Metafizik Resim |
11-23-2012 | #1 |
Şengül Şirin
|
Metafizik ResimMETAFİZİK RESİM Metafizik resim,İtalya'da 1911-20 arasında Giorgio de Chirico ,Carlo Carra ve Giorgio Morandi'nin oluşturdukları sanat akımıBu ressamların betimsel,ama garip imgeler içeren yapıtları izleyicide rahatsız deici izlenimler uyandırırDerin bir mekan içinde birbiri ile ilgisi olmayan nesnelerin yanyana verildiği bu resimler 1920'lerde gerçeküstücüleri etkilemiştir(bakgerçeküstücülük) Metafizik resim kavramını,gençlik yıllarını geçirdiği Münih'te 19yüzyıl Alman romantik resmiden ve Arthur Schopenhauer ,Friedrich Nietzsche gibi filozofların yapıtlarından etkilenen de Chirico ortaya atmıştıNietzsche'nin dış görünümlerin arkasında gizli anlamlar araması ve Torino kentinin arkadlarla çevrili boş meydanlarını betimlemesi,de Chirio'yu derinden etkilemişti1915'te yaptığı "Torino Melankolisi"( Carlo Frua de Angeli Koleksiyonu ,Milano)adlı resim bu etkileri açıkça yansıtırBoş meydandaki ışık ve gölgelerin keskin,doğal olmayan karşıtlıkları,resme gizemli bir hava verirBu resimdeki arkadlar,uzaktaki lokomotif ve yapının cephesinde yer alan saat,de Chirico'nun daha birçok yapıtında kullandığı imgelerdir"Sonsuzluk Özlemi"( Modern Sanat Müzesi,New York)," Filozofun Zaferi"( Chicago Sanat Enstitüsü)"Bilicinin Karşılığı" ( Philadelphia Sanat Müzesi) ve "Şairin Kaygısı "(Ronald Penrose Koleksiyonu,Londra)gibi yapıtlarının bir bölümünü kendisi değil,yıllar sonra Andre Breton adlandırmıştır Önceleri gelecekçilik doğrultusundayken ,sonradan de Chirico'nun etkisine giren Carlo Carra da,de Chirico gibi yapıtlarının çoğunda mankenler kullandıİki sanatçı 1917'de Ferrara'da tedavi gördükleri bir askeri hastanede tanışmışlardıDe Chirico'nun şari,müzikçi ve ressam olan kardeşi Alberto Savinio da oradaydıÜçü birlikte metafizik resmin ilkerini saptadılarAslında de Chirico zaten bu ilkeleri uyguluyorduDaha 1913'te bu tür resimlerini Paris'te sergilemişti 1919'da Roma'da ,de Chirico ,Savinio ve Carra'nın metafizik resim konusundaki yazılarına yer veren Valori Plastici adlı bir dergi yayımlanmaya başladıMario Broglio'nun çıkardığı bu dergi metafizik resmin öbür Avrupa ülkelerine ,özellikle de Almanyaya ve Fransa'ya yayılmasında rol aynadıAma tam bu sıralarda de Chirico ve Carra arasındaki anlaşmazlık yüzünden metafizik resim hareketi sona erdiFilippo de Pisis ve Mario Sironi gibi başka ressamların da katıldığı bu akım gerçeküstüncülerden başka Almanya'daki yeni nesnelcilik akımından birçok sanatçıyı ve Novecento Italiano akımını da etkiledi Kaynak;AnaBritannica cilt 22 frmsinsinet için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|