Erzurum Yöresel Halk Oyunları - Erzurumun Halk Oyunları |
08-19-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Erzurum Yöresel Halk Oyunları - Erzurumun Halk OyunlarıErzurumun Yöresel Halk Oyunları, Erzurumun Halk Oyunları, Erzurumun Yöresel Oyunları, Erzurumun Yöresel Halk Oyunları hakkında bilgi, İran ve Kafkasya üzerinden gelen kavimlerle avrupadaki diğer kavimlerlerin kültürlerinin etkisi altında kalan ilimiz, kökü tarihin derinliklerine kadar uzanan zengin bir kültür hazinesine sahiptirYöremiz halk oyunları Türk bedii zevkini, kahramanlık mekıbelerini insan psikolojisinin tezahürlerini bölgenin adet ve ananelerini en güzel ve etkileyici şekilde yansıtırYöremiz ve çevresinde oynanan oyunlara Bar adı verilir Moğollarda ve Altay Türklerinde Bar, davulun adıdır Bar sözcüğünün kökeni ve anlamı üzerinde çok çeşitli görüşler vardır - Bar, Dadaşın oyununun adıdır - Bar, Erzurum dolaylarındaki toplu oyunların adıdır - Bar, Davul eşliğinde oynanan oyundur - Bar, Şaman olan Türklerin şölenlerinde, davul eşliğinde oynadıkları oyunlardır Bar, Barça, Baru söylenişleri eski metin,l ugat ve diyalektlerde hep topluluk, elbirliği anlamı ile kayıtlıdır Eski çağda ilkel insanlar birtakım korku ve inançların etkisi altında bulundukları için hayatlarını çeşitli törenlerle idame ettirir ve bu ayinlerin davulla yaparlarmış İlk zamanlarda hayvan derileri toprağın altında kısmen çürütülür bir nevi tabaklama usulü ile elde edilen bu derilerden davullar yapılırdı Şaman Türkleri bunlara Tüngür demiş, daha sonra Kös adını almıştır Erzurum'un milli çalgıları davulla beraber Zurna, Ney ve Zilli teftir Erzurum davulu hazırlanırken, daha çok koyun ve keçi derisi kasnağa geçirilir ve sesin ayarlanmasına özel bir önem verilir Bu bakımdan Erzurum davulu diğer davullardan daha tok seslidir Grup halinde oynanan barlar en az beş kişi ile oynanır Bu oyunlar sonlara doğru hızlanarak sekme denilen çevik hareketlerle oynanır başlangıçta elele tutan oyuncular süratli kısımda birbirlerinin omuzlarından tutarlar Oyunun başında Barbaşı, sonunda da Pöççük denilen oyuncu bulunur Barbaşı ve Pöççük ellerinde birer beyaz mendil tutarlar bazen barlarda kullanılan melodiler halay oyunlarında kullanılmaktadır Bar daha çok erkekler tarafından oynandığından erkek oyunu olarak nitelenebilir Kadınlar tarafından oynanan barlar da mevcuttur, bunların yanısıra alacıbar adıyla anılan erkekli kadınlı barlar da vardır BARCILAR Erzurum barlarının efsanevi bir geçmişi olduğu herkesçe bilinmektedir Ancak bu barları su yüzüne çıkaran ilk insan 1934 yılında Erzurum Silah Fabrikası Müdürlüğüne atanan Albay İhsan Yavuzer olmuştur Erzurum barlarına özel bir ilgi duyan Yavuzer, ilk iş olarak Erzurum Gücü adında bir spor kulübü kurar Bu kulübün en önemli kolu Bar Kolu olur Bar kolunu, fabrikaya işçi olarak aldığı Efendi,Mevlüt,Nurettin,Küçük Nurettin isimli barcılarla,Ramis Baba isimli davulcudan oluştururEfendi Beyin de ekip başkanı olduğu bu topluluk Erzurum da ilk Bar ekibidir1949 yılında Venedikte yapılan Uluslararası Halk Dansları yarışmasında Türkiye'yi temsil eden Erzurum Bar ekibi katılırbu yarışmada İhsan Ertugay'ın Çalıştırdığı,İhsan Taftalı,Nimet Gezmiş,Nihal Demiryürek ve Şeref Uludağ'dan oluşanErzurumlu Barcılar Dünya birincisi oldularAynı ekip 1951 yılında Fransa'da Biarniz,İspanya'da Pampona şehirlerinde yapılan festivallere davet edildiler1954 yılında ise Almanya'da yapılan bir festivale katılırlarBütün bu festivallerde büyük ilgi görürler 1954 yılında kurulan Erzurum Halk Oyunları ve Halk Türküleri Derneği'nin Faaliyete geçmesi üzerinedünyaca ünlü bu bar ekibine yeni isimler katıldıBunlar Arasında Muhtar Dursunoglu,Mahmut Baltacıoglu,Natık Yurtlu,Hulusi Seven ve Bahattin Merdal vardırdaha sonraki yıllarda Brüksele gönderilen Erkek Bar Ekibini Lütfü Aladağ,Fikri Kükürtçü,Cevat Sungur,Muammer Özkavcı,Sedat Gezmiş Bahattim Merdal,İlhami Avcıoğlu,kız ekibinide Bilge Gürgün,Varda Gürgün,Gülümser GÖzüm,Gülen Gözüm kardeşlerle,Nesrin Ulusoy oluştururlar bunlardan sonra bar ekiplerimiz şu yarışmalara katılırlar 1965 yılında Tunus-Kartaca Uluslararası Halk Dansları Festivali 1970 Japonya-Osaka Fuarı 1982 İtalya 1949 yılından beri Erzurum Bar Ekibi değişik guruplar halinde yurt dışında uluslararası düzeyde zaman zaman ülkemizi temsil etmiş ve önemli başarılar sağlamışlardır BAR TERİMLERİ bar oyunu : eğlenmeyi temel amaç edinen oyunlara denir kolluk : dizilişe göre,barbaşının hemen solunda olan oyuncuya denir koltukaltı: koltuk pöççük : bar dizisinin en sonundaki oyuncuya verilen ad Daldaş : Dadaş kelleler : koltukaltı ile kolluk altı arasında kalan opyuncuların tümüne denir sıra oyuncular : kelleler sekme : bar oyununun çabuk ve çevik hareketlerle oynanan bölümü yelleme : iki kısımlı barlarda ikinci kısma verilen adsekme ile ağırlama arasında oynanır ağırlama : barın ilk bölümü,ağır,yavaş,ve titizce oynanan bölümü bar sırası: barların birbiri peşi sıra oynanması gerektiğinde izlenecek geleneksel yol bar havası: bar oyunlarının ezgi ve müziğini anlatan bir deyimdir bar tutmak: bar topluluğunu para karşılığı kiralamaktır bar tutuşmak : bar oynayacak oyuncuların ortaya çıkmaları bar çeken : barbaşı Erzurum Bar Oyunları Aldıra Paran - Altın yüzük-Bar, Kadın, Erkek, Türkülü Aşırma - (Hınıs) - Bar, Erkek, Kadın, Karma Aşşağdan gelirem - Bar, Kadın, Türkülü Atın üstünde eğer - Bar, Kadın, Türkülü Ay dolanaydı - Başbar - Bar, Erkek Belen - Belen cepki - (Hınıs) Bir taş attım Çeğile - Bar, Kadın, Türkülü Cepki - Bar, Erkek Çift Beyaz Güvercin - Bar, Kadın, Türkülü Çimen çiçek - Bar, Kadın, Türkülü Çimene gel gül oğlan - Çingeneler - Bar, Erkek Çoban kavalı - Dahlenk - Daldalar daldalar - Bar, Kadın, Erkek, Karma, Türkülü Dalilo, Daliloy - (Hınıs) Bar - Halay, Erkek, Kadın, Karma Dasni çorç - Delilo, Dellöy - Dello, Delloy - Deliko - Derilo - Depşororo - (Hınıs) - Bar, Erkek Dik bar - Bar, Erkek Dikine bar - Düğün barı - (Hınıs) - Bar, Kadın, Erkek Düz bar - Bar, Erkek, Kadın Düz yallı- Erzurum Barı - Bar, Erkek, Kadın Evim nimnay - Güzeller barı - Hammay - (Hınıs) Hançer barı - Erkek, Çift Hannay - Bar, Erkek Hey nare - Bar, Kadın, Erkek Hikari - Hilli vay- Hopnari - Hoş bilezik - Hozandağı barı - Bar, Erkek İkinci aşırma - Bar, Kadın, Erkek İkinci bar - Bar, Kadın, Erkek Karşıdan karşıya - Kavak - Bar, Kadın Kazak barı - Bar, Erkek Keçiki - (Hınıs) - Bar, Erkek Kızıl elma - Koççari - Bar, Erkek, Kadın Kolsalım - Kolsalma - Tek, Erkek Koşma - Kotan barı - Bar, Kadın, Erkek, Karma Köroğlu barı - Bar, Erkek Kusarma - Kutto - (Hınıs) - Bar, Erkek Kürt barı - Bar, Erkek Kürdün Yaymanı barı - Bar, Erkek Laççin - (Hınıs) - Bar, Erkek Lavek barı - Bar, Erkek Laz bar - Bar, Erkek Lezeli - Bar, Erkek Lezli - (Hınıs) Lorki - (Hınıs) - Halay Meyremi - (Hınıs) Nadem Hırçıki - Nar gülüm - (Hınıs) - Bar, Kadın Narı - (Hınıs) - Bar, Kadın, Erkek Ninarano - (Hınıs) - Bar, Erkek Oduncular - Ondört - Kadın, Erkek, Karma, Tek - Toplu O olmasın bu olsun - Pamuk Barı - Bar, Erkek Pezo - Pınarbaşı dolanayım - Piçügirik - (Hınıs) - Sallama - Sarhoş barı - Bar, Erkek Sekme barı - Bar, Kadın, Erkek Serhoş barı - Sıkma barı - Bar, Erkek Tamzara - Bar, Erkek Tavuk barı - Bar, Kadın, Erkek Tek ayak barı - Terazim karıldı- Tortum barı - Bar, Erkek Turna barı - Bar, Erkek Turnalar - Bar, Erkek Van Koççarısı - Bar, Erkek Yarı - (Hınıs) Yayman barı - Bar, Erkek Zelli - (Hınıs) Zırava - (Hınıs) HALK OYUNLARINDA KULLANILAN ÇALGILAR Çalgıların oyunlar üzerindeki etkisi tartışma götürmez bir gerçektirBundan dolayı bir çok yerde ozanlar,oyunlara ad olarak çalgı adlanrını kullanmışlar,her bir çalgı için türküler sölemişlerdir çalgılar vurmalı,nefesli ve telli çalgılar diye üçe ayrılır VURMALI ÇALGILAR Davul : Davul bar oyununun ayrılmaz bir parçasıdırbarlarda kullanılan davul özel olarak hazırlanırgenellikle 60 cm çapında 70 cm yüksekliğinde yağsız ve budaksız çam kasnaklara koyun ve keçi derisi gerilirüst deri tokmak alt deri değnek vurmak için kullanılırZurnaya göre akort edilen bu tip dışındaki davullar Erzurum'da tercih edilmezYeğ tutulmayan davullara sağir davul,teneke sedalı davul ve çingene davulu terimleri kullanılır davul aksamları şunlardır: kasnak : yuvarlak ve geniş tahta kısım çember : kasnağın iki tarafını kaplar deri : kasnağın üst ve alt kısmına geçirilir tokmak : sağ elle tutulan ucu top şeklinde değnektir çomak,çubuk : sol elle tutulan ince değnektir gaytan : davulu boyuna asmaya yarayan iptir Çalınışına göre davullar: Tabl-ı Beşaret : cihadda kale elde edildiği zaman çalınan davula denir kalede çalınır Tabl-ı Asayiş : savaşta gece yarısı askerin yönünü bulabilmesi için çalınan davuldur Tabl-ı Cenk : savaş duyurusu yapan davullara denirsavaşın başladığı haber verilir Derbest Davulu : yatsıdan sonra sur kapılarının örtüldüğünü duyurmak için çalınan davuldur - davul,zurna ile adam aranmaz - davul dengi dengini döver - davulsuz düğün, köpeksiz köye benzer - davulun sesi uzaktan hoş gelir NEFESLİ ÇALGILAR Zurna : Kelimenin aslı FarsçadırŞimşir,dişbudak gibi sert ağaçlardan yapılan ağız kısmında uca doğru genişleyen keskin sesli nefesli çalgıdır - Kaba Zurna : en büyük boydaki zurna türüdür - Zurna : orta boyda olandır - Cura Zurna : küçük boy olup tiz seslidir zurnada üst kısımda yedi alt kısımda bir delik vardır üst yedi delikle ses ayarı yapılırken,alttaki tek deliğin pek bi fonksiyonu olmamakla beraber tükrüğü dışarı atmak için kullanılır Kaval : En ilkel nefesli çalgılardandırBütün milletlerin musikisinde az çok benzerleri bulunur Ihlamur,Gürgen ve ardıç ağacına kızgın demirledelik açılarak yapılır30-80 cm arasında uzunluklara sahip olabilirKamıştanda yapılanları vardır Mey(Ney) : Dilsiz kavala benzeyen bir gödeye kamış takılmak suretiyle ses elde edilen nefesli bir çalgıdırGövde kısmı için erik ağacı tercih edilirErik ağacı bulunmazsa şimşir,gürgen veya dut ağacından yapılabilirboyu 30 cm kadardır TELLİ ÇALGILAR Çöğür : Türk halk musikisinde kullanılan bir çalgıdırXVIIasırda klasik musikide de kullanılmıştırbağlamaya benzerteknesi biraz daha büyüktürAltı çift tellidirUzunluğu 110 cm'dir Saz (Bağlama) : Erzurum sazı,Anadoluda ki diğer sazlarla aynı olup üç çifte tellidirOrtalama boyu 30 cm teknesi 40 cm olmak üzere 70 cm dir ince seslidir BAYAN KIYAFETLERİ Bindallı: Kadife üzerine simle Türk motifleri işlenmiş giysidirgöğüs ve boyun kısımları dantelle süslenebilir aynı danteller kol ağzınada eklenirkol,beden ve bel kısmı vücuda oturur, tek kısmı ise rahat hareket maksadıyla geniş yapılır Leçek(yazma): Başa örtülen,pullarla ve boncuklarla oyalanarak süslenen pamuktan yapılmış başörtüsüdür bu isim halen kullanılmaktadır Gümüş kemer: Bar oynayan Erzurumlu kadının belinde bulunurmuhtelif parçalar halkalarla birbirine tutturularak kemer oluşturulurİşlemelidirkaşı daha süslüdürbazılarında sedef kakmalar bulunurşimdi kakmalı kemerler yapılmadığından antika değeri taşımaktadırlar Papuçyumuşak deriden yapılmış olup hafiftirkolay hareket olanağı sağlar Dizleme: beyaz yünden örülmüş,diz kapaklarına kadar uzanan çoraplardır Mendil ve diğer aksesuarlar: Erkek barlarında olduğu gibi,kadın barlarında da barbaşıve pöççükte mendil bulunurayrıca boyuna beşi birlik, oltu taşı kolyeler,kollara burma bilezik parmaklara da yüzük takılır Dizleme: Beyaz yünden örülmüş,diz kapaklarına kadar uzanan çoraplardır Mendil ve diğer aksesuarlar: Erkek barlarında olduğu gibi,kadın barlarında da barbaşıve pöççükte mendil bulunurayrıca boyuna beşi birlik, oltu taşı kolyeler,kollara burma bilezik parmaklara da yüzük takılır ERKEK KIYAFETLERİ Cistik: Bar oynarken ayağa giyilen ayakkabıdır Derisinin çok yumuşak olması en büyük özelliğidir Bu özelliğe istinaden ayak figürleri daha kolay gerçekleştiriliryaşlılar tarafından giyilene markop,gençlerin giydiğine yemeni denir Zığva: Uçkurlu,beli bol lacivert kumaştan yapılan arkası torba şeklinde pileli giysidirBunun üzerine siyah ipek kaytansüs olarak işlenirZığvanın bol olmasını sağlayan pile sayısının 32 olmasına özen gösterilir Yelek: Lacivert kumaştan yapılmıştıriki tarafa kapanabilen kaytanlı ilikleri vardırkenarları ve cep ağızları kaytanla işlenmiştir Gömlek: Gömlekler beyaz olup dik yakalıdırdüğmeleri beyaz veya siyah olabiliruzun olan kol ağızlarında 4-5 düğme bulunur Kazeki:Uzun kollu kısa bir cekettirkolları geniş kol etrafları siyah kaytanla,ön tarafı ve cep ağızları motifli kaytanla süslüdür Kuşak: Eskiden Acem,Trablus, veya Tosya şalı diye adlandırılanrenkli iplerle örülmüş-dokunmuş,bar oynayanın belini sıcak tuttuğu gibi aynı zamanda cep vazifesi gören kumaştır Gümüş köstek: Gümüşten yapılmış,yelek üzerine asılan daha önceleri saat taşımada kullanılan ince zincirden aksesuardır Bazubent: ekseriyatla boncukla örülürgümüş olanlarıda vardırkola takılan içerisine karınca duası,ayet-ül-kürsiduaları komulur Mendil: Erzurum barlarında mendil kullanmak bir maharet işidirmendil her barın ritmine ve psikolojisine göre kullanılır |
Cevap : Erzurum Yöresel Halk Oyunları - Erzurumun Halk Oyunları |
12-27-2012 | #2 |
Kayıtsız
|
Cevap : Erzurum Yöresel Halk Oyunları - Erzurumun Halk Oyunlarıçok güzeldir erzurum oyunları ben erzurumluyum çok güzel şemmmamme oynarım |
|