Resulullah (A.S)'İn Giyim Kuşam Biçimi |
09-08-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Resulullah (A.S)'İn Giyim Kuşam BiçimiResulullah (as)'ın Giyim Kuşam Biçimi Resulullah (as)'ın Giyim Kuşam Biçimi RESULULLAH (AS)'IN GİYİM - KUSAM BİÇİMİ Sonraları Hz Ali'ye giydirdigi "es-Sehâb= Bulut" adında bir sarığı vardı Sarığın altından takke (kalensuve) giyerdi Takkeyi sarıksız, sarığı da takkesiz giydiği olurdu Sarık giydiği zaman ucunu iki omuzu arasından sarkıtırdı Nitekim Müslim "Sahih"inde ‚Amr b Hurays'ten şunu nakleder: "Allah Resûlünü minberde, başında siyah bir sarık varken gördüm Sarığın iki ucunu iki omuzu arasına sarkıtmıştı" Yine Müslim'in Câbir b Abdillah'tan bir rivayeti de söyledir: "Allah Resulü Mekke'ye, başında siyah bir sarık varken girdi" Câbir hadisinde sarığın sarkan ucunun (zü'abe) zikredilmemesi, Allah ve Resulü'nün onu her zaman omuzları arasında sarkıtmadığını gösterir "Mekke'ye girdiğinde üzerinde harp levazımatı (ühbetü'1- kitâl) ve başında migferi vardı" rivayetleri de vardır ki, bu da her yerde, oraya münasip şeyler giydiğini gösterir Üstadımız Ebu'l-Abbas b Teymiyye (kr) sarığın sarkan ucu için çok ilginç bir şey anlatırdı: "Allah Resulü bunu, Medine'de rüyasında Rabbü'1-Izzet'i gördüğü gecenin sabahında uygulamıştı Rüyası şöyle idi: "Allahü Tealâ bana, "Yâ Muhammed, Mele-i A'lâ hangi konuda münakaşa ediyor biliyor musun?" diye sordu "Bilmiyorum" dedim Bunun üzerine elini iki omuzum arasına koydu, ben de yerle gök arasında olup bitenleri bildim" Hadis Tirmizî'dedir Buhari'ye sorulduğunda sahih olduğunu söylemiştir Iste Allah Resulünün, sarığının ucunu omuzları arasından sarkitması bu yüzdendir ve bu, cahillerin dillerinin kabule yanasmadığı ilimler cümlesindendir Ancak, sarığın ucunu sarkıtma konusunda bu faydanın ondan başkası için geçerli olduğunu sanmıyoruz Uzun gömlek (kamîs) giydi En çok sevdiği elbise de gömlekti Gömleğinin yeni bileğine kadardı Cübbe ve yırtmaçlı kaftan (ferrûc) ve ferâce giydi Kapama tabir olunan) kaftan da giydi Seferde yenleri dar bir cübbe giydi Peştemal(izar- fota) ve üstlük (rida) giydi Vâkidî: "Ridâsının ve hırkasının (bürd) (Ibnü'l-Kayyim el-Cevziyye'nin "Zâdü'l-me'âd" adlı eserinin I/135-I47 arası çevirisidir) ebadı, altı zira'a üç zira' ve bir karış idi Izân "Umman dokuması ve dört zira' bir karış uzunluğunda, iki zira' bir karış genişliğinde idi" der Kırmızı bir hulle (alt üst takım) giydi Hulle izâr ve ridâdan ibarettir ve ancak iki elbiseye birden verilen isimdir Fakat bu hullenin, başka renginin karısımadığı, sade kırmızıdan olduğunu zannedenler yanılmışlardır Bu "Kırmızı Hulle" diğer Yemen hırkaları gibi kırmızı siyah çizgiler halinde dokunan iki Yemen hırkasından ibarettir Üzerinde kırmızı çizgilerin bulunması itibariyla bu adla bilinmektedir Yoksa sade kırmızı, son derece yasaklanmıştır Buhari'nin "Sahih'inde: "Allah Resulü kırmızı atkıları (Meyâsir) yasakladı" rivayeti vardır Ebu Davud'un "Sünen"inde ise şunlar mevcuttur:Abdullah b Amr'dan: "Allah Resulü üzerimizde usfurla kırmızıya boyanmış tek en bir örtü (rayta) gördü de, "Nedir bu üzerindeki rayta?" dedi Hoşlanmadığını yüzünden hemen anladım Derhal aileme gittim Fırını yakmışlardı Onu fırına atıverdim Sonra ertesi gün geldiğimde Allah Resulü, "Abdullah, o örtüyü ne yaptın?" dedi Yaptığımı anlatınca, "Keşke onu hanımlarından birine giydirseydin, çünkü onu kadınların giymesinde mahzur yoktur" buyurdular" Müslim'in "Sahih"inde de yine aynı raviden şu rivayet mevcuttur: |
|