Özgürlük Heykelinin Hikayesi |
10-06-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Özgürlük Heykelinin HikayesiNew York'un sembolü sayilan 'Özgürlük Heykeli'nin pek bilinmeyen > öyküsü > Heykel, 19 yüzyilin ortalarinda Türk topragi olan Misir'a dikilmesi > maksadiyla Fransizlar tarafindan > hazirlanmis ama sonradan yasanan bazi sanssizliklar yüzünden Misir > yerine Amerika yolunu tutmustu Isin daha da garip tarafi, heykelin > masraflarinin büyük kisminin, zamanin hükümdari Sultan Abdüláziz > tarafindan bizzat ödenmis olmasiydi > 'NEW York' dendigi zaman, çogumuzun hatirina ilk önce Manhattan'daki > gökdelenler ve sehrin hemen önündeki adada yükselen, kaidesiyle > beraber tam 93 metrelik 'Özgürlük Heykeli' gelir 1880'li senelerde > Fransa'da yapilan Özgürlük Heykeli'nin masraflarinin büyük kisminin > bizden çiktigini, projesin in New York'a degil, o yillarda Türk > topragi olan Misir'a dikilmek üzere hazirlandigini ve son anda yasanan > bir talihsizlik neticesinde Amerika'ya gittigini bilir misiniz? > Iste, kaçirilan bu firsatin kisa öyküsü: > 19 asirda Osmanli Imparatorlugu'nun topragi olan Misir, yüzyilin ilk > yillarindan itibaren Kavalali > Mehmed Ali Pasa'nin soyundan gelen 'Hidiv' unvanli valiler tarafindan > idare ediliyordu ve içislerinde > bagimsiz hale gelmisti Misir valileri, sadece yabanci memleketlerle > imzaladiklari anlasmalarla mali > protokolleri padisaha tasdik ettirmekle yükümlüydüler ve Istanbul, bu > gibi talepleri genellikle her zaman yerine getiriyordu Misir Valisi > Said Pasa'nin Fra nsiz mühendis Ferdinand de Lesseps'e 1854'te > hazirlattigi ve Akdeniz ile Kizildeniz'i birbirine baglayacak olan > Süveys Kanali projesi de onaylamasi için Osmanli hükümdarina > sunulmustu Projenin arkasinda Fransa vardi ama Ingiltere, > Akdeniz'deki ve Hindistan'daki hákimiyetini sona erdirebilecek olan > böyle bir hazirliga karsi çikiyor ve zamanin hükümdari Sultan > Abdüláziz'i, projeyi reddetmesi için devamli bir baski altinda > tutuyordu Said Pasa, Istanbul'un tasdikini beklemedi ve 1854'ün 30 > Kasim'inda Fransiz mühendise projenin hayata geçirilmesi için gerekli > sirketin kurulmasi iznini verdi Fransiz sermayesiyle kurulan sirketin > hisse senetlerinin tamami satilinca Ingiltere, Sultan Abdüláziz'e daha > da fazla baski yapmaya basladi ve hükümdar, Misir Pasasi'nin projesini > 12 yil boyunca onaylamadi Misir tarafi ise, Istanbul'un tasdiki > gelmeden ise basladi ama Said Pasa 1863'te birdenbire ölüverdi Yerine > geçen Ismail Pasa ise Fransiz degil, Ingiliz taraftariydi, bu yüzden > iktidarinin ilk yillarinda projeye gereken önemi vermedi ama daha > sonraki senelerde Kanal'in Misir'a nasil bir hayati degisiklik > getirecegini farkedince ise o da dört elle sarildi Kazilar neredeyse > tamamlanmak üzereyken Fransiz hükümeti, Sultan Abdülaziz'e > Ingilizler'den daha fazla baski yapmaya basladi Sultan Abdülaziz, > 1866'nin 19 Mart'inda yayinladigi fermanla Kanal'a izin verirken Kanal > Sirketi ile Said ve Ismail Pasalar arasinda varilan anlasmalari > onayladi, üstelik Misir'in kanal insaati için yaptigi dis borçlari da > devlet garantisi altina aldi ve kendisi de Kanal Sirketi'nin > hisselerine oldukça yüksek bir meblag yatirdi > > > ASYA'NIN ISIGI OLACAKTI > Said Pasa ile kanalin mühendisi olan Ferdinand de Lesseps arasinda > 1854'te varilan anlasmanin çok ilginç bir maddesi vardi: Kanal'in > Akdeniz'e açildigi yere dev bir heykel dikilecekti Heykel, firavunlar > zamaninin giysilerine bürünmüs bir kadin seklinde olacak ve elinde > 'Asya'nin isiginin Misir'dan geldigini' sembolize eden bir mesale > tutacakti Sultan Abdülaziz'in ödedigi paralar arasinda yapilacak olan > heykelin masraflarinin bir bölümü de vardi Pasa ve mühendis, eseri > Fransa'nin taninmis heykeltraslarindan olan Frederic Auguste > Bartholdi'ye siparis ettiler, hatta bir hayli avans da ödendi ve > Bartholdi ise basladi Dikilecegi yerde monte edilecek sekilde > parçalar halinde hazirlanan heykel birkaç sene sonra tamamlanmis, > kanalin Akdeniz'e açildigi yerde birkaç hafta içerisinde > yerlestirilebilecek hale getirilmis ve Marsilya'dan bir gemi ile > Misir'a > nakledilmesinin hazirliklarina bile girisilmistiAma, Said Pasa'dan > sonra Misir'in basina geçen Ismail > Pasa, Müslüman bir memlekette böylesine büyük bir heykelin > dikilmesinin halk arasinda hosnutsuzluk yaratacagini düsündü ve > mühendis Ferdinand de Lesseps'e, heykelin Misir'a getirilmemesi > talimatini verdi Mühendis'in Pasa'yi ikna çabalari neticesiz kaldi > Süveys Kanali 1869 Kasim'inda dünyanin dört bir tarafindan gelen > davetlilerin katildigi büyük ama 'heykelsiz' törenlerle açildi > Bartholdi'nin eseri ise, Misir'da bu yasananlardan sonra Paris'te bir > depoya kondu ve tozlanmaya terkedildi O yillarda dünyanin bir baska > tarafinda, Fransa ile Amerika Birlesik Devletleri arasinda büyük bir > muhabbet yasaniyor ve taraflar birbirlerine jest üstüne jest > yapiyorlardi > HEYKEL, AMERIKA YOLUNDA > Paris'te kurulan Fransiz-Amerikan dostluk grubunun lideri olan Edouard > Rene Lefebvre de Laboulaye, Fransiz Hükümeti'ni Amerikalilar'in > Fransa'n in dostlugunu daima hatirlamalari için bir hediye > gönderilmesi konusunda ikna etti ve hediyenin devasa bir heykel olmasi > kararlastirildi Heykel bir elinde hukuku simgeleyen bir kitap > tutacak, diger elinde de 'dünyayi aydinlatan özgürlügün sembolü' olan > bir mesale tasiyacakti Siparis gene ayni heykeltrasa, Frederic > Auguste Bartholdi'ye verildi Bartholdi'nin eseri zaten hazirdi, > senelerden beri bir depoda beklemedeydi ve tek eksigi üst kisminda, > yani elleriyle kollarinda ve yüzünde bazi degisiklikler yapilmasiydi > Amerikalilar heykelin New York'un hemen girisinde bulunan ufak > adalardan birine yerlestirilmesine karar verdiler Bartholdi, kaidenin > yerini görmek için New York'a gitti ve Paris'e dönüsünde yeniden ise > basladi Bakir ve çelik ten yaptigi heykelin mühendisligi ilgilendiren > taraflarini Paris'e kendi adiyla anilan bir kule dikmis olan Gustave > Eiffel ile beraberce çalisarak tamamladi ve 1884 Haziran'in ilk > günlerinde eserini Fransiz hükümetine teslim etti Bartholdi heykelin > yüzünü tamamen degistirmis ve metale annesi Charlotte'in siluetini > islemisti Birbirine monte edilecek sekilde yapilmis 350 parçadan > olusan heykel 'Isere' adindaki bir Fransiz gemisine yüklendi ve 4 > Kasim 1885 günü New York'a ulasti New York'ta, bu arada heykelin > kaidesinin yapimi için bir bagis kampanyasi baslamis, ilk bagisi Macar > göçmeni olan, New York'ta 'World' adinda bir gazete çikartan Joseph > Pulitzer yapmis ve kaide için 100 bin dolar vermisti Macar göçmeni > gazeteci, daha sonra gazetecilikte dünyanin en büyük ödülü sayilan > 'Pulitzer'in de isim babasi olacakti Kaidenin insasindan sonra sira > heykelin dikilmesine ve resmi açilisa geldi Bartholdi, New York'a > yanina bu defa Süveys Kanali'nin mühendisi ve heykelin fikir babasi > olan Ferdinand de Lesseps'i de alarak gitti ve 1886'nin 25 Ekim'inde > yapilan törende eserinin açilisini bizzat yapti |
|