|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
akıl, aleminden, almelerden, birer, bunlar, demektir, emir, gelir, hafıza, hayal, irade, kalb, latifeler, meleke, midir, olması, ruhun, vicdan, şuur |
![]() |
Akıl, Kalb, Vicdan, Hafıza, Hayal, İrade, Şuur Gibi Latifeler Birer &Quot;Meleke&Quot; Midir? Bunlar Hangi Almelerden Gelir? Ruhun Emir Aleminden Olması Ne Demektir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Akıl, Kalb, Vicdan, Hafıza, Hayal, İrade, Şuur Gibi Latifeler Birer &Quot;Meleke&Quot; Midir? Bunlar Hangi Almelerden Gelir? Ruhun Emir Aleminden Olması Ne Demektir?Akıl, kalb, vicdan, hafıza, hayal, irade, şuur gibi latifeler birer "meleke" midir? Bunlar hangi almelerden gelir? Ruhun emir aleminden olması ne demektir? Akıl, kalb, vicdan, hafıza, hayal, irade, şuur gibi latifeler birer "meleke" midir? Bunlar hangi almelerden gelir? Ruhun emir aleminden olması ne demektir? Yazar: Sorularla İslamiyet 2010-12-06 Cevap 1: Meleke: Tekrar tekrar yapılan bir iş veya tecrübeden sonra hasıl olan bilgi ve maharet; o şey üstünde elde edilen üstün kabiliyet ve uzmanlık demektir ![]() Kuvve: Eyleme ve amele müsait olduğu halde, yerinde duran kabiliyet ve yetenek demektir ![]() ![]() Duygu: İnsanın manevi ve maddi duygularının genel adıdır ![]() ![]() ![]() Meleke, kabiliyetin kuvveden çıkıp keskinlik ve uzmanlık kazanmış şeklidir ![]() ![]() ![]() "Meleke" tabiri, bazen gafleti hatırlatan bir şeye ülfet ve ünsiyet etme manasında değil, tam aksine gafletin zıddı olan huzuru İlahi’de sabitlenme ve sürekli Allah’ı düşünmek ve tefekkür etmekte bir alışkanlık kazanmak anlamındadır ![]() ![]() Nasıl Allah’ı unutmak meleke haline geliyor ise, bunun aksi olarak Allah’ı sürekli hatırlamak ve düşünmek de meleke haline gelebilir ![]() ![]() Allah’ı sürekli hatırlamak ancak ibadetler vasıtası ile oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() İbadet, imana hem sebep hem neticedir ![]() ![]() ![]() ![]() Cevap 2: İnsan, maddi ve manevi boyutuyla bir anahtar külçesi gibidir ![]() ![]() Mesela; dil bir anahtardır; tatlar aleminin kapısını onunla açarız ve onunla anlarız ![]() ![]() Aynen onun gibi, akıl ve kalbimiz de birer anahtar gibi, birer alemin kapısını açar ve mahiyetleri hakkında bize bilgi verirler ![]() ![]() Eğitim ve öğretim sayesinde akıl melekemizi geliştirip, başkasının göremediği şeyleri gördüğümüz gibi, tasavvuf tarikiyle kalbi hayatımızı canlandırıp, geliştirdikten sonra başkasının inkâr ettiği şeyleri o şahıs, kalbi inkişafı sayesinde idrak eder ve görebilir ![]() İnsan, mahiyet ve kabiliyet olarak, çok geniş ve ihatalı bir fıtrata sahiptir ![]() ![]() ![]() Mesela; insan hasta olup şifa bulmak ile Allah’ın Şafi ismini idrak ediyor; açlık ile Rezzak ismine intikal ediyor ve hakeza… Hem aynı mahiyet, Allah’ın bütün şuunat ve isimlerini kıyas ile ölçecek bir kabiliyette yaratılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan insan, kainattaki bütün alemlerin bir mizanı, bu büyük alemin bir listesi; şu kâinatın bir haritası; şu büyük kitabın bir fezlekesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki, insan küçük alemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın nasıl ki, yalnızca maddi bedeninin göz, kulak, burun, dil gibi aza ve organları varsa; aynen onun gibi, ruhun da akıl, kalp, ruh, vicdan gibi hissiyat ve cihazları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatta insanın her manevi duygusu bu alemler ile irtibat halindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Mesela, insandaki hayal kuvvesi misal aleminin bir modeli ve mizanı gibidir; insan o hayal kuvvesi ile o aleme bakıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğerlerini buna kıyas edebiliriz ![]() İnsan, kainata serpilen mükemmelliklerin toplandığı bir ahsen-i takvimdir ![]() ![]() Ruhun emir aleminden olması konusuna gelince: Alemi emir, harici vücut ve kanun gibi meseleler iyi anlaşılırsa, ruh da, o derece iyi anlaşılır ![]() Alem-i Emir: Cenab-ı Hakk'ın irade sıfatının tecelli ettiği ve irade sıfatının hakim ve galip olduğu alemdir ![]() ![]() ![]() ![]() Bunu bilgisayardaki yazılımla da örneklendirebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Aynen bunun gibi, Kainat da bir programın görünen yüzüdür ![]() ![]() Harici vücut: Alem-i emirden gelen emir ve komutların, Allah’ın kudretiyle icra edilip, cismani ve harici bir vücudun giydirilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Kanun: Alem-i emrin her bir tecelli ve cilvesinin tek tek adına kanun denir ![]() ![]() Bunlar anlaşıldıktan sonra, "Ruh nedir?" sorusu da netlik kazanıyor ![]() Ruh: İrade sıfatının hakim olduğu emir aleminden gelen bir komut ve emirdir veya bir kanundur ![]() ![]() ![]() Faraza, emir aleminden olan yer çekimi kanununa Allah, kudreti ile bir ceset giydirse, inayeti ile de bir şuur verse idi, o da bir insan olurdu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|