05-06-2014
|
#1
|
Şengül Şirin
|
çarmıhtan Indiriliş, Hıristiyan Sanatında Genellikle İsa'nın çarmıhtan Indirilmesi Teması Için Kullanılan Terim.
ÇARMIHTAN İNDİRİLİŞ
![](http://frmsinsi.net/attachment.php?attachmentid=39487&stc=1&d=1399378534)
Çarmıhtan İndiriliş, Hıristiyan sanatında genellikle İsa'nın çarmıhtan indirilmesi teması için kullanılan terim Hıristiyan sanatında çok daha ender rastlanan İsa'nın yatırılmış bedeninin yağlanması sahnesi için de kullanılır Çarmıhtan İndiriliş tümüyle öyküsel bir sahneydi; simgesel anlamı ya da kilise törenleri ile ilişkili bir işlevi olmadığından erken dönem kilise ikonografisine uygun bir tema değildi Bu nedenle de 9 yüzyıla değin kullanılmadı Ortaçağın sonlarında ise İsa'nın yaşamı,,özellikle de acılarıyla ilgili mistik düşüncenin yaygınlaşması bu temanın sık sık ele alınmasına yol açtı Bu tarihten başlayarak Rönesans ve barok dönem boyuncu altar panolarında ve çeşitli dinsel resimlerde yaygın olarak işlendi Çarmıhtan İndiriliş sahnelerinde ölü İsa'nın yanı sıra,İsa'nın gömülmesi için kendi mezarını veren zengin Yahudi Arimatea'lı Aziz Yusuf,İsa'nın gömülmesine yardım eden Yahudi öğretmen Nikodemos,Bakire Meryem,İsa'nın en yakın havarisi Aziz Yuhanna ve Mecdelli Meryem yer alır Çoğunlukla Yusuf ve Nikodemos birer merdiven yardımıyla İsa'nın bedenini aşağıya indirirken,Mecdelli Meryem İsa'ın ayaklarına sarılır Meryem ve Aziz Yuhanna ise gözleri yaşlı iki yanda ayakta duru Daha sonraki kompozisyonlarda Meryem,İsa'nın sağ elini öperken ya da onu kolları arasına alırken betimlenmiştir Rönesans boyunca çarmıhtan indiriliş sahneleri yoğun bir tinsellik ve acıyı yansıtmış ,ama ölçülü ve ağırbaşlı bir yaklaşımla işlenmiştir Barok örneklerde ise Çarmıhtan İndiriliş 'e yardım eden bir dizi başka figüre de yer verilmiş, duyguların açıkca ifade edilişi,fiziksel güç ve indirilişin teknik yönleri vurgulanmıştır![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Kaynak;AnaBritannica cilt 9 sayfa 15 frmsinsi net için yazılmıştır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|