEYİN, (detay) 65x81cm, ADR ve HM Koleksiyonu, Bir kısım Oryantalist Ressamlar yaptıkları resimlerde Fotoğraftan yararlanmışlardır Fotoğraf 19 Yüzyılın Ortalarından itibaren bir kısım Türk Ressamı’nın da yararlandığı bir vasıta olmuştur Giritli HÜSEYİN (1873-?) ve Tevfik BEŞİKTAŞ (1871-1914) çoğunlukla Saray Fotoğrafçıları’nın çektikleri fotoğraflardan yararlanarak resim yapan diğer foto yorumcu Sanatçılardandır “Kariye Camii” Tevfik BEŞİKTAŞ, (detay) Tuval Üzerine Yağlıboya, 76x81cm, ADR ve HM Koleksiyonu, Tevfik BEŞİKTAŞ (1871-1914) Arkaik Perspektif denemeleri ve Mimari Kompozisyonları ile dikkati çeker “Galata Köprüsü” Mustafa Nuri PAŞA, Tuval Üzerine Yağlıboya, 90x117cm, Türkiye İş Bankası Koleksiyonu, Mustafa Nuri PAŞA, günün modern eğitim programlarının uygulandığı askeri okullardan mezun olan Asker Ressamlar dönemlerindeki Reformist bilinçlenmenin kültür ve sanat alanındaki hedeflerini temsil eden ressamlar arasında yer almaktadır “Haremde Goethe” Abdülmecid EFENDİ, Tuval Üzerine Yağlıboya, 132x173cm, ADR ve HM Koleksiyonu, Resmi anlamda asker olmamakla birlikte bu çerçevede ele alınan 32Osmanlı Padişahı Abdülaziz’in oğlu Abdülmecid EFENDİ (1868-1944), günümüzde Oryantalist olarak değerlendirilmesine karşın, onun sanatındaki bu yöndeki bir eğilim son derece sınırlı ayıklanmış bir Oryantalizmdir Sanatçı figüratif resme özel bir önem vermiştir Sanayi-i Nefise Mektebi’nin ilk açıldığı yıllarda bir problem gibi ortaya konan insan figürünün betimlenmesini tek ya da çok figürlü kompozisyonlarla aşmıştır Abdülmecid EFENDİ, “II Abdülhamid’in Tahttan İndirilişi”, “IIMahmud’un Şehzadeliği”, “Yavuz Selim” ve “Tarih Dersi/Nasihat” gibi resimleriyle günün koşullarına göre sosyo-politik tavrını ortaya koyan bir sanatçı olmuştur |
|