Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Eski 10-10-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



Boğaziçi Köprüsü



UZUNLUK 1560 Metre
GENISLIK 39 Metre
Ayaklar Arasi Uzunluk 837 Metre
Yerden Yüksekligi 105 Metre
Gemi Gecis Yüksekligi 64 Metre
KONUM Ortaköy(Avrupa yakasi)
Beylerbeyi(Asya yakasi)
Tamamlanma YILI 1973

Boğaziçi Köprüsü, İstanbul Boğazı üzerinde Ortaköy ile Beylerbeyi semtleri arasında yer alan asma köprü

Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran İstanbul Boğazı'ndan karşıdan karşıya geçişi sağlayan ilk köprü Ortaköy ile Beylerbeyi arasındadır 29 Ekim 1973'te zamanın cumhurbaşkanı Fahri Korutürk tarafından hizmete açılmıştır

Boğaziçi Köprüsü'nün yapımına 1970 yılında başlandı ve 29 Ekim 1973 tarihinde tamamlanarak hizmete açıldı Köprünün toplam uzunluğu 1560 metre, iki kule arası uzunluğu 1073 metredirKöprünün deniz yüzeyinden yüksekliği 64mdir

Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz'dan karşıdan karşıya kolayca geçebilme fikri yüzyıllar boyunca çekiciliğini korudu Bilinen en eski Boğaz geçişi MÖ 511 yılında gerçekleştirildi İskit seferine çıkan Pers Kralı Darius'un 700 bin kişilik ordusu, gemilerin yan yana getirilmesiyle oluşturulan yüzer köprü ile Trakya'ya geçti

Mühendisler, Boğaz'ın bir köprüyle geçilmesi konusunda zaman zaman değişik projeler üretse de bunlar tasarı halinde kaldı Örnek olarak 1940 yılında Nuri Demirağ'ın girişimiyle Türk muhendisler ve Amerikalı uzmanlar tarafından boğaz köprüsü projelendirilmiş ve bu işe talip olunmuştur ama o zamanki iktidar tarafından "boğaza köprü olmaz, yıkılır" diye bu teklif rededilmiştir 20 yüzyıl'ın ikinci yarısında İstanbul'un hızla gelişmesi ve Avrupa-Asya arasındaki trafiğin artışı Boğaz'a köprü yapılmasını zorunlu hale getirdi Bunun üzerine Boğaziçi Köprüsü tasarlandı ve 1970 yılında da yapımına başlandı ve 29 Ekim 1973 yılında tamamlanarak hizmete açıldı Avrupa ve Asya ile sabit bağlantı olarak Türkiye ulaşım ağının çok önemli bir halkasını oluşturan köprüde, o dönemden bugüne beklenen trafik artışı beklenenin çok üstünde gerçekleşti Köprünün ilk hizmete açıldığı yıl günlük ortalama araç geçişi 32 bin iken 1987'de bu sayı 130 bine, 2004 yılında ise 180 bine çıktı1978'den beri yaya trafiğine kapalıdır



Avrupa ayağı



Boğaziçi Köprüsü



Ortaköy Camii ve Boğaziçi Köprüsü'nün Avrupa ayağı

Boğaziçi Köprüsü’ne yeni ışıklandırma sistemi



İstanbul Boğaziçi Köprüsü’nün yeni aydınlatma ve ışıklandırma sistemi 22 Nisan 2007 tarihinde düzenlenen tören ve ışık gösterisiyle faaliyete geçirildi

Boğaziçi Köprüsü’nün aydınlatılmasında kullanılan renk değiştirebilen led armatürler, uzun ömürlü, düşük enerji tüketimine sahip ve çevre dostu olma özelliği taşıyor Köprünün tamamı 16 milyon renk değiştirebilen led armatürlerle aydınlatıldı

Dekoratif aydınlatma projesinin montaj işleri birçoğu YTÜDAK kökenli tırmanışçılardan oluşan "Yüksek İşler - HighWorks" adlı iple erişim çözümleri sunan şirket tarafından gerçekleştirilmiştir Aydınlatma ekipmanlarının montajı sırasında 236 adet V-askı halatına 2000 adet led ışık modülü ve 7000 metrenin üzerinde kablo sabitlenmiştir Bu çalışma sırasında 12 iple erişim teknisyeni 9000 metrenin üzerinde dikey ip inişi yapmıştır ve bu montaj çalışması Türkiye'de 2007 yılına kadar gerçekleştirilmiş en büyük iple erişim projesidir

Alıntı Yaparak Cevapla

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Eski 10-10-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



UZUNLUK 1510Metre
GENISLIK 39 Metre
Ayaklar Arasi ACIKLIK 1090 Metre
TAMAMLANISI 3Temmuz 1988

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, İstanbul'da Kavacık ile Hisarüstü arasında, Asya ile Avrupa’yı Boğaziçi Köprüsü'nden sonra ikinci kez bağlayan asma köprüYapımına 4 Aralık 1985’te başlanılan ve ankraj blokları arasındaki uzunluğu 1510 m, orta açıklığı 1090 m, genişliği 394 m, denizden yüksekliği 64 m olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 3 Temmuz 1988’de trafiğe açıldı Köprünün proje hizmetleri İngiliz Freeman, Fox ve Partners firması tarafından yerine getirilmiş, inşaatını ise Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries Co Ltd, Mitsubishi Heavy Industries Ltd ve Nippon Kokan K K adlı şirketlerin oluşturduğu konsorsiyum 125 milyon dolar karşılığında üstlenmiştir

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün Teknik ve Temel Özellikleri

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü projesinin temel özellikleri, taşıyıcı kule temellerinin boğazın iki yakasındaki yamaçlara oturması, kulelerin tabliye mesnet düzeyinden başlaması ve tabliyesinin Boğaziçi Köprüsü’ndeki gibi ortotropik, berkitmeli panellerden oluşan aerodinamik enkesitli kapalı kutu biçiminde olmasıdır Boğaziçi Köprüsü’nden farklı olarak bu köprünün askı kabloları dikey olarak düzenlenmiştir Bu kablolar çiftli tertiplenmiş olup gerektiğinde bu kablolardan biri kolayca değiştirilebilecektir

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün kule temelleri 14 m x 18 m boyutunda ve ortalama 6 m yüksekliğindedir Ama zemin durumuna göre yer yer kademeli olarak proje kotundan 20 m daha derine inilmiştirTemellerin üzerinde yükseliği 14 m’ye varan betonarme kaideler yer almakta ve çelik kuleler bu kaidelerin içine 5 m kadar ankre edilmiş bulunmaktadır

Köprünün ana bloklarına mesnet oluşturan bu kulelerin yüksekliği, temel betonu üst kotundan başlamak üzere 102,1 m’dir Kuleler yüksek mukavemetli berkitmeli çelik panellerin birbirine bulonlanarak birleştirilmesiyle 8 kademe halinde monte edilmiştir Boyutları tabanda 5 m x 4 m, tepede ise 3 m x 4 m’dirDüşey kuleler birbirlerine ikişer adet yatay kirişle bağlanmış olup, her birinin içinde bakım hizmetleri için bir asansör yerleştirilmiştir

Taşıyıcı ana kablolar, her kulenin tepesinde yer alan kablo semeri üzerinden geçmektedir Bunlar git-gel çekim yöntemi ile yapılmış, her seferinden ve bir doğrultuda 4 tel taşıyan kasnağın 4 m/sn gibi çok yüksek bir hızda çalışması sağlanmıştır Her ana kablo bir ankraj bloğundan öbürüne uzanan 32 tane büklüm grubundan, ayrıca tepedeki semerlerle ankraj blokları arasında yer alan 4 tane ek gergi bükümünden oluşmaktadır Her bir büklümde 504 tane , ek büklümlerde ise 288 ve 264 tane çelik tel vardır Galvanizli yüksek mukavemetli çelikten olan tellerin çapı 5,38 mm’dir

Kutu kesitli tabliye 33,8 m genişliğinde ve 3 m yüksekliğinde olup her iki yanında konsol olarak dışa taşan 2,80 m eninde birer yaya yolu bulunmaktadır Dört gidiş dörtte geliş olmak üzere toplam sekiz şeritli tabliyenin aerodinamik biçimi rüzgar yükünü azaltmaktadır Tabliye 62 üniteden oluşmaktadırÇeşitli uzunluktaki bu üniteler birbirine kaynakla birleştirimiştir Ağırlıkları 115-230 ton arasında değişen tabliye üniteleri, denizden palangalar ile yukarı çekilerek yerlerine yerleştirilmiştir

Köprü, 3 Temmuz 1988'de zamanın başbakanı Turgut Özal tarafından hizmete açılmıştır Köprüden geçen ilk araç Özal'ın resmi otomobili olmuştur

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Edirne-Ankara arasındaki Trans European Motorway (TEM) in bir parçasıdır

Göze çarpanlar

Köprüden atlama,intihar etmenin ortak bir yolu2001 yılında 146 kişi iki boğaz köprüsünden atlamayı denediVe bunların 24 ü hayatını kaybetti2002 yılında atlayarak intihar denemesinde sonra 38 kişi öldü



Asya ile Avrupa'yı biribirine bağlayan ikinci köprüdür



Köprünün aerodinamik biçimi rüzgar yükünü azaltmaktadır



Köprünün askı kabloları dikey olarak düzenlenmiştir



Uydu görüntüsü


Alıntı Yaparak Cevapla

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Eski 10-10-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ VE İETT KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI

Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1 Boğaziçi Köprüsü”nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970’de törenle atıldı Kabataş ve Kadıköy’den kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşı***** tören alanına getirdi 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı

20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)



Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı



4 Ağustos 1971: Kule montajı



17 Ağustos 1971: Kule montajı



anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972)



Taşıtıcı çelik halatların çekimi



Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü

İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı

Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı

21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili





Kuleler (henüz tabliyesiz)



Kulelerden birinin içi



Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi

Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı



Tabliye montajı devam ediyor



26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi

Alıntı Yaparak Cevapla

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Eski 10-10-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken



26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere



Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı

1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı

Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama



Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi



Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi

Yaklaşım viyadüğü inşaatı

20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası




Alıntı Yaparak Cevapla

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Eski 10-10-2012   #5
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü



23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı

8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı



Yaklaşım viyadüğü inşaatı



(Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi 10 Eylül 1974’de de Haliç Köprüsü açıldı)

(Haliç Köprüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları)



Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandıİnşaat bitmek üzere



Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı (Cumhuriyet’in 50 Yıldönümü)



Açılış sabahı



30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar



Açılış töreni Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler

Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi) Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi) Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: “Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir” Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden

30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı



30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi



İlk 24 saat içinde; 28126 motorlu araç köprüden geçti Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti Köprü 440 milyon liraya maloldu



Köprünün açıldığı hafta

Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira) Köprünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak köprüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi Ancak köprüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi ve bundan böyle köprü, günümüze kadar yaya özürlü olarak hizmetine devam etti




Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.