Sünen-İ Nesai Umra |
07-27-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Sünen-İ Nesai UmraSünen-i Nesai Umra 34- UMRA BÖLÜMLERİ 1- UMRA VE RUKBA KONUSUNDA DEĞİŞİK RİVAYETLER 3667- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav), insanlara hitab ederek: “Umra modeliyle bir malı hibe etmek caizdir” buyurdu (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3668- Ata (ra)’dan rivâyete göre, Rasûlullah (sav): “Umra ve Rukba yoluyla mal hibe etmeyi yasakladı” Ben: “Rukba nedir?” diye sordum Şöyle buyurdular: “Bir kimsenin diğer bir kimseye hayatta olduğun sürece bu senindir demesidir Eğer böyle yaparsanız bu caizdir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3669- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Umra modeliyle hibe etmek caizdir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3670- Ata’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Bir kimseye yaşadığı sürece bir şey verilirse o verilen şey hayatı ve ölümünde de o kimsenin malıdır” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3671- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Rukba ve Umra modeliyle mal vermeyiniz Kime, Rukba ve Umra yoluyla bir şey verilirse o mal verilen kişinin varislerine aittir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3672- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Umra ve Rukba yoluyla mal vermek yoktur Kime Umra ve Rukba yoluyla bir mal verirse artık o mal yaşadığı sürece ve öldüğünde de verilen kimsenindir” (İbn Mâce, Hibe: 4) 3673- Yine İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Umra ve Rukba modeli mal hibe etmek yoktur Kime, Umra ve Rukba sûretiyle bir mal verilirse o mal yaşadığı sürece ve ölümünde de verilen kimsenindir” (İbn Mâce, Hibe: 4) 3674- İbn Ömer (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav): “Rukba yoluyla mal hibe etmeyi yasakladı ve kime Rukba yoluyla bir mal verilirse artık o mal verilenindir” buyurdu (İbn Mâce, Hibe: 4) 3675- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Kime, Umra şeklinde bir mal hibe edilirse o mal yaşadığı sürece ve ölümünde de hibe edilen kimsenindir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3676- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurmuştur: “Ey Ensar topluluğu! Mallarınızı elinizde tutunuz, onları Umra modeliyle hibe etmeyiniz Zira kim Umra şeklinde bir malını başka birisine hibe ederse, verdiği o mal o kişi yaşadığı sürece ve öldüğünde de verilen kimseye aittir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3677- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Mallarınızı kendi üzerinizde tutunuz o mallarınızı Umra sûretiyle başkalarına hibe etmeyiniz Kime Umra şeklinde bir mal verilirse -yani ömrün oldukça bu mal senindir diyerek- Artık o mal yaşadığı süre ve öldüğünde de o kimsenin sayılır” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3678- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Rukba modeliyle verilen bir mal artık verilen kimsenin olmuştur” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3679- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Umra ve Rukba yoluyla mal alanların ev halkı da o maldan istifade edebilirler” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 2- UMRA VE RUKBA KONUSUNDA DEĞİŞİK RİVAYETLER 3680- Câbir (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Kime Umra yoluyla bir mal verilirse, artık o mal onun ve çocuklarınındır O kimseye varis olan çocuklar o mala da aynı şekilde varis olurlar” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3681- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Umra şeklindeki bağışlanan mal bağışlanan kimsenin ve varislerinindir Yani o kimseye varis olanlar bu mala da varis olurlar” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3682- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Bir kimseye Umra şeklinde bir mal verilirse, artık o mal ona ve varislerine aittir O kimsenin ölümünde varisleri tüm mallarıyla birlikte bu yolla gelen mala da varis olurlar” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3683- Abdullah b Zübeyr (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Herhangi bir kimse başka bir kimseye Umra yoluyla bir malı bağışlarsa o mal bağışlanan kimseye ve varislerine aittir o kimse ölünce diğer malları gibi bu malda miras olarak kalır” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3684- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Kim, Umra yoluyla bir malı birine bağışlarsa, artık o mal kesinlikle bağışlayan kimseye dönmeyecek şekilde hibe edilene aittir Hibe edenin o mal üzerinde sözü geçerli değildir Dolayısıyla mal Umra olarak verilen kimse ve varislerinindir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3685- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Herhangi bir kimseye Umra yoluyla bir mal bağışlanırsa o mal onun ve varislerinin olmuş olur Veren kimse o malına bir daha dönemez Çünkü verilen mal verilmiş bitmiştir Verilen kimsenin mirasçılarına geçecektir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3686- Câbir (ra)’in haber verdiğine göre Rasûlullah (sav) şöyle hükmetti: “Bir kimse Umra yoluyla bir malı başkasına hibe ederse o mal artık hibe edilen kimsenin ve varislerinindir O mal hibe edilenin diğer malları gibi olmuştur Eğer bu kimse ölürse o mallarda tüm varisler aynı şekilde hak sahibidirler” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3687- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav): “Kim bir malı Umra şeklinde bir başkasına hibe ederse o mal o kimsenin ve varislerinindir O malda hibe eden kimsenin hiçbir şartı ve istisnası caiz değildir” diye hükmetti Ebu Seleme der ki: “O malı hibe eden miras geçerli olacak bir hibe de bulunmuş oldu, miraslar ve mirasçılar o hibe eden kimsenin şartını kesmiş oldu” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3688- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Kim başka bir kimseye kendisine ve varislerine ait bir malı Umra sûretiyle bağışlarsa yani bu malı sana ve varislerine verdim derse artık o malda veren kimsenin ve varislerinin hiçbir hakkı yoktur çünkü o mal verilen kimseye aittir Ve mal sahibine geri dönmez çünkü o malı hibe ederken miras muameleri yapılacak şekilde yani kesin olarak vermiştir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3689- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav): “Umra hakkında şöyle hükmetmiştir Bir kimsenin bir kimseye ve onun çocuklarına bir bağışta bulunması ve sana ve çocuklarına bir şey olursa o mal bana ve varislerime aittir şeklinde şart koşmasıdır Halbuki o mal verilen kimsenin ve varislerinin olmuştur” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3- UMRA VE RUKBA KONUSUNDA DEĞİŞİK RİVÂYETLER 3690- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurmuştur: “Umra yoluyla bir mal bağışlanmışsa o mal bağışlanan kimseye aittir” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3691- Câbir (ra)’den rivâyete göre, Peygamber (sav) şöyle buyurdu: “Umra şeklinde bağışlanan mal bağışlanan kimseye aittir” (İbn Mâce, Hibe: 3; Tirmizî, Ahkam: 16) 3692- Ebu Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Umra şeklinde mal hibe etmek yoktur kime bu yolla bir mal verilirse o mal verilen kimseye aittir” (İbn Mâce, Hibe: 3; Tirmizî, Ahkam: 16) 3693- Ebu Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Kime Umra şeklinde bir mal hibe edilirse o mal hibe edilen kimsenindir” (İbn Mâce, Hibe: 3; Tirmizî, Ahkam: 16) 3694- Ebu Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Umra modeli mal bağışlamak caizdir” (İbn Mâce, Hibe: 3; Tirmizî, Ahkam: 16) 3695- Katade (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Süleyman b Hişam bana Umra’yı sordu Dedim ki: Muhammed b Şirin Şureyh’ten şunları nakletti: “Allah’ın Peygamberi Umranın caiz olduğuna hükmetti” (Müslim, Hibat: 4; Buhârî, Hibe: 30) 4- KOCASININ İZNİ OLMADAN KADIN BİR ŞEYLER VEREBİLİR Mİ? 3696- Amr b Şuayb (ra) babasından ve dedesinden naklederek şöyle diyor: Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Bir kadın bir kocaya nikahlandığında o kadını, erkeğin malından bağışta bulunması caiz değildir” (Ebû Davud, Büyü’: 87; Müsned: 6394) 3697- Amr b Şuayb (ra) babasından ve dedesinden rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (sav), Mekke’yi fethettikten sonra bir konuşma yaptı ve şöyle buyurdu: “Evli bir kadın kocasının izni olmaksızın bir şey veremez” (Ebû Davud, Büyü’: 87; Müsned: 6394) 3698- Abdurrahman b Alkame es Sekafi (ra)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Sekif heyeti Rasûlullah (sav)’e gelmiş ve hediye de getirmişlerdi Rasûlullah (sav)’de: “Bu getirdiğiniz hediye midir yoksa sadaka mıdır?” diye sordu “Eğer hediye ise bu hediye ile Allah’ın Rasûlünü memnun etmek ve ihtiyacını gidermek istenmiştir Eğer sadaka ise Allah’ın rızası kazanılmak istenmiştir” Onlar: Hayır bu sadaka değil hediyedir dediler Rasûlullah (sav)’de onların getirdikleri bu hediyeyi kabul etti Onlarla beraber oturup konuştu onlara bazı şeyler sordu onlar da Rasûlullah (sav)’e sordular o kadar çok oturup konuştular ki öğle ile ikindi namazını cem ederek birlikte kıldılar (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir) 3699- Ebu Hüreyre (ra)’den rivâyete göre, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: “Kureyş, Ensarî, Sekafi ve Devsiler dışında kimseden hediye almamaya karar verdim” (Ebû Davud, Büyü’: 83; Tirmizî, Menakıb: 74) 3700- Enes (ra)’ten rivâyete göre, Rasûlullah (sav)’e bir miktar et getirilmişti Rasûlullah (sav): “Bu nedir?” diye sorunca, Berire’ye getirilen sadakalardan denildi O zaman Rasûlullah (sav): “Bu et Berire’ye sadakadır Fakat bize onun hediyesidir” buyurdu (Müslim, Zekat: 52; Ebû Davud, Zekat: 30) |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|