![]() |
Cifir Mes'elesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cifir Mes'elesi![]() Cifir Mes'elesi Türkçe telaffuzunda yanlış olarak Cifir diye kullanılıyorsa da, aslı Arabça'da "Cefir"dir ![]() ![]() ![]() ![]() İleriki sahifelerde arz edeceğimiz üzere, bu ilmin esası, Hazret-i Peygamber'in irşad ve talimiyle Hazret-i İmam-ı Ali'den gelmektedir ![]() Bu ilim, sadece Ebceddeki harflerin değerlerine göre, bazı âyât ve ehadîsin gaybî olan sırlarını istihraç etmekten ibaret değildir ![]() ![]() Meşhur feylesof İbn-i Haldun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Osmanlı Devleti'nin son devrinin büyük ve muhakkik âlimlerinden olan Muhammed Zihni Efendi de, İbn-i Haldun'un şu akılcılık yaklaşımına itiraz etmiş ve bazı hâdiseleri misal göstererek onun felsefî görüşünün yanlışlığını göstermiştir ![]() Şems-ül Maarif-il Kübra müellifi, büyük veli Şeyh Ahmed El-Bûnî Hazretleri Cifir mes'elesi hakkında der ki: "İmam-ı Ca'fer-i Sâdık demiştir ki: Cefr-i Ahmer "Kırmızı Cifir" Cefr-i Ebyaz "Beyaz Cifir" ve Cefr-i Cami' "Geniş ve umumî Cifir" her üçü de bizdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Şeyh Ahmed El-Bûnî der ki: "Sahih bir senedle İmam-ı Ca'fer-i Sadık'tan Cifir ilmi ve kaideleri ulemaya intikal etmiştir (4) Ve nihayet Şeyh Ahmed El-Bûnî Hazretleri Cifir ve Ebced'in umumî kaidelerinden bazılarını ve onu kullanma usûllerini kitabında yazmıştır ![]() Bu hususta daha geniş bilgi için, Nur-ul Ebsar eseri sh: 161 ve Edeb-üd Dünya Ve-d Din Kitabı sh: 23-25 gibi eserlere bakılabilir ![]() Hülâsa: Cifir ilmi, geniş bir ihataya sahiptir denilebilir ![]() ![]() ![]() (1) Mukaddemet-ü İbn-i Haldun sh: 334 (2) Türkçe Terceme Meşahir-ün Nisa Muhammed Zihni sh: 1/390 (3) Şems-ül Maarif sh: 335 (4) Aynı eser sh: 363 |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|