Hazzın Hayırlısı, Hayrın Hazzıdır |
11-04-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Hazzın Hayırlısı, Hayrın HazzıdırHazzın hayırlısı, hayrın hazzıdır İnsan, yaptığını üç şey için yapar: 1 Haz 2 Yarar 3 Hayr Sadece haz için yapılan her şey gelip geçicidir Çünkü haz gelip geçicidir Hazzı esas alanlar, en çok günaha batanlardır Çünkü yaptıklarının hayır veya yarar getirip getirmediğini asla düşünmezler Varsa yoksa hazdır onların gayesi Haz veriyorsa, tamamdır Sigara, içki, kumar, uyuşturucu, zina vb gibi kötü alışkanlıkların temelinde hazcılık yatar Haz için yapılan evlilik, haz bitinceye kadar sürer O bitince evlilik de biter Haz için kurulan dostluğun ömrü haz kadardır Zaten hazzın kendisi ömürsüzdür Çünkü haz, nefsin duyular aracılığıyla aldığı bir neşe, bir lezzettir Hazcılar en düşük insan tipleridir Bir anlık haz uğruna, bir ömürlük yararı feda ederler Hatta bir anlık haz uğruna, ebedi hayrı feda ederler Hazcının ne değeri olur, ne fiyatı Dolayısıyla, baktığının ne değerine bakar, ne de fiyatına Onun için her şey haz sırasına göre kıymet bulur En çok haz veren, en çok kıymetlidir Modern eğlence kültürünün amacı, insanları hazzın esiri kılmaktır Son yıllarda sık sık söylenen “keyif aldım”, “eğlendim”, “hoş vakit geçirdim” gibi ifadeler, işte bu hazcı kültürün yansımasıdır Özellikle değerden yoksun büyütülmüş genç oğlanların ve kızların tek amacı “eğlence” haline gelmiştir “İyi nedir?” diye çevirip sorun, size vereceği cevap “Beni daha fazla eğlendiren” olacaktır Bu hazzın putlaşmasıdır Hazzı putlaştıranlar; içgüdülerine kul, şehvetine esir olan bir tip yetiştirirler Yararı esas alanlar, hazzı esas alanlara göre daha iyi durumdadırlar Her yararın içinde haz bulunmaz Bazı şeyler haz vermese de yararlı olduğu için yapılır Ancak, eğer hayrı görmeyen bir yararcılıksa bu, sahibini “menfaatperest” yapar Kendisine menfaati olana sarılır Her şeye “Bundan nasıl yararlanırım?” diye bakar Hayırsız bir yarar, sahibini adi bir çıkarcılığın kollarına atar Yararcının derdi kendisidir Paylaşmaz, el uzatmaz, yardım etmez, omuz vermez, aldırmaz Toplumun gidişatı onu ırgalamaz Eğer hayrı gözetmeyen bir yararcılıksa bu, bazen öyle bencilleşir ki, komşunun evi yanarken kendi yumurtasını pişirmenin kaygısına düşer Hatta bu bencillik çılgınlık halini alır da, yumurtasını pişirmek için komşunun evini yakar Elbet, yararcı hazcıdan bir gömlek üstündür En azından kendine faydası vardır En azından faydalıyı faydasızdan ayırabilmektedir Ne ki, kimi zaman kendi çıkarı için başkasına zarar vermekten geri durmaz Bunun sebebi hayrı gözetmemesidir İslâm; muhatabını hazza ve yarara değil, “hayra” çağırır Müslüman haz için ve yarar için değil, hayır için koşar, çabalar, didinir, çırpınır Hazzı içgüdüler belirler Yararı nefis belirler Hayrı Allah belirler Haz anlıktır, yararın en uzunu ömürlüktür, hayr ise ölümden sonrasını da kapsayan mutluluktur Hazzın ücreti hemen verilir, yararın karşılığı dünyada görülür, hayrın karşılığı ise hem bu dünyada, hem ahirette görülür Mü'min hayra talip olandır İşte bunun için ibadet eder Çünkü Allah hayrı diler Hayır Allah'ın emrettiğindedir Ramazan orucu da Allah'ın bizden istediği bir hayırdır Eğer hayrı işlersek, hem yarar, hem de hazza nail olabiliriz Her hayrın içinde yarar vardır Hayrı hazza dönüştürmek bizim elimizde Bu, elbette dini oyun ve eğlence edinmek şeklinde olmamalıdır Hayrı hazza dönüştürmek, hayırdan haz almak, onun tadını almak şeklinde olmalıdır Efendimiz'in ifadesiyle bu “halâvetu'l-imân: imanın lezzeti”dir Bayramlar bize hayrın nasıl hazzı da beraberinde getirdiğini gösterirler Meşru hazzı, sevinci, eğlenceyi temsil ederler Mustafa İslamoğlu |
|