Evlenmek İçin İstihareye Yatılabilir Mi? |
10-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Evlenmek İçin İstihareye Yatılabilir Mi?Evlenmek için istihareye yatılabilir mi? Hakkında Evlenmek için istihareye yatılabilir mi? Evlenmek için istihareye yatılabilir mi? İstihare sonucuna uyulmalı mıdır? Ticaret, evlilik, seyahat ve benzeri bir işe teşebbüs eden kimse, o işin kendisi için hayırlı olup olmayacağı hususunda tereddüde düşerse, şüphesini giderecek, tereddüdünü ortadan kaldıracak hal çareleri aramak ister Bu hususta yapılacak ilk iş, yapılması istenen meselenin meşrûluğunun ve helâlliğinin araştırılması, dinî ölçülere uyup uymadığının incelenmesidir Kişinin kendisi bir neticeye varamadığı takdirde en sıhhatli yol, o meseleyi münasip olan ehliyetli birisine danışmak, onun fikrini almak, gerekirse meseleyi enine boyuna bütün teferruatıyla konuşmak; kısaca istişare yapmaktır İstişare yapılacak insanın da tecrübeli, bilgili ve sözüne itimat edilir olması gerekir Bir meseleyi kendi aralarında istişare etmeyi, oturup konuşmayı mü’minlerin vasıflarından sayan Kur’ân-ı Kerim, “Onların işleri aralarında müşavere iledir”1 buyururken, istişare ederken ehil kimselerin seçilmesini, fikren ve inanç bakımından yabancı olanlarla istişare yapılmaması hususunda da ikazda bulunmaktadır: “Ey iman edenler! Sizden olmayan kimseleri içli dışlı dost edinip sırlarınıza ortak etmeyin Onlar sizi zarara sokmakta kusur etmezler Size sıkıntı verecek şeylerden hoşlanırlar Size düşmanlıkları sözlerinden belli olmuştur; açığa vurmayıp da kalblerinden gizledikleri düşmanlık ise daha büyüktür Biz size dostunuzu ve düşmanınızı böylece gösterip âyetlerimizi açıkladık—eğer akıl ederseniz”2 Görüldüğü gibi basiret sahibi mü’min, kendi hususi meselesini, her önüne gelene açmamalı, rastgelenin fikrini almamalı Çünkü kendisine yardımcı olacak birisini ararken çok kere onunla konuşması neticesinde yanlış karara varmasından dolayı hatâya düşeceğini hesap etmelidir Çünkü insanın aldığı bazı kararlar hayatı boyunca kendisini bağlayabilir, tesiri altına alabilir Tahsil, iş ve evlilik gibi Tam ölçüp tartmadan bir iş kuran kimse, öyle ki birgün gelir, işinin ters gittiğini görür, iflâsa gittiğin anlar, neticede sermayesini de kaybedebilir Bu hal maddî hayatına, hem de mânevî hayatına çok büyük tesir icra eder Yine inceleyip araştırmadan bir evlilik hayatı kuran insan bu aceleciliğin ve tedbirsizliğin cezasını hayatı boyunca çekebilir, dünyasını zehir edebilir Bunun için istişareyi kendimize alışkanlık hâline getirmeli, en basit meselemizi dahi tecrübeli ve ehliyetli birisine sormadan yapmamalıyız Bütün hayat safhalarıyla ümmetine mükemmel bir örnek olan Sevgili Peygamberimiz her meselesini yakınları ve Sahabileriyle istişare eder, onların da fikrini alır, öyle karar verir, işe başlardı Halbuki kendisi bir peygamber olması hasebiyle vahye mazhardı; herkesten zeki, akıllı, derin fikirli, sâlim düşünceli bir insandı Vahiyle sâbit olmayan hemen hemen bütün meselelerde Ashabiyle istişarede bulunurdu Ümmetini de istişaresiz iş yapmamaları için tenbih eder ve istişare edenin hiçbir zaman pişman olmayacağını ifade buyururdu: “İstihare eden kimse zarar görmez, istişare eden pişmanlık duymaz, iktisada riayet eden maişetçe aile belâsını çok çekmez”3 Dikkat edileceği gibi hadis-i şerif mü’minin sosyal hayatını üç temel esasa riayet etmeye bağlamıştır: İstişare, istihare ve iktisat Bilhassa bunlardan istişare ve iktisadın ne kadar ehemmiyet taşıdığı şüphe edilmez bir gerçektir Hadis-i şerifte tavsiye istihare de, istişare ettiği halde kalben rahat olmayan ve hissen tatmin olamayan kimselerin başvurabileceği bir sünnettir İstihare, lûgat mânâsı itibariyle, Allah’tan hayır dilemektir Yani yapılacak bir işin iyi mi, kötü mü olduğunu yahut o işi hemen mi, yoksa bir müddet sonra mı yapmanın daha iyi netice vereceğini anlamak ve kalbin o meseleye yatışmasını Allah’tan dilemek ve istemektir İstihare Peygamberimizin bir sünnetidir Ümmetine tavsiye ettiği bir duâ ve ibadet şeklidir Peygamberimiz (asm) istiharenin nasıl yapılacağını, hangi duânın okunacağını bizzat öğretmiştir İstiharenin ehemmiyeti hususunda Câbir bin Abdullah şöyle demektedir: “Resulullah (asm) bize Kur’ân’dan bir sûre öğretir gibi büyük küçük işlerimizin hepsinde istihareyi öğretti ve şöyle buyurdu: ‘Sizden biriniz bir işe kalben azmettiği zaman, iki rekât namaz kılsın”4 İstihare namazı iki rekâttır İmam Gazalî bu namazın birinci rekâtında Fâtiha’dan sonra Kul yâ eyyühe’l-kâfirûne, ikinci rekâtında da Kul hüvellahu ehad sûrelerinin okunmasını tavsiye eder5 Namazı kıldıktan sonra Peygamberimizden (asm) rivayet edilen şu duâ okunur: “Allah’ım, bu işimin hakkımda hayırlı olacağını yalnız Sen bildiğin için bana doğrusunu göstermeni niyaz ediyorum Senin sonsuz kudretine iltica ediyor, yardım bekliyorum Yüce lütfundan ihsan etmeni istiyorum Muhakkak Senin her şeye gücün yeter; ben ise hiçbir şeye güç yetiremem Sen her şeyi bilirsin, ben ise hiçbir şey bilmem; Sen bütün gaybları bilirsin, Allah’ım, bu iş benim dinim, yaşayışım, işimin âkibeti, dünyam ve âhiretim hakkında hayırlı ise bunu bana nasip eyle Sonra bunda benim için feyiz ve bereket vücuda getir Şayet bu iş benim dinim, yaşayışım, işimin âkibeti, dünyam ve âhiretim hakkında hayırlı değilse, bunu benden, beni bundan vaz geçir Bu hususta gönlümde bir meyil bırakma Benim için hayırlısı ne ise onu kolaylaştır Sonra da beni takdir buyurduğun bu hayırla hoşnut eyle"6 Dua okunurken, “bu iş” şeklinde geçen yerlerde yapılması istenen iş zikredilir Bu şekilde duanın Türkçesi okunabileceği gibi, Arapça aslını okumak daha faziletlidir Duânın aslı, verdiğimiz bu kaynaklarda olduğu gibi, ilmihal kitaplarında da mevcuttur Kişi istihare ettikten sonra kalbi hangi tarafa meylederse onu yapmalı, istihareden önceki peşin hüküm ve kanaatini bırakmalı, kendi temayülüne dayanmalıdır İstihareye rağmen bir temayül ve gönül yatışması görülmediği takdirde, istihareyi tekrarlayabilir Bu sünnettir Bununla alâkalı olarak Enes bin Mâlik’in (ra) rivayet ettiği bir hadiste Resulullah (asm) şöyle buyurmuştur: “Ey Enes, bir işi yapmayı niyet ettiğin zaman o iş hakkında yeniden yedi defa istihare et Sonra kalbinden geçen temayüle bak Çünkü hayır kalbinde doğan mânâdadır”7 İş acele olup da istihareyi tekrarlamak mümkün değilse şöyle duâ edilir: “Allah’ım, hakkımda hayırlı olan ne ise onu nasip et Beni kendi halime bırakma” İbni Abidin, istihare eden kimsenin dileğinin uygun olup olmadığına işaret olarak şöyle bir kayda yer verir: “Yatmadan önce dua okunur ve abdestli olarak kıbleye yönelerek yatılır Rüyada beyaz veya yeşil görülürse o işin hayır olduğuna, siyah ve kırmızı görülürse de şer olduğuna işaret eder Şerli olandan kaçınmak icap eder”8 Bütün bunlarla birlikte istihare, müşkül durumlarda mü’minler için ruhî ve mânevî bir kuvvettir Bir işte tereddütte kalan bir mü’min iki rekât namaz kılarak Cenab-ı Hakka yönelir Teşebbüs edeceği iş, seçeceği hayat arkadaşı, dini, dünyası ve âhireti için hayırlıysa gönlünde bu işe karşı bir ferahlık uyandırmasını, vücudunda bu işi yapabilmeye kudret ve kuvvet yaratmasını; şayet bu iş dini, dünyası ve âhireti için hayırlı değilse gönlündeki meyli yok etmesini Cenab-ı Haktan niyaz eder İçinde de bir hafiflik duyar İstihare ettiği şey hakkında kendisi için hayrın görüleceğine kalben emin olur Neticesinde râzı olur 1 Şûra Sûresi, 38 2 Âl-i İmrân Sûresi, 118 3 Tecrid Tercemesi, 4:135 4 Buharî, Küsuf: 75 5 İmam Gazalî İhyâu Ulûmiddîn (Daru İhyâi’l-Kütübü’l-Arabî) 1:207 6 İbni Mâce, İkametetü’s-Salât: 188; Buharî, Küsuf% 75 7 Tecrid Tercemesi, 4:143 8 İbni Âbidin, 1:461 (Mehmed Paksu İbadet Hayatımız) Hayırlı bir kısmet çıktı, evet demek üzereyken bir de istihareye yatın, dediler Kendimize itimat etmediğimizden yaşlı bir hanıma istihare emanet ettik Ertesi sabah, istiharede iyi görünmüyor, vazgeçin, şeklinde bir yorumla karşılaştık Halbuki bizim yakınlarımızla yaptığımız istişarede münasiptir, uygundur, denktir, demişlerdi Biz de evet, demek üzereydik Şimdi durumumuz ne olacak? İstihareye göre mi, istişareye göre mi hareket edeceğiz? Önce istihareyi kısa bir tahlile tabi tutalım İstiharede görülen şey evet mi, yoksa hayıra mı işaret ediyor, onu kestirmek kolay değil Yoruma bağlı bir keyfiyet Sonra görülen şey şeytani mi, yoksa Rahmani mi? Bunu da kestirmek kolay değil Bunun için de ehil olmak gerek Bir de istihare bağlayıcı değil İlle de görülen işarete göre hareket edilecek diye bir mecburiyet yoktur İstişareye gelince Ehil kimselerin meseleyi enine boyuna konuşup düşünmeleri sonunda vardıkları bir sonuç var Bu sonuç hem aklın, hem mantığın, hem de ilmin icabı olacak seviyede olur Yahut da olmalıdır Öyle olunca istişareye uymaktan başka yol kalmaz Meseleyi istişareye iştirak edenlerin akıllarıyla da düşünmek, gözleriyle de görmek, ilimleriyle de nazar etmek, herhalde sağlam bir incelemedir Biri yanılabilir, ikincisi görmeyebilir, ama hepsi de aynı yanlışa düşmezler Bundan sonrası Allah’a tevekküldür Esasen bu gibi hayati konularda en sağlam tedbir, tarafların birbirlerini gerçek hüviyetleriyle tanımalarıdır Olmayan vasıfları var gösterip de sonunda sürprizle karşılaşmamalıdır |
|