|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bozukluklarının, korunması, nedenleri, ses, sesin |
![]() |
Ses Bozukluklarının Nedenleri - Sesin Korunması |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ses Bozukluklarının Nedenleri - Sesin Korunması![]() Ses Sanatçılarında Ses Bozukluklarının Nedeni Türkiye'de ki profesyonel ses sanatçılarının en önemli sorunlarından biri, seslerindeki bozulma nedeniyle başvuracakları yeterli sayıda foniatrın olmayışıdır ![]() ![]() Türkiye'de foniatr'ın az sayıda bulunmasının yanı sıra, öneminin bilinmeyişi de büyük sorundur ![]() ![]() ![]() ![]() Ses sanatçılarındaki ses bozukluğu nedenleri aşağıdaki gibi sıralanabilir: 1- Tekniğin kusurlu olması: Şarkı söylemeye yeni başlayan bir şarkıcının tekniği yanlış olabilir ve gırtlağını fazlasıyla zorlayarak birçok sorunla karşılaşabilir ![]() ![]() ![]() 2- Karın kaslarının hatalı kullanılması: Ses organlarının yalnızca gırtlakta yer aldığını düşünen bazı sanatçılar karın kaslarını önemsemezler ![]() ![]() 3- Yanlış postür: Postür, vücudun ayakta ve dengeli bir biçimde simetrik olmasıdır ![]() ![]() 4- Buluğ döneminde şarkı söylemek: Tartışmalı olmakla birlikte buluğ döneminde ses tam oturmadığından şarkı söylemek, şan dersleri almak zararlıdır ![]() 5- Kendi sesinden farklı bir ses çıkarmaya çalışmak: Her şan öğrencisinin kalbinde bir aslan yatar ve sesini ona benzetmeye çalışır ![]() ![]() 6- Yetersiz eğitim: Şarkıcının eğitim süresinin kısa olması ve bu eğitimin zaman zaman kesintiye uğraması birçok sorunu beraberinde getirir ![]() ![]() ![]() 7- Eğitim ve çalışma programlarının yüklü olması: Şarkıcıdaki fiziksel dayanıklılığın düşmesine ve psikolojik gerilime yol açan yüklü bir programla, olumsuz gelişmeler kaçınılmazdır ![]() 8- Prova ortamının sağlıksız olması: Bozuk akustik, sigara dumanı, toz, gürültü, kuru, sıcak ya da Soğuk ortamlar ses bozukluklarına yol açar ![]() 9- Sesin dinlendirilme sürecindeki yanlışlar: Bu yanlış, genel olarak konser sonralarında yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10- Sese uygun olmayan repertuar: Şarkıcılar seslerinin sınıflandırılmasının bir alışkanlığa dönüşmesinden mutsuzluk duyarlar ![]() ![]() Il- Yanlış performans (Eğitimsiz veya az eğitimli yoğun ses kullanımı): Bir şarkıcının ses eğitimine başlamadan önceki aktif çalışma süresini bilmek gerekir ![]() ![]() ![]() 12- Konuşma sesinin korunmaması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13- Uçak yolculukları: Kabin içindeki kuru hava ve fondaki gürültünün yüksek sesle konuşmaya neden olması ![]() 14- Lombard etkisinin bilinmemesi: Lombard etkisi, gürültülü ortamlarda sesin şiddetinin artırılması eğilimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15- Çalışma ortamının iyi olmaması: Konser amacıyla inşa edilmemiş, akustiği bozuk büyük salonlar, havasız, gürültülü ortamlar ses sanatçıları için çok zararlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() 16- Sahne korkusu: İnsan sesi, duyguların en hassas ileticisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 17- Sigara kullanımı: Sigara dıımanının mukozadaki zararları tartışılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18- Alkol kullanımı: Alkollü içeceklerin az miktarda içilmesi bile tartışma konusudur ![]() ![]() ![]() 19- İlaç kullanımı: Antihistaminik ilaçlar boğazda kuruluk yaratarak seste bozulmalara yol açabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin, antibiyotikler mikropları öldürür ama virüslere karşı etkili değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kortizon, ödem ve tahriş bulgularını ortadan kaldırır ama vücudun mikroplara karşı direncini düşürürür ![]() ![]() Antihistaminikler mukozada kuruluk yapar, boğazda kazınma ve kuru öksürüğe neden olur ![]() ![]() Aspirin, alternatifi olduğu sürece hiçbir zaman bir ses sanatçısı tarafından kullanılmamalıdır ![]() ![]() ![]() Yüksek dozda "C" vitamini kullanımı da idrar söktürücü özelliğiyle aşırı su kaybına ve mukozada kuruluğa neden olabilir ![]() 20- Uyuşturucu maddelerin kullanımı: Burun ve boğaz mukozalarını tahriş eder, damarlarda genişleme ve büzülmelere neden olur, duyarlılığı düşürür; sonuç olarak ses kontrolünü azaltarak sesin bozulmasına yol açar ![]() 21- Bazı yiyecekler: Gösteriden önce süt, dondurma, çikolata, kahve, kuruyemiş gibi besinler boğazda tahriş, boğazı temizleme ihtiyacı ve salgılarda koyulaşma meydana getirir ![]() ![]() 22- Sesin yaşlanması: Sesin yaşlanması her zaman kişinin yaşıyla doğrudan ilişkili olmayabilir ![]() o Vücuttaki kıkırdak özelliklerini kaybedip kemikleşmeye başlar ![]() o Yumuşak dokularda hacim olarak küçülme görülür ![]() o Gırtlakta yer alan iç kasların elastik lifleri azalır ya da kopar ![]() o Damarlarda kireçlenme ve daralma gibi rahatsızlıklar sonucu gırtlağın beslenmesi azalır ![]() o Vücuttaki yağ birikimleri nedeniyle genel sağlık sorunlarına da bağlı olarak çalışma temposunda düşü olur ![]() o Akciğerlerin kapasitesi düşer ![]() o Hormonların fonksiyonları azalır ![]() o Su metabolizması azalır ![]() o Boyun dış kaslarının yumuşaklığı kaybolur ![]() o "C" vitamini metabolizması azalır ![]() o Kollajen doku azalır ![]() o Erkek sesleri 80-90 yaşlarında incelirken, kadınlarınki kalınlaşır ![]() 23- Mevsim hastalıkları ![]() 24- Genel durum bozukluğu ![]() 25- Yorgunluk ![]() 26- Uykusuzluk ![]() 27- Cinsiyet hormonları ![]() 28- Gece geç saatlerde yemek yeme alışkanlığı ![]() 29- Aşırı heyecan ![]() 30- Vücudun su ihtiyacının karşılanmaması ![]() 31- Havanın nem oranının düşük ya da yüksek oluşu ![]() şim ![]() SESIN SINIFLANDIRILMASI Seslerin Sınıflandırılması Ses sanatçıların işlenmiş ve yerleşmiş sesleri bir takım sınıflara ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sınıflan genel olarak şu şekilde sıralayabiliriz: Erkek seslerinde bas, bariton, tenor ![]() ![]() ![]() Bas: En kalın erkek sesidir ![]() ![]() Bas profond: Sesin rengi çok koyu, volümlü, pesleri kuvvetlidir ![]() ![]() Bas buffo: Renk bakımmdan daha az zengindirler ![]() ![]() Oyun operalarınm parlondoloranı, koleratuarlannı kolayca söyleyebilirler ![]() ![]() Yüksek bas: Pesleri diğer baslardan daha zayıflır ![]() ![]() ![]() BARİTON: Orta kalınlıktaki erkek sesidir ![]() 0 da üçe ayrılır ![]() Dramatik bariton: Renk bakımından yüksek bası andırır ![]() ![]() ![]() Lyrik bariton: Renk bakımından dramatik tenora yaklaşır, yumuşak tizleri, parlar, dramatik baritondan daha hareketli bir sestir ![]() Legger bariton: Lyrik baritondan daha hareketli, daha hafif daha çok tenora benzeyen bir baritondur ![]() TENOR: Erkeklerde az rastlandığı için çok makbul bir ses cinsidir ![]() ![]() Dramatik tenor (THelden tenor): Kahramanlık tenoru da denilen bu sesin genişliği ve rengi hemen hemen iyrik baritona benzer Çok dayanıklılık ise kuvvet isteyen Wagner operalarının hemen bütün önemli tenor partileri bu sesler için yazılmıştır ![]() ![]() Lyrik tenor: Rengi daha aydmlık ve daha yumuşak olan (Iyrik tenor hemen bütün ttalyan operalarınm baş erkek rollerini elinde tutar ve tizlerinin parlaklığı ile belirir ![]() Legger tenor: Üçlü do'nun üzerindeki reye kadar çıkan bu hafif tenorlar kuvvetli olmaktan çok hareketlidirler ![]() ![]() Buffo tenor: Legger tenor karakterinde ![]() ![]() Kadın seslerini de üç ana gruba bölme yerinde olur ![]() KONTRALTO: En kalın kadm sesidir ve çok az bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oratoryo Korıtraltosu: Özel olarak eski eserlerin icrasında kullanılan çok renkli, çok zengin kuvvetli ve ağır bir sestir ![]() Sahne kontraltosu: Renkli kuvvetli, dramatik etkiye sahip bir sestir ![]() ![]() Genç dramatik soprano: Yüksek dramatik sopranodan daha yumuşak bir karaktere ve daha aydınlık bir renge sahiptir ![]() ![]() ![]() Lyrik soprano: En çok rastlanan soprano cinsidir ![]() ![]() Koleratür Soprano: En ince sopranodur ![]() ![]() ![]() ![]() "Gayet az rastlanan makbul bir ses cinsidir ![]() ![]() Mehmet Ömür,Sesin Peşinde,2001 |
![]() |
![]() |
|