![]() |
Kadın Ve Erkeğin Avreti |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadın Ve Erkeğin AvretiKadın Ve Erkeğin Avreti KADIN VE ERKEĞİN AVRETİ A ![]() 1 ![]() Sözlükte avret: “Şüpheli, tehlikeli yer, muharebe alanlarındaki gedik”[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetteki, Medineli münafık grubunun savaşa çıkmamak maksadıyla ileri sürdükleri “evlerimiz avrettir” şeklindeki ifadeleri, “evlerdeki açıklık”, “hırsız gibi isteyenin girebileceği yer” anlamına gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avret lafzının insandaki örtülmesi gereken yerler için kullanılması, “utanılacak şey” anlamına gelmesinden kinayedir ![]() ![]() ![]() ![]() Yaygın kullanımda “avret”, “sev’eteyn” olarak anlaşılır ve kaba avret yerlerini ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avretin fıkıhtaki anlamı: “İnsanın vücudunda başkalarının görmemesi ve örtülmesi gereken yerlerdir” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaygın bir şekilde avret, “ğaliza” ve “hafife” olmak üzere iki kısımda incelenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz dışında vücudun bazı bölümlerinin özellikle cinsel temayüllere kaynak olması avret olmasının başta gelen sebebidir ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Namaz gibi ibadetlerde, bunun dışında gerekli olan yerde avretlerin örtülmesi farzdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette Allahu Teala, açılması ayıp görülen yerlerin örtülmesi için elbise indirdiğini beyan sadedinde şöyle buyurmuştur: “Ey Adem oğulları! Size ayıp yerlerinizi örtecek giysi ve süslenecek elbise indirdik” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca cahiliye devrinde Mekke’ye dışarıdan gelen hacılar, erkekler gündüz, kadınlar gece vaktinde olmak üzere Kabe’yi çıplak bir şekilde tavaf ediyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam toplumunun tavaf sırasında ve namazda örtünmesi gerektiğini bildiren: “Her mescitte ziynetlerinizi alınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nur suresi 31 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Misvar b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine hadislerde geçen, izar altından avret yerlerinin görünmesine sebep olduğu için bacak bacak üzerine atıp oturmama, tek parça elbisenin tavsiye edilmemesi, uylukların kapalı tutulması, açık yerde setirsiz yıkanan kimsenin kınanması ve bunlar gibi Hz ![]() ![]() Ayrıca avretlerin örtülmesi hakkında Kur’an’da gelen hükümlerin emir kalıplarında gelmesi, bu hükümlerin mubahlık değil gereklilik (vücub) ifade ettiğini göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmamü’l-Harameyn el-Cüveyni, İmam Şafii’nin “if’al” (emir) kalıbı hakkındaki görüşünün “vücubu gerektirmesi” yönünde olduğunu[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazzali ve Amidi gibi ilk anda emrin bağlayıcı olup olmadığının belli olamayacağı,[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Erkeklerin gözlerini haramdan korumaları istendiği gibi avret yerleri konusunda gerekli iffetliliği korumaları istenmiş ve ancak bu davranışın onları ruhen temiz kılacağı bildirilmiştir ![]() ![]() ![]() b) Başörtülerini boyun ve göğüslerini örtecek şekilde bağlamaları gibi ayrıntılar beyan edilmiştir ![]() ![]() c) Örtünme ayetinin sonu “Ey müminler! Hep birden Allah’a tevbe ediniz ki kurtuluşa eresiniz”[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) Bu ayetler nazil olunca müslüman kadınlar, bulundukları yerden ayrılmadan, eteklerinin uygun yerlerini yırtarak başlarını örtmüşler[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e) “İffet yerlerini korusunlar” emrinin ittifakla ve kesin olarak farziyet ifade etmesi, bu emre atıf yapılarak gelen diğer örtünme emirlerinin de farziyet ifade ettiğini göstermektedir ![]() Belirlenen avret uzuvlarının örtülmesi konusunda “teşhircilik” illetinin temel alınması gerektiği görüşü de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü kadarıyla bu tezde giyim tarzının karşıya vereceği etkiden ziyade giyinen kişinin niyeti ve özgürlüğü esas alınmış, dinin özellikle üzerinde durduğu olumsuz etkileşim ise dikkate alınmamış görünmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kadın Ve Erkeğin Avreti |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadın Ve Erkeğin Avreti3 ![]() Kimsenin bulunmadığı yerde avret yerlerinin örtülmesi evla görülmüştür ![]() ![]() Bu konuda gelen haberde Behz b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Abidin, sahih olan görüşe göre tenha yerde dahi avretin setrinin vacib olduğunu kaydeder ![]() ![]() ![]() Şafii mezhebinde namaz dışında tenha yerde avretin örtülmesinin gerekliliği konusunda farklı görüşler zikredilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haraşi, Maliki mezhebine göre tenha yerde avretliği sadece muğallaza avret yerleri için söz konusu etmekte ve bu kısımların açılmasını mekruh görmektedir ![]() ![]() ![]() Hanbeli mezhebinden İbn Neccar, sakin yer ve karanlıkta dahi avreti örtmenin vacib olduğunu vurgular ![]() ![]() ![]() Netice itibarıyla ziynet yerlerinin başkalarına gösterilmesinin söz konusu olmaması ve fitne gibi örtüyü gerektiren bir sebebin bulunmaması, bu açıdan avretin örtülmesini gerektirmeyecektir ![]() ![]() 4 ![]() Çok küçük çocuk için avret söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafii mezhebinde, yedi yaş aşağısı çocuklar avret konusunda herhangi bir hükme tabi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanbeli mezhebinde, yedi yaş sonrası çocuğun avreti diz ile göbeği arasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmamiyye Şia’sına göre henüz baliğ olmayan kızın sadece başını açabileceği, bunun dışında sair avret yerlerini örtmesi gerektiği beyan edilir ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kadın Ve Erkeğin Avreti |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadın Ve Erkeğin Avreti4 ![]() Çok küçük çocuk için avret söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafii mezhebinde, yedi yaş aşağısı çocuklar avret konusunda herhangi bir hükme tabi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanbeli mezhebinde, yedi yaş sonrası çocuğun avreti diz ile göbeği arasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmamiyye Şia’sına göre henüz baliğ olmayan kızın sadece başını açabileceği, bunun dışında sair avret yerlerini örtmesi gerektiği beyan edilir ![]() ![]() ![]() B ![]() 1 ![]() Avret yerlerinin örtülmesi namazın sıhhat şartlarındandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Malik’in, “Örtüsüz (kadının saçı, göğsü veya sırtı gibi “hafife” sayılan avret yerlerini örtmeksizin) namaz kılan kişi vakit çıkmadığı sürece iade eder”[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avretleri örtmenin mendub olduğunu ileri sürenler delil olarak Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak sahabelerin secde halinde avret yerlerinin açılmasında fakirlik ve zarurete binaen yeterli elbisenin bulunmayışı gerekçe gösterilerek,[url=http://www ![]() ![]() ![]() Namazda örtünmeye dair “Her mescidde ziynetlerinizi takınınız” ayetinde “ziynet” ile avret yerlerini örtme, “mescid” lafzı ile namaz irade edildiği[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhur ulemaya göre karanlık veya kimsenin bulunmadığı yerde namaz kılanın dahi avretini örtmesi farzdır ![]() ![]() ![]() olarak iade edilmesini gerekli görmüşler, gerekli bulmayanlar ise sadece vakit olduğu sürece iadesini şart koşmuşlardır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Hanefilerde, namaz esnasında avret yeri bir rükün eda edecek kadar açık kalırsa namaz bozulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada avret uzvu olarak itibar edilen kısmın belirlenmesi önem arzetmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafii mezhebinden Bağavi, kadının saçının bir teli dahi olsa açık kaldığında namazının sahih olmayacağını belirtmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maliki mezhebinde kaba (muğallaza) avret yerlerinin açılması halinde namazın iadesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanbelilerde, avret yerinin küçük bir kısmı açılan kimsenin namazı aşırı olmadığı sürece fasid olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Kişinin namaz için avret yerlerini örtecek bir elbise bulamaması halinde çıplak da olsa namazını kılması gerektiği yönünde alimler ittifak etmişlerdir ![]() ![]() Örtünecek elbise bulamayan kişi ot, çamur, bitki dahi olsa setri yerine getirmeye çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafii mezhebinde çıplak kimsenin ayakta kılması söz konusu edilirken Müzeni, oturarak kılınması gerektiği hükmünü tercih etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elbise bulamayanlar cemaat olduklarında imam ileri çıkmaz; aynı hizada ortalarında durur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Malik’e göre örtü bulamayan grup namazı, gündüz tek başlarına, birbirlerinden ayrı ve uzak bir şekilde, ima yapmaksızın, rüku ve secdeleri yerine getirerek,[url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanbeli mezhebinde, elbise bulamayan kişi oturarak namaz kılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun yanında tenin rengini göstermemesi halinde bulanık suda namaz kılınması caiz görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avretin sadece bir bölümünü örten elbise bulan kimse mezheplerin ortak görüşüne göre bununla öncelikle kaba avret yerlerini örter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafiilerde, yırtık bir elbiseden başka bir örtü bulamayan kişi açık olan yerini eli ile örtebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Hanefi mezhebinde elbisenin dörtte birinin temiz olması halinde çıplak olarak namaz kılınmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafii mezhebinde, elbisesi necis olup temizleyemeyen kimse namazı çıplak olarak kılar ![]() ![]() ![]() ![]() Hanbelilerde avretin setri necasetin izalesinden daha kuvvetli bulunması gerekçesiyle, çıplak kılmak yerine necis elbise ile namaz caiz görülmüş, ancak temiz elbise bulunduğu takdirde namazın iade edilmesi istenilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Hac esnasında avret yerlerinin örtülmesi gerekliliği özellikle Kabe’yi tavaf etme hususunda söz konusu edilmiştir ![]() ![]() ![]() Buna göre Hanefi mezhebinde avreti açık olarak ziyaret tavafı yapan kişi Mekke’den ayrılmadığı sürece tavafı iade etmesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Şafii mezhebinde avretin örtülmesi tavafın vaciplerinden birisi olarak zikredilmekte ve bu hususta tavafın namaz hükmünde olması esas alınmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() * Kadın saçının bir uzuv sayılması, insanın belirli bir cüzü olması itibarıyladır ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|